Két hét a TomTom GO930-cal – egy iGO-felhasználó tapasztalatai

Ahogy a TomTom GO930-as készülékről szóló írásom elején ígértem, a párhetes használat után most összefoglalom a tapasztalataimat és a véleményemet. Mivel az iGO-t elég jól ismerem és már sokat használtam is, nálam a TomTom használata az iGO-val történő összehasonlítás jegyében telt, ez lesz az alábbi írás vezérfonala is.

Először arra gondoltam, hogy összeszedem a pozitívumokat, majd a negatívumokat, de írás közben rájöttem, hogy a helyzet nem ilyen egyszerű: lesz olyan pozitívum, amihez szorosan kapcsolódik egy negatívum is, ezért inkább témakörökre tagolom a mondókámat.

1. A HARDVER

Ez rövid fejezet lesz, mert a Tomi ebből a szempontból példa értékű. Nagyon igényes, masszív, minőségi darab. Az általam eddig látott, kevésbé márkás vagy noname PNA-k a nyomába sem érnek. Megjelenése elegáns, jó a fogása, a kijelzője remekül látható fényes nappal is. Az érintésre jól reagál, nem túl érzékeny, tehát ha menet közben döccen az út, a véletlenül arrébb rebbenő ujj nem okoz majd galibát, de nem is kell erősen böködni – pont jó. A hangminősége kicsit az én ízlésemnek tompa, ennek az is oka lehet, hogy hátrafelé sugároz a hangszórója, de a hangerő megfelelő, nem torz, a szöveg jól érthető.

Bluetooth

Ahogy az előző részben (Kinyílt a világ) írtam is, a Bluetooth nagyon jól működik a TomTomban. Sőt, túl jól. Mivel az autómban van beépített fedélzeti BT-kihangosító, szerettem volna továbbra is azt használni. Először cselesen azzal próbálkoztam, hogy megvártam, míg a telefonom rákapcsolódik a fedélzeti kihangosítóra, és csak utána kapcsoltam be a TomTomot, de nem jártam sikerrel, a Tomi rámenősen mindig visszacsábította a telefont az autó rendszerétől. A fordított megoldás pláne nem járt sikerrel, így sajnos ki kellett kapcsolnom a TomTomon a BT-t. Ezzel elvesztettem azt a lehetőséget, hogy a menet közben érkező SMS-eket kényelmesen, a Tomi képernyőjén tudjam elolvasni, hiszen így ő már nem észlelte a bejövő üzeneteket és egyéb eseményeket.

2. A KEZELŐFELÜLET

Megszerettem a menü jókora ikonjait, ezeket tényleg nem lehet eltéveszteni. A rajzolatuk némi ismerkedés után érthető, megtanulható. Viszont az nem tetszett, hogy a menüben csak egy irányban lehet haladni, a jobbra mutató narancssárga nyílnak nincs balra mutató párja, tehát ha túlszaladtam a keresett menüponton, akkor „körbe kellett tekerni” az egészet még egyszer, míg visszakerültem az előző képernyőhöz. Sajnos ilyenkor az is előfordult, hogy a nagy lendületben másodszor is túlszaladtam a kívánt oldalon. Menet közben ez sokszor okozott kellemetlenséget.

Nagyon megszerettem a TomTom navigációs képernyőjének státuszsorát, az alsó sávot, ahol tökéletesen látható számokkal, jelekkel közli a legfontosabb információkat. Bár ennek tartalma nem nagyon konfigurálható, erre nem is volt nagy szükség: minden fontos adat ott van, pont. Jobbra lent szükség esetén kiírja a megengedett sebességet is, és ha nagyon túllépjük, ez a rész pirosra vált.

