Nokia Ovi Maps. Csak egy kicsi hiányzik

Régen használtam már az Nokia Ovi Maps alkalmazást. Utolsó találkozásunk vegyes érzéseket váltott ki belőlem, az itthoni navigáció még csak-csak, de az erdélyi kiruccanásunk csúfos kudarcba fúlt. Most ismét kipróbáltam, ám csak Budapesten.

Amikor kitaláltam hogy kell nekem egy olyan Nokia, amin az Ovi Maps ingyenes változata fut, a Plaza GSM ajánlotta fel a segítségét. Több készüléket is elhozhattam volna, ám nagy kijelzője, és főleg olcsó ára miatt a Nokia 5230-ra esett a választásom. Ismét nem bántam meg. Még ma is tökéletes telefon (lenne, ha lenne benne wlan), de az ára és a tudása alapján mégis ezt hoztam el…

Nem bántam meg. A tesztre kapott készülék egyetlen szépséghibája, hogy Vodafone függő, és sajnos kártyám ugyan van, de internet nincs rajta, így az online extrák kipróbálása (Michelin Guide, időjárás, stb.) sajnos most elmaradt.

Az első próba még a 3.04-es verziójú szoftverrel történt, később némi küzdelem árán rákerült a 3.06-os béta verzió is. Vágjunk bele. A készüléket sd kártya nélkül kaptam, így a térképek letöltése rám maradt. Javaslom az Ovi Suite használatát, pikk-pakk készen leszünk, bár az nem tetszett, hogy a térképeket csak egyesével hagyta letölteni. Régen mintha nem így lett volna…

Tulajdonképpen két dolog miatt vágtam bele a tesztelésbe, az első a magyar nyelvű TTS (egy ingyenes szoftverben-hiszem ha látom), és az Ovi Maps bosszantó útvonaltervezése miatt. Hihetetlen, de mégis igaz:

A szoftver gyakorlatilag az összes fordulónál, érthetően, magyarul bemondja (text-to-speech), hogy melyik utcába/útvonalra fordulunk. Az egyetlen apró hibája, a ragozás elmaradása, azaz a szöveg valahogy így hangzik: Fordulj jobbra, Rákóczi út. Semmivel nem rosszabb a szövegbemondás, mint a primónál, sőt talán még jobb is. Kevésbé gépies, és gyakorlatilag az összes fordulónál beszél.

Hamar túljutottam az első meglepetésen, és ezután már a többi dologra is tudtam figyelni. Navigálás az Ovi Maps-szal? Tulajdonképpen hibátlan volna, ha (a szokásos, de/ha, ahogy tetszik) ott nem volna…

Amit látunk a képeken: az uticél az Akácfa utca 5. amelyet megtervez a szoftver, majd ijedten látom, hogy jövök szembe saját magammal… Jézus Mária, megint rossz Akácfa utcát (talán másik kerületben?) ütöttem be. Mindegy, vezetés közben nem maceráljuk a vasat, ez most így sikerült… Azután néhány száz méter után kiderül, hogy mégsem én vagyok a ludas, csak… Csak mi is? Talán soha nem fogom megtudni.

Azután egy jó pont is, végre egy szoftver ami megtalálja a Gubacsi út 6-os számot. Ez a cím sokaknak ismerős lehet, itt lakik a Wayteq készülékek szervize:

Utóbbi képen mintha valami hiányozna. És a következőn is…

Amúgy a szoftver menet közben jól használható, jól látható a tervezett út, sávasszistens, és a gyorshajtás kijelzése is segíti a jobb navigálást.

Többen panaszkodtatok, hogy internet nélkül nehéz a műholdak elérése. A Nokia 5230-as készülékkel ezt nem tapasztaltam. Igaz hogy lakásban (szemben a legtöbb navival) nálam nem pozicionált, de autóban általában egy-két perc alatt magára talált, és onnan már megbízhatóan működött. Még a házak között, a Dohány utcában is több holdat látott.

Sajnos amin nem vettem észre változást, az a tervezés módja. Mindegy hogy melyik lehetőséget választottam, valahogy egyikkel sem voltam igazán megelégedve. Nagy kár érte, mert ingyenes volta ellenére, nagyon jó kis program.

