Gyári autós navigációk 2.5 rész, további lehetőségek és képek

A blogsorozat lassan “Csupasz pisztoly-féle” magasságokba emelkedik, legalábbis a sorozat egyes részeinek számozása tekintetében. Az előző két blogbejegyzésre ugyanis több hozzászólás született a fórumokon (melyeket ezúton is köszönöm), így közkívánatra az előző rész kiegészítéseként néhány konkrétumot is megemlítek, illetve szólok a NavNGo Limousine-ról és egyéb Blackboxokról is. “II. Blogíró pályázatra beadott alkotás”

1. Konkrét beépíthető típusok

Ahogy említettem az előző részben, a gyári jellegű rendszerek eléggé sokfélék lehetnek, így a könnyebbség kedvéért egy konkrét autómárkába beszerelhető készülékekről szólok. Legyen ez az autómárka a Ford, azon belül pl. a Mondeo.

Adott a gyári rendszer, ebből két típus is van (illetve volt), a Blaupunkt NX és a Blaupunkt FX. (Az összes, e típusba beszerelhető gyári rendszer érdekességképpen az alábbi linken megtekinthető: http://fordnavigation.fw.hu/mondeosatnav.pdf) Az előbbi a műszerfalat teljes egészében elfoglalja (beleértve a klímavezérlő panelt), így maradjunk a 2DIN-es méretű Blaupunkt FX típusnál, melyet a gyári alkatrészkatalógus “low navigation system”-nek hív, ami az alacsonyabb szintű rendszert jelenti (teszt erről a konkrét típusról a következő, egyúttal utolsó blogbejegyzésemben).

Látható, hogy bár 2DIN-es a készülék, ovális kerettel rendelkezik, ez jelenti a típus-specifikusságot. Nézzük, hogy milyen gyári jellegű rendszereket kínálnak a gyártók az ilyen rendszerek helyett történő beépítésre.

Kezdjük az ebay-en fellelhető egyik ilyen (“noname”) rendszerrel. A jellemzők:

Aftermarket 6.5″ High Definition 800×480 Multimedia system with Bluetooth + GPS Navigation + DVD + 45w x 4 Amplifier + FM/AM with RDS + IPOD / IPHONE control (except Shuffle) + Analog TV + Plug and Play connection + Full Steering Wheel Control. You can listen to a CD or radio while Navigating. Charge and support IPOD Classic Nano iTouch (except Shuffle) / IPHONE 2G 3G 3Gs 4G.

Ahogy látható, ez a rendszer már tudja az RDS-t (legalábbis a leírás szerint, a mellékelt képen ez nem látszik, talán mert a fotó Kínában készült, ahol nincs ilyen szolgáltatás – ezért is fontos a kipróbálás!) és azt a funkciót, ami a párhuzamos navigálást és rádió/CD hallgatást engedi. Vagyis már nem a legfapadosabb készülékkel van dolgunk.

Az ára: 448 USD + 70 USD postaköltség, vagyis kb. 116 ezer forintért lehet egy ilyen kütyünk. Garanciáról nincs szó a termék leírásában, csak arról, hogy postázás előtt minden terméket megvizsgálnak, hogy jót küldjenek csak el

A következő kettő készüléket már magyar honlapokon lehet megtalálni és már “márkásak”. Az első a Macrom M- AVM 6020 Ford Multimédiás Navigációs Fejegység

Néhány jellemző:

– 7 ”-os, 16:9-es érintőképernyős kijelző
– 480×240 pixel
– FM/AM rádió tuner, RDS-sel
– Támogatott formátumok: CD, CD-R/RW, MP3, WMA, DVD, DVD-R/RW, DVD-MP3, MPEG4, JPEG
– Beépített GPS antenna
– Beépített Bluetooth
– 4×45 wattos beépített erősítő

A készülék ára: 180.000 Ft

Másik ilyen készülék a Caska CA3036.

Tulajdonságok:

– 7″ TFT LCD érintőképernyő
– 16: 9 képarány, 480 x 234 pixel felbontás
– 4 x 50 W teljesítmény
– iPod kompatibilis előkészítés
– Beépített Bluetooth telefon kihangosító
– Beépített DVD / CD / MP3 lejátszó
Lejátszható lemezek: DVD, DVD-R / RW, DVD+R / RW, CD-AUDIO, CD-R / RW
Lejátszható formátumok: DVD, VCD, SVCD, MPEG4 DivX, MP3, WMA, JPEG
– Beépített TV tuner egység (analóg)
– Kompatibilis a gyári kormánytávvezérlővel
– Beépített FM rádió, RDS támogatással
– Zenelejátszás navigáció közben
– Teljes távvezérlés (tartozék távirányító)
– 1 év garancia

