Okostelefon vagy hagyományos navigációs készülék?

Az elmúlt időben alkalmam volt hosszabb távon kipróbálni a telefonos és a hagyományos navigációs kütyü előnyeit, illetve hátrányait. A több mint 500 kilométeres út bőséges tárházát nyújtotta a többféle eszközzel előforduló hibáknak/különbségeknek. Mióta megjelent a Google Maps ingyenes navigációja…

…azóta jósolják a különféle navigációval foglakozó szaklapok azt, hogy a Google Maps ingyenessé válása, illetve az egyre többet tudó okostelefonok megjelenése miatt a hagyományos navigációs eszközök kihalnak. A saját véleményem az, hogy ez nem a közeljövőben fog megtörténni. A mostani teszttel megerősíteni (vagy cáfolni) akartam ezt a megállapítást.

Az első utazás Budapesti indulással, Gyula volt. (Később a Gyula-Békéscsaba-Gyula, Gyula-Szarvas-Gyula, majd egy Gyula-Budapest útvonal is bejárásra került). A teszteléshez használt két készülék a TomTom GO950 és a Prestigio Duo volt. Utóbbit ellenőrzésképpen kívántam használni, egy tesztelésre kapott iGO primo futott rajta (néhány perc erejéig egy iPhone 3GS is “befigyelt”). A TomTom navigációjáról nem nagyon tudok mit írni, jól tervezett és tette a dolgát, gyakorlatilag észrevétlen maradt. Az üzemideje akkumlátorról nagyjából másfél óra (a GO950 több mint két éves).

A cikk megírásához az alábbi eszközök szolgáltak segítségül:

– TomTom GO950 (legfrissebb v905-ös térkép)

– Prestigio Multiphone 4300 Duo (Waze, Google Maps, Sygic Voucher Edition és iGO primo hivatalos teszt verzió)
– A TomTom legújabb, androidos készülékhez gyártott tartója
– iPhone 3GS
– A Route 66 autóstartója az adott típushoz

A képen jól látható, hogy a  TomTom Android holder  készüléktartó pont a Prestigio hangerő gombját nyomja, aminek következtében a térképen megjelent egy fekete téglalap. A másik hiba, amely nem annyira észrevehető, hogy a baloldalon látható kábel csak akkor dughatő be, ha a fejét 180 fokkal elforgatjuk, amitől folyamatosan feszül. Ezt az állapotot biztosan nem díjazná sokáig…

A fenti képen látható módon behelyezve a készüléket, nem nyomódnak a gombok, viszont nincsen töltés (a “csutka” kábel nem ér el a csatlakozóig), illetve elég “nyomorultul” is néz ki az egész. És ha azt is figyelembe vesszük, hogy ez egy drága, felsőkategóriás TomTom tartó, akkor még jobban szemet szúr a megoldás kezdetlegessége. Arról már nem is beszélek, hogy ebben az esetben folyamatosan igazgatni kell a készüléket, mert így nagyon rossz helyen fog a tartó, és izeg-mozog a telefon és ez nagyon zavaró vezetés közben.

Megoldás lehet még a plusz töltő használata, de az még egy plusz kábel (a tartó töltésére használt töltőkábel gyárilag beépített, nem kihúzható), illetve egy univerzális tartó (pl. ilyen) használata:

Amint a bemutatott “felszerelésből” is jól látható, igykeztem felkészülni, hogy a lehetőségeimhez képest valós képet tudjak festeni a különféle megoldásokról. A kellékek közül az egyetlen ami (még egy) picit az autós navigáció felé billentheti a mérleg nyelvét, az a TomTom beépített TMC vevős tartója, amely ráadásként elég sokáig képes a töltőkábel csatlakozása nélkül (a készüléket és a TMC vevőt is) üzmelni/üzemeltetni, így az általam nagyon utált kábelrengeteg, az utazás egy jelentős részében elkerülhető (ezért is esett a választás pont erre a típusra)…

Töltés nélkül a Prestigio Duo a 4,3 collos kijelző folyamatos világítása és a folyamatos navigáció mellett valamivel több mint egy órát volt képes üzemelni, ami úgy gondolom nem rossz eredmény.

Ja, egy dolog azért volt: a TomTom GO 950 TMC vétele nagyon sok helyen alig, vagy egyáltalán nem működött (mióta megszűnt a Neo FM, ismét előkerülnek a régi problémák). Véleményem szerint ez nem a készülék hibájára vezethető vissza, és ez az egy dolog biztosan az okostelefonok malmára hajtja a vizet, lévén azokban lehetőség van az online TMC használatára (természetesen utóbbi megoldás adatforgalommal jár).

