Ausztria és Németország egy GO 825 Live-val

via825_50xEz a kirándulás is szép tájakról, a TomTom GO 825 Live-ról, és a TMC helyzetéről fog szólni. A helyszín kis hazánkon kívül Ausztria és Németország…

Szakadó esőben kezdtük utunkat Abersee-be, amelySalzburg tartományban található. Induláskor a készüléken a TMC antenna (RDS TMC) volt bekapcsolva, mely tette a dolgát (egy darabig)

ttgo825_aus_20

Sajnos Tatabánya közelében a készülék elveszítette a TMC jelet, mely csak Győr közelében jött vissza ismét, majd újból meg is szűnt, és az osztrák határig nem is jelentkezett újra. Mosonmagyaróvár közelében egy benzinkútnál álltunk meg, ahol átváltottam a HD Traffic funkcióra

ttgo825_aus_21

A határt átlépve ért az első meglepetés, hogy az út során rengeteg útépítés és sávelhúzás volt található,de ezeket a HD Traffic nem mutatta a térképen

ttgo825_aus_22

Tulajdonképpen ez semmi problémát nem okozott az út során. Az első uti célunk Sonntagberg volt, ahol egy második világháborús fegyvermúzeumot szerettünk volna megtekinteni, de ez sajnos technikai okok miatt aznap zárva volt (erről honlapukon sem találtunk tájékoztatást). Majd szakadó esőben továbbmentünk St. Gallen felé, ahol a Gallensteini vár lett volna az úticél, de sajnos az sem volt nyitva

ttgo825_aus_2

Innen továbbindultunk Hallstatt irányába, ahol a híres sóbányát szerettük volna megnézni, de amikor odaértünk, egy kedves osztrák lakos tájékoztatott minket arról, hogy a bánya egész évben zárva volt (ezt sem találtuk meg a honlapjukon). A sok kudarc után, szomorúan elindultunk vissza a szállásunkra

ttgo825_aus_3

Az első napon megtettünk megközelítőleg 700 km-t és bár az idő nem volt kegyes hozzánk, a navi szerencsére jól tette dolgát, annak ellenére, hogy az útépítéseket nem, de a sebességhatárokat igen pontosan ismerte.

A következő napon felkelés után gyönyörű látvány fogadott a szálló teraszáról, éppen szemben álltunk a gyönyörű hegyekkel

ttgo825_aus_4

Délelőtt bejártuk a környéket, ahol rengeteg kis tó és egyéb természeti csoda találhatók

ttgo825_aus_5

Ahogy már említettem, a sebességhatárokat jól ismerte a készülék, és a POI adatbázis még a legkisebb falvakban is kifogástalan volt. Ezen a napon volt alkalmam kipróbálni a hagyományos TMC adást, de sajnos nem sokat ér a HD Traffic szolgáltatásával szemben. Míg a hagyományos TMC

ttgo825_aus_7

ttgo825_aus_8

csak kevés eseményt mutatott, addig a HD Traffic

ttgo825_aus_6

ttgo825_aus_10

sokkal több eseményt jelzett.A képeket összevetve jól látható a két rendszer közti különbség…

Másnap délelőtt szép napos időben indultunk Németországba, pontosabban Berchtesgadenbe, úticélunk a Sasfészek és a Königsee volt. Az utunk Salzburgon keresztül vezetett, az út során semmilyen problémát nem észleltünk a navigációval kapcsolatban. Az osztrák-német határon áthaladva a Live szolgáltatás megszakadt, de egy percen belül ismét működésbe lépett. Obersalzbergbe feljutva sajnos kiderült, hogy a közelben lévő hegyekben havazott és emiatt csak jövő májusban lehet megnézni legközelebb a Sasfészket. A látvány a környéken fantasztikus volt. Onnan Königsee felé vettük az irányt, ahol egy nagy parkolóban hagytuk a kocsit, és egy rövid sétát követően eljutottunk a hajókikötőbe, ahonnan kishajóval jutottunk át St.Bartholomä szigetére

ttgo825_aus_12

ttgo825_aus_11

A látvány a szigetről fantasztikus volt, körös-körül csak hegyek és hegyek. A tó víze kristálytiszta, mely ezáltal ivóvíz minőségű. A tó közepén részesei lehettünk egy rövid trombita előadásnak, amely a környező hegyek által nyújtott csodás akusztikának köszönhetően fantasztikus élmény volt.

A hajóutat követően elindultunk Berchtesgadenbe, ahol egy rövid két órás sétát tettünk a hangulatos városkában. A látvány és a hangulat lenyűgöző volt, a lakosok helyi népviseletben voltak a nemzeti ünnepnek köszönhetően. Berchtesgadenben volt alkalmam kipróbálni a német hagyományos TMC adást, de a helyzet az osztrákhoz hasonló volt, ott is alig pár eseményt jelzett

ttgo825_aus_13

ttgo825_aus_14

míg a HD Traffic lényegesen többet mutatott

ttgo825_aus_15

ttgo825_aus_16

Késő délután minden probléma nélkül értünk vissza Aberseebe a szállóhoz.

Következő nap reggel ismét borús időre ébredtünk

ttgo825_aus_17

Megnéztük Schwarzenseet, amely Strobltól mindössze néhány km-re található

ttgo825_aus_18

majd ezt követően visszatértünk a szállóba. A hazavezető úton végig szakadt az eső, de amúgy minden rendben telt. Út közben a navi jelzett egy traffipaxot, ahol gyakran szoktak mérni és valóban, a rendszer nem is tévedett, ez alkalommal is mértek az osztrák rendőrök. A magyar határt átlépve visszakapcsoltam a hagyományos TMC adásra, mely csak Győr közelében lépett működésbe, de hamarosan elveszítette a jelet és csak Tatabánya közelében működött csak újra.

Budapestet elérve, a Budaörsi úton szokás szerint hatalmas dugó fogadott minket az Erzsébet híd egyik sávjának lezárása miatt, de sajnos a TMC nem mutatott semmit. A rádió közben bemondott két súlyosabb balesetet is az utakon, amit a TMC egy óra elteltével sem jelzett.

Összeségében a HD Traffic szolgáltatással és a GO 825 Live készülékkel nagyon elégedett voltam. Jól mutatta a sebességhatárokat, a POI adatbázis bőséges volt, és a legkisebb hegyi utakat is jól ismerte. Visszatérve a TomTom Placesre, szerintem a hagyományos POI adatbázishoz képest nem sokat ér, bár inkább úgy fogalmaznék, hogy ez a POI adatbázis kissé turbózott verziója

ttgo825_aus_19

mert sok újdonságot és információt nem tartalmaz, de legalább a boltok nyitvatartását mutatja. Ez a rendszer a Google Search közelébe sem ér és talán nem is fog soha. Sajnos csak a régebbi készülékek mutatták az úton fellelhető benzinkutak üzemanyagárait, ez már nem képes erre. Pedig ez az információ most jól jött volna, hiszen akárcsak Magyarországon, Ausztriában is igen széles a benzinkutak árainak skálája. Míg a mellékutakon 1 liter benzin 1,28- 1,38 Euro között mozog, addig az autópályákon 1,55-1,70 Euro-ig is terjedhetnek az árak, ami forintra átszámítva literenként az akár 510 ft/literes árat is megközelítheti…

Remélem a fenti írás jól bemutatja a TomTom, illetve a TMC szolgáltatás működését (hagyományos-RDS alapú), illetve a HD Traffic (Internet alapú) közötti különbséget.

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2013/04/14/tomtom-via-825-live-ilyenem-meg-nem-volt/
http://navigyurci.hu/2013/04/27/tomtom-go-825-live-irany-lengyelorszag/

1 hozzászólás érkezett
  1. avatar
    Zsolto

    Hát ez érdekes beszámoló volt, sajnálom, hogy ennyi helyen lyukra futottatok… Azért ez nagy méreg lehetett.

    Amiket alább leírok, azt nem kötekedésnek szánom, inkább csak hangosan gondolkodom a TomTommal és később a PNA-kkal kapcsolatban, a te példádat alapul véve. Nehogy magadra vedd! :)

    Szóval a navival kapcsolatban nagyon vegyes érzelmek kavarognak bennem. Egyrészt a TMC Magyarországon belül valóban nem sokat ér, Bp. és a Balaton között nekem is csak a főváros után néhány tíz kilométerig működött anno, utána semmi. A nagyobb városok környékén működik.

    Abból, amit írsz, a HD Traffic se állt a helyzet magaslatán, hisz “a határ utáni rengeteg útépítés és sávelhúzás volt, de a HD Traffic nem mutatta őket”. Oké, mutatott valamiket a térképen itt-ott, többet, mint a TMC, de ami neked fontos lett volna, azt legalábbis a határ után nem jelezte.
    Nem írod, hogy később javult volna a helyzet, csak azt illusztrálod, hogy a térképen összességében több helyen jelzett forgalmi akadályt, mint a TMC. De ezek vajon relevánsak voltak a te útvonalad szermpontjából? És ami releváns (lett volna), azt később megmutatta azért?

    Valahogy az a kép kezd kialakulni bennem, hogy a PNA-k sorsa válaszúthoz érkezett. Korábban azon volt a hangsúly, hogy a térképek minél pontosabbak, a tervező algoritmusok minél értelmesebbek legyenek. Ezzel már alapvetően nincs gond egyik nagy nevű gyártónál sem.
    A második fázis a forgalmi infók felhasználása volt. Sokan még ma sem használják a TMC-t sem, afféle intelligens térképként gondolnak a navigációs készülékre. Ezen a ponton szétaprózódott a navigyártók kapacitása, mindegyik más módszert keresett és kezdett kiépíteni a valós idejű információk begyűjtéséhez, és hiába erőlködnek, nem tudnak átütő eredményt elérni (ld. a HD Traffic fenti bukdácsolását). Megjegyzem, nekem tavaly Olaszországban azért jó tapasztalataim voltak a Live-val kapcsolatban, több dugót centi pontossággal jelzett, és még a várható feloldódásának helye és időpontja is látható volt.

    Eközben a surranópályán felbukkantak az okostelefonok, melyekben az azonos szoftvernek köszönhetően ugyanazok a térképek és tervező algoritmusok vannak, mint a PNA-kban, viszont vannak csak ezeken a készülékeken elérhető navigációs megoldások is (HERE Drive(+), Waze, M8 stb.), melyek kihasználnak egy egységes, nem szétaprózott információforrást: az okostelefonokon jó eséllyel amúgy is elérhető internetet. Ez az a pont, ahol egyre nagyobb előnyre tesznek szert, és ha a hagyományos navigyártók erre nem találnak megoldást, bizony le fognak maradni.

    Jómagam a klasszikus PNA-k nagy híve voltam és vagyok, de be kell látnom, hogy egyre kevesebbszer veszem elő az éppen aktuális PNA-mat, mert az én jórészt városon belüli közlekedési igényeimnek jobban megfelel a Waze és a benne található pontos és naprakész forgalmi infók tömege, mely a felhasználók számának növekedésével egyre csak bővül. Külföldi autós túrához vagy valami ismeretlen belföldi úti célhoz persze ma is előveszem a Beckert, de mellette ott fut a Waze is, mert a pillanatnyilag legteljesebb képet szerintem ez a két megoldás adja. Külföldön eddig csak olyan helyen tudtam megnézni a Wazét, ahol volt wifi, vagyis nem navigáltam közben, de azt láttam, hogy pl. Stockholmban 350 (!) Wazer volt a közelemben, amint elindítottam a programot. Ez lenyűgöző érzés volt, itt éreztem meg, hogy a Waze mekkora erő.

    Ezeket a trendeket nyilván felismerik a PNA-gyártók is, csak valahogy nem látom, hogy hogy akarnak alkalmazkodni hozzájuk…

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.