iGO primo 2.0 Navigálás közben

Most, hogy a “vasat” ismerjük, a régi – új menüt is végignéztük, lássuk a legfontosabbat, mit tud az új szoftver navigáció közben. Mire jók az új “fícsörök”, és a használatukkal valóban könnyebben találunk – e el uticélunkhoz?

Kezdjük a legelején. Bár ez még inkább a készülék tesztjéhez tartozik, de a kocsiba betéve a rögzítés biztos, és a pozicionálás is gyorsan megtörténik. A megtett néhány száz kilométer alatt biztosan navigált. Ahogy már írtam, a készülék kezelése egy lehelettel gyorsabb lett, mintha kevesebbet kellene várni a menüben a reakcióra, illetve címbeírás is egyszerűbb lett ezáltal.

Sajnos az iGO primo online képességeit nem volt alkalmam kipróbálni, bár véleményem szerint ez a jövő egyik olyan lehetősége, ami a könnyebb használatot teszi lehetővé. Ilyen például a Google helyi keresés, illetve az online forgalmi információk használata is (a képek egy régebbi cikkemből származnak).

Előbbi a keresés teljes leegyszerűsítését teszi lehetővé, míg utóbbi rengeteg időt spórolhat meg azzal, hogy nem várunk perceket az RDS TMC információk letöltődésére. Erről bővebben kapcsolódó cikkeink között olvashattok.

Miután a szoftvert rengetegen ismeritek, használjátok, vagy olvastatok róla, ezért főleg a 2.0-ás verzió újdonságait mutatnám be működés közben. Ezek lennének a:

– Torlódás elkerülése
– Alagút nézet
– Alternatív útvonalak valós időben
– Parkolók az ulticél közelében
– Letérés okának megjelenítése

Ezek az újdonságok nagyrészt segítik a navigációt, bár tapasztalatom szerint a zsúfolt városban folyamatosan felugró ablakok nem mindig szolgálják a jó célt, ezért ötletes, hogy ezeket egy pipa eltávolításával el is rejthetem.

Torlódás elkerülése. Sajnos a tesztelés folyamán nem kerültem abba a helyzetbe, hogy ezt a funkciót érdemben ki tudtam volna próbálni. Az ötlet nagyon tetszik, bár vannak kétségeim, hogy amikor a szoftver, a számára megfelelő adatokhoz jut, addigra az autópálya elhagyása esetleg már nem lehetséges. Persze ha egyszer segít, már megérte…

Az Alagút nézet, ahogy a neve is sugallja, az alagutakban nyújt segítséget a navigáció terén. Persze ismerve a Budai Vár alatti alagút hosszát megkérdezhetitek, hogy ez mire jó? Egy hosszabb alagútban (amiben elágazások is lehetnek), ahol a GPS akár több percre is elveszítheti a jelet, nagy segítséget nyújthat az, hogy az átlagsebességünk alapján a GPS vakon követi utunkat, és így esélyt ad arra, hogy a megfelelő utasítást itt is a megfelelő helyen kapjuk.

Alternatív útvonalak valós időben. A megoldás ötletes, de macerás. Amikor megjelenik az alternatív útvonalat felajánló ablak, akkor nyilván megnézem az Előnézetet, és utána döntök arról, hogy elfogadom-e a javasolt megoldást. De mindezt esetleg egy 4,3″-as kijelzőn, vezetés közben. Nem tudom, ehhez városban nem használtam eleget.

Parkolók az uticél közelében. Hasznos, és használható is. Az célállomás közelében megjelenik egy “P” betű a kijelzőn, amelyre rákattintva a közelben lévő parkolási lehetőségekről kapunk információt.

Kicsit továbbgondolva a rendszert, a távoli jövőben, amikor a parkolók majd jelzik valahogyan online is, hogy mennyi szabad helyük van, akkor a connected lehetőségnek köszönhetően azt is megtudhatjuk, hogy a kiválasztott parkolóházban valóban van-e szabad hely, és így biztosan nem keveredünk olyan helyre ahol már nem tudunk megállni. Amikor tényleg sietünk, ez egy fontos információ lehet.

