Most már öko-útvonalakkal is: az iGO primo 1.1

Németországban a Becker és a Pearl navikból ismert iGO primo legújabb, 1.1-es változata több új funkcióval bővült: Az öko-útvonaltervezés figyelembe veszi a jármű motorjának típusát (dízel, benzines vagy hibrid) és az előnyben részesített utazási sebességet is. Ha a sofőr a lakott területen belüli és kívüli átlagfogyasztást is megadja, akkor a program kiszámítja a környezetet (és persze a pénztárcát) legjobban kímélő útvonalat, majd a leggyorsabb, legrövidebb és legegyszerűbb változattal együtt, a menetidő, a távolság és a CO2-kibocsátási adatok kíséretében ezt is felkínálja.

A primo 1.1 a gyártó információi szerint az öko-útvonal megtervezése során az alacsony sebességgel bejárható szakaszokat részesíti előnyben. Abban azonban nem vagyunk biztosak, hogy ez a megközelítés valóban célravezető-e, mivel egy olyan jármű, amely az autópályán 50 km-t tesz meg állandó 100 km/h-s sebességgel, bizonyosan kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint ha 30 km-t tenne meg 80 km/h-val falvak között döcögve, lakott területen belül jó néhány kereszteződésnél megállva és a lassabb járművek mögött beragadva. A gyakorlati próbák során talán majd kiderül, mennyire segít a környezetvédelemben ez a koncepció.

A primo másik újdonsága a flottaspecifikus funkciókat elérhetővé tevő alkalmazásprogramozói felület (API). A Simple Location API segítségével a navi-gyártók megvalósíthatják többek között a vezetővel való kommunikációt, a járműre és az útvonalra vonatkozó adatok kiértékelését, sőt, egy rádiós adatátviteli modul segítségével akár a navi kívülről történő vezérlését is.

Az „Allroad Routes” funkcó az ausztráliai felhasználókat segíti – a legkisebb kontinensen ugyanis az útvonal megtervezésekor nem árt tudni, hogy a vezető normál személyautóval, vagy négykerék-hajtású járművel kíván-e útnak indulni: a bozótoson átvágó útvonal jóval rövidebb, ám egy átlagautó számára járhatatlan lehet.

A NavNGo továbbra is csak hardverrel együtt árulja az iGO primót, így a felhasználóknak meg kell várniuk, míg a kedvenc hardvergyártójuk megveszi az új funkciókat is tartalmazó licencet.

Itt láthatók az öko-adatok: a leggyorsabb Graz-Budapest útvonal 246 perces menetideje alatt 62,0 kg CO2 kerül a légkörbe.

Az öko-route üzemmódban kiszámított útvonalon ugyan 264 perc a menetidő, de 10%-kal csökken a CO2-kibocsátás.

GO primo újabban több országspecifikus figyelmeztető táblát is meg tud jeleníteni. A képen a Montrealtól 100 km-re északnyugatra futó Trans-Canada Highway egyedi útjelző táblája látható a Lac Duhamel-tó partján.

Először meredeken felfelé vezet az út a hegytetőre, majd a túloldalon leereszkedünk. A Großglockner Hochalpenstraße (Großglockner-hágó) Európa egyik legszebb autós útvonala. Figyeljük meg a képernyő jobb szélén látható figyelmeztető táblákat!

A képen a sávasszisztens és néhány budapesti épület elnagyolt makettje látható.

A Melbourne és Sydney közötti Murray Gorge (Murray-hasadék) közelében jókora hegyek is vannak.

Irány egyből Wollongong – vagy inkább vacsorázzunk meg Wolloomoolooban? Balra a kikötőben a Sydney-i Operaház.

Azok a forró budapesti éjszakák… A Városliget felől a Belváros felé tartunk.

Ahhoz, hogy az öko-útvonal adatai pontosak legyenek, először meg kell adnunk a lakott területen belüli és kívüli átlagfogyasztásunkat.

Forrás: navi-magazin.de
Fordítás: Zsolto

16 hozzászólás érkezett
  1. avatar
    Barbár

    Gyurci!
    MIO Black edition (N191) szerinted futna rajta az
    IGO primo?

  2. avatar
    magister


    Bero:

    Mio H610-azt halotam megy ez igaz??

    Jól hallottad! Igen megy rajta! Bejártam vele szó szerint egész Európát. Hibátlanul működik.

  3. avatar
    Bero

    Mio H610-azt halotam megy ez igaz??

  4. avatar
    sklave

    Na, én nem írok számokat, hogy mit jelent a nagykocsival 5km/h- val kevesebb. A kollégák lehurrognának, és valami főnök meglátja…… :D :D

  5. avatar
    vacsa


    Adrian:

    Letezik sima iGo-ra ilyen skin amely megjeleníti a táblákat (emelkedo, vad, stb.)

    this is not quite accurate, GPS StreeMat GT 50 and 505, have been delivered with the original “Drives_Alerts”. ( [url=http://www.pearl.fr/gps-pda/gps/appareils/gps-multimedia-gt-50-3d-france-belgique-suisse-lux_PX4460.html]

  6. avatar
    PrimA

    Azt se felejtsük el, hogy a falvak között haladva nem kell végig városi forgalomban közlekedni. ;)

  7. avatar
    PrimA

    “…autópályán 50 km-t tesz meg állandó 100 km/h-s sebességgel, bizonyosan kevesebb üzemanyagot fogyaszt, mint ha 30 km-t tenne meg 80 km/h-val falvak között döcögve…”
    Egy kis számolással kiderül, hogy ez nem így van. :) Autópályán pedig inkább a 130 km/h-hoz közelít sebességben az ember, nem a 100-hoz. ;) Ha már vett matricát, akkor haladni szeretne. Tegyük fel városban egy jármű 8,5 l/100km-t fogyaszt, lakott területen kívül (~90 km/h-nál, nem 120/130-nál) pedig 6 litert. Ebben az esetben lakott területen kívül 50 km alatt elfogyaszt 3 litert. A városban 30 km alatt pedig 2,55 litert. Majdnem fél liter a különbség egy ekkora szakaszon. 130 km/h-nál pedig még több is és ez az életszerűbb, mert autópályán inkább ehhez közelít a sebesség. Az öko útvonal ezért számol így.

  8. avatar
    Adrian

    Letezik sima iGo-ra ilyen skin amely megjeleníti a táblákat (emelkedo, vad, stb.)

  9. avatar
    Gyurci

    @ nord Ez tényleg elég érdekes.

  10. avatar
    Zsolto

    Szerintem is a legtutibb megoldás a spórolásra és a környezetvédelemre, ha autópályán mész és nem nyomod neki 110-120-nál jobban, ha ráérsz. Egyszer kiszámoltam, hogy egy Bp-Balatonszárszó útvonalon (120 km) ha 120-szal mész, akkor ugye 60 perc a menetidő, ha 130-cal, akkor 55 perc, ha 140-nel, akkor 51 perc, ha 150-nel, akkor 48 perc. Viszont a 12 perc időnyereségért cserében a fogyasztás motortípustól függően 20-40%-kal nőhet. Szóval tényleg ritkán éri meg rohanni.

Szólj hozzá te is a cikkhez!