TomTom GO950 és GO930. Titánok harca.

tomtom-logo_1Most TomTom hazánkban kapható, két felsőkategóriás készülékét fogom összehasonlítani. Az egyik a hazánkban még az újdonság varázsát adó TomTom GO950, a másik pedig az “öreg harcos” a GO930 akit már minden rajongó ismer. Lássuk melyik készülékkel kapunk többet, avagy kevesebbet?

go930jukebox

Érdemes-e váltani? Nagy várakozás előzte meg a GO950 megjelenését, mert az előtte piacra dobott típus hazánkban nem volt kapható. Ez volt a GO740-940-es sorozat. Nekem volt, illetve folyamatosan van alkalmam “játszani” vele, és a mai napig bezárólag erre a készülékre tenném a voksom. Persze ez hivatalosan továbbra sem kapható, pedig van néhány igen előremutató újdonság benne, ez például a Google keresés használata.

go740dobozzal

Természetesen nagyon vártam az új készüléket, és nagy szerencsémre az elsők között foghattam kezembe. Néhány hete már használom, de mostanra tudtam megfogalmazni a kérdésre adandó választ: miért igen, vagy éppen miért nem? Amikor a GO930-t és a GO950-t kell összehasonlítanom, nagyon nehéz helyzetben vagyok. Az első nehézség a hasonló árban rejlik. És itt kezdődnek a problémák…

egymaskozt

A TomTom GO930-ban minden benne van, ami szem-szájnak ingere. Nem elsősorban a navigációt értem ez alatt, hanem a pénzünkért kapott extra tulajdonságokat. Hangsúlyozom, a maga idejében százezer forintot meghaladó értékű készülék volt… Lássuk mire is gondolok:

– Zenelejátszó
– FM Transmitter
– Időjárás lekérése
– TomTom haverok
– Biztonsági kamerák
– Bluetooth kihangosító
– Dokkoló
– Távirányító

Ugyenez a felsorolás a TomTom GO950-nél az alábbiakat tartalmaza:

– Lehetőség iPod csatlakoztatására
– Bluetooh kihangosító
– Dokkoló

Jól láthatóan soványabb lett a lista. Persze olcsóbb lett a csúcsmodell… Rendben, gondolom a távirányító nem olcsó mulatság. De miért kellett szó szerint “kibelezni” a szoftvert is? A Go930 újonnan még rengeteg helyen helyen kapható, az ára 70 ezer, és 96 ezer forint között ingadozik. Ugyanakkor a GO950-t 83 és 90 ezer forint között lehet megvásárolni. Hogyha innen nézem, az ár nem indokolja az ennyire leegyszerűsített készüléket.

Tulajdonképpen, hogyha a szoftvert nézem, akkor nem is a többet tudó szoftvert butították, inkább a GO630 szoftverét javították fel néhány kiegészítővel mint például az Öko útvonal, EPT…

Ennyit arról, hogy miért nem venném meg a TomTom új itthon kapható csúcsmodelljét. Azonban hatalmas igazságtalanság lenne, csak a hibákat sorolni hosszasan. Akad néhány olyan tulajdonsága, ami miatt megéri az árát… Nézzük meg ezeket is:

A legelső, és legfontosabb a térképek különbözősége. Míg a TomTom GO930-n egy Közép és Nyugat Európa térkép van, addig a GO950-es készüléken egy Full Európa térkép, ami TomTom saját bevallása szerint mindent visz, és ez az új büszkeségük a komoly lefedettség okán. Azután az új szoftver azon képességei, amik a navigációt segítik sokat javultak. Előremutat az Öko Route funkció, valamint az új kezelőfelület amivel sokkal egyszerűbben használható a készülék.

okoroute

Az új tartó, amely már a beépített TMC vevőt, és a hozzávaló antennát is tartalmazza, mindezt egybegyúrva az EasyPort™ tartó előnyeivel. Azonban nálam negatívumként szerepel az új csatlakozó, amely nem mini USB-s. Így a mini USB-s töltőt csak az autós tartón keresztül tudjuk használni, míg a szinkronizálást csak dokkolón (vagy a kiszerelt) autós tartón keresztül tudjuk elvégezni…

go750tartfront

Ha bármelyik tönkremegy, bele sem merek gondolni mennyibe kerülhet… A GO930 esetén veszünk néhány száz forintért (az utolsót a Balatonon vettem 600 forintért!) egy új szinkronkábelt, esetleg egy HR (Herbert Richter) tartót, TomTom fejjel (nagyjábó 6 ezer forint), és meg van oldva minden gondunk…

hrtarto

Szóval ha döntenem kellene hogy melyik készüléket vegyem meg, komoly bajban lennék… Ezért úgy gondolom hogy vásárlás előtt az igények felmérésével kezdjétek. Zenehallgatás, távirányító és navigáció, vagy szinte csak navigáció, de beépített TMC vevővel szerelt tartó, kevesebb kábel, és egy (szinte)  mindenttudó térkép…?

