NavFree 2.3.60 – Ismerkedés az asztalnál

navfree_logoFriss képernyőmentésekkel! Bő két éve próbálgattam már a NavFree androidos navigációs szoftvert, akkor olyannyira nem voltam elájulva tőle, hogy azóta se adtam neki újabb esélyt. De mivel a cikkhez érkező hozzászólásokban egyre többen kérték, hogy vegyük szemügyre, mennyit fejlődött azóta ez az app, most gyorsan letöltöttem egy Alcatel OT995-re és alaposan körüljártam minden szegletét…

…csak így az íróasztalomnál ülve, sok-sok képernyőmentést készítve. Mivel az évnek ebben a szakában keveset autózom, egyelőre gyakorlati tapasztalatokról nem tudok beszámolni, de elöljáróban elmondom, hogy a jelek szerint a NavFree igencsak sokat fejlődött:

nfree_2014_2

Az első kérdésre, hogy valóban offline-e, az a válaszom, hogy igen is, meg nem is. A telepítés során letölthetjük a kívánt országokat, ehhez nyilván kell net. De a címkereséshez és a navigáláshoz már nem kell, ezt biztosan mondhatom, mert a tesztkészülékben SIM kártya nem is volt, a WiFi-t pedig letiltottam, és így is gyönyörűen lehet keresni címre és POI-kra is. A POI-keresésnél amúgy a menü szerint is kétféle üzemmód van, Offline POI-k és Online POI-k között nézelődhetünk. Szóval elmondható, hogy IGEN, ez egy ingyenes és offline navi, de a különböző kiegészítő funkciókhoz (Google keresés, Foursquare, forgalmi infók (mert azt is tudja, méghozzá ingyen)) kell a netkapcsolat. Viszont ha nincs net, akkor a képernyő alján megjelenő hirdetéseket sem kell nézegetnünk.

A telepítés során megadhatjuk, hogy a program és a térképek a belső memóriába vagy memóriakártyára települjenek-e. Innen már csak két kattintás és kezdhetünk is navigálni. A térképekkel kapcsolatban fontos részlet, ami a fenti jobb szélső mentésen látható is, hogy a negyedévente érkező térképfrissítések egy évig ingyenesek:

nfree_2014_3

A navigációs ablak gusztusos. Nappali nézetnél szép felhők vannak az égen, éjszaka pedig csillagos égbolt látható, mindezt álló és fektetett nézetben is tudja a program. A bal alsó sarokban az útvonal főbb adatai látszanak, úgymint sebesség, várható érkezési idő és a célpontig hátralévő távolság, de ez a menüben konfigurálható, ha más infókra lennénk kíváncsiak. A jobb szélen felül a kicsinyítő-nagyító gombok alatt a Gyorsmenü gombja kapott helyet. A Gyorsmenüben a közeli parkolóhelyek, üzemanyagtöltő állomások, éttermek és kávézók, valamint a forgalmi adatok, a navigációs üzemmód (gépkocsi/gyalogos), a nappali/éjszakai üzemmód választása és a 2D/3D nézetváltás kapott helyet. Van itt még egy érdekesség: a hangerősáv alatt a zenelejátszót vezérlő gombok sorakoznak, ezek az alapértelmezett zenelejátszót kezelik.

A benzinkutas és éttermes funkciót nagyon hasznosnak és kulturáltnak találtam. Az objektumok között a felső nyilakkal, vagy rájuk bökve lépkedhetünk. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban (Melyik kínai étterem is ez?), akkor az alsó sávra rábökve még a Google Street View képe is megjelenik, és ebből a nézetből is elkezdhetjük a navigálást:

nfree_2014_4

Kellemes meglepetés volt, hogy bár a parkolóhely-infók fizetősek, a forgalmi adatokat tartalmazó kiegészítőt (Live Traffic Overlay) ingyen le lehetett tölteni. Beizzítása után a térképnézeten az utak a forgalom sűrűségétől függő színezést (zöld, sárga, piros) kapnak

nfree_2014_5

A navigációs képernyő jobb alsó sarkában a három vízszintes csíkkal átszelt kör a főmenü gombja, itt tárulnak fel a fő funkciók (és a gyönyörű reklámok is…). A Főmenü két képernyőn terül el, szerintem a másodikra több olyan is átkerült, amelynek az elsőn lenne a helye (Kedvencek és Előző célállomások).