Az “egynegyed zöld pötty” annyit jelent, hogy a készülék 3x 15 perce nem kapott TMC információt.

Az okostelefon nagyjából 40 percig bírta a gyűrődést, mielőtt újraindult. Szerencsére nem kellett az útvonalat sem megadni újra, és PIN kódot sem kért ekkor, ám a navigációs szoftver természetesen leállt, tehát el kellett indítani, és a GPS jelre is várni kellett, bár nem túl sokat. Hogyha ez olyan helyen történik, ahol nem vagyunk ismerősek, netán este van, és a még a távolságok is nagyobbak mint hazánkban, akár több tíz kilométeres kerülő is lehetett vona belőle.

Okostelefon

Előnyök:

– online TMC (szinte biztosan fizetős)
– online keresés, akár Google Search, akár böngésző használatával
– Google Maps (abban biztosan működik a Google Search)
– nem kell két eszközre beruházni, illetve ki-be szerelni utazáskor

Hátrányok:

– A-GPS (többnyire ártakarékos eszköz, internetes segítséggel javítható a hatásfoka, de ez valamennyi adatforgalommal jár)
– nehéz megoldani a tartó kérdését
– folyamatos töltésre van szüksége
– fokozottan melegszik, ez az állapot nyáron akár a készülék lefagyásáig is fajulhat
– a hívás fogadásához kihangosítóra vagy headsetre van szükség
– technikai hibák, lefagy, újraindul
– egyes esetekben még a navigálás is pénzbe kerül (pl. az online TMC adatforgalmat generál)

Az okostelefon kategóriában “megfuttattam” az iPhone 3GS-t is, lévén arra van egy megvásárolt iGO Kelet-Európa szoftverem. Az ötlet a hamvába halt, mert csak a Route 66 tartót vittem magammal, de az annyira rezgett, hogy néhány kilométer megtétele után levettem…

Ugyan ez nem a mostani út tapasztalata, de tavaly a Gyula-Szeged útvonalon lefagyott, pedig az időben és kilométerben sem nagy távolság. És bár elfogadom, hogy az iPhone 3GS nem a legfrissebb technika, de azért a hivatalosan letölthető iGO szoftvert el kellene bírnia.

PNA/PND

Előnyök:

– jó GPS vevő
– márkás készülék is elérhető egy gyenge, vagy közepes okostelefon áráért
– céleszköz (tartó, töltő megoldott)
– hardverhez optimalizált szoftver
– akár két, két és fél órát is működik töltés nélkül
– általában nem használ adatforgalmat
– élettartam frissítés

Hátrányok:

– “két” eszközt kell hordani (telefon, navigáció)
– TMC vétel vagy nem megoldott, vagy az ország egyes részein nem elérhető (esetleg manuális adóbeállítással, de)

Összegzés: bármennyire is fáj kimondani, mindegyik megoldásnak van hibája. Ezeket összegezve, most is úgy gondolom, hogy azoknak, akik mindennapos használatra és nagyobb távolságokat bejárva keresnek navigációs megoldást, még mindig a “csak” navigálásra alkalmas, PNA/PND készülékek jelentik a (jobb) megoldást. Hogy ki, melyik gyártó termékét favorizálja, az általában szubjektív döntés eredménye (könnyen kezelhető, méretes kijelző, olcsó, stb.), mert minden gyártó készülékének lesz sok előnye, de biztosan lesz hátránya is.

Ami mindenképpen segít:

– Olyan helyen kell vásárolni, ahol értenek hozzá, tanácsot is tudnak adni, és az igényeinknek megfelelő készüléket kapjuk
– Ebből következik, hogy vásárlás előtt gyűjtsük össze azokat a szempontokat, amelyek a készülék használata folyamán fontosak lesznek, mert a szakképzett eladó is csak ezek ismeretében tud segíteni
– A garanciát (ha szükséges), a mai gazdasági viszonyok ismeretében később is tudjuk érvényesíteni

Amennyiben mégis az okostelefonnal történő navigációra adjuk a fejünket, mindenképpen a minőségre, és ne az olcsóságra törekedjünk. Fontos, hogy megfelelő mennyiségű RAM, háttértár, illetve elég erős processzor legyen a készülékben. Nem mindegy a kijelző minősége sem.

Fotók: az iGO for Android szoftverről készített fotók, egy hivatalos tesztpéldányról, és az NNG engedélyével jelentek meg.