Ez a látvány profin néz ki!

A 3.06-os szoftver felrakása után, változott a menü kinézete, sokkal szebb és átláthatóbb lett, valamint megjelentek villamos-megállók ikonjai is.

Persze kezdjünk kicsit számolni: A Nokia 5230-at már 20-25 ezer forintért megkaphatjuk, a kijelzője elég nagy a navigáláshoz, és jár vele egy teljes értékű navigáció. Lássuk az Ovi Maps előnyeit, illetve azokat a tulajdonságokat amiken változtatni lehetne:

Tetszett:
– ingyenes
– offline
– magyar nyelvű TTS
– szép a szoftver (nevezetes épületek)
– sávasszisztens
– jól látható útvonal
– sok beállítás
– tömegközlekedés (villamos, metro)

Lehetne kicsivel jobb is:
– kicsit belehúzhatna a Navteq (Szováta utca, M60, M31, stb.)
– a szoftver tervezési módja hagy némi kívánnivalót maga után

Végül lássunk néhány képernyőmentést. A látványosságok ábrázolását sok drágább program is megirigyelhetné:

Összegezve az eddigieket: azoknak, akik kevés pénzből gazdálkodnak, és olyan megoldást keresnek, amivel nem kell több eszközt is magukkal vinni, akkor egy Nokia 5230-as, vagy 5800-ás (WLAN-nal) készülék, hasznos társuk lehet.

Legutoljára hagytam a legfontosabbat: ha nem akarjuk hogy a telefonszámla megérkezésekor nagy meglepetés érjen minket, akkor célszerű az alábbi beállítást használni:

A készüléket a Plaza GSM biztosította számunkra, ezúton is köszönjük!

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/01/10/ingyenes-navigacios-programok-ovi-maps/
http://navigyurci.hu/2011/08/28/saarbrucken-budapest-az-ovimaps-szel/
http://navigyurci.hu/2011/04/28/ismet-frissult-az-ovi-maps/
http://navigyurci.hu/2010/09/21/nokia-ovi-maps-3-04-az-uj-szoftver-melle-uj-terkep-is-dukal/
http://navigyurci.hu/2010/05/08/sajat-navi-hang-ovi-maps-hoz/
http://navigyurci.hu/2011/05/22/januar-februar-itt-a-nyar-mivel-navigaljunk-elso-resz/
http://navigyurci.hu/2011/05/24/mivel-navigaljunk-gondolatok-egy-cikk-nyomaban/

20 hozzászólás
  1. avatar
    tylla

    Kedves Gyurci!

    Azt szeretném megkérdezni, hogy a Nokia 5230 as telómban, amikor megvan az útvonal, be van állítva a cél, utána nem lehet megnézni, hogy milyen útvonalon akar vibnni és merrefele?
    Mert én azt tapasztaltam, hogy csak azt írja honnan hova érkezünk.
    Üdvözlettel és köszönettel: Tylla.

  2. avatar
    Zsolto


    Gyurci:

    @ @ vacsa Olyan szívesen megírnám róla a véleményem… De félek nem tudnám becsomagolni. -10 fokban-ban navit kocsiban hagyni? És nem indult el? Azanyja! Na mindegy, de az autós cikkeiket bírom.

    Viszont nagyon érdekes a cikk alatti kommentek tömege, hogy hányan hányfélén látják a dolgokat (és hányan mennyi hülyeséget hordanak össze :D)

  3. avatar
    gnme

    @Gyurci: valamelyik nap felfedeztem, hogy a városunkban a Navteq térkép szerint még van Vörös Hadsereg útja :-)

    Tán húsz évvel van elmaradva a térkép ilyen szempontból.

    Háát.. tényleg a Topmap térképe a legfrisebb :-)

    • avatar
      Gyurci

      @ gnme Látod, ha TomTom-od lenne, és a TA térképen is rajta lenne, akkor kijavíthatnád magadnak… Azért az már mekkora királyság?