A képek alapján a funkciók egy része egyértelmű lesz, de az útvonaltervezésről írok pár szót. Lehetőségünk van elkezdeni begépelni a címet, ekkor folyamatosan jelennek meg a találatok, a kiválasztott címre bökve pedig megkezdődik a tervezés a menüben beállított útvonaltípus figyelembe vételével (leggyorsabb, könnyű, gazdaságos, legrövidebb). Ha akarjuk, elkerülhetjük a fizetős útszakaszokat és az autópályákat, de dönthetünk úgy is, hogy a fizetős utakkal kapcsolatban csak figyelmeztetést kérünk:

nfree_2014_6

Ha nem tudjuk a címet, akkor a Google keresést is választhatjuk; itt megint befigyel a Street View, amit itt is örömmel üdvözöltem. Nekem ez a funkció teljesen új volt, nem láttam még olyan navit, ami erre képes lett volna, de szerintem szenzációs dolog, hogy az ember előre látja, hogy néz ki élőben a célpont, ahová meg akar érkezni. Ugyanez a helyzet akkor is, ha a telefonon tárolt névjegyzékből választunk ki egy címet: a Street View nézet itt is segít a tájékozódásban, sőt, alatta egyéb lehetőségek közül is választhatunk.

Amikor elkészült az útvonalterv, életre kel a navigációs képernyő és útnak is indulhatunk. Látjuk a következő manőver távolságát, a sebességkorlátozást és (ha a menünek hinni lehet, mert élőben még nem próbáltam) a sebességmérő kamerákra vonatkozó figyelmeztetést is. Az útvonaldemó (berepülés) funkciót nézegetve úgy láttam, sávinformáció nincs, pedig az nagyvárosi forgalomban nagyon jól tud jönni:

nfree_2014_7

Ha már van megtervezett útvonalunk, akkor a főmenü „Saját útvonal” ikonjára kattintva újabb lehetőségek tárulnak fel. Sajnos a köztes pont beiktatása és az útiterv elmentése nem szerepel ezek között. Módunk van viszont áttekintő és kétféle „itiner” (nyilakkal történő navigációs) nézetet kérni, elkerülő útvonalat megadni és berepülni a ránk váró utat. Az Extrák menüpont alatt különböző ínyencségek várnak ránk: megszabadulhatunk a hirdetésektől, új hangokat telepíthetünk (magyarul csak Marika neve szerepelt a listán), előfizethetünk a Live Parking szolgáltatásra és újabb régiók térképeit is letölthetjük. Néhány országhoz a sebességmérő kamerák adatbázisa is megvásárolható, ezek egységára 703 Ft.

nfree_2014_8

Nos, ezek lennének a szoftver fő funkciói. A pár órás, hangsúlyozottan íróasztal melletti ismerkedés során alapvetően nagyon kedvező benyomásaim alakultak ki róla, legalábbis ami a szolgáltatásokat és a megjelenést illeti. A térképek részletességéről és az útvonaltervezés intelligenciájáról nem tudok ítéletet mondani, de az biztos, hogy ez a NavFree fényévekre van a 2011 decemberében bemutatott, korai változattól. Itt már nincsenek béna, funkció nélküli ikonok, már nem jellemző a „két hurkapálcás”, kínai piacos navikat idéző menü sem, sőt, egész sor új és hasznos szolgáltatás is a rendelkezésünkre áll.

A szövegben elszórtan említett hiányosságokon kívül meg kell említenem, hogy a program sajnos a próbálgatás során sokszor lefagyott, újraindult, kilépett. Az látszik, hogy az én viszonylag jól belakott, de SIM-kártya nélkül, „tablet” üzemmódban, elsősorban tesztelésre használt Alcatel OT995-ös készülékemnek alaposan feladta a leckét: néha másodperceket kellett várni egy-egy funkció megjelenésére. A berepülési üzemmód során a képernyő összevissza villogott, és a lefagyások egy része is ismétlődő jelleggel ekkor történt. Mivel az Alcatel amúgy megbízhatóan, bár kissé komótosan végzi a dolgát, nem merném kijelenteni, hogy a gyenge hardver volt a hibák egyetlen oka. De tekintve, hogy egy ingyenes és valóban offline megoldásról beszélünk, összességében melegen ajánlom kipróbálásra.

Rengeteg új képernyőmentés a Pinterest képtárunkban: http://www.pinterest.com/navigyurci/navfree-for-android/

16 hozzászólás
  1. avatar
    mzperx67

    Sziasztok!

    Azt lehet tudni, hogy a közlekedési és a parkolóhely infókat honnan veszi a progi?

