Néhány érdekesség a navigáció világából. NNG hírek 2012

Néhány érdekes, néhol megdöbbentő adat a navigációs piac jelenlegi helyzetéről, illetve az okostelefon/PND harc jelenlegi állásáról is szereztünk néhány új információt. Ezeket szeretném most megosztani veletek…

Az NNG négy navigációs “iparágban” is jelen van, ilyenek az autóipar, a telefonos navigáció, az üzleti megoldások, illetve személyi megoldások piacán is érintettek.

Változó piacok-változó stratégia

A jelenlegi felállás navigáció ügyben a következő: a beépített navigációk hamarosan alapfelszereléssé válhatnak, az okostelefonok többsége alkalmas navigációra, illetve a hagyományos navigációs készülékek piaca (PND) fogyóban van… Ez számokban (Németország) így néz ki:

Naponta használnak navigációt:

– Mobil 9%
– PND 7%
– Beépített 17%

Jól látható, hogy a legtöbben a gyári navigációt használják, érdekesség, hogy az okostelefonnal navigálók megelőzték a hagyományos (PND) eszközöket használók táborát.

Egyszer vagy többször használják egy héten:

– Mobil 13%
– PND 28%
– Beépített 36 %

Németországi statisztikák alapján itt is a gyári navigációt használják a legtöbben.

Kevesebb mint egyszer egy héten:

– Mobil 70%
– PND 60%
– Beépített 43%

Ebben a csoportban az okostelefonnal történő navigáció vezet, hiszen egy-egy alkalomra nem is nagyon van olcsóbb megoldás.

Soha nem használnak navigációt:

– Mobil 9%
– PND 5%
– Beépített 3%

Itt inkább azt érdemes megfigyelni, hogy a megkérdezett nagyon kevés százaléka nem használ valamilyen navigációs megoldást…

Forrás: Strategy Analitycs, 2011 November

A fenti adatokból jól látszik hogy Németországban szép lassan lejár a PND-k kora, és helyettük a beépített navigációk, illetve az okostelefonra készült megoldások kezdenek teret nyerni. Ezért az NNG is ebben az irányban mozdult el, erre jó példa a Pioneer NavGate Drive, amelyet az iPhone készülékünkön is használhatunk, de a képét jól láthatóan megjeleníthetjük a Pioneer AppRadio kijelzőjén is (kapcsolódó cikkünk).

Persze ha már okostelefon, akkor lássuk a statisztika szerint mire használjuk legtöbbet:

– Navigáció/térkép 66%
– Zenehallgatás 40%
– Kommunikáció 33%

Forrás: Strategy Analytics Automotive Consumer Insights, Feb 2011, Nyugat-Európa

Ez lenne a három legtöbbet használt funkció, könnyen észrevehető, hogy aki okostelefont vesz, az többségében navigálni is szeretne vele.És ha már itt tartunk, vegyük sorra a telefonnal kapcsolatos veszélyforrásokat is:

– SMS írása 23,24%
– Térkép nézegetése 7,02%
– Szám tárcsázása 5,93%

Forrás: Driver Distraction in Commercial Vehicle Operations, US Department of
Transportation, 2009

És itt jegyezném meg, hogy a kézből történő telefonálás a statisztika szerint a legkevésbé veszélyes evés előtt, közvetlenül 1,04%-os átlaggal található. Amúgy a saját tapasztalataim szerint, nem feltétlenül az “egykezes vezetés” a veszélyes, hanem inkább az, hogy adott esetben a BESZÉLGETÉS témája vonja el a figyelmet a vezetéstől…

A fentiekből egyenesen következik, hogyha a beépített multimédiát és az okostelefont (jelen esetben egy iPhone-t) összekapcsolják, a lehetőségek szinte korlátlanok…

Azaz a telefon tudását közvetíteni lehet egy nagy kijelzős megjelenítés felé, kiegészíteni érzékenyebb külső GPS vevővel, távirányítóval, mikrofonnal… És ez még csak a kezdet.

KMOP 1.1.1 (A projekt célja egy olyan navigációs platform prototípusának létrehozása, amely lehetséget ad partnereinknek, hogy az iGO navigációs eszközkészletét és felületét használva saját alkalmazásokat fejlesszenek.)

