Okostelefon vagy hagyományos navigációs készülék?

Az elmúlt időben alkalmam volt hosszabb távon kipróbálni a telefonos és a hagyományos navigációs kütyü előnyeit, illetve hátrányait. A több mint 500 kilométeres út bőséges tárházát nyújtotta a többféle eszközzel előforduló hibáknak/különbségeknek. Mióta megjelent a Google Maps ingyenes navigációja…

…azóta jósolják a különféle navigációval foglakozó szaklapok azt, hogy a Google Maps ingyenessé válása, illetve az egyre többet tudó okostelefonok megjelenése miatt a hagyományos navigációs eszközök kihalnak. A saját véleményem az, hogy ez nem a közeljövőben fog megtörténni. A mostani teszttel megerősíteni (vagy cáfolni) akartam ezt a megállapítást.

Az első utazás Budapesti indulással, Gyula volt. (Később a Gyula-Békéscsaba-Gyula, Gyula-Szarvas-Gyula, majd egy Gyula-Budapest útvonal is bejárásra került). A teszteléshez használt két készülék a TomTom GO950 és a Prestigio Duo volt. Utóbbit ellenőrzésképpen kívántam használni, egy tesztelésre kapott iGO primo futott rajta (néhány perc erejéig egy iPhone 3GS is “befigyelt”). A TomTom navigációjáról nem nagyon tudok mit írni, jól tervezett és tette a dolgát, gyakorlatilag észrevétlen maradt. Az üzemideje akkumlátorról nagyjából másfél óra (a GO950 több mint két éves).

A cikk megírásához az alábbi eszközök szolgáltak segítségül:

– TomTom GO950 (legfrissebb v905-ös térkép)

– Prestigio Multiphone 4300 Duo (Waze, Google Maps, Sygic Voucher Edition és iGO primo hivatalos teszt verzió)
– A TomTom legújabb, androidos készülékhez gyártott tartója
– iPhone 3GS
– A Route 66 autóstartója az adott típushoz

A képen jól látható, hogy a  TomTom Android holder  készüléktartó pont a Prestigio hangerő gombját nyomja, aminek következtében a térképen megjelent egy fekete téglalap. A másik hiba, amely nem annyira észrevehető, hogy a baloldalon látható kábel csak akkor dughatő be, ha a fejét 180 fokkal elforgatjuk, amitől folyamatosan feszül. Ezt az állapotot biztosan nem díjazná sokáig…

A fenti képen látható módon behelyezve a készüléket, nem nyomódnak a gombok, viszont nincsen töltés (a “csutka” kábel nem ér el a csatlakozóig), illetve elég “nyomorultul” is néz ki az egész. És ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez egy drága, felsőkategóriás TomTom tartó, akkor még jobban szemet szúr a megoldás kezdetlegessége. Arról már nem is beszélek, hogy ebben az esetben folyamatosan igazgatni kell a készüléket, mert így nagyon rossz helyen fog a tartó, és izeg-mozog a telefon és ez nagyon zavaró vezetés közben.

Megoldás lehet még a plusz töltő használata, de az még egy plusz kábel (a tartó töltésére használt töltőkábel gyárilag beépített, nem kihúzható), illetve egy univerzális tartó (pl. ilyen) használata:

Amint a bemutatott “felszerelésből” is jól látható, igykeztem felkészülni, hogy a lehetőségeimhez képest valós képet tudjak festeni a különféle megoldásokról. A kellékek közül az egyetlen ami (még egy) picit az autós navigáció felé billentheti a mérleg nyelvét, az a TomTom beépített TMC vevős tartója, amely ráadásként elég sokáig képes a töltőkábel csatlakozása nélkül (a készüléket és a TMC vevőt is) üzmelni/üzemeltetni, így az általam nagyon utált kábelrengeteg, az utazás egy jelentős részében elkerülhető (ezért is esett a választás pont erre a típusra)…

Töltés nélkül a Prestigio Duo a 4,3 collos kijelző folyamatos világítása és a folyamatos navigáció mellett valamivel több mint egy órát volt képes üzemelni, ami úgy gondolom nem rossz eredmény.

