Nekem tetszik – TomTom GO1000

Pár napra kölcsönkaptam a NaviGyurci szerkesztőségétől egy TomTom GO1000-es készüléket. Nem is tudom, miért érdekelt – talán azért, mert a GO950 nagy kedvencem volt, és bár végül nem olyat vettem saját használatra, ma is jó szívvel gondolok vissza rá. Az egy minden tekintetben nagyon profi célszerszám volt…

…imádtam a komoly, igényes kialakítását és sok finom megoldását, főleg a talpba épített TMC-vevőt. Egy GO930-assal ráadásul több hétig laktam együtt, azt használva jöttem rá, hogy például az IQRoutes funkció milyen klassz dolog…, de nem szaporítom a szót, volt erről anno egy cikk, meg egy másik, nem akarom ismételni magamat.

Az az igazság, hogy a GO1000 a GO950-es után első ránézésre nem úgy tűnt, mint egy zászlóshajó. Sima, teljesen sík, fekete előlap, fekete, lapos ház… ez bizony nem olyan látványos, mint a 950-es volt anno. Persze elegáns ez is, semmi köze a madaras áruházban kapható gagyinavikhoz:

A hűvös eleganciát sugárzó, szálcsiszolt, enyhén bronzszínű (és tapintásra hideg, tehát fémnek tűnő) betéttel díszített hátoldal már sokkal tetszetősebb − kár, hogy ezt látjuk a legkevesebbet navigálás közben:

Persze a GO1000 külsejét Gyurci már többször is megénekelte, így erre nem vesztegetnék szót, inkább azt próbálom röviden összeszedni, hogy miért szerettem bele ebbe a készülékbe.

Előrebocsátom, hogy nagyon szubjektív leszek, mert egyrészt nem kellett pénzt adnom érte, így nyilván elnézőbb vagyok, másrészt nem próbáltam összekötni a számítógépemmel, tehát se frissíteni, se a fájlrendszerét turkálni nem akartam. A korábbi ismertetőkből és az olvasótársak hozzászólásaiból már tudjuk, hogy ez utóbbi területeken bizony elég ellentmondásos a helyzet; én sem lennék boldog, ha egy jelen állapotában „félkész” terméket vettem volna meg, méghozzá elég drágán.

A magam részéről úgy tekintettem a GO1000-esre, mintha ajándékba kaptam volna: Gyurci a kezembe nyomta, felcuppantottam a fantasztikusan jól kitalált, mágneses tartóját, bedugtam a tőltő/TMC-kábelt és elkezdtem használni úgy, ahogy van.

Az iGO diMKA skinnel felvértezett iGO után kész felüdülés volt az egyszerű, letisztult képernyőre ránézni. A jobb szélén azonnal megjelent a TMC információs sávja, majd az első úti cél beírását követően a vidám kolompolással kiírta és bemondta, hogy „a cél közelében szabad parkolóhelyek találhatók”. Nocsak, gondoltam, ezt jó tudni, mert éppen edzésre mentem a Vasasba, ahol bizony nem mindig könnyű lerakni az autót. Persze hely most sem volt, így rájöttem, hogy ezt az üzenetet valószínűleg úgy kell érteni, hogy „van nyilvános parkoló” az úti cél közelében.

Az első cím beírásakor azonnal feltűnt, hogy mennyire más egy kapacitív kijelzőt használni, mint egy rezisztívet, amilyen a saját navimon is van. Akinek okostelefonon már volt alkalma megtapasztalni ezt, az tudja, miről beszélek. A kijelző nem mélyed be a nyomás hatására, mivel egyrészt merev üvegből van, másrészt nem is kell megnyomni, elég csak hozzáérni. Ezt nekem szoknom kellett, mert egy-egy óvatlan érintésre is azonnal reagál, finomabban kell bánni vele, mint a HP navimmal. Ez menet közben nem mindig előny, amikor az ember nem tud minden mozdulatot pontosan kontrollálni, de összességében a kezelési élmény kellemes.

