Kalandjaim a TomTom-mal Európa útjain. Második rész.

Gabe útleírásának második része. A holland tapasztalatgyűjtés után pár szó a kishazánk és az úti cél közötti rész viszonyairól. A németországi (és osztrák) utakat csak “drivethru” módon használtuk. Egy-két raststation-os megállással spékelve. A németeknél (osztrákoknál) a sztráda lezárások, dugók nagy része, annak ellenére, hogy a rádióban elhangzott, nem jelent meg. Terelés a másik oldalra, 80-as korlátozás, tehát klasszikus. “Papíron” mehettem volna “ész nélkül”. Egy-két “torlódás” vagy “incidens” fel-feltűnt a jobb csíkon, de a nagy dolgok sajnos nem.

Arra a következtetésre jutottam, hogy csomó mindent úgyis látok, ha odaérek és a terelések, dugók magától értetődőek lesznek. Ami igaz is, csak akkor minek a TMC…

Pozitív, hogy legutolsó kis pálya menti parkoló “úthálózata”, azaz a két kis utacska minden esetben fel volt tüntetve…

De az szerintem térképhiba, hogy ha éjszakára vonatkozik a 80-as korlátozás a sztrádán, akkor nappal ne jelezzen… Ezt még át kéne gondolni… Németeknél elég gyakori volt. Csak kapkodtam, hogy akkor miért meg mi van… és tapostam a fékbe… ok nélkül…

Azt sem értettem, hogy hazafelé Nürnberg előtt, miért akart “harmadik alternatíváként” Wroclawon keresztül küldeni (Ok, hogy ez a leggyorsabb, de Lengyelország??) Amúgy a második változat “csak” Prága volt.

Történt valami baleset előttünk a München-Augsburg részen, a rádió is 5 percenként bemondta, úgyhogy biztos megtörtént! (Utólag tájékozódva többszáz kocsis tömegkarambol volt… Azért jobb az ilyet elkerülni, akár van TMC-s GPS-e az embernek, akár nincs….) És láss csodát, meg is jelent, hogy 5 perc, nem: 32 perc, nem:…., nem: 178 perc késés. Elég ijesztőnek tűnt… Na ekkor kértem alternatívát…

A vége az lett, hogy (nem biztos, hogy ezt írja a szakirodalom…:)) le a tartótól, újratervezés (TMC nélkül ugye). Fél percen belül (ebben jó a gép) újratervezés: Ausztrián át. Vissza a dokkolóra, TMC aktív, “incidens” keresése” és… sehol egy baleset, sehol egy “hőn áhított” esemény… És mivel nem tettünk lengyel, vagy cseh kerülőt, ki is derült szépen, hogy nem is volt… Vagy ilyen gyorsan Kicsit érthetetlen. Mondjuk azt sem értettem, hogy mi közünk a München-Augsburg részhez…

Az más lapra tartozik, hogy elég nagy forgalomban jöttünk, tehát az addigi 160-170 km/h helyett 100-120-szal, vagy kevesebbel tudtunk jönni – de ez még a baleseti góc miatti esemény előtt volt jóval. Péntek esti városok melletti dugó, terelések ide-oda – erről is hallgatott a masina. Ez nagy időveszteség volt.

És az is, hogy a sógoroknál rendesen havazott. Erről sem szólt senki, csak a 178 perces késésnél jelent meg egy hópihe, de az is eltűnt az “offline”

Összességében az ismeretlen utak, a sebességhatárok sokasága miatt jó szolgálatot tett a gép. Egy-két térképhibától eltekintve rendben van a cucc, könnyű vele navigálni. Ez nálam négyes fölé. Viszont a közlekedés heti, napi, sőt percszintű követése, tehát az “online” rész nálam kettes alá… Ahogy mondani szokták van még benne lehetőség a fejlődésre…

9 hozzászólás
  1. avatar
    sklave

    Na, ez a TMC király! Segített ma rajtam. Kölnnél volt egy hatalmas baleset, mint később láttam, kiégett egy autó. Nagyon kellett sietnem. Ráböktem, hogy elkerülés. És elkerülte. Szerintem a sor több, mint 10 km volt, én meg vígan mentem. Nem értem miért nem használnak emberek TMC-s navigációt :-) :-)

    • avatar
      Gyurci

      Mert külön tmc vevő kell hozzá és az drága. vagy mert nincs tmc képes térképük. Vagy azt sem tudják mi az…

  2. avatar
    sklave

    Ok. Akkor marad a BKV amíg be nem zárják, mert a buszok sem tudnak közlekedni :-)

  3. avatar
    sklave

    Végre! Nem csak én “kárálok”, hogy szerintem, ez a ketyere nem sokat segít. Hasonlóak a tapasztalataim, hogy jobb ha a rádiót figyeli az ember. A másik, ha sokan használják a TMC-t, akkor a kerülőutakon lesz torlódás, és akkor kerülni kell a kerülőutakat. Ha késón jön az info, akkor úgy is benne leszel a dugóban, vagy már vége van. Egyszer Franciaországban, hétfőn benne volt a listában a szombati torlódás. Szerintem vakítás az egész, és nem így gondolták az alkotók.

    • avatar
      Gyurci

      Részben igazad van, de nem teljesen. Viszont Budapesten, az állandó útfelbontások miatt a kerülőutak-kerülőútjai is járhatatlanok…

  4. avatar
    Gyurci

    Örülök, hogy tetszik. Szerintem is Király! A köztes pont beszúrása a főképernyőn, az alsó sor jobboldali harmadára kattintással (várható érkezési idő, távolság) történik. Majd az Útvonal vázlat képernyőn az Alternatíva keresése gombra kattints. Ott az Útvonal érintse gomb kell neked.

    A TMC szolgáltatás legnagyobb hiányossága a megfelelő adatok fellelése, és időben való közlése. Persze ezen mi is segíthetünk valamennyit a Dugóvadász telefonszám felhívásával.

  5. avatar

    Nagyjából igen! A gép szuper, egy-két apróság még nem világos (pl. menet közbeni kezelés, köztes hely beszúrása)

    Én azt várnám a TMC-től, hogy ha épp egy lezárt/szűkített útszakaszon van az utamon, ami láthatóan nem friss vagy akár lehet friss is, vagy helyi dugó van, jelezzen (ezt csinálja a rádióban a fővinform/útinformos csapat is) Szóval szerintem az információ-áramlás háttere nincs még meg, illetve a naprakészsége, hitelessége kérdéses
    (de ebben nem látok nagy különbséget itthon és külföld között)

  6. avatar
    Gyurci

    Azt szűrtem le belőle, hogy a géppel meg vagy elégedve, csak a TMC-vel nem. Viszont külföldön sem jobb, mint itthon. Jól értem, ugye? :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.