Navigon T-Mobile Edition. Használat közben

A napokban egy ismerősöm nagy lelkesedéssel hívta fel figyelmemet: „Hallottad? Ingyen letölthető a NAVIGON!” Nagyon meglepődtem, bár már olvastam a T-Mobile és a Navigon németországi hasonló akciójáról, de nem gondoltam volna, hogy a hazai T-Mobile kedveskedik nekünk… “II. Blogíró pályázatra beadott alkotás”

Bár azt szokták mondani, hogy ajándék lónak ne nézd a fogát, azért szerintem kicsit vizsgáljuk meg alaposabban új szerzeményünket:

Először meglepetésként ért a program mérete: 1.69 GByte. Ebből rögtön látszik, hogy a nem csak a Magyarország térképet tartalmazza. Arra gondoltam, hogy már most magában foglal mindent, amit a teljes csomag tud, csak a licence határozza meg, mit is használhatunk valójában. Így is lett, de haladjunk sorjában:

Letöltés után a program elég “fapadosnak” látszik: a jelenlegi tartózkodási helyünktől el tud navigálni a kívánt célhoz: megadhatunk címet, kiválaszthatjuk a POI-k közül vagy kikereshetjük a térképen. Lehetőség van megadni otthonunk címét és erre később egy gombnyomással hivatkozni. Külön említést érdemel, hogy nem csak az adatbázisban tárolt POI-k közöt kereshetünk, hanem mobilnet vagy WIFI használatával a Google adataiból is válogathatunk.

Természetesen tárolhatjuk a „Kedvencek” között a gyakran használt címeket és az előzmények alapján is indíthatjuk a navigációt. Az iPhone Kontaktjait és az iPod kezelését (navi közbeni zenehallgatás) csak egy ingyenes regisztráció után érhetjük el. Navigációs képernyő ekkor kétdimenziós. Ezen grafika alapján nekem olyan érzésem volt, mintha „sok évvel ezelőtti” programot látnék…

Röviden értékelve: van egy két évig használható programunk NAVTEQ térképpel és alapvető funkciókkal. Cserében néha a T-Mobile időnként egy 2 kbyte-os adatforgalom keretében lecsekkolja hogy jogosan használjuk-e a programot: az ő előfizetői vagyunk-e? Nekem az a véleményem, hogy aki évente néhány alkalommal használja csak belföldön, annak vállalható kompromisszum.

De én azért ettől többet szeretnék! Kellene egy elfogadható 3D-s nézet, szeretnék előre megtervezni útvonalat köztespontokkal, tárolva, később elővehetően. Ezekért a funkciókért viszont már fizetni kell. Majd 10 €-t. Ráadásként megkapjuk a MyRoute alkalmazást, koordináták alapján is navigálhatunk és még a pozíciónkat is megoszthatjuk ismerőseinkkel. Szerintem ha ezzel a programmal akarjuk kielégíteni navigációs vágyainkat, erre a csomagra szükségünk lesz.

Amennyiben nem csak Magyarországon szeretnék élvezni a programunk által nyújtott szolgáltatásokat, akkor bizony a térképekre is áldozni kell 9.99 vagy 19.99 €-t. Ez rendben is van, az én gondom a következő: „Ha a Magyarországon érvényes NAVIGON select T-Mobile Editiont külföldön használja, egyéb díjak merülhetnek fel. Az alkalmazás külföldön rendszeresen ellenőrzi a felhasználó licencének érvényességét. A hitelesítés kb. 2KB-os adatátvitellel jár. A mobiltelefonja előfizetési csomagjától függően ez többletköltséggel járhat.”

Hát nekem semmi kedvem külföldi roaming díjat fizetni!

Amennyiben túltettük magunkat ezen lelki stresszen, jöhetnek az extrák:

– Kérhetjük a 3D csomagot 19.99 €-ért: kapunk érte nagyon szép panorámás navigációt és az autópálya kereszteződések valósághű megjelenítését.
– Választhatjuk a Biztonsági és Relax csomagot 9.99 €-ért, cserébe figyelmeztet a sebességtúllépésre és a traffipaxokra valamint kapunk egy igen jó sávasszisztenst. Ez nem csak azt mutatja, hogy a kereszteződésben milyen sávok lesznek és nekünk melyik a megfelelő, hanem azt is, hogy ezek hogyan alakulnak ki? Mindezt egy gyorsan áttekinthető vázlatos rajzon. Szerintem követendő példa más programok számára is.