Nem vagytok könnyű helyzetben…

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/02/27/tomtom-go950-tartos-teszt-egy-eve-egyutt/
http://navigyurci.hu/2010/01/20/tomtom-go950-a-mindennapok-resze/
http://navigyurci.hu/2010/01/11/tomtom-go950-egy-kezdo-felhasznalo-szemevel/
http://navigyurci.hu/2011/04/20/tomtom-go-950-vs-tomtom-go-1000-egyedul-ketto-ellen/
http://navigyurci.hu/2009/12/07/tomtom-go950-frissitese-latest-map-guarantee/
http://archiv.navigyurci.hu/index.php?page=hir&az=665
http://navigyurci.hu/2009/12/05/tomtom-go950-az-elso-kicsomagolos-video/

6 hozzászólás
  1. avatar
    Mr.Zozo

    Több éve használom.

    Mindíg lefagy, van, hogy 10 percig se lehet feléleszteni. Már akkor is lefagy ha beindítom az autót.

    Az extra funkciói nem működnek. Az első frissítéssel letiltották – mint megtudtam a gyártótól jogi alapon szándékosan – a transzmittert. Így külön kellett egy transzmittert vennem, így kétszer fizettem már érte (Jabra lett, na azt ajánlom mindankinek).

    A bluetooth kapcsolata bizonytalan. Van, hogy hetekig nem hajlandó felismerni a távirányítóját.

    Sok programhibát és fájlsérülésket jelez, még akkor is ha teljesen újratelepítem az egészet.

    Többször visszaküldtem már javításra, de eredmény sose lett, így most már nem irogatok a supportnak. A támogatás palimadárnak nézi a vevőt.

    Magyar technikai support nincs, és nem is lesz, így a leírással ellentétben sosem fognak működni a magyar funkciók (pl. hangfelismerés).

    Előfordult az is, hogy megrendeltem egy kiegészítést hozzá Ft-ért és kiszámlázták (volna) ugyanazt az értéket csak épp EUR-ban!!!

  2. avatar
    Gyurci

    Szia Bagi.

    Hogy melyik az életszerűbb, az izlés dolga. :) Nekem a TomTom életszerűbb, mert a szélvédőn kinézve azt a képet látom, amit a navigáción.

    A sebességmérő kamerák adatbázisa a Live tipusú készülékekben van benne alapból, és ott az első ingyenes időszakon túl fizetni kell érte (HD Traffic).
    Itthon pár száz forintért vehetsz adatbázist a speedcams.hu-n, vagy használhatod a poiplaza.hu ingyenes adatbázisát.

    A TMC antennát nem kell felragasztani az ablakra, hanem anélkül is működik. És ez végre egy olyan megoldás, amihez pont hogy NEM kell a töltőkábel. Nem lóg egy kanóc, ami odaköt az autóhoz… :)

  3. avatar
    Bagi

    Szia Gyurci,

    Köszönöm a gyors választ !
    Sajnos beigazolódott amire számítottam !!!
    Ez szerintem nagyon gyenge megoldás !
    Az Igo8.3-as menetközbeni jelzései számomra sokkal egyértelműbbek, mert életszerűen követik az utat, amelyen járok.

    Kettő másik fő kérdésem is lenne:
    – Jól értettem a cikkből, hogy a sebességmérő kamerák adatbázisát külön kell megrendelni és fizetni a 950-es készüléknél ? (A 750-es készükékben az alapcsomagban benne található ?)
    – Az autós tartóba integrált TMC vevőhöz az antennaként szolgáló “madzagot” ténylegesen ki kell bontani és “felragasztani” az ablakra, hogy működjön a TMC ?!!
    Tényleg nincs beleintegrálva a töltő kábelbe ? Micsoda amatőr megoldás !! Persze a legtöbb külföldi tesztben erről a megoldásról nem készül kép, nehogy rontsa az összképet !

    Köszönettel:
    Bagi

  4. avatar
    Gyurci

    Szia Bagi.

    A TomTom készülékekben az alábbi -képet- látod:
    http://kepfeltoltes.hu/091212/ALG_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

    A kép az áll, és a zöld nyíl villog, hogy melyik sávot kell követned.
    Ugyan nem követi a mozgásodat, de teljesen egyértelmű.
    http://navigyurci.hu/2009/05/26/tomtom-advanced-lane-guidance-2/

    Üdv:
    Gyurci

  5. avatar
    Bagi

    Kedves Gyurci !

    Szeretném megkérdezni, hogy miképp működik az új Tomtom készülékeken a sokat reklámozott autópálya “kép”.
    Azaz, ha autópályán közlekedünk és felbukkannak a szoftverben a különböző irányokat jelző autópálya táblák, akkor közeledve a táblához a navigáció is kép is virtuálisan együtt mozog velünk vagy csak álló képen látjuk a csomópontot és oldalt valami segédnyíl jelzi a haladást.
    Ezt a kérdést azért teszem fel, mert a héten egy új Navigon készüléket láttam működés közben és annak a programja az autópálya csomópont előtt bedobta a csomópont álló képét és a képernyő baloldalán egy segédcsík mutatta a haladást. Szörnyen gagyi volt ! Először azt hittem, hogy lefagyott a készülék. Majd csak pár másodperc után eszméltem rá, hogy mi is a helyzet. Teljesen másra számítottam.
    Ekkor már inkább ne legyen semmilyen táblás kép, csak jelezze a nyíl a megfelelő utat.
    Köszönet a válaszodért !
    Bagi

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.