TomTom GO950 egy kezdő felhasználó szemével.

Előszó. Már régóta kéritek, hogy a navigációs teszteket ne csak “hozzáértő tollából”, hanem hanem olyan felhasználótól is olvashassatok, akinek először van a kezében a kütyü, amiról ír… Íme Márk tapasztalatai, aki eddig egy Navigon 7310-et használt, de most a TomTom felhasználók egyre bővülő táborában üdvözölhetjük.

Eredetileg egy Go 630T-vel szemeztem, de a nézelődés folyamán megakadt a szemem eme remekbe szabott készüléken,amit az egyik aukciós oldalon találtam, kihagyhatatlan áron. Leütöttem. A doboz teljesen originált volt,még a fóliát is én vettem le róla.

A készülék csomagolása elegáns, hozza a készülék márkája által elvárt nívót. Kicsomagolás,majd az első 16 órás töltés után, mint első Tomista, birtokba vettem a masinát.
A kötelező körökkel, TomTome Home, frissítések, navi hang, poi, speedcam letöltés-telepítés-beállítás triumvirátusával sikerült elég jól elszórakoztatnom magamat. Ezek nagyjából simán mentek, kivéve a legfrissebb térkép garanciáját, ami mindkét, külön-külön próbált kontinens esetében a letöltés után nem volt hajlandó folytatni a frissítési folyamatot, egy bizonyos “időtúllépes a szerverhez kapcsolódás közben”  hibaüzenet miatt. A frissítés újra elindítását követően -a letöltést most már kihagyva- viszont azonnal folytatodott és sikeresen végződőtt a folyamat.

Lássuk a tartozékokat:

Autóstartó: 10/9 adnék neki,mert kicsit rövid a karja,viszont nagyon pozitív megoldás az aktív tartó a beépített tmc-vel.
Autóstöltö: 10/10 mert mérete,kialakítása megfelelő és átlagos (személy) autóban a hossza is megfelelő.
Dokkoló: 10/7-et kap csak,mert stabil és dizájnos, de sehol sem emlitik meg,hogy nem csak rá kell tenni a navit, hanem bele is kell nyomni ill.az erőszakos kihúzás helyett nem egy elvetélt ötlet lenne egy eject gomb. (van rajta eject gomb, a tartóban lévő készülék TomTom felirata alatt).

Szubjektív okoskodás lenne még a részemről, hogy ennyi pénzért, pláne ebben a kategóriában adhatnának hozzá pár darab képernyővédőfóliát is, hiszen a noname húszezres warezszoftveres kategóriában ez természetes.

A MapShare nagy találmány, szívem szerint Nobel-díjat adnék a feltalálójának. A menű hamar megszokható, de kár hogy nincs benne vissza gomb,mert néha a főmenű helyett visszadob a vezetés képernyőre (jogos, az egyszerűen kezelhető menüt, így lehet macerássá tenni) és ilyenkor lehet kezdeni előlről a menűben való mászkálást. Van néhány beállítási pont,ami elég mélyen el van rejtve.

A képernyő tiszta,éles,megfelelően kontrasztos és jó dolog a jól műkődő fényérzékelő szenzor is. A készülék fényereje kíváló, jelenleg a nappali 65 és az éjszakai 15%-ot használom teljes megelégedéssel. A hangszóró az átlagtól hangosabb, de lehetne még egy kicsit hangosabb is. Nem szeretem azt, hogy vagy a hifit hallgatom vagy a navit. Legalább egy közepes hangon hallgatott zenét még túlkiabálhatna. Igaz,ezt semelyik navi sem tudja,ami jelenleg a piacon van.

A menűben a fordítások elég sok helyen helytelenek, nem logikusak ill. ellenértelműek. ÉP megjelenítése: a jelző hangok nagyon rövidek (ilyen hangokat le lehet tölteni a TomTom Home-n keresztül, illetve mi is készíthetünk magunknak). A kedvencem: “Figyelmeztetés csak ha ÉP van az úton” Az úton? Miért,hol lehetne még? Ez talán nem autós navi? Esetleg képes megjeleniteni benzinkútként a Dunán közlekedő tankerhajót is? Na mindegy, de azért leírhatták volna, hogy az “úton” a megtervezett és navigált utat jelenti. Eme kedvencemnél ha beteszem a pipát, akkor csak akkor jelez, hogyha navigálok. Sima vezetés módban nem. Ha kiveszem a pipát,akkor viszont MINDIG, még ha csak légvonalban vagyok is hozzá, de az út nem is vezet felé. Ez így pl. a speedcameknél eléggé használhatatlanná teszi. Példa: jővők befelé a Nagytétényi úton és még mielőtt elérnék a felül átívelő M0-s-hoz, ott még előtte jelzi nekem az M0-son lévő kamerát, mert a beállítás szerinti (nálam 500m) távolságon belül van (teljesen életszerű a leírás, én mindíg beteszem a pipát). Ezek szerint vezetés módban nem lehet értelmesen használni a speedcam figyelmeztetést.