Ja, egy dolog azért volt: a TomTom GO 950 TMC vétele nagyon sok helyen alig, vagy egyáltalán nem működött (mióta megszűnt a Neo FM, ismét előkerülnek a régi problémák). Véleményem szerint ez nem a készülék hibájára vezethető vissza, és ez az egy dolog biztosan az okostelefonok malmára hajtja a vizet, lévén azokban lehetőség van az online TMC használatára (természetesen utóbbi megoldás adatforgalommal jár).

Az “egynegyed zöld pötty” annyit jelent, hogy a készülék 3x 15 perce nem kapott TMC információt.

Az okostelefon nagyjából 40 percig bírta a gyűrődést, mielőtt újraindult. Szerencsére nem kellett az útvonalat sem megadni újra, és PIN kódot sem kért ekkor, ám a navigációs szoftver természetesen leállt, tehát el kellett indítani, és a GPS jelre is várni kellett, bár nem túl sokat. Hogyha ez olyan helyen történik, ahol nem vagyunk ismerősek, netán este van, és a még a távolságok is nagyobbak mint hazánkban, akár több tíz kilométeres kerülő is lehetett vona belőle.

Okostelefon

Előnyök:

– online TMC (szinte biztosan fizetős)
– online keresés, akár Google Search, akár böngésző használatával
– Google Maps (abban biztosan működik a Google Search)
– nem kell két eszközre beruházni, illetve ki-be szerelni utazáskor

Hátrányok:

– A-GPS (többnyire ártakarékos eszköz, internetes segítséggel javítható a hatásfoka, de ez valamennyi adatforgalommal jár)
– nehéz megoldani a tartó kérdését
– folyamatos töltésre van szüksége
– fokozottan melegszik, ez az állapot nyáron akár a készülék lefagyásáig is fajulhat
– a hívás fogadásához kihangosítóra vagy headsetre van szükség
– technikai hibák, lefagy, újraindul
– egyes esetekben még a navigálás is pénzbe kerül (pl. az online TMC adatforgalmat generál)

Az okostelefon kategóriában “megfuttattam” az iPhone 3GS-t is, lévén arra van egy megvásárolt iGO Kelet-Európa szoftverem. Az ötlet a hamvába halt, mert csak a Route 66 tartót vittem magammal, de az annyira rezgett, hogy néhány kilométer megtétele után levettem…

Ugyan ez nem a mostani út tapasztalata, de tavaly a Gyula-Szeged útvonalon lefagyott, pedig az időben és kilométerben sem nagy távolság. És bár elfogadom, hogy az iPhone 3GS nem a legfrissebb technika, de azért a hivatalosan letölthető iGO szoftvert el kellene bírnia.

PNA/PND

Előnyök:

– jó GPS vevő
– márkás készülék is elérhető egy gyenge, vagy közepes okostelefon áráért
– céleszköz (tartó, töltő megoldott)
– hardverhez optimalizált szoftver
– akár két, két és fél órát is működik töltés nélkül
– általában nem használ adatforgalmat
– élettartam frissítés

Hátrányok:

– “két” eszközt kell hordani (telefon, navigáció)
– TMC vétel vagy nem megoldott, vagy az ország egyes részein nem elérhető (esetleg manuális adóbeállítással, de)

Összegzés: bármennyire is fáj kimondani, mindegyik megoldásnak van hibája. Ezeket összegezve, most is úgy gondolom, hogy azoknak, akik mindennapos használatra és nagyobb távolságokat bejárva keresnek navigációs megoldást, még mindig a “csak” navigálásra alkalmas, PNA/PND készülékek jelentik a (jobb) megoldást. Hogy ki, melyik gyártó termékét favorizálja, az általában szubjektív döntés eredménye (könnyen kezelhető, méretes kijelző, olcsó, stb.), mert minden gyártó készülékének lesz sok előnye, de biztosan lesz hátránya is.