Néhány szó a működéséről:

Először is: A telepítéshez kétszer annyi szabad hely kell az iPhone-on, mint a program mérete. Persze ez nem Navigon sajátosság, de jó tudni a fölösleges bosszankodások elkerülése végett. Az első indításkor szólt, hogy kapcsoljam ki WIFI-t: mobilnetet akar a hitelesítéshez. Kikapcsoltam, újra elindítottam, kiléptem, a WIFI-t visszakapcsoltam majd ismét beléptem a programba. Azóta nem kérte.

A program gyorsan indul (3GS), és rövid ismerkedés után, gyorsan kiismerjük magunkat a menükben. Amennyiben magyar az iPhone nyelve, akkor a Navigon is magyar menükkel örvendeztet meg és a hangutasítások is magyarul hangzanak el. A szükséges paramétereket egy helyen állíthatjuk be, és viszonylag gyorsan testre szabhatjuk.

A POI-k láthatóságát csoportonként és kategóriánként állíthatjuk. Pld. egy kattintással kikapcsolhatjuk az összes éttermet, de egy-egy kapcsolóval visszaállíthatjuk a McDonald’s és a Pizza Hut láthatóságát. Számomra szimpatikus megoldás. Kár, hogy a megjelenő ikonok csak akkor felismerhetőek, ha az iPhone a kezedben van. Vezetés közben csak színes kis „mintának” látszanak a térképen. Szóval picik. A magyar hang egészen elfogadható, „mindennapi használatra alkalmas”. Nem bántja az ember fülét, mint TomTom Marika, de nem éri el iGo Andi/Bori/Moha bá szintjét. Érthetően, időben szól, hogy mikor mit tegyél?

Nem ilyen egyértelmű viszont a grafika. Az útvonalat jelző csík nagyon vastag, néha kitakarja a szomszédos kis párhuzamos utcákat. Különösen kereszteződésbe érve néha nagyon bezoomol, és akkor hirtelen a képernyőre pillantva csak egy sárga foltot látok. Nekem nagyon nem tetszik, különösen annak fényében, hogy nem lenne nagy munka vékonyabbra venni. A sebességet, távolságot, érkezést jelző betűk és számok számomra nagyon picik. Nem elég rápillantani, komolyan koncentrálni kell a leolvasásra. Én pár perc után feladtam. Tetszik viszont, hogy a kanyarodást jelző nyilak nem „mezei nyilak”, hanem a kereszteződés alaprajzát is mutatják vázlatosan. Ráadásul jelzi a két egymást követő manővernél a másodikat is. Ismét ki kell hogy emeljem a feláras sávasszisztenst. Nagyon hasznos tud lenni ismeretlen helyeken. Amennyiben letérünk a tervezett útról, később és lassabban tervez újra, mint pl. az iGO.

Hiányoltam viszont a TMC-t a programból. Már Magyarországon is nagyon időszerű lenne, de a nyugat-európai lehetőségekre sem találtam utalást. A NAVTEQ térképek véleményem szerint egyre jobbak, bár még közel sem érik el a TopMap szintjét, viszont megelőzi a Tele Atlas pontosságát. Mondom mindezeket annak ellenére, hogy ebben a verzióban még nincs benne az M6/M60. Az egyes kiegészítő modulokat a programon belülről vásárolhatjuk meg, további letöltést már nem igényelnek. Én 3GS-en használom 3D csomag nélkül: navigáció közben szépen teszi a dolgát: nem akadozik, folyamatos a képernyőmozgás, időben szól az egyes manőverek előtt. (Igaz, a 3D-s domborzat hiánya miatt kisebb a teljesítményigény).

Összegezve: Mindenképpen köszönet érte a T-Mobile-nak! Ha csak az ingyenes lehetőségeket választjuk, akkor is áthidalhatjuk az esetleges navigációs problémáinkat a szoftverrel. Ha egy kevés pénzt is szánunk rá, akkor már elég komfortos programot kapunk. Bár ez esetben lassan elérjük az iGO Magyarország+Románia árát. Ha külföldön is gyakran akarjuk használni, akkor szerintem nem éri meg a kiegészítőkre költeni, hanem meg kell venni egy „FULL EU” programot. Például egy olyan akcióban, mint ami pár napja volt: 45 € magasságában volt a Navigon EU.

34 hozzászólás
  1. avatar
    Lovi

    Igen be van kapcsolva, de így se működik

  2. avatar

    Szia!

    1. A telefon Beállítások–>Általános–>Helymeghatározás “Be” állapotban van?
    2. Ha igen, akkor ha ide belépsz, ott a NAVIGON be van kapcsolva?

  3. avatar
    Lovi

    Hello! Nekem az lenne a gondom, hogy mindig azt írja ki nincs gps jel :(

  4. avatar
    Razofen

    Nos én is kipróbáltam, gondoltam írok én is egy-két első benyomást innen az alvégről (3G 4.0 OS-sel).