  4. avatar
    dzcsiga

    2 évvel ezelőtt vettem az E71-esemet, akkor még fizetős volt a Nokia Maps, de volt rá 3 hónap ingyen használati lehetőség. Kipróbáltam, de igazából használhatatlan volt. Később ingyenes lett, de nem foglalkoztam vele. Amikor ellopták a navimat, kellett valamilyen navigáció, így frissítettem az Ovi Maps-ot, feltöltöttem a térképeket meg a hangokat és útnak indultam. Meglepődve tapasztaltam, hogy az a navigáció már egészen jól használható. Vannak hibái, de… ingyenes.
    Szerintem az egyik legjobb ingyenes navigáció.
    Ja, és akár otthon a számítógépemen is megtervezhetem az utat, és induláskor online frissíti az infókat.

  5. avatar
    gnme

    Nekem udvaron áll a beszerzős furgon és gyakorta van errefelé mínusz tíz fok. Olyankor a kocsi is alig indul, néha akksitöltőn szoktam hagyni éjszakára.

    A navi a második telet tölti kinn a mínuszokban (kesztyűtartóban vagy polcon vagy a tartójában) zokszó nélkül működik.

    Akksi időben sem tapasztalok lényeges gyengülést. Ha most kéne eladnom (persze nem fogom) simán ráfognám hogy hozza a régi akksi idejét.

    Becker, bakker :)

  6. avatar
    vacsa

    érdekességképpen, itt is erről van szó:
    http://goo.gl/pu6bX

    • avatar
      Gyurci

      @ @ vacsa Olyan szívesen megírnám róla a véleményem… De félek nem tudnám becsomagolni. -10 fokban-ban navit kocsiban hagyni? És nem indult el? Azanyja! Na mindegy, de az autós cikkeiket bírom.

  7. avatar
    Zsolto

    @Dönci: Dehogynem, bőven :) Ezért írtam én is, hogy mivel ingyenes, nem bántom, de pénzt nem adnék érte :(

  8. avatar
    Dönci

    Én még tavaly használtam próbaképpen egy hónapig az akkori Nokiámon a (sajnos azon a készüléken fizetős) navigációt. Sikítva menekültem tőle…
    Igaz, én Szegeden próbálkoztam, de amikor a 2+2 sávos körúton épp ott akart elkanyarodni balra, ahol nem lehetett volna, mert záróvonal volt (előtte és utána a kereszteződésben lehetett volna balra kanyarodni), akkor egy kicsit megijedtem, mert ha ez egy ismeretlen helyen történik, akkor akár balesetveszélyes is lehetne. Az útvonaltervezése sem volt tökéletes, néha olyan nyakatekert útvonalat választott (pl. Makón), ahol jóformán még út sem volt. Persze, azóta lehet, hogy javítottak rajta, de az is lehet, hogy ezek nagyrészt a Navteq térképhibákból adódtak.
    Ezek szerint Pesten ilyeneket nem tapasztaltatok a frissebb verzióknál?

    • avatar
      Gyurci

      @ Dönci “Sajnos amin nem vettem észre változást, az a tervezés módja. Mindegy hogy melyik lehetőséget választottam, valahogy egyikkel sem voltam igazán megelégedve.” A kanyarodási szabályokon már meg sem lepőm, mert azt szint mindegyik szoftver elrontja.

  9. avatar
    dzcsiga

    Úgy 3 hónapja (feltörték az autómat, és ellopták a navimat) kezdtem használni az Ovi Maps-ot Nokia E71-emen. én elégedett vagyok vele.

  10. avatar
    Zsolto

    Klassz leírás, és jók a képernyőmentések is :)
    A program valóban szenzációs, mert simán tudja mindazt, amit a fizetős “futottak még” (értsd: nem TopMap-térképet használó és Magyarországot perempiacnak tekintő gyártóktól származó) programok tudnak. Azokért én egy fillért nem adnék, de ennek minden hibáját elnézem, mert ajándék lónak… :)
    Emellett klasszak az online funkciói is, tud egy csomó mindent, időjárás, műsorfüzet, idegenforgalmi látnivalók, sőt, még Map Reporter (térképhiba-bejelentő) szolgáltatása is van. A hangnavigációt bluetoothon is kiküldi, így az autós kihangosítón keresztül is hallgathatók a bemondások, ami zajosabb körülmények között, vagy ha a készülék messze van a sofőrtől, szintén jól jöhet.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.