Mio Spirit 687. Merüljünk el a részletekben

Nálam is megfordult a Mio egyik legnagyobb méretű és szolgáltatáskínálatú készüléke, a Spirit 687. Ezt a modellt az 5 collos kijelző, a TMC, a Bluetooth-kapcsolat, a káván található két hardvergomb és a különböző online funkciók emelik az olcsóbb változatok fölé.

Mivel a szoftver, a térkép és az alapvető szolgáltatások megegyeznek a Spirit sorozat többi tagjával, és ezekről a Navigyurci olvasói már több írásban is olvashattak, az alábbiakban elsősorban ezekre a „prémium” jellemzőkre fogok koncentrálni.

A külsővel kezdeném. Ennek megítélése szubjektív, de szerintem megjelenését tekintve a Spirit 687 egyértelműen a felső középkategóriába tartozik. Kicsit szappanformájú, fényes műanyag kávája van, ami így leírva nem hangzik túl biztatóan, de élőben mégis afféle higgadt derűt sugároz a készülék. Ehhez nagyban hozzájárul a keret bal szélén meleg, narancssárga fénnyel világító két hardvergomb (ezekről később lesz még szó) és a szoftver világos színvilága.

A felső gombbal a nagy, színes főmenübe jutunk vissza, az alsóval a pillanatnyi helyzetünket rögzíthetjük a kedvenceink között. Ez utóbbi nagyon hasznos funkció lehet például ebédfutárok vagy ismétlődő helyszíneket felkereső sofőrök számára.

A fenti képen látható (vagy ha nem, hát elmondom), hogy sajnos hiába van szó csúcsmodellről, a tartója nem aktív, ezért a tápkábelt minden behelyezéskor külön csatlakoztatni kell a készülékhez. Erre szükség is lesz, mert enélkül nem működik a TMC.

A nagy képernyőméret előnye, hogy a kijelző jól látható. Ennek két okból is örültem. Az egyik, hogy az én autómban a navi legjobb helye a vezetőüléstől megehetősen messze van, ezért minden tizedhüvelyknyi átlónövekedésnek fontos szerepe van. A másik, hogy a szoftver grafikai felülete elég sok apró, vékony vonallal és ikonnal operál (sávinfó, utcanevek, POI-k), ráadásul az egész felület nem túl kontrasztos, kicsit fátyolos hatást kelt. A sok apró, fakó elemet pedig jobban látni egy nagyobb képernyőn.

A navigációs képernyő jobb szélén jelenik meg az útvonalhoz kapcsolódó adatsor, melyen meglehetősen önkényes rövidítéseket alkalmazott a fejlesztő. Eltelt pár másodperc, mire rájöttem, hogy egyesek angol, mások magyar kifejezésekből származnak. A fenti kép alapján álljon itt egy rövid szótár azoknak, akik még nem fejtették meg őket:

DTG = Distance To Goal (helyesebben Destination lenne) – az úti célig hátralévő távolság
TTG = Time to Goal (itt is Destination lenne jobb) – az úti célig hátralévő időtartam
DK = Dél-Kelet (a haladási irányunk megjelölése)
BÉI = Becsült Érkezési Időpont (ez a legviccesebb, ráadásul a fentiektől eltérően ez nem is angolul van)

Talán ennyit a külsőségekről, lássuk az extra funkciókat! A Főmenüben az olcsóbb modellekhez képest jóval több menüpontunk van, melyek alatt számos izgalmas lehetőség bújik meg. Némelyiküket kifogástalanul lehet használni, míg mások inkább csalódást keltettek.

Kezdjük az egyik kedvencemmel, a telefonos funkciókkal. A próba idején egy Nokia 5800XM készülékem volt, és a Mio abból sajnos nem tudta beolvasni a névjegyeket, így maradt (volna) a tárcsázó képernyő, ami, lássuk be, navigálás közben nem egy jó megoldás. Elvileg többféle funkció is rendelkezésünkre állna, de ezeket sajnos nem tudtam kipróbálni. A bejövő és kimenő hívások kihangosítása amúgy jól működött, a partnerek se panaszkodtak a hangminőségre. Ráadásul a jobb felső ikonnal (ld. az alább következő harmadik képet) lehetőség van a híváskezelő képernyőt kis méretre csökkenteni, így látjuk a térképet, ami szerintem alapfunkció egy telefonálásra képes navigációs készüléknél – a Mio ezért feltétlenül piros pontot érdemel.

A felemásra sikerült telefon után nézzük a TMC-t, amely szintén nagyon fontos funkció – biztosan lesznek, akik csak emiatt veszik meg a drágább modellt. Elöljáróban annyit, hogy profin, zökkenőmentesen működött, és olyan elegáns funkciókkal rendelkezik, hogy többször az állam is leesett… Alábbi képek minden szónál többet mesélnek majd, de azért elmondom, hogy ilyen bőséges, közérthető és szöveges tájékoztatást eddig még egyik navin sem láttam. Érdemes alaposan átböngészni az alábbi mentéseket.

