Képtelen navigáció. Ez kemény

Sklave-nek támadt egy “képtelen” ötlete: készítsünk egy tesztet, ahol a vezető nem nézi a navigáció képenyőjét, csak a “füle után” navigál. Néhány napja összehoztuk. Természetesen a sofőr sklave, a gyakorlott “úrlovas” volt….

Sokszor használjuk a szót, hogy képtelenség, képtelen, nincs képe hozzá stb. Persze ezeket a szavakat átvitt értelembe értjük, és soha nem jut eszünkbe szó szerint értelmezni. Sőt! Soha nem is használjuk ebben a formában, hiszen ha elromlik a tévénk, akkor nem mondjuk hogy képtelen, pedig nincs rajta kép. Ha elromlik, az oldal profiljához igazodva, a navigációnk, akkor nem mondunk semmit, csak… Na jó. Szóba hozzuk a nőnemű szülőt, pedig tudjuk, hogy nincs neki olyan, (Csak virtuálisan), hozzá téve jelzőként az ősi mesterséget, amit űzhetett volna, ha valódi lenne. Mondunk mindent, de azt nem, hogy képtelen, pedig ennek sincs képe. Legfeljebb az mondjuk, hogy „ – Ez képtelenség, hiszen nem rég vettem”…

Amikor megjelent a Sygic Lite, már mozgott a fantáziám. „ – Ha ezt itthon is meg lehetne oldani…!” Már hogy a némaságot. Érdekes, hogy az ember (a férfiakra gondolok) az évek múlásával egyre jobban vágynak arra, hogy ha nem is kikapcsolni, de legalább le lehetne halkítani a valamikor csacsogó, madárcsiripelésnek hallott hangot, ami az évek során, inkább az oroszlán hangját idézi, bár a dobhártya ehhez alkalmazkodva, egyre vastagabb lesz…
Később, már talán a képtelenségre is vágynak. Ezt még nem tudom.

Az motoszkált még a fejemben (Éppen ekkor csend vett körül, hiszen dolgoztam), hogy ha lehet hang nélküli navigáció, és ezzel lehet közlekedni akkor….És ennyire olcsóvá teszi!? Hiszen a Sygic Lite, ha készülékkel vesszük, akkor 3000 Ft. Mennyivel lenne olcsóbb, ha nem lenne, képe. Nem lenne ilyen olyan mélységű domborzat, 3d épületek stb.. Nem lenne semmi, csak a hang. A kijelző, esetleg csak addig működne, amíg megmutatja az útvonalat. Ehhez nem kellene 5”-os kijelző, hiszen ha valaki, annyira rosszul lát, hogy nem látja rendesen a szélvédőre tapasztott készüléket, akkor annak teljesen mindegy, hogy van kijelző, vagy nincs.

Az útvonal logolása, egy Wayteq X850-es készüléken történt. A log fájl, letölthető innen.

És arra gondoltam, hogy akkor egy ilyen program, már 1000 Ft-ért elérhető lenne. „– Ezt ki kell próbálni! – Nem hagyott nyugton a gondolat. – Kell valami másik őrült, aki nem azt kérdezi, hogy ennek mi értelme? Hanem azt, hogy “Oké! Vazme! Mikor csináljuk?”. Szóval Gyurci kb. ezt mondta, és vállalta az operatőr, vágó, dramaturg, fővilágosító, stb. szerepet. Én vállaltam a vezetést. A navigációk, pedig a beszéltek…

Induljon a képtelen teszt.

Nem teszem idézőjelbe, hiszen szó szerint értendő. A résztvevők: Garmin465T, Tomtom XL2, Gyurci, Sklave és egy gyönyörű, Skoda Fabia kombi.
Helyszín: Budapest

Fontos volt, hogy a vezető ne ismerje azért annyira a fővárost. Illetve a szoftvereket sem, hiszen aki rendszeresen használja, az hozzá tud szokni a hanghoz, Így hát adva voltam. Sem a Garmint, sem a TomTom készülékeét nem használom, tehát “ideális” alany vagyok.

Indulás!
Garmin Nüvi 465T

TomTom XL2

Konklúzió:

Nem lehetetlen a közlekedés egy ilyen szoftverrel. Hozzá kell szokni a távolságokhoz ( Mennyi a 200 méter). A végén, azért szakadt rólam a víz, de szerintem ez gyakorlat kérdése.

Szoftvergyártók! Vigyük lejjebb az árakat! Készítsék el a legolcsóbb, képtelen navigációt! Várjuk jelentkezésüket itt a navigyurci.hu oldalon.

Jó gurit
Sklave és Gyurci
A Garmin Nüvi 465T-t a Navigate Kft-től, míg a TomTom XL2-t, az East Side Consulting GmbH, magyarországi képviseletétől kaptuk. Ezúton is köszönjük.