A kapacitív kijelző nagy előnyeként említi a TomTom propaganda-tamtamja, hogy ezt a modellt a multitouch-technológiával is felvértezték, ami a térkép két ujjal történő nagyításában-kicsinyítésében merül ki. A kezelési utasítás elővétele nélkül beletelt egy időbe, mire rájöttem, hogy ez melyik üzemmódban, mikor használható. Nos, azt kell mondjam, jópofa, de nem egy nagy durranás, itt van még hová fejlődni. Ha nem pontosan egyszerre érinti meg a két ujj a képernyőt, akkor helykijelölésnek érzékeli az érintést, és arrébb mászik a térkép. A visszatalálást megkönnyítendő, a kiindulási és az érkezési helyet, valamint a pillanatnyi érzékelt pozíciót színes irány- és távolságjelzőkkel ilyenkor is mutatja a képernyő felső szélén. Készítettem erről egy videót, ez többet mond száz szónál is:

Az új kezelőfelület kellemes, gyors, áttekinthető, és nem zavarba ejtően bonyolult, mert a haladó jellegű beállítások diszkréten a mélyebb menürétegekben bújnak meg. Az egész vas könnyen, egyszerűen használható. Mondjuk a processzora lehetne gyorsabb, a fenti videón is látszik, hogy a sok nagyítás-kicsinyítés után pár másodpercre tetszhalott állapotba került az egész vas, amikor be akartam fejezni a kétujjas játszadozást.

Ha valakinek nem kell az újfajta tartót minden alkalommal kiszerelnie a kocsiból, hanem vezetékkel együtt a helyén hagyhatja, akkor tényleg minimális macerát jelent a GO1000-es használata. A tartóba illesztve megkapja az áramot és a TMC-jelet is, nincs beállítgatás, vezetékdugdosás stb. Ha mégis ki kell vennünk, akkor sem bonyolult a beszerelés, mert a tartó alján lévő tág nyíláson át csak át kell dugni a tápkábel csatlakozóját, és azt a készülék alján lévő mágnesek precízen a helyére húzzák. Ha levesszük a tartóról a navit, a kábel akkor sem esik ki – talán a tartóban is van egy mágnes? Mindenesetre nagyon egyszerű.

A lényeget a végére hagytam, ez pedig a Bluetooth-elven működő telefonos kihangosító. Eddig még nem találkoztam olyan navival, amelyik ezt a funkciót igazán jól, értelmesen, kényelmesen és megbízhatóan tudta volna ellátni. Jelentem, a GO1000 ebből a szempontból hibátlannak tűnik, mondhatnám, zseniális.

Pillanatok alatt párosítottam a Nokia 5800-as telefonommal, melyből gyorsan beolvasta a névjegyzéket. A neveknél itt-ott előfordultak érdekes karakterek, ez látszik a videón is, de úgy sejtem, azokat a SIM-kártyáról vette, mert ezek a nevek amúgy a névjegyzékemben nem, vagy nem így szerepelnek, és azt tudjuk, hogy a SIM-kártyák karakterkódolása enyhén szólva is zűrzavaros. Az első pár lapnyi név után viszont minden rendben van, az ékezetes betűk és a nevek is stimmelnek.

A készülék bekapcsoláskor automatikusan, néhány másodperc alatt csatlakozik a telefonhoz (ha ezt megengedtük neki, de miért ne engednénk, hiszen az egésznek ez a lényege). Innentől a kijelző bal szélén megjelenik egy zöld telefon-ikon, ezen keresztül érjük el a telefonos funkciókat. Ami a legjobban tetszett, hogy bejövő híváskor a kijelzőn továbbra is a navigációs ablak látszik, nem veszi át a helyét pánikszerűen egy egész képernyős „bejövő hívás” üzenet, vagy a hívó fényképe. A kép felső szélén kiírja a telefonszámot, de ettől eltekintve semmi nem akadályoz abban, hogy az utat lássuk a kijelzőn – ennek egy bonyolult kereszteződésben, egy ismeretlen helyen lehet nagy jelentősége. Sok okostelefon és navi is bejövő híváskor rémülten eltünteti a térképet a kijelzőről, ami óriási baklövés a tervezők részéről, hiszen telefonálás közben is szeretnénk navigálni.

Erről is készült egy videó, jó mulatást hozzá!

Egy szó, mint száz, a TomTom GO1000 szigorúan a kezelését, használatát tekintve nagyon kellemes benyomást tett rám. Ha a TomTom megoldja a frissítéssel és a szoftverekkel kapcsolatos gubancokat, akkor lehet, hogy én is elkezdek gyűjteni rá…

12 hozzászólás
  1. avatar
    Megyes Zoltán

    Helló
    Meg szeretném kérdezni hogy a Go1000 készülékre lehet-e Poikat telepíteni úgy mint a Go 930-ra.
    Köszönöm.

