A TomTom Live és HD Traffic szolgáltatásról

Egy apróhirdetésben akadt meg a szemem egy TomTom Go Live820 típusú készüléken, és mivel nem tudtam pontosan, mit is takar a TomTomnál a Live-funkció, utánanéztem egy kicsit. Persze nem kell sok ész ahhoz, hogy sejtsük, itt valamilyen módon élő (Live)…

…valós idejű információk jutnak a készülékbe, de nekem a sejtés nem volt elég, pontosan tudni akartam, miről van itt szó.

A Live jelzőt magunktól is megfejtettük, de mit jelent vajon, hogy egy forgalmi információ „HD”, vagyis nagy felbontású? A TomTom definíciója szerint ez azt jelenti, hogy a TomTom-készülékek által felhasznált forgalmi adatok sokkal részletesebbek és sűrűbben frissülnek, mint az egyéb (a TomTom által „hagyományosnak” nevezett) forrásból származó forgalmi adatok. Mivel engem a konkrét hirdetéssel kapcsolatban elsősorban az érdekelt, hogy jó-e ez valamire Magyarországon, mindjárt az elején lelövöm a poént: a TomTom Live-ra alapuló HD Traffic szolgáltatás nálunk nem működik, de közvetve mégis élvezhetjük az előnyeit (erről lejjebb lesz még szó). Használható viszont az alábbi országokban:

Azoknak tehát, akik sokat autóznak a fenti országokban, nagyon hasznos lehet ez a szolgáltatás, ezért most összefoglalom azokat a főbb konkrétumokat, amelyeket a TomTom ezzel foglalkozó oldalairól és a kissé jobban eldugott, PDF-formátumú anyagokból kimazsoláztam magamnak.

Hogyan működik a TomTom HD Traffic?

A rendszer egy egészen újszerű adatforrást használ: a forgalomban haladó autósok mintegy 80 millió mobiltelefon-készülékének és mintegy 1 millió, internet-kapcsolattal rendelkező TomTom navigációs készülék mozgására vonatkozó – teljesen anonim – információkat. Ebből a TomTom pontosan meg tudja állapítani, hogy hol, milyen irányban és milyen sebességgel haladnak az említett készülékek – olyan, mintha több tízmillió autós folyamatosan, egyszerre diktálná az adatait az Útinform ügyeletesének, akinek a kezében fehéren izzik a Pevdi golyóstoll. Ahol ez a rendszer működik, ott valóban elmondható, hogy első kézből származó infók alapján történhet az útvonaltervezés.

Mik az előnyei?

A TomTom szerint ez a folyamatos (a valóságban kétpercenként frissülő) adatszolgáltatás hétszer gyorsabbnak tekinthető, mint bármelyik hasonló rendszer. Mivel a készülékek a megtervezett útvonal bejárása közben is figyelik a friss adatokat, „újratervezésre” nem csak akkor kerül sor, amikor a sofőr véletlenül elvéti az útvonalat, hanem akkor is, ha az addig az útvonalban szereplő szakaszon valami fennakadás támad. Természetesen nem akarom túlmisztifikálni a dolgot, elvileg ugyanez történik a „hagyományos” TMC-rendszer használatakor is, csak a TomTom több és pontosabb adatok alapján dolgozik. Emellett a mellékutakat is figyeli, amelyek az RDS TMC-szolgáltatók figyelmét sokszor már elkerülik.

További előny, hogy itt egy-egy eseményt, körülményt jó eséllyel sok-sok készülék is megerősít, az adatok nagyon megbízhatóak, nem vagyunk kiszolgáltatva egy-egy vicces vagy pontatlan bejelentés következményeinek.

A HD Traffic által a készülékekre eljuttatott információk meglehetősen részletesek: a lassító körülmény okán kívül annak hossza és időtartama is megjelenik, így a sofőr is mérlegelhet, hogy igénybe veszi-e a felajánlott alternatív útvonalat, vagy inkább kivárja, amíg újból „szabad a pálya”.

Azokban az országokban, ahol a rendszert már néhány éve használják, felmérések is készültek, és megállapították, hogy a HD Traffic révén átlagosan 10-15%-os időmegtakarítás érhető el.

A dolog természetéből adódik, hogy minél többen használják a rendszert, annál pontosabban működik. Vagyis ezentúl érdemes akkor is bekapcsolni a TomTom Live készülékeket, ha éppen nem egy megtervezett útvonalat követünk, mert egyrészt így is megkapjuk a forgalmi infókat, másrészt saját készülékünk ilyenkor is küldi az adatokat, így hozzájárul a többieknek szolgáltatott adatok pontosságához.

És akkor miért jó ez nekünk Magyarországon?

Akinek a TomTom-készüléke nem Live-os, vagy éppen a szolgáltatás által nem lefedett országban jár, az is részesül a fentiek előnyeiből, mert a TomTom jól ismert, non-connected, vagyis netkapcsolat nélküli intelligens útvonaltervező algoritmusát, az iQRoutest a HD-Traffic rendszer által gyűjtött adatok alapján fejlesztik tovább. Ráadásul a HD-Traffic gyakorlatilag mindenkinek rendelkezésére áll, mert a TomTom honlapján bárki megnézheti az aktuális forgalmi eseményeket. A fenti, egész Európát mutató átnézeti térképre ráközelítve egyre jobban kirajzolódik a forgalmi helyzet (és sajnos az is, hogy Magyarországon valóban nincsenek HD Traffic-adatok…):

Források:

www.tomtom.com/en_gb/services/live/hd-traffic/
www.tomtom.com/livetraffic/
www.tomtom.com/lib/doc/download/HDT_White_Paper.pdf
www.tomtom.com/landing_pages/trafficmanifesto/content/pdf/Support%20Document_lid1.pdf

5 hozzászólás
  1. avatar


    Gyurci:

    @ Zsolto Gratula, várjuk a tesztet.

    Igyekezni fogok ;)

  2. avatar
    sklave

    @Zsolto
    Oké. Nincs több kérdésem :-) Várom az ” összeütést” Tényleg!!

  3. avatar

    Szia Tamás!
    Honnan gondolod, hogy megvettem a vasat?
    Mert megvettem, de meg ám. Főleg, miután kiderült, hogy nem is Go Live 820, hanem 825-ös, ami nem 4,3 hanem 5 collos.
    Előtte persze konzultáltam Gyurcival, és ő mondta, hogy a HD Traffic valóban nem fog menni rajta, de a többi Live szolgáltatás működik, jövő március 20-ig (akkor jár le az egy év az eredeti vásárlástól számítva). Szóval tudok rajta Google keresést, időjárást, GPS Quick-fixet használni (tényleg öt másodpercen belül talál jelet).

    Mivel a Tomtom a domborzattal nem vesződik, így ez nem terheli a vasat. Nem mondom, hogy egy villám, de nem tűnik lassabbnak, mint a Go 950-es vagy a 720(?)-as, amit korábban már megismertem.

    Viszont amitől elájultam, az az, hogy egy Budapest-Skócia utat kb. 15 mp alatt csapott ki a képernyőre… Erről egy angol tesztben azt olvastam, hogy az új TomTom szoftverbe valahogy bele vannak kódolva a fix főútvonali útvonalak, szóval a Bp-Manchester útirányt nem akkor kezdi kiötleni, mikor megnyomod a Tervezés gombot, hanem csak egyszerűen lekérdezi egy adatbázisból. (Ehhez hasonlóval az iGO-s mókolások közben találkoztam már, valami QuickRoutes csomag vagy mifene formájában.)

    A finomságokkal még utána elvacakol, az látszik rajta — betölti az útvonal mentén lévő időjárást, az IQ-Routes még variál kicsit, de az útvonal alapvetően már ott van a képernyőn. Közben az osztrák HD-Traffic infók is beesnek, legalábbis az ausztriai városok körül piros dicsfény látszik, és ki is írja, hogy néhány kilométernyi “eseményt” észlelt. TMC-vel még nem próbáltam.

    Szóval a sebessége nagyon meggyőző, és ha elfogadod, hogy ez nem rajzol olyan meseszép, nyomtatotthoz hasonló térképet, mint a Primo egy 800×480-as kijelzőn, akkor ez is nagyon szerethetőnek tűnik. És a POI-adatbázisa is elég jó, legalábbis az Aldikat mind megtaláltam benne :).

    Na de nem lövöm le az összes poént, hátha összeütök egy bővebb leírást is róla valamikor

  4. avatar
    sklave

    @Zsolto egyre jobban tetszenek ezek a forgalom figyelő dolgok. Ez hasonlít a garminos kütyü szolgáltatásához. Én csak arra leszek kíváncsi, hogy a plusz tudás, szolgáltatás mellé erősítik e a meglévő hardvert. Nevezetesen a többlet adatok alá tesznek-e nagyobb teljesítmény processzort, illetve több ramot, hiszen egyes készülékeknek, már a részletes domborzat kirajzolása is nehéz feladat. Akkor szerintem, le kell mondanunk a sebességről. Ha lehet terveztess vele egy hosszabb utat, bekapcsolt, illetve kikapcsolt ilyen irányú szolgáltatással. Kíváncsi lennék a különbségre.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.