Miután nyugodtan hátradőltünk, mert sikerült elkerülni a torlódást, csemegézzünk még egy kicsit a menü rejtettebb bugyraiban. Az Országúti segítségnyújtás pontban a beállított országtól függően jelenik meg, hogy kihez forduljunk, ha műszaki hiba miatt le kellene állnunk. Szerencsére a Mio nem Tréleres Józsi elérhetőségeit közli, hanem a Magyar Autóklub segélyszolgálatához irányít minket.

További izgalmas funkciócsokor a Mio More nevű, melyhez már internet-kapcsolatra is szükségünk lesz. Szerencsére a telefonkönyv-beolvasás kudarca ellenére ezzel nem volt semmi gond, így vígan érkeztek a bitek a készülékbe, már ha az adott funkció éppen működött rajta. Mert sajnos nem mindegyik volt ilyen. Az AccuWeather által szolgáltatott időjárás-előrejelzés például prímán letöltődött, akár több várost is beállíthatunk, vannak részletes adatok és egyhetes előrejelzés is, de a Google keresés nem akart működni. Ez már a korábbi modellekben is hiba volt, és reméltük, hogy a szoftverfrissítés megoldja a dolgot, de a jelek szerint csalódnunk kellett.

A helyi keresésbe beletört a bicskám, pedig gondolom, a „Hotel” kifejezésre Budapesten nyilván lett volna találat.

Összességében azt mondanám, hogy a Mio megint jó úton jár, főleg a legújabb, élettartam-frissítésekkel kapcsolatos hírek fényében. A Spirit sorozat zászlóshajója nagyon szimpatikus, jól használható készülék, számos igényes prémium funkcióval és néhány – részben megbocsátható, részben szoftverfrissítéssel talán orvosolható – hiányossággal. Bár a konkurencia erős, aki ötcollos, TMC-s, Bluetoothos készüléket szeretne teljes Európa-térképpel, ezt is alaposan nézze meg magának.

Búcsúzóul egy régebbi videó a készülékről. (Jól hallható a magyarul beszélő TTS):

A készüléket a smartshop.hu-tól kaptuk tesztelésre, ezúton is köszönjük.

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2011/05/18/mio-spirit-s687-kicsomagolas/
http://navigyurci.hu/2011/05/26/mio-spirit-s687-a-mio-uj-zaszloshajoja-elso-resz/
http://navigyurci.hu/2011/06/04/mio-spirit-s687-a-text-to-speech-es-a-tobbiek/
http://navigyurci.hu/2011/08/31/mio-spirit-687-az-elso-frissites/
http://navigyurci.hu/2011/10/18/ismet-uj-szoftver-es-terkep-a-mio-s687-hez/

9 hozzászólás
  1. avatar
    HZoltán

    Mio Spirit 697 navigáció + Teljes-Európa térkép (44 ország) + Élettartam térképfrissítés

    Bocs, nem találtam a honlapon cikket a készülékről, ezért írok ide.

    A fenti eszközről szeretnék információt.
    Milyen térképet használ? És a “lifetime” frissítés, mennyire vehető komolyan? Azt olvastam, hogy a TomTom megvette a TeleAtlast. Akkor alapvetően a TomTom adatbázis fut ezeken a készülékeken is?

    Köszönöm.

  2. avatar
    Király Sándor

    @Gyurci- szerintem ez a nagy verseny sok esetben rossz irányba viszi el a tervezést. Íróasztal- bocsánat, számítógép- előtt ülő tervezők, gyakorlati tapasztalat nélkül terveznek olyan dolgokat, amiknek semmi értelme és fölöslegesek. Vajh ki a csudát érdekli, ha egy idegen helyen jár, hogy milyen kereszt utca jön? Örül ha nem téved el és odatalál.

    • avatar
      Gyurci

      @ Király Sándor Mondod Te… Más meg arra panaszkodik, hogy 10 métert téved a házszám… Mennyi az egy ház, vagy kettő?

  3. avatar
    sklave

    @Zsolto :-D

  4. avatar

    @Sklave: Á, ez már kb. jó pár hónapja kapható, hiszen már a szoftverét is frissítették egyszer, szóval nem a karácsony volt az oka a nehezen feltárható hiányosságoknak, hanem hogy tudják: tökéleteset csak Allah alkothat :)

  5. avatar
    sklave

    Hmm. Én az írásod alapján, tényleg csak nézegetném. nem gondolom, hogy ebben a nagy versenyben, ki lehet állni, egy mondjuk ki, nem tökéletes készülékkel. Ismerve a mio mizériát, szerintem nagy bátorság kellett hozzá. Lehet, hogy a karácsony miatt siettek?

  6. avatar

    @ Király Sándor — Elsősorban nem veszítettek volna el egy halom hűséges ügyfelet és nem haragítottak volna magukra egy egész közösséget. Érdemes megnézni, milyen zúgolódás zajlik még midig más portálokon az újabb (Spirit sorozatú) Mióval foglalkozó tesztekhez fűzött kommentekben… és valljuk be, joggal.

  7. avatar
    Király Sándor

    Korábban említettem, hogy sokáig gondolkodtam azon, hogy milyen készüléket vegyek. Az írásod alapján az jutott eszembe, hogy mit tudtak volna kihozni belőle, ha nem rúgják össze a port az IGO-val ?

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.