  2. avatar
    Dr Habony János

    Kedves Levelezők !
    Most vettem egy GO 1000-t, itt van mellettem, töltődik a számítógépről. Sajna a dobozban nem volt kezelési utasítás. Valószínűleg az interneten kell keresnem. DE HOL ??? Ebben kérek segítséget.
    Köszönöm : HJ.

  3. avatar
    kalelem

    Először is köszönöm Gyurci és Zsolto reakcióját bejegyzésemre.
    Én valóban nagyra becsülöm a Gyurci munkáját és ezt az oldalt. Azzal azért nem értek egyet , hogy én fikázom e márkát . Már csak azért sem mert kb. négy TomTom – hoz írt levelemre mindig elnézést kérő és türelemre intő válasz jött .Közel nyolcvanezer forintért ez különben is botorság a fikázás mint szórakozás. Azt meg ugyancsak nem tudom hova tenni , hogy kívülállóként kezeljem a véleményemet . Nekem részben munkaeszköz , részben útitárs a navigáció mivel főleg egyedül utazom. És így tekintek mérnökként elfogultság nélkül / bár lehet , hogy már – már indulatosan / a Go 1000 – es problémáira. Használom most párhuzamosan a Sygic mobil navigációját és egy éven keresztül egy igo – s készüléket. Így ha gyurci elfogadja a TomTom által megjelent első frissítés után szívesen megteszem a három / elsősorban térkép orientált / összehasonlítását. Zsolto köszönő sorai is arra utalnak , van fogadó készség a készülékről alkotott valós kép kialakítására. Egyébiránt szerintem is az igo nem egy futottak még kategória. Továbbra is az oldal híveként : kalelem

    • avatar
      Gyurci

      @ kalelem Valamit félreértettél. Nem azt mondtam hogy fikázol, hanem hogyha írsz tesztet, akkor maximálisan korrekt legyen. :) Vannak helyzetek, amikor nehéz megtalálni az egyensúlyt. A hármas összehasonlító tesztet várjuk, lehetőség szerint videóval. Nagy poén egymás mellett három vas…

  4. avatar
    deathroww

    @Zsolto.
    Én egyik márka mellett sem vagyok.
    Térképileg Magyarországon a topmap a legjobb,de tervezésileg az IQ routes által a tomi a jobb.
    Az igo ellen a sok gagyi készülék illetve a nem hosszútávú támogatás szól ( dreimgo ,iconx , myguide stb ) kivétel a Becker ( de mivel nem működik a tmc ezáltal kilőve ).
    A Garmin mellett ( nálam ) nem szól semmi ,rengeteg szoftver hiba amit évek alatt nem tudtak kijavítani.
    A tomi mellett az iq routes és a megbízható vas áll,de sajna a térkép illetve annak a mellékesei ( poi, sávinfó ) hagynak kivetni valót .
    És ebben igazad van hogy tökéletes készülék nem is volt ,és nem is lesz.
    A munkádhoz meg további sok sikert kívánok.

  5. avatar

    @deathroww Azért érdekes, amit mondasz, mert bár tökéletesen egyetértek veled abban, hogy se Garmint, se TomTomot nem vennék — egyelőre, de már évek óta –, mert nem jó a térképük és bénán navigálnak, rengetegen vannak, akik felhasználóként tűzzel-vassal védik ezeket a márkákat, akár itt, a Navigyurci cikkei kapcsán írott hozzászólásokban is. Nekik régóta van a szeretett márkájú navijuk, és minden hibájukkal együtt is úgy érzik, nekik az a legjobb. Sokan többfélét végigpróbáltak, és például az általam legjobban kedvelt iGO-t nem szeretik, nem tudták megszokni stb.
    Az a nagy baj, hogy amikor egy átlag felhasználó megveszi élete első naviját, sok pénzt áldoz rá, és hiába olvas el mindegyikről mindent, ami hozzáférhető, a végén mégis csak azon múlik a dolog, hogy neki bejön-e, a hibáival együtt tud-e élni vagy sem. Ha nem, akkor peche volt, és bizony újabb ráfizetéssel folytatja az útkeresést.
    A naviknál is úgy van, mint a mobiltelefonoknál: tökéletes nem létezik, de a három nagy gyártó cuccaiból minden felhasználó össze tudná gyúrni magának a legjobbat. Ezzel én is így vagyok, de kompromisszumként marad az iGO. Másoknak meg a TomTom — vagy éppen a Garmin… Abból a szempontból szerencsém van, hogy ha a Garmint nem is, de a TomTomot alaposan kipróbálhattam még korábban, mielőtt saját navi vásárlásra adtam volna a fejemet.