A navigációs térkép mozgatása

Ami viszont az egész TomTommal kapcsolatban az egyik legnagyobb kifogásom volt, hogy menet közben nem lehet húzogatni a navigációs térképet a kijelzőn. Az iGO-n megszoktam, hogy ha látni akarom, hogy „na, ott a kanyar után hogy is megyünk tovább?”, akkor egyszerűen odébb húzom a térképet és megnézem. Ha nem jól látszik, amire kíváncsi vagyok, akár dönteni, forgatni, kicsinyíteni és nagyítani is tudom a nézetet – mindezt navigálás közben.

Hát a TomTomban ezt el kell felejteni, azon ha bárhol hozzáérsz a navigációs térképhez, azonnal a menüben találod magad. Kivétel ez alól a gyorsmenü ikonja és a felső sarkokban látható Plusz és Mínusz ikon, amivel kicsinyíteni és nagyítani lehet a térképet. Az hittem, talán ez helyettesítheti az iGO megoldását, de sajnos nem. A képernyő felbontása miatt ha annyira lekicsinyítem a térképet, hogy már látható lenne rajta a következő kanyar vagy elágazás, akkor már nem elég részletes a kapott kép ahhoz, hogy megállapítsam, melyik utcán is kell bekanyarodni.

Tény, hogy a menüben külön fejezet foglalkozik az útvonal különböző módszerekkel történő bemutatásával, lehet listás, berepülős, szabadon húzogatható, nagyítható nézetet is kérni róla –ezek mind nagyon korrektek és informatívak is, de nem pótolják azt a lehetőséget, hogy a piros lámpánál állva gyorsan odébb húzhassam a térképet, hogy megnézzem, merre is megyünk tovább.

A Gyorsmenü

A navigációs térképen balra egy kunkori, zöld nyíl hozza fel a Gyorsmenüt. Ebbe a beállítások között bóklászva lehet felvenni a gyárilag benne lévőkön kívül még egy-két pontot (pl. a sebességmérő kamerák jelentését). Szerettem volna, ha ez a funkció jobban testre szabható, több ikon férne el rajta, és azokat én választhatnám meg.

A POI-k

Van egy vesszőparipám, a POI-k szabad kereshetősége. Sajnos ez az iGO-ban nem megoldott, emiatt sokat bosszankodtam külföldön. Nem tudom beírni, például, hogy „vigyél a Vígszínházhoz”, mert ahhoz, hogy a Vígszínházat megtaláljam az iGO POI-adatbázisában, tudnom kell, hogy nagyjából merre van, mert csak a jelenlegi pozíció vagy a kurzor közelében tud keresni. Nos, örömmel jelentem, a TomTomban – némi bóklászás után – megtaláltam a „szabadszavas keresést”, ez nagyon tetszett. A város egyik ismeretlen szegletéből az elektronikai kütyüket árusító Gyorsboltba szerettem volna eljutni, de nem jutott eszembe az utca neve. A POI-adatbázisban viszont a neve alapján pikk-pakk megtaláltam, így pár kattintás után már indulhattam is. (Az odaút viszontagságairól lejjebb írok még…)

A POI-kkal kapcsolatban azonban van egy bánatom is. Bár a tesztkészüléken valóban lukulluszi választék volt POI-kból, és ezek ráadásul mind saját ikonjukkal jelentek meg a navigációs nézetben a térkép megfelelő pontja fölött lebegve, ezek az ikonok olyan aprók, hogy csak a legismertebbeket (Shell, McDonald’s, Mol stb.) tudtam azonosítani. Rengeteg olyan ikon hemzseg a térkép fölött (főleg a város sűrűn lakott részeiben autózva), amelyekről fogalmam sem volt, mit jelölnek, és nem is lett, mert ha bármelyikre ráböktem, azonnal a főmenü ugrott elő, nem a POI-ra vonatkozó bővebb infó. Az ikonok rajza sem nyújtott támpontot, mert amelyik nem valami ismert logó, arról nehéz kitalálni, hogy vajon mit is ábrázol. Az alábbi képnél sokkal zsúfoltabb POI-erdővel is találkoztam a belvárosban…

A következő részből kiderül, milyen volt navigálni a TomTommal.