Letérés okának megjelenítése. Ez is hasznos extra lehet. Vannak esetek, amikor valamiért elhagyjuk az az autópályát, mert tankolni akarunk, vagy inni egy kávét, esetleg kirándulás közben megnéznénk egy környékbeli nevezetességet. Általában a különféle navigációs megoldások azonnal visszavisznek a sztrádára, holott egyáltalán nem biztos, hogy eltévedtünk…

A most bevezetett extra, számba veszi a körülöttünk található lehetőségeket, és ezek közül ajánl nekünk néhányat elfogadásra.

Végül, bár ez nem a 2.0 újdonsága, de én mégis nagyon hasznosnak tartom, az a Veszélyt jelző táblák kijelzése. Nem csak mutatja ezeket, de hangjelzést is ad ilyenkor. Néhány képernyőmentést erről is hoztam.

Azért meg kell mondanom, eddig nem éreztem az 5″-nál nagyobb kijelző hiányát, de most, a rengeteg “menet közben” jelzett lehetőség között, nagy segítség volt a 7″-os kijelző…

Végül egy videó:

Összegzés: Ötletes extrák, hasznos kiegészítők. A bemutatott újdonságok hasznos útitársak lehetnek, akár a városban, akár autópályán haladunk. Az alagút kiegészítő azoknak lesz nagy segítség, akik sokat járják Európa útjait. A Torlódás elkerülése funkció ötletes, remélem egyszer gyakorlatban is sikerül kipróbálnom. Hamarosan kapható lesz hazánkban is az első készülék, amelyben iGO primo 2.0 alapú szív dobog, ez a Becker új 50-es sorozata.

A készüléket az NNG Kft. segítségével próbálhattuk ki, köszönjük!

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2011/09/20/igo-primo-2-0-yes-i-go-885-a-hordozo/
http://navigyurci.hu/2011/09/24/igo-primo-2-0-barangolas-a-menuben/
http://navigyurci.hu/2010/11/02/igo-primo-1-2-uj-connected-szolgaltatasokkal/
http://navigyurci.hu/2011/08/19/igo-primo-app-for-iphone-live-szolgaltatasok/
http://navigyurci.hu/2011/08/26/intuitiv-navigacio-a-legujabb-igo-primo-2-0-navigacios-szoftverrel/
http://navigyurci.hu/2011/08/10/most-mar-biztos-erkezik-a-becker-uj-5-zollos-szeriaja/

121 hozzászólás
  1. avatar
    handras

    Moha bá: El tetszett siklani viszont egy lényeges kritika mellett:
    ” De mindezt esetleg egy 4,3″-as kijelzőn, vezetés közben. Nem tudom, ehhez városban nem használtam eleget.”

    Jelentem 5″ kijelzőnél is nehezen olvasható! Arról nem is beszélve, hogy szerintem elég lenne, ha megjelenne az információra utaló ikon, és jelzésre adná ki a szöveget, esetleg Esztike fel is olvashatná!

  2. avatar
    Moha bá

    5. Ahogy írod, a jövőben egy parkoló kiválasztásánál már olyan adatok is rendelkezésre állnak, hogy az adott parkolóban van-e szabad hely. Az adat sok országban már most is elérhető, kíváncsi vagyok, hogy a szoftvergyártók ezt milyen ügyesen dolgozzák majd bele a navigációba (egyelőre maximum megjeleníteni, listázni tudják).

    Ahol én élek a Föld túloldalán, ott a belvárosokban nem is elsősorban a szabad helyek száma a fontos, hanem az ár. Ha vaktában mész be egy parkolóházba, akkor lehet, hogy jól megkopasztanak. Az egyik parkolóház akkor éri meg, ha rövid ideig maradsz, a másik akkor, ha sokáig, a harmadikban nappal egy vagyont fizetsz, viszont éjjel szinte ingyen állhatsz ott.