Az ár: 192.500 Ft

2. NavNGo Limousine és egyéb blackboxok

Ezek a rendszerek abból a szempontból számítanak különlegesnek, hogy valójában képernyő nélküli PNA-k, melyek rengeteg csatlakozóval (így természetesen a képernyőhöz RGB és kompozit aljzatokkal) rendelkeznek. Tehát e készülékek nem gyári jellegű rendszerek, de nem is CarPC-k, vagy CarPNA-k, mivel nincs kijelzőjük. A magyar mivolta miatt először a NavNGo Limousine készülékről szólok, melyről egy elég részletes teszt található itt:

NavNGo iGO Limousine, egy igazi különlegesség

Megjelenése időpontjában egy valós piaci rést tömött be a Limousine, akkoriban egy reális alternatívát nyújtott azoknak, akiknek beépített navigációs rendszerük volt. Ez időben ugyanis a magyar térképlefedettség vagy nem volt, vagy erősen hiányos volt, így valódi navigációt nyújtott azoknak, akik ezt a megoldást választották. Ráadásul ekkor a gyári rendszerek rendszerint olyan autótípusokban voltak fellelhetők, amelyek a “presztízs” kategóriába tartoztak, vagyis a használójuk könnyebben megengedhette magának, hogy beépítsék ezt a megoldást.

Mára azonban a piaci rés nagy része “betömődött”, mivel a gyári rendszerek többségéhez elkészült a használható magyar térképállomány, kevés olyan beépített készülék található, melyhez nincs hazai navigációs lehetőség (ez alól kivétel többek között a Blaupunkt DX rendszer, melyet pl. a Ford Galaxy, VW Sharan, Seat Alhambra trióban használtak). Itt még használható (elvileg) a készülék, illetve olyan esetekben, amikor egyedi, utólagos monitort kíván használni a vásárló navigálásra.

A Limousine ára 160 ezer ft körül mozog, ez azonban még csak az alapár. Ezzel a készülék még nem csatlakozik sem az audio rendszerhez, sem a kiválasztott képernyőhöz. Az audiohoz történő kapcsolódás megoldása egyszerűbbnek tűnik (bár aki nem a gyári rendszeren keresztül szeretné hallani Mohabá-t, megteheti, mivel a készlethez jár külön hangszóró), ugyanakkor a gyári rendszerek képernyői sok esetben különleges kihívást jelentenek a beszerelőknek a navi csatlakoztatásához. E probléma megoldása adapterekkel történhet, melyek “egyedi árral” rendelkeznek és külön vizsgálatot igényel, hogy valóban lehetséges-e az összeköttetés. Így aki iGo-t szeretne látni a gyári rendszerében, mélyen a zsebébe kell nyúlnia.

Hasonló ún. blackboxokat más gyártók is kínálnak, mind típusspecifikusokat (pl. Pioneer), mind univerzálisakat, azonban ezeknél is igaz, hogy meg kell vizsgálni, hogy az adott képernyővel, vagy gyári rendszerrel teljes mértékben együtt tudnak működni. “Szűk keresztmetszet” a touchscreen-hez történő csatlakoztatás. Néhány blackbox kínál olyan lehetőséget, hogy meghatározott típusú készülékek érintőképernyőjével együtt tud működni (általánosságban a blackboxok ” így a Limousine ” irányítása a hozzá adott távirányítóval történik), de ez nem általános. Amennyiben a gyári rendszer (vagy a kiválasztott megjelenítő) touchscreen-je nem kompatibilis a blackbox-szal, úgy van még egy megoldás: plusz érintőfelület elhelyezése a képernyőn a “tapizáshoz”. Ezzel már vezérelhető a blackbox navi, nem kell a távirányító. Az árak 100 ezer forintnál kezdődnek, a felső határ akár 200 ezer forint felett is lehet.

3. CarPC

Ez az a téma amiről vagy nagyon röviden lehet írni, vagy könyveket. A CarPC-zés egy vallás, egy világszemlélet, ami nagyon addiktív Röviden a lényeg: végy egy kicsi, alacsony fogyasztású PC-t, kösd össze egy képernyővel, vegyél egy jó oprendszert egy olyan programmal (frontend), amivel tudod kezelni a fő funkciókat (ideértve a navit), szereld be az autóba és kész vagy. Kb. 10 percig. Utána elindul a fantázia, hogy mit KELL rajta változtatni, hogy jobb legyen és ez így megy tovább egészen addig, amíg van pénz.

kovacsf
Kapcsolódó cikkeinek: Kapcsolódó cikkek: Gyári autós navigációk: I. rész, II. rész, III.rész

7 hozzászólás
  1. avatar
    kovacsf

    @razofen
    Igen, ott nehezebb a dolog, de megoldható. Itt egy példa az Opel Astrára:
    http://href.hu/x/d7ur
    Látható, hogy a keretet is adják a kínaiak, így beszerelhető, persze nem olyan egyszerűen, mint a “normál” autórádió helyére való kütyüknél.
    A műszerfal úgy van kialakítva, hogy a kétsoros monokróm mellett az 5-7″-os színes kijelző is elférjen, persze ez műanyag cserével jár. Itt még szűk keresztmetszet lehet, hogy az új műanyag keret színe mennyire harmonizál az autó többi részével…
    A viszonylagos bonyolultság miatt ugyanakkor itt már az otthoni szerelés helyett az autóvillamossági műhelyt ajánlanám.