A térkép megjelenítés tetszetős, megfelelően színezett számomra, de az ÉP-ikonok lehetnének lényegesen nagyobbak is. Személy szerint hiányolom a tmc-listát is, mert az hogy van egy távoli térképnézet az ikonokkal biztos jó,de városon belűl nem sokat ér (a TMC lista ugyan nem a Navigonnál megszokott lista, de van. ha a térképen rábökünk egy TMC esemény ikonjára, akkor megjelennek az események képernyőként. tehát eseményenként lapozható).

A térképen látható forgalmi változást jelző ikonok valamelyikére kattintva, megjelenik a TMC lista.

A Navigonon másképpen van.

Telefonkihangosítás:

Az alany egy Nokia 5130, 2.0-s bt verzióval. Gyorsan és problémamentesen párosodnak, még a telefonkönyvet is pillanatokon belül átmásolja, annak ellenére,hogy ezt a funkciót más készülékek (pl. Mio,Garmin,) csak A2DP protokoll esetén tudják megvalósítani, sima 2.0-val nem. A kihangosítás hangereje jó,de a hangszíne nem az igazi,nehezen ismerni rá a vonal túlsó végén lévő hangjára. SMS küldés-fogadás. Na bazzzzzm. ilyenről még nem is hallottam. Gyárt még valaki olyan készüléket amivel lehet sömösözni? Ja, tökéletesen lehet vele üzengetni.

Egyelőre ennyi lenne. A következő részben írok majd navigációs tapasztalatokról is, amikor már egy-két rövidebb útnál többröl tudok beszámolni.

*a kék kiegészítéseket bejegyezte. Gyurci

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/02/27/tomtom-go950-tartos-teszt-egy-eve-egyutt/
http://navigyurci.hu/2010/01/20/tomtom-go950-a-mindennapok-resze/
http://navigyurci.hu/2011/04/20/tomtom-go-950-vs-tomtom-go-1000-egyedul-ketto-ellen/
http://navigyurci.hu/2009/12/12/tomtom-go950-es-go930-titanok-harca/
http://navigyurci.hu/2009/12/07/tomtom-go950-frissitese-latest-map-guarantee/
http://archiv.navigyurci.hu/index.php?page=hir&az=665
http://navigyurci.hu/2009/12/05/tomtom-go950-az-elso-kicsomagolos-video/

16 hozzászólás
  1. avatar
    KozGab


    makkhatos:

    ne poi-kat használj speedcam előrejelzésre, hanem a gyári speedcam adatbázist. akkor csak olyankor jelez ha tényleg az adott útpályán van. és ott nem is távolságot hanem időt kell megadni. mindegy hogy 170-el vagy 40-el mész a beállított idővel (nekem 40 mp) előtte fog jelezni.

    Hali.

    És ilyen gyárit hogyan tudnék beállítani?
    Mert engem nagyon érdekelne a dolog :)

    Ha csinálok egy ov2-t azt hogy lehet így beállítani? Mert erre nem találtam még megoldást :)

    Üdv, kössz

  2. avatar
    lautnermark

    4 nap után,beállításaok bármiféle módosítása nélkül,rendesen műkődik a gyári kameraadatbázis.Tiszta Navigon feeling…………..

  3. avatar
    lautnermark


    makkhatos:

    ne poi-kat használj speedcam előrejelzésre, hanem a gyári speedcam adatbázist. akkor csak olyankor jelez ha tényleg az adott útpályán van. és ott nem is távolságot hanem időt kell megadni. mindegy hogy 170-el vagy 40-el mész a beállított idővel (nekem 40 mp) előtte fog jelezni.

    Naaaaah.Kikapcsoltam a speedcames kamerákat és csak a gyári kamerák vannak aktiválva.Beállítottam 30 mp-re és kipróbáltam már több (gyári és letöltött) hangot beállítva is,de a jóistenért sem akar jelezni sem hanggal sem vizuálisan.Mit állítsak még be rajta?

  4. avatar
    lautnermark


    Gyurci:

    Szia Márk.
    1.) Az első jogos, egy TomTom GO740 volt nálam sokáig, és ahhoz az autós tartót használtam dokkolónak.
    2.) Másik adatbázis esetleg?

    Szia Gyurci
    2.) Hm?Mégis mire gondoltál?
    Üdv. Márk

  5. avatar
    lautnermark


    makkhatos:

    ne poi-kat használj speedcam előrejelzésre, hanem a gyári speedcam adatbázist. akkor csak olyankor jelez ha tényleg az adott útpályán van. és ott nem is távolságot hanem időt kell megadni. mindegy hogy 170-el vagy 40-el mész a beállított idővel (nekem 40 mp) előtte fog jelezni.

