Saarbrücken−Budapest az OviMaps-szel

Úgy alakult, hogy az idei nyaralásunk derekán cserbenhagyott a jól bevált PNA-m (ez egy külön történet: ami navi-fronton elromolhatott, az el is romlott, de a kegyelemdöfést az iPAQ akkujának teljes halála jelentette, legalábbis egyelőre így sejtem)…

Pár napig jól elvoltunk a részletes, nyomtatott autóstérképpel, de mivel olyan csak Angliáról volt nálunk, úgy döntöttem, hogy a hazaút utolsó szakaszára beizzítom a telefonomon amúgy is ott figyelő OviMapset.

Bár azt már többször leírtam, hogy ez a szoftver Budapesten belüli navigálásra szerintem csak nagyon korlátozottan alkalmas, abban nem kételkedtem, hogy Saarbrückenből jobban eltalál Budapestre, mint én térkép nélkül…

Elöljáróban még elmondanám, hogy sajnos ez a projekt sem zajlott gikszer nélkül – a képernyőmentésre beállított programot egész úton rosszul használtam (végig nyomtam az exponáló gombot a félig történő megnyomás helyett), így a mentések közül csak az sikerült, amit véletlenül „rosszul” csináltam, és szerencsére akadt még néhány családi fotó a fedélzetről.

Szóval az illusztrációk egyrészt hézagosak, másrészt utólag rekonstruáltak (ma délelőtt megterveztem az utat Bp-ről Saarbrückenbe), ezért tényleg csak az illusztrációt szolgálják. Ennek fényében a jelen írás inkább csak tapasztalati és élménybeszámoló, szakmai értéke nagyon csekély.

A nyaralás előtt persze felkészültem hasonló eshetőségre: a telefonomban lévő memóriakártyára szépen rátöltöttem a Nokia OviSuite segítségével az Egyesült Királyság, Belgium, Luxemburg, Franciaország, Németország, Svájc, Ausztria és Magyarország térképét.

Sajnos az OVI Suite még indulás előtt talált egy frissítést az OviMapshez. Ennek során figyelmeztetett, hogy a telepítéséhez le kell törölnie a kártyára töltött térképeket. Ennek fényében utána – hitem szerint – újból le- és visszatöltöttem a térképeket a memóriakártyára, a hidegzuhany már élesben, külföldön ért: az OviMaps egyetlen térképet sem talált a kártyán. A pozíciómat megmutatta, de mintha a Szahara közepén állnék, térképet nem rajzolt körém… Bár volt nálam laptop, a sok száz megányi térképet csak normális wifis kapcsolaton keresztül tudtam újból letölteni – erre pedig csak Saarbrückenben kerülhetett sor.

A nyaralás során a telenoros kártyát használó Nokiámban érthető okokból le volt tiltva a mobilnet. Miután letöltöttem a térképeket, az offline módba állított OviMaps zokszó nélkül megtervezte a durván 1100 km-es utat Saarbrücken és Budapest között, és egyszer sem reklamált az internet-kapcsolat hiánya miatt. Ehhez képest igencsak meglepő, hogy ma délelőtt, amikor az illusztráció kedvéért megterveztettem vele ugyanezt az utat visszafelé, és persze már be volt kapcsolva a mobilnet, pikk-pakk összehozott összesen 4,5 megabájt adatforgalmat. Ezt egyáltalán nem tudom mire vélni…

További érdekesség volt, hogy az OviMapsről régen tudom, hogy elég nagy a memóriaigénye, és itthoni játszadozás közben sokszor kapok vele „Megtelt a memória” üzenetet. Szerencsére most „élesben”, hazafelé egyetlen alkalommal sem fordult ez elő, tervezett, újratervezett, navigált megállás és zökkenő nélkül. Bezzeg ma délelőtt, az illusztrációs célokat szolgáló útvonal-tervezés során…

A telefon többször lefagyott, újraindult, összevissza vacakolt. Arra gondolok, hogy ez összefügghet a melegedéssel. A képeken látszik, hogy a Nokia az autóban a szellőzőrácsra szerelt tartóban, a PNA helyén lakott. Itt érem el legkényelmesebben, és itt kap megfelelő hűtést – menet közben, pláne ha a töltés is rá van dugva, mindkét készülék, a PNA és az 5800XM is erősen melegszik. Lehet, hogy az intenzív hűtés jót tett a processzorának, ezért nem fagyott le egyszer sem?

(Szerk.: Nos, közben a mai tervezgetés és képernyőmentések közepette meghalt a Nokiában lakó 4 GB-os Kingmax márkájú memóriakártyám. Ez akkor derült ki, amikor már nem csak az OviMaps, hanem az egész telefon újraindult, nem bootolt be rendesen, de kivett kártyával nem volt gond a telefonnal. Sajnos a chkdsk nem segített, és újraformázni sem tudtam a kártyát… Lehet, hogy már az OviMaps is ezt érezte a lefagyások-újraindulások alkalmával, és nem a melegedés volt az ok. Ezt azért írom le, mert valakinek esetleg ez is hasznára válhat…)

Aki végigolvasta a fentieket, az tulajdonképpen a lényeget már tudja is: a program a hazaúton remekül teljesített: a magyar TTS (utcanév-bemondó hang) ügyetlen beszédmódjától eltekintve magabiztosan és jól követhetően hozott haza minket. Néhány sorban azért a konkrét tapasztalataimat is összefoglalnám:

– A Nokia sokkal gyorsabban és stabilabban talált GPS-jelet a valószínűleg hővédő bevonattal ellátott szélvédőjű autómban, mint a szintén velünk utazó és próbaképpen beüzemelt Samsung Galaxy Ace. Néhányszor előfordult ugyan, hogy menet közben elvesztette a jelet, de ilyenkor nem sem tűnt el róla az előttem álló útszakasz: láttam, hogy mi a következő manőver és mekkora távolság van még addig. Ez bizony nem minden naviszoftverről mondható el…

– A hosszabb alagutaknál éjszakai üzemmódra váltott, és a behajtás sebességéhez igazodva „vakon” is követte a helyzetemet, majd az alagútból kiérve pillanatok alatt magára talált és folytatta a navigálást.