    A fizetős opciók nélkül kissé fapados feeling, de alapvetően azért korrekt. (Mindenképp jár a köszönet a T-nek érte.)

    Néhány bosszantó apróság, amivel én találkoztam:

    – cím beírásánál először nem tervezni kezd, hanem elkezd a cél körüli POI-kat keresgélni, meg megnézi az ottani időjárást. Remélhetően ez a funkció kikapcsolható valahogy, mert egyrész az én 3G-men, ami amúgyis az életéért küzd a 4.0 OS-sel, ez roppant idegesítően lassú, másrészt az időjárási adathoz meg gondolom a netkapcsolatot használja, amit pl. külföldön nem biztos, hogy szeretnék engedni neki. (nálam pl. be is fagyott itt egyszer-kétszer a program, de mint említettem, ez lehet a nem optimális hw+os kombó miatt is).

    – megrökönyödve tapasztaltam, hogy navigálás közben, bejövő hívásnál azonnal kilépett, anélkül, hogy felvettem volna. És ami a legszörnyűbb, utána se indult el. El kellett indítani kézzel a programot, és ott találtam magam szépen a főmenüben. Állhattam volna félre újra bepötyögni. Emlékeztetőül: iGO-nál bejövő hívásnál kapok egy ablakot, hogy akarom-e felvenni, és amíg nem választok, megy tovább a navigálás. Ha felveszem, akkor kilép, de a hívás végeztével automatikusan újraindul, és folytatja a navigációt az aktuális pozíciótól.
    – nekem nem sikerült magyar hangot beállítanom, de ez lehet az én hibám, még nem túl sokat nyomkodtam. Az angol kicsit nehezen érthető, mert “csörgős”. Persze ha ilyen “csörgős” a magyar is, azt se lehet majd sokkal jobban érteni.
    – a lakott területek alapháttere sötétszürke színű. Emiatt simán sikerült olyan fényviszonyok közé keverednem a kocsival, ahol szinte semmit nem láttam belőle. Ugyanez a gond az utcanevekkel, amik a szürke háttéren feketével vannak írva, fehér kontúrral. Bizonyos helyzetekben olvashatatlan.

    De legalább mindig elindul azonnal a program, és viszonylag gyorsan is tölt be, míg az iGO-nál, mint ahogy azt korábbi iGO-s posztoknál már említettem, kénytelen vagyok minden(!) alkalommal újraindítani a telefont, ha használni akarom.

  5. avatar
    nord


    Gyurci:

    igaz a közmondás is, “a kevesebb, néha több…”

    No, ezért választottam most TomTom-ot a kiszolgált jó öreg navim helyett. :)

  6. avatar
    Razofen

    @mzperx67

    értem, köszi.

  7. avatar


    nord:

    …bizony a drága Navigonban nincs ám lehetőség arra, hogy beállítsuk a burkolatlan utak elkerülését, így olyan földutakra is be akar navigálni, amin maximum egy földmunkagép vagy gyalogos tud csak közlekedni!

    Ebben tökéletesen igazad van, de ez nem a térkép hibája hanem a programé. A térképben jelölve van hogy az földút. Persze, a felhasználónak mindegy, miért is akadt el… :)

  8. avatar


    Razofen:

    Ez most mennyire konkrétum? Pontosan 3.4 GB kellene neki? Vagy mondjuk elég 2 vagy 2.5 is?

    iPhone-ra a telepítés úgy történik, hogy először felmásolódik a progi a kütyüre, onnan települ, majd törlődik az átmeneti állomány. Szóval 3.4.

  9. avatar
    Razofen

    “A telepítéshez kétszer annyi szabad hely kell az iPhone-on, mint a program mérete.”

    Ez most mennyire konkrétum? Pontosan 3.4 GB kellene neki? Vagy mondjuk elég 2 vagy 2.5 is?

  10. avatar
    nord

    “A NAVTEQ térképek véleményem szerint egyre jobbak … megelőzi a Tele Atlas pontosságát.”

    Kivéve akkor, ha földút is van a közelben… mert bizony a drága Navigonban nincs ám lehetőség arra, hogy beállítsuk a burkolatlan utak elkerülését, így olyan földutakra is be akar navigálni, amin maximum egy földmunkagép vagy gyalogos tud csak közlekedni!

    • avatar
      Gyurci

      @ nord Valóban, viszont olyan utakat is ismernek, amelyről a többi program hírből sem hallott… Azonban igaz a közmondás is, “a kevesebb, néha több…” :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.