19 hozzászólás
  1. avatar
    makkhatos


    gnme:

    Nem olyan nagy dolog az, hogy nem látod a következő fordulót, el vagyunk kényeztetve az igo powered sajátosságokról. (habár raktam fel nemrég egy olyan szkint illetve kis módosítást, amivel a következő forduló irányzékát is látom az első irányzéka felett így besorolásnál nem kell a nyilakat böngészve találgatni melyik sáv a jó, hanem lehet húzódni balra vagy jobbra a sávok között már előre.
    Sőt én így ismertem meg egérutakat, az tetszett, hogy nem kiabált hangosan hogy “újratervezés”, mert előfordul, hogy ha ismeretlen helyen járok három négy alkalommal is rossz irányba indulok el, nem arra amerre mutat és megőrít a becker állandó “újratervezés” “újratervezés” kiabálása.
    Ehelyett ez csendben de gyorsan mutatja is az újratervezett utat.

    milyen skin? milyen módosítás? tomtom-ra?

  2. avatar
    makkhatos

    lehet azt a térképet húzogatni a jelzőlámpánál. csak menü, egyet jobbra és térkép böngészése. kb 1 másodperc. de tényleg jobb lenne ha a navigációs képernyőn is meg lehetne tenni…
    poi kezelésben nekem az “ép az útvonalon” nagyon hasznos. nem tudom hogy azt az igo tudja-e.

  3. avatar
    Razofen

    Az iPhone-os verzióban úgy megy, hogy célpont kiválasztásnál a “hasznos helyek”-et választom -> egyéb helyek -> településen -> várost megadom -> majd elkezdem pötyögni a hely nevét (pl. Pólus Center). Végig se kell pötyögni, ha úgy gondolom, hogy már egyértelmű, akkor lehet kérni listát az illesztett találatokról.

    A BT-nál az utolsó mondatnál tévedtem el, hogy milyen jó lenne a Tomi-n olvasni az SMS-t, viszont azt meg nem akarnád, hogy átvegye a kapcsolatot. De most már világos. :)

    Köszi a választ.

  4. avatar


    Razofen:

    Kicsit meglepett, hogy azt írtad, hogy az iGO-ban nem tudsz név szerint POI-t keresni. Az iPhone-os verzióban, ami ha jól tudom ráadásul egy egyszerűbb iGO manifesztáció (Amigo), van ilyen lehetőség és kiválóan működik.
    Gondolom te valami komolyabb iGO-val vagy közelebbi ismeretségben, meglep, hogy ott ez nem megy.
    A BT-os részt nem értettem igazán. Ott milyen megoldást/működést preferáltál volna?

    Szia!

    Hát, az iGO-ban legalábbis nem sikerült rájönnöm, hogy hogy tudok szabadszavas keresést csinálni. Ha már megvan a célpont vagy a kurzor, akkor annak közelében lehet keresni, de arra nem találtam megoldást, hogy mondjuk Bp-en ülve “csak úgy” beírjam, hogy hol van mondjuk a kecskeméti Cifra palota.

    A BT-nél azt szoktam meg, hogy ha egy eszköz egy bizonyos tartozékhoz csatlakozott már, akkor ugyanolyan típusú másik csatlakozási kérelmet nem fogad el. Például ha a telefonomhoz már csatlakozik a BT-headsetem, akkor hiába ülök be az autóba, a fedélzeti BT-kihangosító már nem fog csatlakozni hozzá. A TomTom viszont “elhappolta” a telefonomat fedélzeti kihangosítóval már létrejött kapcsolatból. Ezért írtam, hogy “túl jól” működött. Akinek nincs BT-s fedélzeti kihangosítója, annak ez nem lesz probléma, és nagyon fogja élvezni a TomTom megoldását.

  5. avatar
    Razofen

    Meg majd még olyan kérdésem lenne a TomTom gurukhoz (pl. Gyurci? :)), hogy alkalmasint (akár egy külön posztban) érdekelne az egyes TomTom készülékek közötti különbségek.