– A csomópontokat, autópálya-letérőket nagyon világosan egyértelműen illusztrálja és jelzi előre. Az iGO-ban például nem szeretem, hogy az autópályás út során minden egyes letérőnél kiteszi a nagy előjelző táblákat a képernyőre, még akkor is, ha nekem egyszerűen csak tovább kell hajtanom. Ez minden alkalommal elvonja a figyelmemet a vezetéstől. Oké, ki lehet kapcsolni, de akkor az engem érintő letérőnél se tesz ki előjelző táblát, pedig akkor viszont jól jönne. Az OviMaps nem zaklat felesleges információkkal: ha 168 km-t kell menni ugyanazon az autópályán, akkor azalatt csak némán mutatja, hogy merre járok. Ez szerintem nagyon okos dolog.

– Minden telefonnal egybeépített navigáció neuralgikus pontja a navigálás közben bejövő hívások kezelése. A gyenge processzor, a kevés memória és a rosszul összehangolt szoftverek következménye, hogy a bejövő hívás hosszú (másod)percekre lebéníthatja az egész készüléket; ilyenkor szó szerint se kép (navi), se hang (telefon)… Az utóbbi időben azért e téren is tapasztalható némi javulás, de én a lassú és szűkös memóriájú 5800XM-től nem sok jót vártam e téren. Meglepve tapasztaltam, hogy az út során befutott két hívást flottul lekezelte, nem fagyott le, nem bénult meg, beszéltem, bontottam a vonalat, majd folytattam a navigálást, mintha mi sem történt volna. Bravó.

Arra pedig csak nemrég jöttem rá, hogy navigálás közben a térképet jobbra vagy balra elhúzva összesen négyféle nézet között lehet választani, melyek a következők: egy döntött 3D-s térkép (ez a normál navigációs képernyő), egy áttekintő térkép, melyen a kis nyíl az aktuális helyzetünket mutatja, egy szakaszokra bontott térkép, melyen a bal oldali csúszka segítségével végignézhetjük az egyes manővereket (ez látható az alábbi képen), valamint egy olyan nézet, mely egy nagy iránymutató nyíl és a főbb adatok segítségével segít tájékozódni, térkép nélkül. Okos szolgáltatás még az út adatait összefoglaló táblázat, erre is mutatok egy példát lejjebb.

Összességében a fentihez hasonló vészhelyzetben az OviMaps remek szolgálatot tesz. Város-város szintű navigációban valószínűleg bármilyen naviprogrammal felveszi a versenyt, de városon belül továbbra is megvannak a butaságai.

Például rosszul tervez, nem ismeri az egyirányú utcákat, ha nem arra megyünk, amerre ő vinne, akkor makacsul visszafordít. Így jártam a minap az Örs vezér téri IKEÁ-ból hazafelé Észak-Budára. Őkelme az Erzsébet-hídon át akart hozni, de én inkább rákanyarodtam a Körútra a Margit-híd irányába. Nem hittem a szememnek: már a Jászai Mari térnél jártam, mikor ő még mindig vissza akart fordítani az Oktogon felé… De ezen a hosszú, több országot érintő úton nagyon jól bevált, le a kalappal. Azért hazaérkezve jó érzés volt meglátni ezt a képernyőt:

Alig várom, hogy kiderüljön, mi baja van a PNA-mnak…

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/01/10/ingyenes-navigacios-programok-ovi-maps/
http://navigyurci.hu/2011/04/28/ismet-frissult-az-ovi-maps/
http://navigyurci.hu/2011/02/02/nokia-ovi-maps-csak-egy-kicsi-hianyzik/
http://navigyurci.hu/2010/09/21/nokia-ovi-maps-3-04-az-uj-szoftver-melle-uj-terkep-is-dukal/
http://navigyurci.hu/2010/05/08/sajat-navi-hang-ovi-maps-hoz/
http://navigyurci.hu/2011/05/22/januar-februar-itt-a-nyar-mivel-navigaljunk-elso-resz/
http://navigyurci.hu/2011/05/24/mivel-navigaljunk-gondolatok-egy-cikk-nyomaban/

8 hozzászólás
  1. avatar
    gyuszi

    nokia5230 as

  2. avatar
    gyuszi

    üdv nekem kelene gps navigácio mert nem megy azt irja hogy térkép fisités segit séget kérnék

  3. avatar
    Géza

    A törökök is ide találtak navi nélkül.Csak 150 év kellett,hogy megtalálják a haza utat..

  4. avatar

    Jaja, meg hát azért a navi fontos, de nem létkérdés. Inkább az romoljon el, mint az autó…

  5. avatar
    Gyurci

    Hihhetetlen pech széria. Még jó, hogy mindig volt “másik”!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.