    Szóval megoldást nem tudok sajnos én sem. De azt ígérem, hogy ahogy eddig is, mindig őszintén fogom megírni a véleményemet a hozzám kerülő készülékekről.

  6. avatar
    deathroww

    Sziasztok.

    Sajnálom hogy a tesztelők csak pár napra kapják meg ezeket a készülékeket ,mert így tényleg nem tudjátok ezeket a készülékeket kivesézni.
    Ezáltal nem is tudtok olyan aprólékos cikket írni a navikról mintha legalább 2 hétig használtátok volna.
    Nekem pont ezért volt hatalmas csalódás a Garmin nüvi 3790 t gps ,mivel mindenhol agyondicsérték és amikor megvettem kiderült hogy ( valószínűleg )egy rossz szoftver miatt a készülék nem éri meg az árát a sok bosszantó hiba miatt amiről küldtem Gyurcinak is képeket.
    Én megértem Kalalem csalódottságát ,mivel én is így éreztem mint ő,de tény hogy Gyurcinak igaza van hogy csak pár nap alatt nem lehet egy részletes cikket leírni a navi működéséről a különböző tényezők miatt ( munka ,szabadidő ,drága üzemanyag stb ).
    Mint mi egyszerű felhasználok sokkal többet nyüstöljük ezeket a készülékeket ,ezáltal több hibára figyelünk fel mint a tesztelők.
    Visszatérve a Go 1000-re ebbe a készülékbe nincsen semmi olyan újdonság ami elvarázsolna a Go 750-hez képest.
    Az árát meg egyszerűen sokkalom !!!!!!!
    Én arra lennék kíváncsi hogy mikor jelenik meg egy olyan tomi navi amiben lesz 3d-s domborzatú térkép ,mert arra tuti befizetnék.
    De a remény hal meg utoljára :) .
    Az én hozzá fűzésem ennyi a témához.
    Sziasztok.

  7. avatar

    @kalelem: Szia :) Köszi, hogy ilyen hosszan írtál, bizony, az ilyen tapasztalatok kellenek erre az oldalra, én is és a többi olvasó/tulaj is hálás lesz neked ezért.

    Annyit hadd jegyezzek meg a mundér védelme érdekében, hogy én már írtam “rácsodálkozós” cikket a TomTom-rendszer szerethető tulajdonságairól:
    http://navigyurci.hu/2010/03/27/kinyilt-a-vilag/

    de kemény, odamondós írásom is jelent már meg itt:
    http://navigyurci.hu/2010/04/24/ket-het-a-tomtom-go930-cal-a-tomtom-es-a-navigacio/

    Ezekre céloztam a bevezetőben — ezen az oldalon sose volt titok, hogy a TomTom navik sok mindenben nagyon jók, de sajnos pont a térképük nem az erősségük. Ami engem illet, pont ezért nem vettem TomTomot…

    Ebben a cikkben is szerepel, hogy szubjektív és rövid tapasztalaton alapuló beszámoló lesz, sőt, bár nem név szerint, de te is szerepelsz benne:

    “A korábbi ismertetőkből és az olvasótársak hozzászólásaiból már tudjuk, hogy ez utóbbi területeken bizony elég ellentmondásos a helyzet; én sem lennék boldog, ha egy jelen állapotában „félkész” terméket vettem volna meg, méghozzá elég drágán.”

    Úgy érzem, ennek alapján nem lehet vak lelkesedéssel vádolni minket, csupán elmondtam, ami tetszett, de soha nem rejtettem véka alá, ami nem.

    Viszont a te hosszú távú tapasztalataid felbecsülhetetlen fontosságúak, mindig örülünk, ha beszámolsz róluk, ezúton is köszönjük szépen :).