    Szia
    Nem poikat használok,hanem a speedcams.hu fizetős adatbázisát,amit Gyurci ajánlott.
    A gyári speedcam adatbázist honnan lehet letölteni/frissíteni?
    Üdv. Márk

  6. avatar
    makkhatos

    ne poi-kat használj speedcam előrejelzésre, hanem a gyári speedcam adatbázist. akkor csak olyankor jelez ha tényleg az adott útpályán van. és ott nem is távolságot hanem időt kell megadni. mindegy hogy 170-el vagy 40-el mész a beállított idővel (nekem 40 mp) előtte fog jelezni.

  7. avatar
    Bagi

    Kedves Gyurci,

    Szeretném kérdezni, hogy lehetőséged lenne-e arra, hogy egy Tomtom GO 950/750-t és egy IGO 8.3-as szoftverrel felszerelt készüléket azonos szélvédőre felszerelve, együttes működés közben videóra vedd és azt itt a Te oldaladon vagy valamelyik videó megosztón láthatóvá tedd ?
    Sajnos én nem találtam egyetlen olyan használható videót sem a neten, ahol legalább 3-4 percnyi működés közben bemutattak volna ‘élőben’ a GO950/750 készüléket.
    De kölcsönzőről sem tudok, ahonnan ezt a készüléket rövid időre be lehetne szerezni ! Lehet, hogy most egy jó üzleti tippet adtam valakinek ? :))
    Mivel Bp környékén autózva és a navigációs berendezéseket használva szinte minden fontos képi megjelenés bemutatható ilyen rövid idő alatt, remélem sikerül ezt megszervezni és ez igazán ütős lenne mindenki számára !
    Köszönettel
    Bagi

    Ui: A Navigon készüléket már én is használtam és hasonló a véleményem lautnermarkéval.

  8. avatar
    lautnermark

    Szia Gyurci
    Két pontosításom lenne a cikkhez:
    1. Az eject gomb hiányát a dokkolohoz írtam,nem pedig az autóstartóhoz.
    2. A speedcameknél (vagy ÉP-nál) a pipát ha beteszem,akkor csak navigáláskor jelez,egyszerű közlekedéskor,vezetés módban (tehát amikor csak úgy be van kapcsolva a gép),akkor NEM.Mit tehetek,hogy ilyenkor is jelezzen?

  9. avatar
    lautnermark

    Szia Bagi
    -szerintem,ha valaki még csak igot látott és azt tekinti az istennek,akkor kicsit meglepődhet az állókép megjelenésén,de normálisan használható.A zöld nyilak látványosak és kellő fényerőváltozással villognak.Az igonál van a kék táblád egy-egy világosabb és sötétebb árnyalattal és a rajta lévő fehér sávnyilakkal.A sávinfó itt is,ott is megvan pluszba.Szerintem ez használhatobb.De ki kell(ene) próbálni kinek melyik tetszik jobban.
    -a Navigon? Örülök,hogy megszabadultam tőle. A Navigonhoz képest a Tominál sokkal jobban használható pl. az előbb emlitett állókép.Az autópálya “tábla”,mint következő manőver,szép magyarsággal “motorway” tábla volt.A pontos időt nem lehetett megjeleníteni rajta.Ja,a sávinfót a jobb oldalon jelenítette meg,de ilyenkor felváltotta az aktuális sebesség kijelzését,tehát pl. autópályán az utolsó 2 km-n (a lehajtó elött) fogalmam sem volt,hogy pontosan milyen tempóval megyek.Tavaly amikor nézegettem,hogy mire cseréljem le az akkori Wayteq navit a hivatalosan nem műkődő igoval,mert szerettem volna újra valami legális megoldást használni (tudom,hülye vagyok) ,akkor nézegettem a Go 930-t és a Navigon 7310-t.Hát,sajnos a Navigont vettem.3 hét alatt vagy tízszer megbántam,hogy azt vettem meg.
    -az igot azt hiszem,hogy kb. 95%-ban kiismertem(azért nem 100%,mert olyan szerintem nincs),viszont a Tomival mégcsak ismerkedem,uh. ez az összehasonlítás még várat egy kis időt magára.

    Üdv. Márk

  10. avatar
    Bagi

    Kedves Márk !
    Nagyon örülök a tesztednek és nagyon várom a folytatást !
    Nagyon érdekelne, hogy
    – miként látod az autópályáról való lehajtáskor az autópálya kereszteződés ‘állóképpé’ vállásást és a zöld nyilak használhatóságát, majd az újboli térképre váltást ?
    – a térkép navigáció közbeni kinézetét az általad tesztelt Navigonhoz képest ?
    – esetleg az IGO 8.3-val való összehasonlítás is nagyon érdekes lenne a felhasználó szemüvegén keresztül.

    Köszönöm a válaszaidat !
    Üdvözlettel:
    Bagi

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.