Az NNG, a Budapesti Műszaki Egyetem Távközlési és Médiainformatikai Tanszéke és a U1 Research segítségével a projekt sikeresen lezárult. Az alábbi kézzelfogható eredmények születtek:

– A platform keretrendszer hatékonyan szolgálja ki a külső alkalmazásokat
– Az innovatív példaalkalmazások mködnek, új lehetőségeket biztosítva a további fejlesztésekhez
– A partnereink rendszereivel jobban együttmköd, egységes, iGO engine alapú termékek készülhetnek a jövőben
– Új megközelítés, a navigációt, és a navigációs szoftver felületét használó alkalmazásokat fejleszthetnek a partnerek is

Lássunk néhány példaalkalmazást:

– Szemantikus alkalmazások (amikor a szoftver előre nem várható cselekvést észlel, alkalmat ad a további cselekvésekre)

– TTS hang hozzáadása a navigációs platformhoz
– Beszédfelismerő modul (Implementált példa funkcionalitások)

a) Legközelebbi benzinkút útbaejtése
b) Haza navigálás
c) Legközelebbi parkolóhelyre navigálás
d) Az elre meghatározott útvonal
elkerülése
e) Útvonal áttekintése
f) Kilépés
g) Némítás

– Táblafelismerő alkalmazás (az alkalmazás felismeri az út mentén elhelyezett táblákat, koordináta alapján menti is azt, és akár továbbküldi a térképfejlesztőnek is!)

Egyéb alkalmazások

– Klímavezérlés az iGO szoftverben

Úgy gondolom, hogy a most bemutatott ismeretek és alkalmazások valóban szinte korlátlan lehetőségeket biztosítanak a fejlesztők számára. Okostelefonunk legtöbbet használt tulajdonságait integrálni lehet egy beépített rendszerhez, és annak előnyeit kihasználva, még jobb-pontosabb kiszolgálást (információkat, kezelhetőséget kaphatunk.

A több mint 700 millió forintos nagyságrendű projektet az Európai Unió és a magyar állam közel 300 millió forinttal támogatta.

Még néhány szó az NNG jelenéről, illetve jövőjéről

Eddig 15 millió licencet adott el, az idén 4,6 millió licence leszállítása esedékes. 2 új regionális központot nyitott Indiában és Kínában. 115 ország lefedésével, 45 különböző nyelven elérhető a szoftver, több, mint 30 térképszolgáltatóval együttműködve, több, mint 150 hardvergyártó partneren keresztül.

13 autóipari beszállítóval állunk kapcsolatban, több mint 20 autómárkában (mely közel fele az összes autómárkának), ezenkívül részt vesz az ADAS projektben, amely képes a szenzorok által érzékelt valós adatok, a navigáció, térkép és más adatbázisok összekapcsolására a közeljövőben bekövetkező valószín események adataival. A computer jobb döntést hoz, figyelmezteti a vezetőt (Pl. a domborzat figyelembevételével a fogyasztás csökkentése, stb.

Így lehetővé válik a járművek egymással történő kommunikációja a balesetek elkerülése érdekében…

Forrás: NNG sajtótájékoztató, 2011 Budapest

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/01/20/az-nng-uj-platformra-helyezi-az-autos-es-mobil-navigacio-kapcsolatat/
http://navigyurci.hu/2012/01/19/az-nng-es-a-pioneer-appradio-uj-tavlatokat-nyit-a-mobilintegracio-teruleten/

6 hozzászólás
  1. avatar
    hron

    Pedig nagyon nagy piacot hagy ki.

  2. avatar
    botsie

    Ha ilyen mértékű az okosteló használat, miért nincs Androidra valami elérhető NNG megoldás???
    Tudom… lerágott csont (párszor már beszéltünk róla), de nekem örök kérdés marad:)
    B.

    • avatar
      Gyurci

      botsie Olyan mértékű támogatási szolgáltatást, ami a rengeteg készülékhez és Android verzióhoz (plusz főzött romok) , illetve a lehetséges (egyedi) felhasználók számához kellene nyújtani, olyat nem tudnak/akarnak biztosítani.

  3. avatar
    nord

    Hát igen… a külön megvehető navik ideje kezd lejárni…
    Most még az 5″-os kijelző és a havidíjmentes TMC az, ami miatt jó a PNA – de a 4″-környéki mobiltelefonok és a k*rvadrága üzemanyag miatti kisebb forgalom (= TMC egyre kevésbé fontos) az okostelefonok malmára hajtja a vizet.
    Ráadásul nem kevés pénzbe kerül egy éves térképfrissítési opció, míg ezt az telefon-tulajdonosok ingyen megkapják!

    • avatar
      Gyurci

      @ nord Bár nem tetszik, de szerintem is ez jön le a számokból. Csendben, sunyiban szűkül a PND piac. Nem véletlenül kerül elő a 3 éves (Sygic GPS Navigation) és a LifeTime frissíthetőség (Garmin, Mio, TomTom USA) sem. Talán még egy jó Live Service (TMC, Google Local Search, frissíthetőség, stb) csökkentené a tendenciát, de az sem biztos.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.