Beépített navigáció a Takara új kormánykerekében

Nem egy mai hír, de felvet néhány érdekes gondolatot. Ráadásul kapcsolódik egy néhány napja megjelent hírhez, hogy az AT&T Labs egy új megoldással, a vibráló kormánykerékkel próbálja megelőzni a baleseteket.

A vibráló kormány a GPS készülék hangutasítása MELLETT a kormányon körbefutó rezgéssel is tájékoztatja a vezetőt a következő utasításról. Igen ám, de mi van akkor, amikor a GPS téved?

Szerintem mindannyian hallottunk már olyat, hogy tarts balra, amikor a kijelző szerint jobbra kellene sorolnunk… Ilyenkor nem biztos, hogy ez jó megoldás lenne…

A lényeg a lényeg: a “kormány” segítségét már évekkel ezelőtt, úgy 2008 tájékán is megpróbálták bevezetni. Akkor éppen néhány Navigon GPS támogatásával.

…Ez a hi-tech kormánykerék valójában egy mikroszámítógép, mely folyamatosan kommunikál annak a járműnek a fedélzeti érzékelőivel, amelybe beszerelik. Egyrészt képes arra, hogy figyelmeztesse a sofőrt a kocsi egyes rendszereinek, alkatrészeinek állapotával kapcsolatban, például hogy nyitva maradt az egyik ajtó vagy alacsony az egyik kerékben a légnyomás. Másrészt – és ez a Navigonnal folytatott együttműködésnek köszönhető – képes kétirányú kapcsolatba lépni az autóban működő Navion 7100 készülékkel, vagyis nem csak a kormány tudja, mit csinál a GPS, hanem a GPS is pontosabb adatokat kap az autóról, például annak gyorsulásáról, szögsebességéről, sebességéről stb.

A Takata célja, hogy csökkentse a vezető figyelmét elterelő dolgok számát, közvetlenül a vezető szeme előtt jelezze ki a navigáció legfontosabb adatait, utasításait, és lehetővé tegye a GPS-készülék egyszerű kezelését.

2008-ban még nem volt hír arról, hogy bármelyik autógyár átvette volna ezt a technológiát – jó lenne tudni, azóta változott-e a helyzet…

Forrás: navigadget.com
Fordítás: Zsolto

10 hozzászólás
  1. avatar
    Zsolto


    Gyurci:

    @ Zsolto Azt a “kínai piacos” navit, amelyiken iGO van szívesen kipróbálnám, pl…

    http://navigyurci.hu/2009/11/11/directus-visszapillanto-tukor-es-gps-egyben/

    Mondom, szerintem ergonómiai zsákutca, hogy a tükör távolságára kell fókuszolni a pillantást. Ugyanis amikor a tükörbe nézel, akkor a magad mögötti forgalmat nézed benne, ergo ugyanúgy a végtelenre fókuszol a szemed, mint amikor előre nézel, tehát nem kell fókusztávolságot változtatnia a szemednek.
    Viszont egyszer próbáld ki, hogy ha nem a tükörben látszó, magad mögötti forgalmat akarod megnézni, hanem mondjuk a tükör keretén levő porszemeket, akkor a szemednek teljesen át kell állnia a közelebbi tárgytávolságra. Ez nem megy egyik pillanatról a másikra, márpedig a navi képernyőjének megnézésekor pontosan ezt kell csinánia a szemednek. Ez pedig nagyon fárasztó, egy bizonyos kor után pedig szinte képtelenség. (Pl. ha valaki külön szemüveget hord a vezetéshez — azzal ugyanis egyáltalán nem lehet ilyen olvasási távolságba nézni.)

  2. avatar
    Zsolto

    Én is csak halkan jegyzem meg, hogy ez az egész olyan kínaipiacos vadhajtásnak tűnik, mint a visszapillantó tükörbe épített 3,5 collos navi. Egyszer direkt elképzeltem a kocsiban, hogy mi lenne, ha a tükörben lenne a naviképernyő. Hát, az én szemem már nehezen tudna alkalmazkodni ahhoz, hogy pár tíz másodpercenként (vagy sűrűbben) 50 cm-re, aztán a végtelenre állítson élességet…
    És ennél a kormánynál az “elfordítva mit látok” problémán kívül az is kérdéses, hogy vajon légzsákos-e, mert anélkül csak a 15 évvel ezelőtti kocsikba lehet esetleg beépíteni, azokban viszont nincs olyan telemetria, ami miatt egyáltalán érdemes lenne. Szóval ez olyan vasból fakormánynak tűnik nekem ;)

  3. avatar
    PDA_FAN


    Gyurci:

    @ PDA_FAN Igaz is, meg nem is. Mondjuk 200 méterrel a kanyar előtt kezd a navigáció “zsolozsmázni”, és a jobbak a következő forduló utáni parancsot is bemondják. Tehát mire elforgatod, már mindent láttál, hallottál…

    Bizonyára hamar találnék akár Budapest térképén is olyan útvonalakat, ahol a kereszteződés előtt 200 méterrel épp egy másik kanyarban vagyok, vagy egy másik kereszteződésben, vagy épp körforgalomban (Érd, Budaörs pláne). Egyes navik (pl.: iGO) nem véletlenül jelenítik meg az aktuális manőver után következőt is kisebb méretben…

    El tudom képzelni, hogy az ötletet kiötlő amerikaiak számára életidegenek a példáim, de európai viszonylatban ez szerintem reális probléma. Mindenesetre reménykedjünk, hogy ez a funkció kikapcsolható lesz, sőt, eleve csak opcionálisan rendelhető :-)

  4. avatar
    PDA_FAN

    Na de mi van, ha épp kanyarban vagyok, a kormányt 180 fokkal elfordítva? Akkor a jobb a bal, és a bal a jobb.
    Szóval nekem ez a kormánykerék röcögtetés nettó baromságnak tűnik.

    Ugyanakkor a GPS tájékoztatása a sebességről, gyorsulásról nem hülyeség, némelyik beépített autós navi már tudja is, és pl. a hosszabb alagutakban navigálást így oldják meg. Ha a kormánykerék állása is benne van, akkor akár egy alagútban elágazás is könnyűszerrel lekezelhető.

    • avatar
      Gyurci

      @ PDA_FAN Igaz is, meg nem is. Mondjuk 200 méterrel a kanyar előtt kezd a navigáció “zsolozsmázni”, és a jobbak a következő forduló utáni parancsot is bemondják. Tehát mire elforgatod, már mindent láttál, hallottál…

  5. avatar
    Bandiboy

    […] “célja, hogy csökkentse a vezető figyelmét elterelő dolgok számát” […]
    Nem azért, de ha ezt IS beleépítik, akkor erre IS figyelni kell, igaz?

    • avatar
      Gyurci

      @ Bandiboy Igaz, de nem kell elfordítani a fejed a navigáció irányába, és mégis a hangutasítást megerősíti a kép.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.