    Pár hete az egyik térképszolgáltatónál jártam egy rövid beszélgetésre. Beálltam a szemközti parkolóházba mondván, hogy csak egy félórás csörte lesz. Ez úgy 6 dolláromba került volna. Végül pár perccel több lett, mint egy óra, és így 29 dollárt zsebelt le rólam az automata. Nem picit voltam mérges.

    Ez mind nagyon izgalmas kihívás lesz nekünk, hogy a felhasználó ezeket az adatokat érdemben használni is tudja. Például eleve csak azokat a parkolókat mutassuk, ahol van még hely, illetve segítsük a választást a tervezett parkolási időtartamra vonatkozó ár segítségével. Ennek sokféle módja lehet.

  3. avatar
    Moha bá

    4. A mellékelt videón az útvonaltervezés után beküzdöd Magad az Útvonal menübe a szimulációért. Azt tudtad, hogy az útvonaltervezés végén, amikor Eszter felolvassa, hogy merre kell majd menned, az Egyebek menüben ugyanúgy el tudod indítani a szimulációt, hogy ne kelljen ennyit nyomogatni a videón?

  4. avatar
    Moha bá

    3. Zsolto-hoz hasonlóan nekem is feltűnt, hogy milyen szakadozó (néha lemegy 1 fps-re) a térképmegjelenítés ezen a vason. Az én PND-im meg az iPhone-om sokkal gyorsabban mozgatják a képet. Ez a készülék nekem nem ismerős. Volt ez portolva a primo-hoz, vagy csak úgy rátetted a szoftvert?

  5. avatar
    Moha bá

    2. Van egy érzésem, hogy a Torlódás elkerülése autópályán funkciót félreértetted. A szövegből úgy tűnik, mintha valami TMC segítséget vártál volna, ami alapján a program gyorsan ajánl is egy jobb útvonalat. Nos, ez nem az.

    Ha a TMC jelzi, hogy dugó van, akkor a programa amúgy is újratervez (beállításokkal befolyásolhatod, hogy automatikusan tegye vagy csak figyelmeztessen, hogy van jobb útvonal, illetve hogy hány perc késést okozó TMC-eseménynél tervezzen újra), ehhez soha nem kellett ez a funkció.

    Ennél a funkciónál a lényeg, hogy TMC nélkül észleli, hogy dugóba kerültél. Autópályán a lassú haladás szinte biztos jele a dugónak. Tehát a primónak semmi más dolga nincs, mint észrevenni, hogy a kocsi áll vagy nagyon lassan döcög, és máris kijelentheti, hogy dugóban áll.

    Tehát a funkció akkor lép életbe, amikor Téged idézve “az autópálya elhagyása esetleg már nem lehetséges”. A funkciója pedig az, hasonlóan az előzőleg említett Alternatív útvonalakhoz, hogy amennyiben elvánszorogsz a következő lehajtóig, ne vakon próbálkozz lemenni az autópályáról, és térj vissza később felsülve egy zsákfalu feltérképezése után, hanem pontosan tudd a letérés előtt, hogy ez a móka 5 km extra utat fog jelenteni, de legalább lehetséges.

    Ellenben különbség a korábban említett funkcióhoz képest, hogy itt az Előnézet gomb segítségével (dugóban állva ez autópályán is veszélytelen) nem csak megnézni tudod, hogy mit ajánl a program, de a már korábban is működő primós Elkerülés funkcióhoz hasonlóan az elkerülés mértékét is tudod változtatni, tehát ha tudod/sejted, hogy 10 km-en keresztül tart a dugó, akkor tudod úgy nagyítani az alternatív utat, hogy az egész dugót kikerülje, ne a kellős közepén vezessen vissza Téged.