  2. avatar
    legjoe

    Sziasztok
    Par napja hasznalom bringazashoz. (Anglia) Tokeletesen navigal OFFline modban. Cimet keres ujra tervez. Mindezt gyorsan teszi Maximalisan elegedett vagyok vele. Rendeltem egy power bankot, mert hamar lemerul az akku. GalaxxiS4 ( nem mertem, de talan 3-4 orat birna)
    Nagyon tetszetos igenyes grafikaja van. Jelen pillanatban nem tudnek negativ dolgot irni. Remelem kesobb se.
    Fontos volt az OFF line mod, mert bringaturakon elofordul, hogy nincs internet kapcsolat.
    Google sajnos nem tervez utvonalat net nelkul.

  3. avatar
    egon

    Kedves Zsolto!
    Ha már több órát töltöttél az asztalnál ezzel a navival, akkor talán tudsz válaszolni néhány kérdésemre.
    Nekem egy Z1-es sonym van, kitűnően fut rajta a progi. Csakhogy, ennek nem kellene beszélnie is? Vagy hol kell beállítani, hogy beszéljen is?
    A cím keresésénél miért nem kezeli a számokat? Vagy, hogyan kell azt beírni akkor? Ha a google keresésbe írom, akkor működik.
    És az miért van, hogy kilépek a programból, de alkalmazás továbbra is fut. (Jól lehúzta az aksit, mire észrevettem)
    Köszi, és üdv,
    Egon

    • avatar

      A hangokkal kapcsolatban valaki azt írta egy fórumon, hogy be kell kapcsolni a némítást (beállítások, második lap), majd vissza, és 100%-ra kell tekerni a hangerőt.

    • avatar

      Hm, most azt is kipróbáltam, amit mondtál, valóban nem áll le kilépéskor. Érdekes, hogy amikor először próbálgattam, még nem SD-kártyán lakott, és akkor szinte semmi gubancot nem tapasztaltam vele. Utána javasolta valaki, hogy tegyem át kártyára… lehet, hogy azzal kapcsolatosak a panaszok?

    • avatar

      Kedves Egon,
      ahogy írtam, csak asztalnál ismerkedtem vele, nem használtam navigálásra, így nem tudom, nálam beszélt volna-e vagy sem. Sajnos most nem tudom kipróbálni.
      Címkeresésnél valóban csak a Google keresésnél kezel házszámokat, ez nekem is később vált csak világossá.
      Azóta nálam is frissült, és mikor a kérdésekkel kapcsoalatban elindítom, sajnos én is látok anomáliákat, lefagy, kilép, vibrál a kijelző… nem tűnik valami stabilnak.
      Viszont a lányom a múlt héten Bécsben gyalogosan navigált vele, és azt mondta, jól működött, szóval hirtelen, ingyenes és offline megoldásnak nem volt rossz…
      Sajnálom, hogy most nem tudok többet segíteni.
      Zsolto

  4. avatar
    Gardoni

    Köszi a cikket Zsoltó! Ma Google- mentem pestre, de simán rápróbálom a navfree-t is! :)
    (Samsung Galaxy Trend Plus)

  5. avatar
    PDA_FAN

    Nekem is nagyon tetszik, kipróbáltam élesben. Kétmagos proci, 1 giga RAM, és nem szállt el egyszer sem a program. Viszont azt nem értem, hogy az OpenStreetmap-ról származó térképek miért csak egy évig ingyenesek, amikor az OSM nyílt licenszű…

    • avatar
      PDA_FAN

      Mára kicsit színesedett a kép :-) Egyes helyeken Mariska meg se nyikkan a fordulók előtt, a nyilakat kell figyelni, merre van az arra. A térképek részletezettsége elég változatos, olyan falvakban csak a főút van berajzolva, ahol már a Google is eligazodik. A kanyarodási szabályok sem mindenhol pontosak, a program szerint Pesten a Nyugati téri felüljáróról a Bajcsyra leérve simán lehet balra kanyarodni a Nagymező utca felé.
      Persze ahhoz képest, hogy ingyenes, már elég jó.

    • avatar

      Lehet, hogy csak rosszul fogalmaznak és a program fejlesztését szeretnék ebből finanszírozni…

  6. avatar
    Gyurci

    Hát ez nagyon durva lett… Próbáld meg áthelyezni az SD kártyára, elég sok helyet foglal a memóriából, hátha könnyebben kezelhető lesz. A Prestigio-n szalad szépen. Köszi, hogy írtál róla.

    • avatar

      Ahan, köszi az ötletet, valóban át tudtam tenni a kártyára. Gyorsabb nem lett, de legalább a sok hely felszabadult. Az OT995-nek csak 750 mega a RAM-ja. És hát ugye csak egymagos, szóval nem egy erőmű. :)

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás