Kalandjaim a TomTom-mal Európa útjain. Első rész.

Nemrég vásároltam meg TomTom GO 750-es készülékemet. Hogy miért pont ezt és miért pont most? Az ok prózai. már régóta szemeztem egy olyan géppel, ami hardver és szoftver odalon is “ott van”, jogtiszta térképe van, nem kell ki-be húzkodni a tápkábelt ki-beszálláskor (tehát aktív dokkolója van), tud TMC-zni, stb., stb. Megmondom őszintén, Gyurci blogját is figyelembe vettem a választáskor. Megosztom Veletek a tapasztalataimat 2 részben!

Ja és hogy miért most határoztam el magam a vételre? Tegnap éjjel értem haza Hollandiából, ahova hétfőn utaztam el. Persze kocsival, és szerencsére nem egyedül. A képlet egyszerű: beírtam a címet és GO! :)

Az út 14 óra, de ebben benne volt vagy 4 megállás: táplálkozás, nyújtózkodás, WC. Na de inkább a navigációs tapasztalatokról! Indulás előtt feltöltöttem minden fellelhető térképet, frissítést, információt, ÉP-t traffit, amit hasznosnak ítéltem.

Általánosságban a holland autózási kultúra fényévekre van a magyartól. Ha sztrádán egy sávba két autó akar átmenni balról és jobbról, akkor a bal oldalról, a belső sávban jövő gyorsan visszaindexel és marad a sávjában, hogy a jobbról jövő mehessen. Körforgalomból kijőve tudnak indexelni, de bárhol máshol is. Nem mennek bele a kereszteződésbe, ha tele van – hisz akkor akadályoznák a keresztirányú forgalmat… Fel se merül bennük, hogy ne tartsák be a szabályokat, nagyon előzékenyek. De például a városban a gyalogost nem biztos, hogy könnyen átengedik a kereszteződésnél rögtön. Bezzeg a bringásokat azonnal :) Ok, van bringa millió szám. És hozzá utak mindenhol.

Könnyű lenne megszokni! Fényévek… Amúgy is tetszett az ország. Az emberek nyugodtak, vidámat, nem sietnek, nem stresszelnek. Viszont főzni nem nagyon tudnak, illetve nincs is nagyon olyan, hogy “holland konyha”. De szerencsére van argentin, belga, francia, olasz és még ki tudja hány és hány keleti, távol-keleti étterem…

És persze Amszterdam. A csatornák, a sétálóutcák, a szép kis házak, a keskeny átjárók. “Káfisoppok”, piros lámpák, lányok fehérneműben az ablakokban tucatszám. Néha nem biztos, hogy lány a lány… figyelni kell:) Nyüzsgés, zsongás, zsibbadás:) Látni kell! XXX! Ez, félreértések elkerülése végett Amszterdam egyik “védjegye”, sőt a címerük része is:) Aki volt ott, tudja miről beszélek…

Na de vissza a fő csapásirányba. Kijelenthetem, hogy a TMC még nem éli aranykorát Nyugaton sem.. És a térkép frissessége is néhol kérdéses. Hollandiában és Németországban jelenleg is nagyon sok új sztrádarész épül, bővül, de a gép erről többnyire “hallgatott”.

A holland építkezésen inkább a kereszteződések szélesítését, több új út összehozását kell érteni. És még mondják, hogy válság van… De ez egy másik téma… Hihetetlen mennyi pénzt raknak bele és minden tiszteletem a projektek főmérnökeié, hogy átlátják a mi volt, mi van, mi lesz kérdéskört. Az út általában mindig megvan, csak 2 sávval ideiglenesen arrébb terelnek. Volt hogy alagútban “mentem” a gép szerint, miközben mellette hajtottam ténylegesen egy háromsávos “ideiglenes” úton.

És volt, hogy valahogy odakerült (nem tegnap…) egy körforgalom az útra, de még a térkép nem jelezte.

Mentségére legyen mondva, hogy Hollandiában volt az Amszterdam – Culemborg szakaszon jópár lezárás, de egy esetben szerintem a vas nélkül még mindig ott bolyonganánk (és sajnos nem Amszerdam belvárosában…:)) Utrechti ringnél egy útszakasz le volt zárva, terelés. Se TMC, se térkép nem jelzi. Hát akkor irány a táblák szerinti javasolt irány. No de ott rögtön eltűntek az ismerős városnevek. Újratervezés. Kénytelen voltam Thomasra hagyatkozni, lévén nem volt jobb ötlet… És láss csodát két 360°-os ív, pár lehajtó és többszintes kereszteződés után, megtaláltuk a hazaút irányát…

Nagyon hasznos volt, hogy állandóan jelezte a “speedcam”-eket. Akár ott volt, akár nem, jobb a békesség. Mert volt jópár mindenfelé.

És nem sikerült szólni senkinek, hogy a Rotterdam előtti sztráda szakaszon késő délutáni dugó van – a rádiós “útinform” tájékoztatása ellenére sem. Én azt gondolnám, hogy ha rádióban elhangzik, akkor az már az RDS-re felférne. Viszont pozitív, hogy egy Utrecht előtti dugó (szerencsére a szembesávban:)) már látható volt. És az is, hogy mint navigációs eszköz oda vitt, ahova kértem.

A folytatásban a Németországi tapasztalatok következnek…

1 hozzászólás érkezett
  1. avatar
    Gyurci

    Köszönjük. Élvezetes olvasmány lett. :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.