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2012/07/07/nehany-gondolat-a-navigaciorol-es-a-nyarrol/

25 hozzászólás
  1. avatar
    szabowo

    Szervusz Gyurci,

    Boleró rádióhoz hagyományos navigáció illeszthető, és ha igen akkor melyiket ajánlod?

    • avatar

      Szia!
      Nem látom, hogy a hagyományos navigációt kezelni tudná, ám ha van benne MirrorLink szolgáltatás (az újabbakban van), akkor egy megfelelő okostelefon segítségével megoldható lehet a navigáció.
      Üdv,
      Gyurci

  2. avatar
    Tamaci

    Akkor itt egy PNA-ellenvélemény:
    1. engedtessék meg megállapítanom, hogy nem mindegy, milyen telefont használunk…:-) Az iPhone még sohasem hagyott cserben, pozíciót fogni pedig akár 4 mp-ig is eltart nála…:-)
    2. A két Garmin, amiket régebben birtokoltam, nyomába sem értek… Jó egy éve csak Waze-t használok iPhone-on, nagy megelégedéssel.:-)
    Bocsánat!:-)

  3. avatar
    Imiii


    lautnermark:

    Szia Gyurci
    Most néztem az emailt. Mi a txxx? Becker Mo.? Felvitte az isten? Gratulálok. Az a használt gép sem lenne rossz, persze ha lehetne még faragni az árból, hiszen használt. Amúgy a revok ( és úgy általában a Beckerek) mennyire nem romlanak el? Mennyire fontos a garancia hozzá (külföldi vásárlás) ? A tranyó 50 és a revo 2 között vacillálok. Ha a tranyót venném,akkor mindjárt meg kellene vennem hozzá a 2 éves frissítést, amit viszont a revo 2 élettartamban tartalmaz (+ műkődik benne a tmc is). Így már a revo ára nem is olyan vészes.Csak hát nem akarjátok behozni. Kinti webshoppokban 370 EUR alatt már van. Postával együtt is alatta marad a 400-nak, csak hát nincs gari. A tranyó újonnan + 2 év = 98 ezer, a használtnál + 2 év = 91 ezer. Valahogy nem “érzem” a használt olcsóbb árát.

    Nekem Becker Active 50-em van! Soha, semmi probléma nem volt vele, pedig fél Európát utazgatom be vele! A kihangosító része nem igazán jó, de minden más tökéletes rajta!! Minden precízen meg lett tervezve, és le lett gyártva. Nem zörög, csörög a tartóban, nem melegszik…
    Bátran ajánlom a Beckert!

  4. avatar
    lautnermark

    Ha csak bemutató darab volt (tehát újnak tekintendő), akkor miért csak 1,5 év garit vállalnak rá és nem 2 évet? A bemutató darab alatt azt kell érteni, hogy még egyetlen egy alkalommal sem fogott pozíciót? Garanciát vállalnak arra, hogy még nem múlt el a 30 napos legfrissebb térkép garancia? De ha már elmúlt, akkor visszavásárolják a gépet?

  5. avatar
    lautnermark

    Szia Gyurci
    Most néztem az emailt. Mi a txxx? Becker Mo.? Felvitte az isten? Gratulálok. Az a használt gép sem lenne rossz, persze ha lehetne még faragni az árból, hiszen használt. Amúgy a revok ( és úgy általában a Beckerek) mennyire nem romlanak el? Mennyire fontos a garancia hozzá (külföldi vásárlás) ? A tranyó 50 és a revo 2 között vacillálok. Ha a tranyót venném,akkor mindjárt meg kellene vennem hozzá a 2 éves frissítést, amit viszont a revo 2 élettartamban tartalmaz (+ műkődik benne a tmc is). Így már a revo ára nem is olyan vészes.Csak hát nem akarjátok behozni. Kinti webshoppokban 370 EUR alatt már van. Postával együtt is alatta marad a 400-nak, csak hát nincs gari. A tranyó újonnan + 2 év = 98 ezer, a használtnál + 2 év = 91 ezer. Valahogy nem “érzem” a használt olcsóbb árát.

    • avatar
      Gyurci

      @ lautnermark Szia, néha besegítek. Cserébe kapok mindenféle vasakat tesztelésre. Amúgy a Beckerek nem igazán elromlós fajták.
      Alkudni honnan akarsz? Vagy 30 ezerrrel olcsóbb mint az, garanciális, és bemutató darab volt, tehát elvileg lehet rá legfrissebb térképet is letölteni. Ha pedig újat akarsz, szvsz tudok 90 ezer forint alatt, ha jól emlékszem 80 és 90 között láttam. A kintről behozott Revo2-re is lesz gari, csak hosszabb intézni mintha itthon vásároltad volna.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás