Veterán találkozók 2013. Premier Outlet. A keleti blokk autói

Valamikor réges-régen, aránylag sok autós találkozón vettünk részt, de ez főleg a Zsiguli/Lada márkához kötődött. Ám idén (nem egészen véletlenül), két igazi Veterán találkozóra is “odatévedtünk”. Az elsőre csak úgy, a másodikra pedig egy kedves meghívás alapján…

A szerelem valamikor tavaly kezdödött, amikor kimentünk a szebbnél-szebb autókban gyönyörködni a Premier Outletbe. Közben érdeklődve figyeltük, hogy nem csak vizsgáztatott oldtimerek, hanem szép állapotú öreg autók is láthatóak voltak. Azonnal elkezdett azon járni az agyam, hogy egyszer meg kellene próbálni a saját autómat is megmutatni az embereknek.

veterán talipo

Bár egy kicsit félve gondoltam arra, hogy majd milyen véleményeket hallok (nincs frissen lakatolva-fényezve, és korántsem szalon állapotú, ám összességében mégis szépnek mondható), de hajtott a kíváncsiság, így idén elvittem a Premier Outletben meghirdetett Veterán talákozóra. A felkészítés egy igényes mosásból, és porszívózásból állt. Ja, meg a kedvenc nyári keréktárcsáim felrakásából.

Mire megérkeztünk, már elment a “nagy mersz”, így amikor a biztonsági őrők nem engedtek be elsőre (később kiderült, hogy volt előzetes regisztráció), elgurultam egy külső parkolóba. Ám egy gyors kört téve a szebbnél szebb autók között (volt néhány hasonló állapotú, mint ahovaá az enyémet is soroltam), úgy ítéltem, hogy ide még befér az öreg 2107-es. Végül egy kedves szervező hölgy segítségével, bejutottam, sőt meghívott a Majus 1.-én tartandó Veterán találkozóra is.

veterán tali2

Ennyit az előzményekről, és most nézzünk körül a “pályán”, igazán figyelemreméltő járművek gyűltek össze most (is). Az aránylag hosszabb bevezető után jöjjenek a képek.

Premier Outlet:

Mivel is kezdhetném, mint egy “faros” Ikarusszal… Nagyon szeretem a régi, magyar gyártású járműveket, legyen az motor, teherautó, busz vagy akár vonat, így számomra természetes, hogy ezzel a képpel kezdem a bemutatót Ez egy Ikarusz 55, amely távolsági használatra készült):

Néhány szó a típusról az autonavigator.hu cikkéből: “Az 55-ös típus legelső példányait könnyű felismerni, ezek sima, fényszóró nélküli homlokfallal és síküveges panoráma szélvédővel rendelkeztek. 1956-tól íves szélvédőket vezettek be, majd 1957-ben komolyabb változás történt. Az íves tetőablakokat innentől csak extraként kínálták, a homlokfalon megjelent a relációtábla, és a két kerek fényszóró, de még süllyesztett hűtőmaszk nélkül. Ez utóbbi formai elem bevezetésére 1960-ban került sor, az első ilyen szériából a Malév rendelt nagyobb flottát, de ezek a kocsik még a jobb oldalon középajtóval rendelkeztek, az első tengely előtt csak a vezetőnek volt külön ajtaja a bal oldalon – ez első utas ajtót (amit szakzsargonnal ólajtónak hívnak) 1962-ben vezették be.”

Nagyon szépen megcsinálták, igazán jó kiállású “fickó” még napjainkban is. Ha már egy Ikarusszal kezdtünk, akkor legyen a következő pár kép az un. keleti blokk autóiból. Volt Trabant, Wartburg, Skoda, Barkas, Zsiguli, Volga, “kispolszki és nagypolszki”, ja, és még egy Dácia is… Volt eredeti állapotban, és “szénné” tuningolva…

Trabant

Wartburg-idősebb és fiatalabb

Barkasz

Skoda

Zsiguli/Lada

Kispók és Nagypók:

Végül, de nem utolsósorben egy Dácia:

Ennyit terveztem az első részbe. Jól látszik hogy szinte minden típusból volt autó, öreg és fiatal, széria és tuningolt, illetve állapotban is nagy volt a szórás. Mégis jó volt sétálni gyerekkorom autóparkja melett, és látni, hogy mennyien (nagyon sok fiatal is), őrzi a régi technikát és emlékeket…

A következő részben a nyugati autók, és az igazi veteránok kerülnek sorra… Folytatjuk!

16 hozzászólás
  1. avatar
    Gabesz

    Mifelénk érdekesebbek a dolgok…
    Ha a Fiestánkkal megyek valahova, akkor szinte egy darab öreg autót nem találok, de ha apám Trabantjával, vagy az “én” (papíron nem az enyém, de én használom túlnyomó többségben) Wartburgommal megyek valahova, szinte rögtön megjelennek szemből a “kollégák” :P

    • avatar
      Gabesz

      Gyurciiii…nem vas….DUROPLEX :D

    • avatar
      Gabesz

      Úgy ahogy mondod…ja, és a kormányváltó természetesen maradt ;)
      A hűtő/fűtés meg Wartburg, és – abban nem vagyok biztos – a kuplung meg Maruti… :P

    • avatar
      Gabesz

      @Gyurci

      A trabit apám használja melóhoz (külsőre trabi, de egy 500-as Suzuki motor van benne, 80millió katalizátorral, meg visszaforgatóval, úgyhogy jobb napokon 4 litert eszik, 140-160-as sebességgel (nem vég-, mert tovább nem akartak gyorsítani) és anno egy Lexusba kellett a szondát bedugni, mert semmit nem érzékelt a zöldkártyás tesztelője), a wartyogót meg én szoktam bármihez…mondjuk már másfél éve nincs forgalmija, azóta csak itthon körözgetek vele, hogy ne rohadjon annyira, de már lassacskán eljut újra a vizsgáztatásig.

      • avatar

        Trabant – Suzuki motorral, négy literes fogyasztással??? Nem semmi. Én egy kocka Ladát őrzök, szerencsére itt a tavasz, és már ki lehet ásni a téli dzsuva alól… :)

    • avatar

      Trabant is, Wartburg is? :) Szuper! én is csípem az öreg autókat.

  2. avatar
    Géza

    Faros1..keress rá.Ha Somogyban jársz megmutatom!
    Viszont nemrég a Tököli buszfesztiválon gyakorlatilag csaknem az össz magyar veteránbusz állomány megjelent.

  3. avatar
    Géza

    Ik 55-ből 7 db Ik 66-ból 1 db üzemképes maradt hazánkban.Németeknél ettől lényegesen több példányt mentettek meg.Litvániában is üzemel még pár faros. Nekem a szívem csücske ez a típus,néha napján vezetgetem cégünkét.Becker navival…ha messzebbre megyünk!

  4. avatar
    nord

    Ó, régi szép idők… Amikor még farossal mentünk a nagyszüleimhez. Vagy amikor egy ezerkettesen tanultam az MHSZ-nél vezetni.

  5. avatar
    Zsolto

    Juhú, vidám és érdekes dolog ez, köszi a beszámolót.
    Szinte hihetetlen, hogy amikor ’88-ban jogsit szereztem egy barna Moszkvics 1500/2140-en (tényleg, olyat már alig látni, legalábbis Bp-en), még szinte csak ilyen autók jártak az utakon… Ma meg már úgy nézzük őket, mint egy letűnt kor emlékeit. Nekem nem is tűnnek kuriózumnak, mert úgy nőttem fel, hogy _ezek_ “az autók”… :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.