    Szia:
    Zsolto

  8. avatar
    kalelem

    Hozzászólásaimmal illetve tapasztalataimmal lassan
    arra gyanakszom a Go 1000 – el kapcsolatosan , hogy egyedül a már e készüléket megvásárolt tulajdonosok nincsenek megelégedve . Egyedül a tesztelők. Ez ugyan nem hazai jelenség és nem újdonság . Csak teszteredmények alapján bármit vásárolni a tapasztaltok szerint nem bölcs dolog. Korántsem vádolom a szaklapok és oldalak akár hivatásos tesztelőit de azt hiszem nem kell mondanom a gyártói lobbi sem alszik ebben a kérdésben sem. Persze itt is tisztelet a kivételnek.
    De lassan egy olyan tulajdonos felhasználó is írhatna tesztet itt aki már lassan több hónapja használja és minél többet használja annál távolabb kerül a lelkesedéstől.Mint én.
    No de magam is műszaki ember lévén lássuk a naturális tényeket . Abban nincs vitám ,hogy a készüléknek mi a műszaki tartalma / itt főleg a hardverre és praktikusságára gondolok / mert ezekkel nekem sincs gondom. Ám a használatban / most már Ausztriában is teszteltem ahol valamivel okosabb volt / közel sem érték arányos és a navigációja is nyugodtan mondhatom katasztrofális. Tények : itthon is előfordult velem , hogy olyan helyen akart szóban balra kanyarodásra utasítani ahol a a képernyőn jobbra kanyart mutatott !! A szóbeli fordítás több esetben /… előre az úton / más készüléknél ez így hangzik menj tovább egyenesen ../ vagy térjen el jobbra / más készüléknél forduljon jobbra .. / sorolhatnám ami tudom nyelvtani kérdés de furcsa a fülnek. Amivel példásul dicsérik a valóban látványos lekanyarodást segítő sáv asszisztens / autópályán /. Múlt héten a hazai autópályák egyikén olyan lekanyarodást segítő képernyő jelent meg ahol toronyházak mellett kanyarodtam és mondanom sem kell , ház sehol látótávolságban !
    Például zavaró , hogy a nagyobb útelágazásoknál a csatlakozó utak számjelzését írja ki és nem pedig azt azok hova is vezetnek. A sok szám itt önmagában is zavaró . A térkép egyébkén Ausztriában valamivel pontosabb de a készülék forgalmi asszisztense ott sem jelzett olyan helyen egy kilométeres építkezési út akadályt ami vagy fél éve ott van és kb. két perces torlódást jelen . A magyar térkép ami elvileg féléves , országjárásomkor bebizonyította , vagy másfél évvel van lemaradásban néhány utca esetén. Nem beszélve arról hogy perspektivikusabb / kicsinyített /képernyő nézetnél felhőcskék között autózunk mert nem jeleníti meg a helyiségek nevét / Ausztriában némileg többet /. Ugyancsak nem értem , egy hosszabb uticélnál miért jelenik meg az elején fenn egy olyan utcanév ami majt pl 90 km múlva a lekanyarodó utca lesz de a következő helyiséget csak olykor olykor jeleníti meg . . Ráadásul ez néha eltűnik és az úticél utcáját írja ki.Végül pedig térkép témában a magyar térképen néha olyan nem fontos helyek neveit jelníti meg ami már többször mosolyra fakasztott pl. Kecskedomb vagy Mackó tanya .. és amely település mellette volt arra nem írt fel semmit.
    De befejezem és mint igértem megtartom az első frissítésig a készüléket mert ma kétségtelen ez utóbbiban van a legnagyobb problémája. Hiába szép a készülék és jól lehet telefonálni és símogatni ha az alapfunkciók és extrái döcögősek / az árához képest /.
    A jobbítás szándékával írtam e sorokat mint e készülék tulajdonosa.

    • avatar
      Gyurci

      @ kalelem A tesztelőknek csak nagyon ritkán van alkalmuk több hónapig (tartós teszt) használni egy készüléket. Nem tudom, hogy a gyártói lobbi (szerencsére nem is értem igazán mit akarsz ezzel mondani) mennyire működik. Azt azonban tudom, hogy lévén releváns oldal, de egy érdekcsoport (TomTom) szemszögéből kevés megjelenéssel bíró oldalnál senki akar “lobbizni”…

      Azért szoktam másnak is odaadni a készüléket, hogy ne csak az én egyedi szempontjaim szerint jelenjen meg teszt, hanem olyan is írjon, aki egyszerűen csak felhasználó. Ilyen Zsolto is. Már a múltkor is olvastam a véleményedet a készülékről, és ha észrevetted ez a vélemény teret kapott, aki akarja most is ott olvassa a cikk alján. Meg kell azt is jegyeznem, hogy te vagy a második felhasználó, aki jelezte hogy problémája van a készülékkel, másnak vagy nem volt, vagy csak nem volt fontos neki közzétenni.

      Egyszóval fenntartom a készülék egyedi hibáit leírtuk, amiket te leírsz, annak a nagyja nem készülék specifikus hiba. De ha tudsz írni egy olyan cikket, ami nem fikázás, és a véleményedet képekkel és videókkal alátámasztod lehet, hogy megjelentetem. De csak akkor hogyha mint kívülálló tudod megírni…

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.