Ami mindenképpen segít:

– Olyan helyen kell vásárolni, ahol értenek hozzá, tanácsot is tudnak adni, és az igényeinknek megfelelő készüléket kapjuk
– Ebből következik, hogy vásárlás előtt gyűjtsük össze azokat a szempontokat, amelyek a készülék használata folyamán fontosak lesznek, mert a szakképzett eladó is csak ezek ismeretében tud segíteni
– A garanciát (ha szükséges), a mai gazdasági viszonyok ismeretében később is tudjuk érvényesíteni

Amennyiben mégis az okostelefonnal történő navigációra adjuk a fejünket, mindenképpen a minőségre, és ne az olcsóságra törekedjünk. Fontos, hogy megfelelő mennyiségű RAM, háttértár, illetve elég erős processzor legyen a készülékben. Nem mindegy a kijelző minősége sem.

Fotók: az iGO for Android szoftverről készített fotók, egy hivatalos tesztpéldányról, és az NNG engedélyével jelentek meg.

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/07/07/nehany-gondolat-a-navigaciorol-es-a-nyarrol/

25 hozzászólás
  1. avatar
    lautnermark

    …akkor miért nem oda állítod a tmc-t? Az is országos frekvenciájú adó, mint a Neo volt.
    Apropó, úgy néz ki, hogy a jővő hétre összejön a píííz egy kamionos navira. Lesz majd néhány kérdésem. Hová írjam? Valamelyik hasonló cikkhez vagy privátba?

    • avatar
      Gyurci

      @ lautnermark Az aprod.hu-n van egy Becker Transit. A jó vétel lenne.

    • avatar
      Gyurci

      @ lautnermark …mert a különbözöző régiókban máshol jön, és arra voltam kíváncsi hogy automatán működik-e. Az eredményt látod. Keress légyszíves egy olyan topikot, ami az adott kamionos navirol szól.

      Apropó, mit is veszel?

  2. avatar
    lautnermark

    Szia Gyurci
    A Petőfi már nem adja a tmc-t?

  3. avatar
    nord

    Tamaci,
    teljes mértékig egyetértek.

    Évek óta, mióta megjelent, rendszeresen használom a TomTom navit. Nálam sem volt egyetlenegy lefagyás sem, ez is vastagon közrejátszott abban, hogy ennél a rendszernél maradtam mobil platformon is. A program stabilitása, a GPS vétel pontossága a többi fölé emeli. Nem olyan csicsás, mint a azok, viszont autóban pont ez emeli a vetélytársak fölé. Fotelben üldögélve jó nézegetni a többiek részletes grafikáját, de amikor forgalmi helyzetben csak röpke pillanatra van időnk rápillantani a kijelzőre, derül ki, hogy az első pillantásra elnagyolt felület nyújtja a gyors és pontos információt a sofőrnek. Ervin hangja pedig a legjobb véleményem szerint. :) (Talán Kautzky Armand kölcsönözte?)

    Frissítések: érdemi lemaradást sose tapasztaltam az iPhonre-ra és az XXL-re kiérkezett verziók közt.

  4. avatar
    Tamaci

    készül is egy újabb írás a “vézer” topik számára…

    “Kissé” darabolta hozzászólásomat az oldal…

  5. avatar
    Tamaci

    Az első iPhone 3G telefonomra vettem meg a TomTom navit, soha nem fagyott le, immár az ötödik generáción sem. A Garmin 765-ről ez nem mondható el, 110 km-es utat már bírt végig fagyás nélkül!
    Mostanában rákaptam a Waze-re, (Gyurcinak köszönhetően, nem is tudom, hogyan voltam meg eddig nélküle

    • avatar
      Gyurci

      @ Tamaci Szia, köszi a bejegyzésedet. A Garmin 765 az egy “állatorvosi ló” volt. Pedig nagy előrelépésw volt a 3D-s épületek megjelenítése a Garmin esetében, ráadásul a2dp, fotónavigáció…

  6. avatar
    Tamaci

    Nem bírom ki, hogy hozzá ne szóljak

  7. avatar
    KozGab

    Hali.

    Kétségtelen, hogy az autós navigációk jobbak.
    Ahogy írták is már a melegedést a szélvédőn nem bírják a telefonok. Nekem is történt már egy-két restart emiatt.
    Nekem volt már pár telem, rajtuk hivatalos naviprogramok. Egyik progi se tudja azt, amit pl egy tomtom pna.
    Telefonon mindig régebbi térkép van, mint pna-n, a gyártók szerintem nem is fogják a frisseket adni telefonra, hisz nem avval keresnek normálisan :)
    Értelmes alternatíva tervezés szintén nincs telefon naviszoftverben.

    Több év kihagyás után visszatértem a jó öreg tomtom xl-emhez, ennek oka volt :)

    Google navija ugyan nem rossz, de közel sem tökéletes. Alternatívát nem tud adni, sok köztes pontot nem tud, nincs iqroute funkció, tmc sem az igazi és még sorolhatnám.

    Üdv
    G

  8. avatar
    viragk

    Az előző hozzászólásomhoz még hozzátartozik, hogy a google-s offline navigáció előkészületet igényel. A célterület és az odavezető útvonal környéki térképszelvényeket előre le kell tölteni.

    Kb két hete a hétvégét Egerben és környékén töltöttük. Egerből Noszvajra tartva fordult elő, hogy megszűnt a telefonos térerő (T-Mobile) és nagy üres képernyő volt a navigáció. Persze nem estem kétségbe, mert nem lehetett eltéveszteni az utat :D

  9. avatar
    viragk

    Autós navigációhoz nekem tökéletesen megfelel a google. Erre a célra nem a telómat használom, hanem egy táblagépet (Samsung 10.1) Előnynek tartom, hogy mindig kéznél van. Ha nem kifejezetten utazok valahová, akkor nem szoktam navigációs kütyüt vinni magammal.

    Másik fő felhasználás a navigációnak nálam a túrázás. Ehhez alkalmatlanok a telefonok, tabletek és autós navigációs készülékek.

    Túrázáshoz fontos az ütés- és vízállóság, és hosszú üzemidő (legalább 18 óra egy pár ceruza elemmel.) És ami még nagyon fontos, a napfénynél is olvasható képernyő.

    Szóval összefoglalva a mondandómat én azon a véleményen vagyok, hogy az autós navi kütyük felejthetőek. A google eléggé naprakész és vele az offline üzemmód is megoldható.

  10. avatar
    nord

    Jó cikk, kiváló témaválasztás, grat Gyurci! :)

    Saját tapasztalatomat is megosztanám a témában:
    nálam egy TomTom XXL és egy iPhone 4 volt a két tesztalany, a telefonon szintén TomTom futott. (Nem véletlen ez a navigációs szoftverválasztás: mindegyik konkurenst kipróbáltam, a tomi sajnos a legdrágább, viszont egyértelmű pozitívum, hogy a többihez képest egyértelműen megéri az árát.)

    Korábban használtam iPhone 3G-t is, ennek és a 3GS-nek is gyengébb a GPS chipje, nem véletlenül készített annó hardveres erősítős tartót a TomTom: nélküle nem volt olyan pontos és stabil a vétel.
    Az iPhone 4 és az azt követő szériák már komolyabb műholdvevőt kaptak, így tökéletesen fölöslegessé vált az erősítés.

    Nálam a pro és kontra így alakult, csak a leglényegesebb pontokra szorítkozva:

    PNA előny
    – nagy kijelző
    – ingyen TMC
    – nyári napsütésben is nyugodtan használható a szélvédőn, nem tiltja le melegedés miatt a töltést a rendszer, mint a telefonnál (ez utóbbit kénytelen vagyok úgy a műszerfalon tartani, hogy a légkondi levegője érje a telefont).
    – gyári tartó az alapárban

    iPhone előny:
    – nagyságrendekkel gyorsabb hidegindítás (10 másodperc vs 1 perc)
    – ingyenes élettartam térképfrissítés (ez sokat nyomott a latban…)
    – halálpontosan mutatja az autó helyzetét (az XXL-nek van egy szűk másodperces lemaradása)

    • avatar
      Gyurci

      @ nord Köszi az elismerést. :) Valóban az iPhone 3GS esetében a pontatlanabb/lassabb pozicionálás kimaradt. Tulajdonképpen a tartó miatt nem mentem vele talán egy km-t sem (ahogy a cikkben is írtam). Nem úgy mint tavaly, amikorról az iPhone-os tapasztalat származik. Köszönjük a kiegészítést!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.