Napi App for iPhone. Online TMC mobilon, ez a Jitti

Meglepően sok TMC (és/vagy navigációs) alkalmazás elérhető, amely a felhasználók tudatos, vagy nem tudatos visszajelzésén alapul. Már többször jelent meg oldalunkon írás ezekről az programokról, most a Jitti-n a sor…

A szolgáltatás 2010 május körül indult, és a lényege hogy a forgalmi információkat a regisztrált felhasználók adatai alapján gyűjtik. És itt rögtön álljunk is meg egy szóra… Hogy is van ez, a “Nagy Testvér” figyel minket? Nem, az adatgyűjtés az alábbi módon történik:

“A rendszer sebességadatot és pozíciót fogad, tárol és használ, de nem használja fel, hogy ezek az adatok kihez tartoznak, tehát azt nem követi le, hogy egy bizonyos felhasználó hol jár, merre mozog. A Jitti-vel a forgalmi helyzetről akarunk képet alkotni,

– a Jitti ezért használatához semmilyen személyes adatot nem kér
– az összegyűjtött adatokat anonim módon használja fel
– az indulás és az érkezés környékét nem rögzíti, és nem használja fel

Forrás: jitti.hu

Ahhoz, hogy a Jitti online TMC szolgáltatását használni tudjuk, illetve magunk is adatszolgáltatóvá válhassunk, egy gyors és egyszerű regisztráció szükséges. Fontos még tudni, hogy a program adatforgalmat generál (le, illetve feltöltés), ezért ez az internet tarifánk függvényében kevesebb, vagy több pénzbe kerül nekünk.

Hogy mégse kerüljön nagyon sokba, ezért a szolgáltatás csak Magyarországon elérhető (jelenleg, amíg a roaming díjak nem lesznek jelentősen olcsóbbak).

Az kevesebb költség elérését az is segíti, hogy néhány nagyobb város térképe előre letölthető jelenleg 8 városé. Ezek pedig: Budapest, Debrecen, Győr, Kecskemét, Nyíregyháza, Szeged, Székesfehérvár, Veszprém.

Természetesen ahhoz, hogy aránylag pontos adatokat kapjunk, szükséges az online felhasználók nagy száma. Ezek főképp a nagyvárosokban, és az autópályákon állhatnak rendelkezésre, ezért ezeken a helyeken pontosabb adatokat kaphatunk. A kijelzőn megjelenő térképen látható színek értelmezése itt látható:

Az alábbi képen jól látható, hogy a bekarikázott szakaszon (egy közért van ott), lassú a haladás. Ott mindig az, lévén mindkét oldalon parkolnak, de mégis többnyire úgy jön ki a lépés, hogy a lefelé jövők adnak elsőbbséget (ez jól látszik a screenshoton is):

Mégis úgy gondolom ez a megoldás a navigáció hiánya miatt korlátozott, így inkább kiegészítő alkalmazásként tudom elképzelni (vagy meglévő PND készülék mellé, vagy azoknál, akik mindennap bejárt útvonalon haladnak, navigációra nincs szükségük, de a forgalmi helyzet ismerete mégis sokat segít a munkájukban). Így valóban komoly segítség lehet.

Ezeknek az alkalmazásoknak a gyenge pontja általában a felhasználók kis száma szokott lenni, ezért ha segíteni akarunk abban hogy pontosabb legyen, egy regisztráció után, akár mint háttéralkalmazásként futtatásával is segíthetünk.

Természetesen események bejelentésére is lehetőségünk van, bár ezt menet közben nem mindig tudjuk megtenni:

Végezetül egy kép arról, hogy mit láthatunk az iPhone készülékünkön használat közben:

A fenti két képen jól látható, hogy a Budaörsi úton megjelenő torlódás leginkább a Bocskai úton, az Allee felé álló sor eredménye. A másik kiváltó ok, a Hegyalja út-Erzsébet Híd telítettsége szokott lenni.

Összegzés: Azt tudja, amire kitalálták. A térképet böngészve úgy látszik, hogy a Jitti-t elég sokan használják, a dugók helyzetét, illetve sebességüket megnézve többnyire reálísnak tűnnek. Amiben nem vagyok biztos, az főképpen a kisvárosok, falvak forgalma. Erre mondhatnánk, hogy azokban úgy sem történik semmi, de nem így van. Gondoljunk csak azokra a településekre, ahol ugyan kevés autó volna, de elkerülő út híján…

A szoftver letölthető Windows Mobile (legegyszerűbb a készülék böngészőjében megkeresni a jitti.hu-n a letöltés weboldalt), illetve iPhone készülékekre. Utóbbiakhoz innen.

Búcsúzóul két képernyőmentés a kezdeti időkből, mikor indult a program. A képek egy Ipaq 5730-as készülék segítségével készültek.

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2011/02/27/tmc-szolgaltatas-a-google-segitsegevel-mobiltelefonra/
http://navigyurci.hu/2010/03/29/mytraffic-kiprobaltuk/
http://navigyurci.hu/2010/03/10/dugo-van-de-el-akarod-kerulni-egy-ujabb-megoldas-ez-a-mytraffic/
http://navigyurci.hu/2010/09/29/traffic-club-segits-hogy-segithessenek/
http://navigyurci.hu/2011/04/08/uj-traffic-club-autovadaszat-indul/
http://navigyurci.hu/2010/05/15/online-tmc-miert-jo-mytraffic-felhasznalonak-lenni/

7 hozzászólás
  1. avatar
    kamionos

    Hello. Nemrég vásároltam egy BECKER ACTIV 43 TRANSIT navigáciot, megvásároltam hozzá a 2 éves térképfrissitesi jogot de meg mindig vannak olyan poi-ok amiket hiányolok a igo8 után. Hogyan lehetne rátenni és honnan lehet letolteni poi-okat. Ha nem találok csak igo-s poi-okat akkor azt is ra lehet telepiteni? Vannak igo navi hangjaim s megprobáltam bemásolni a hangok köze de amikor bekapcsoltam hibát irt ki. Megköszönném a segitséget!

  2. avatar
    nord

    Köszi!

  3. avatar
    nord

    Jónak tűnik!

    (Egyébként a GoogleMaps-féle közlekedési infók min alapulnak?)

    • avatar
      Gyurci

      @ nord “A Google Térképén megjelenített információ részben külső szolgáltatótól kapott – például GPS-szel felszerelt gépjárműflották mozgásából összesített -, illetve GPS-szel ellátott mobiltelefonokból származó anonim adatokra épülnek, melyek néhány percenként frissülnek. A Google különféle algoritmusai az adatokat szűrik, rendszerezik és összegzik, majd amennyiben az adott útvonalra vonatkozóan elegendő információ áll rendelkezésre, a forgalmi helyzetet láthatóvá teszik a Google Térkép “Forgalom” rétegén.”

      Forrás: google-magyarorszag.blogspot.com

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.