  6. avatar
    Moha bá

    Szia Gyurci! Kösz a cikket. Pár kiegészítés:

    1. Nem kell távirányító az alternatív útvonal funkcióhoz:

    a) Ez az ablak csak akkor ugrik fel, ha megállsz, és állva maradsz egy ideig. A potenciális dugó vagy lezárás helyett akar alternatívát kínálni. Ha pedig állsz, nyugodtan nyomogathatod a képernyőt.

    b) Nem kell nyomogatni az Előnézet gombot. Az ablakon minden fontos információ ott van a döntéshez (hol és merre kell fordulni, mennyi extra utat és időt jelent, ha arra mész), így az Előnézet nélkül egyszerűen lefordulhatsz ott, és a program újratervez.

    Az egész arról szól, hogy ne kelljen vakon lefordulnod valahol a dugó elkerülésére. Biztosan voltál már úgy, hogy kipróbáltál egy ismeretlen utcát, hogy kikerülj egy bedugult másikat, majd a végén egy zsákutcánál kötöttél ki, forgolódás, tolatás, majd pár perccel később ugyanabban a dugóban ültél, csak 20 autóval hátrébb. Ez a funkció azt mondja Neked, hogy menj csak nyugodtan jobbra, 500 extra méter és <1 perc extra út árán folytathatod az utadat.

    • avatar
      Gyurci

      Szia Moha bá, örülök hogy látlak. Köszönöm a kiegészítéseidet!

      1. Rossz megszokás, de muszáj látnom merre tervez a navi. Ezért nekem ez (ha sokszor ajánl lehetőséget egymás után) macerás. Én az alternatív útvonalakat is aktívan használom.
      2. Tudom, hogy nem kell hozzá TMC vevő, nem is volt ilyen, a nálam járt szetthez. Sajnálom ha félreérthető voltam. Nekem ez az opció, bár nagyon ötletes, kicsit a ” veszett fejsze nyeléhez” hasonlít. Egy lejáró akár több kilométerre is lehet. De a megállapítás még mindig igaz: “Persze ha egyszer segít, már megérte…”.
      3. A vas a Morpho-tól érkezett hivatalosan, nem én tettem rá a szoftvert. Így valószínűleg portolva is van rá. Bár megjegyzem navigálás közben nem volt “szögletes”, sőt azokhoz a navikhoz képest amiken eddig alkalmam volt tesztelni a 2.0-át, kifejezetten fickós volt.
      4. Nem. :( Köszönöm.
      5. Hoppá, az árra nem is gondoltam. De így ahogy leírtad ez elég fontos szempont lehet. És tényleg, a listázási opciók között lehetne távolság, szabad hely, és ár szerint is.

  7. avatar
    Zsolto

    Tényleg — csak azt sose láttam működni. De még mindig kérdés, hogy mi kell ahhoz, hogy a Primo távirányítható legyen. A Beckeren vajon hogy működik ez?

    • avatar
      Gyurci

      @ Zsolto Amikor a készülék az autós tartójában van, és annak adsz tápellátást akkor lesz “vételre kész”. A távirányító középső nagy fekete gombját egyszer megnyomod, onnan tudja, hogy használni akarod, majd a leírásnak megfelelő mozdulatokkal tudod kezelni a készüléket. Természetesen ezt a szoftvernek is támogatnia kell.

  8. avatar
    Zsolto

    @Gyurci — na de várjál, a tesztvashoz nem csak a multimédiás funkciókhoz jó a távirányító? És a Primo egyáltalán fel van készítve távirányítós használatra? Az utolsó távirányítható iGO-t itt láttam:
    http://navigyurci.hu/2010/07/19/navngo-igo-limousine-egy-igazi-kulonlegesseg/

    :)

  9. avatar
    Adrian

    Nagyon tetszenek az új funkciók. Kicsit döcögősnek tűnt a videón, milyen gépigénye lesz neki?

  10. avatar
    Zsolto

    Húú, ez izgi, mindjárt alaposabban is végignézem a képeket. Az első gondolatom az, hogy ha egy szoftver ennyi interakciót vár a kezelőtől adott esetben menet közben is, akkor meg kell oldani, hogy a navi kényelmesen elérhető legyen — vagy ki kell fejleszteni hozzá egy távirányítót, amilyen némely TomTom és Becker modellhez van.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.