24 hozzászólás
  1. avatar
    vacsa

    kéretik némi humorérzéket is vételezni! nem vagyunk egyformák, mindenki más szemszögből közelít dolgokhoz!!
    (ha nem gyomlálnád ki a hangulatjeleket az hozzászólásomból, akkor talán más is értené, hogy mire hogyan célzok!) :O

  2. avatar
    vacsa

    azért nagyon bátrak vagytok a microSD-t csak úgy otthagyni a műszerfalon, még jó hogy nem kellett a szélvédő ellőtti szellőzőnyílásból kibogarászni! :)
    a tomtom-os tesztben pedig a sok reklám: sygic, speedshop
    csodálkozom amúgy, hogy Sklave még véletlenül sem szólalt meg a felvétel ideje alatt!

    • avatar
      Gyurci

      @ vacsa Felesleges megjegyzés volt… De ha reklám lenne is, ez legyen az én dolgom… A Sygic készítette a feltöltött tracklogot, és a Speed udvarán állt az autóm. Nem tömöm feleslegesen a parkolóórát, de ha te másképpen gondolod adakozz csak…

  3. avatar

    @kohanb
    Köszi. Úgy gondolom, később ezeket a “hangos” dolgokat kielemezzük még. Evés közben jön meg az étvágy :D
    @Endre
    Köszönjük. Az igazság, hogy kicsit (nagyon) suták voltunk… De, mint “első fecskék” egy ilyen tesztben, azt hiszem érthető.

  4. avatar
    Endre

    Jó a teszt köszönjük. Legközelebb ha megoldható a kamerát is rögzítsétek, mert elszédültem a Garminos teszt végére. :)

  5. avatar
    kohanb

    Tényleg jó ötlet volt ez a teszt, gratulálok hozzá!
    Mondjuk én nagyon szeretem nézni a szépen kivitelezett térképeket (szakmai ártalom), így nem tudnék lemondani a kijelzőről.
    Egyébként az a tapasztalatom, hogy sok esetben a hang összekeveri az irányokat, illetve nagyon idegesít, hogy sokszor nem veszi figyelembe a kanyarodó főutat.

  6. avatar

    @batin
    Érdekes, hogy a férfihang nem így mondja. Lehet, hogy a hang is része az egyszerűsítésnek?
    http://navigyurci.hu/2010/07/30/tomtom-xl2-egyszeru-mint-a-faek/

  7. avatar
    batin

    a garmin még hagyján de ez a tomtomos ‘után 300 méterrel jobb oldali kanyar’ ez kiakasztó fordítás.

    kár hogy az NNG-t nem tettétek ide…érdemes lett volna

  8. avatar

    @gyurci
    A távolságokat kell megszokni. Amikor elkezdtem navit használni, a 200 métert másképpen értelmeztem, és sokszor mentem a susnyásba :D

  9. avatar

    @zsolto
    Próbáld ki idegen helyen, letakart kijelzővel. Akkor hiába nézed, és ha nem ismerős hely, akkor nem működnek a reflexek. Ez hasonlít arra, amikor tiltott utak elkerülését szoktam feltérképezni. Pl. Párizs környékét sárga táblával(ADR), ami rémálom. Tábla nélkül nincs tétje, hiszen akkor nem félek a büntetéstől. Nagyon figyelni kell, főleg, ha a navi nem tudja a tilalmakat, és állandóan újratervez, és ez közli veled. Miközben hallgatod, a táblákat is figyelni kell, a forgalmat is, a méreteket is. Hiába a légkondi. :D Van még egy ötletem a hangokkal kapcsolatban… :D :D

  10. avatar
    Zsolto

    Na, ez jó “játék” lehetett, nem semmi ötlet. Nekem is megfordult már a fejemben, hogy csak a hang alapján navigáljak, de mindig elbizonytalanodtam, és oda-odapillantottam a képernyőre. Persze az eszembe sem jutott volna, hogy ebből tesztet csináljak, le a kalappal! :)
    Azt hiszem, a hang nélküli navigáció simán, átszokás nélkül használható, a fordítottjáról nem vagyok meggyőződve. Egy-egy autóba épített fedélzeti navinak ma is van olyan üzemmódja, amikor a nagy képernyő mellett a fő műszeregység LCD-kijelzőjén vagy a szélvédőre vetítve csak egy útirányjelző nyilat és a manőverig hátralévő távolságot mutatja – na azzal hasonló lehet navigálni, mint csak fül alapján.

    • avatar
      Gyurci

      @ Zsolto Jó játék volt. De bennem, volt némi bizonytalanság. Azaz ha én vezettem volna, egy-egy fordulónál talán másfelé megyek. Hiába, már hiányzik, a napi “rutin”… :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.