  2. avatar
    Razofen

    @kovacsf
    Köszi a választ.
    Olyan autókra gondoltam például, amelyeknél a navi a műszerfal legtetején van közvetlenül az ablaknál, és gyakorlatilag egy lyukba süllyesztve csücsülnek (gondolom az árnyékolás miatt.) A nem navis verzióban meg (legalábbis laikus szemmel vizsgálva) más ennek a lyuknak a kiképzése, jóval kisebb, és csak egy pár soros mátrix panel csücsül ott rádió kijelzőként.
    A kisebbet úgy értem, hogy nem csak a kijelző kisebb, hanem maga a lyuk is, ahova fizikailag nem fér be a navi kijelző.
    Azt hiszem az Opeleknél láttam ilyet.
    Persze az is lehet, hogy csak nem néztem meg rendesen. Valóban ésszerűtlennek tűnik kétféle műszerfalat gyártani ugyanazon típushoz.

  3. avatar
    kovacsf

    Egy valamire nem reagáltam.
    Azért általában az egyes felszereltségi szinteken nem szokott változni a műszerfal formája egy adott típuson belül. Így pl. mindegy hogy a Focus Ambiente alap CD-rádióját cseréli-e ki valaki erre a gyári jellegű rendszerre, vagy a Focus full-full extra Titanium változatában lévő 6CD-s Sony DAB rádiót. A forma adott, erre készítik el a formát a kínaiak. Olyan esetben, amikor a fejegység és a kijelző külön van, mókásabb a helyzet (pl. az új Fiesta), de ezt is megoldották (persze biztos lehet olyan típust mondani, ahol nem lehetséges az ilyen specifikus beépítés).

  4. avatar
    kovacsf

    @Razofen
    Igen, így van. A megfelelő internetes piactéri oldalakon sokféle autótípushoz van “specifikus” gyári jellegű rendszer, ami a gyakorlatban leegyszerűsítve azt jelenti, hogy ugyanazon jellemzőjű készülékhez készítenek olyan keretet, mellyel bepasszintható méretpontosan az eredeti gyári rádió helyére. Manapság már az ilyen kínai rendszereknél is ügyelnek ugyanakkor arra, hogy az ilymódon specifikált kütyü együttműködjön pl. a gyári távvezérlővel (ami pl. a kormányon, vagy annak környékén van) és tényleg plug and play legyen, tehát a csatlakozó is megfeleljen a gyári szabványnak. Így a csere annyiból áll, hogy rádió ki, kábelek le, navira kábelek fel, majd betesz, négy csavar és kész…

  5. avatar
    Razofen

    Wow. Hát én is keresgetem az állam, mert valahova elgurult az asztal alá. Én is köszi az összefoglalást.

    Kérdeznék, ha lehet. Ez a “gyári jellegű” rendszer utólag beépítése, amit a Focus példáján keresztül mutatsz be, ugyebár csak akkor működik, ha a műszerfal/keret uniform a típusra nézve, csak a töltelék más, ugye? Pl. a Focus esetén egy fapados verzióban mondjuk azon a részen van egy sima CD-rádió, meg két gomb, és az utólag beszerelésnél azt kiemelik a keretből, és beteszik a pont odaillő fullos rendszert?
    Azért érdekel, mert ezek szerint ugyebár nem minden típushoz adott ez a lehetőség, pl. olyankor, mikor maga a műszerfal/keret is más a navis ill. nem navis verziójában az autónak.

    Jól értem a dolgot? (És egyáltalán érthető, hogy mit akartam kérdezni? :D)

  6. avatar
    Zsolto

    Nagyon szép téma, és valóban igazi pénznyelő fekete lyuk, nem csak a CarPC, hanem a gyári navi, vagy annak utólagos megszerzése, beszerelése, kialakítása is. Az jó dolog, hogy gyakorlatilag mindenre van megoldás, de itt is igaz, hogy valami a sorozatgyártástól lesz olcsó, ha egyedileg valósítja meg az ember az elképzelését, az horror összegbe kerülhet. (200k-ért iGO…)
    Köszi az összefoglalót!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.