Műholdas navigáció a repülésben? Az első fecske

A GPS mint műszaki lehetőség már hosszú ideje létezik, a polgári repülésben eddig mégsem használták tájékozódás céljára. A Southwest Airlines a közelmúltban felvállalta az úttörő szerepét, és egyes járatai immár GPS-támogatással közelítik meg a leszállópályát. A légitársaság régóta készült erre, és most egy nagyobb projekt, az egész légiközlekedés modernizálását célzó NextGen keretében meg is tették az első lépéseket.

Ez az egyszerű váltás közel 200 millió dollárjába kerül a légitársaságnak, ám ez az összeg megtérül a GPS-technológia által lehetővé tett üzemanyag-megtakarítás révén.

A jelenlegi, földi radarjelek alapján történő navigáció során a leszállópálya megközelítése szakaszosan történik, és a pilótának minden szakasznál vissza kell vennie a „gázból”, amíg engedélyt nem kap a továbbhaladásra, ami feleslegesen növeli a repülőgép fogyasztását. A GPS-támogatású leszállási navigáció során a gépek közvetlenül közelíthetik meg a leszállópályát.

A műholdas segítséggel leszálló gépek sokkal egyenesebb vonalban repülhetnek rá a leszállópályára, anélkül, hogy vissza kellene venniük a gázból – ezzel üzemanyagot takarítanak meg, csökken a repülőtérben élőket és dolgozókat érő zajterhelés és a környezetszennyezés is.

Forrás: NaviGadget
Fordítás: Zsolto

5 hozzászólás
  1. avatar
    batig

    nem szerencse
    1: kértem engedélyt a kapitánytól
    2: kézi gps volt ami csak vesz, és nem sugároz jelet

  2. avatar
    Zsolto

    Még szerencse, hogy nem bilincsbe verve vittek ki a repülőtérről :) Angliában egy csókát jogerős börtönre ítéltek, mert bekapcsolva hagyta a mobilját felszállás közben…

  3. avatar
    batig

    hááát nemtom …én egyszer track-eltem GPS-sel egy leszálló 737-esen az olyan egyenes volt mint a nyíl. ( de még a kanyarok is :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.