    Pl. akár TomTom site-okat nézegetve is, egyik országban 930-ast, másikban 950-est látok, megint máshol 960-ast (most csak fejből írom, lehet, hogy nem pontosan idézek). Miben különböznek ezek egymástól
    Aztán ott vannak a 7xx-es, meg 6xx-es típusok, meg a többi, azok mennyivel tudnak többet/kevesebbet?

    Szívesen áldoznék pénzt egy komolyabb/drágább készülékre, ha többletszolgáltatásokat tud nyújtani navigációban (iQRoute, TMC stb.), de azért nem szívesen adok több pénzt, hogy fényképet lehessen rajta nézegetni, meg zenét hallgatni.

  6. avatar
    Razofen

    Kicsit meglepett, hogy azt írtad, hogy az iGO-ban nem tudsz név szerint POI-t keresni. Az iPhone-os verzióban, ami ha jól tudom ráadásul egy egyszerűbb iGO manifesztáció (Amigo), van ilyen lehetőség és kiválóan működik.
    Gondolom te valami komolyabb iGO-val vagy közelebbi ismeretségben, meglep, hogy ott ez nem megy.

    A BT-os részt nem értettem igazán. Ott milyen megoldást/működést preferáltál volna?

  7. avatar


    gnme:

    Nem olyan nagy dolog az, hogy nem látod a következő fordulót, el vagyunk kényeztetve az igo powered sajátosságokról. (habár raktam fel nemrég egy olyan szkint illetve kis módosítást, amivel a következő forduló irányzékát is látom az első irányzéka felett így besorolásnál nem kell a nyilakat böngészve találgatni melyik sáv a jó, hanem lehet húzódni balra vagy jobbra a sávok között már előre.
    Sőt én így ismertem meg egérutakat, az tetszett, hogy nem kiabált hangosan hogy “újratervezés”, mert előfordul, hogy ha ismeretlen helyen járok három négy alkalommal is rossz irányba indulok el, nem arra amerre mutat és megőrít a becker állandó “újratervezés” “újratervezés” kiabálása.
    Ehelyett ez csendben de gyorsan mutatja is az újratervezett utat.

    Az van, hogy pont a térkép húzogatását nagyon hiányoltam. Más téren elfogadtam, elismertem, sőt, megszerettem a TomTom néhány sajátosságát, de ez olyan volt, amit még az utolsó napon is szokatlannak, fájó hiánynak éreztem.

  8. avatar
    gnme

    Nem olyan nagy dolog az, hogy nem látod a következő fordulót, el vagyunk kényeztetve az igo powered sajátosságokról. (habár raktam fel nemrég egy olyan szkint illetve kis módosítást, amivel a következő forduló irányzékát is látom az első irányzéka felett így besorolásnál nem kell a nyilakat böngészve találgatni melyik sáv a jó, hanem lehet húzódni balra vagy jobbra a sávok között már előre.

    Sőt én így ismertem meg egérutakat, az tetszett, hogy nem kiabált hangosan hogy “újratervezés”, mert előfordul, hogy ha ismeretlen helyen járok három négy alkalommal is rossz irányba indulok el, nem arra amerre mutat és megőrít a becker állandó “újratervezés” “újratervezés” kiabálása.

    Ehelyett ez csendben de gyorsan mutatja is az újratervezett utat.

  9. avatar
    sklave

    Hoppsssz! Poi kezelés. Úgy látom, nemcsak nekem van vele problémám. Erre kevés gyártó figyel. Korrekt bemutató. Jó, hogy nem egy navimatikus csinálja, mert lehet, hogy ők elsiklanak dolgok felett.

    • avatar
      Gyurci

      Az utóbbi időben igyekszem egyre több felhasználói tesztet is megjelentetni. Úgy gondolom, hogy néhány dologban hitelesebb képet ad, mintha “szakember” tesztelne… És igyekszem is ezt a “hagyományt” folytatni. Hála nektek… :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.