Tükröm tükröm mondd meg nékem

sklaveEz a bejegyzés a Tükröm-tükröm 2 – Lássuk a kilátásokat című írás bevezetőjeként jelent meg, 2011 Márciusában, a szerző természetesen Sklave. A cikk az előzményeket járja körbe, hogy miért volt szükség a teherautókon a minél kisebb holttér elérésére, és milyen megoldásokkal kísérleteztek (by Gyurci)

A szöveg ismerős lehet azoknak, akik nem a japán mesék eltorzult alakjaival készült rajzfilmeken szocializálódtak. Ha mégis van az olvasók közt, aki nem ismerné az idézet eredetét, annak csak annyit röviden, hogy egy klasszikus mese, klasszikus mostohaszülője kérdezgette mindennap a tükrét, érdeklődve a legszebb nő felől a világon, azt remélve, hogy a tükör az ő nevét fogja kimondani. Azonban a tükör mindig egy Hófehérke nevű hölgyet emlegetett, hiszen a tükör nem csal, és ez később drámához vezetett. Ne csak nézzünk a tükörbe, de próbáljunk látni is.

Úgy gondolom, hogy a közlekedésben, közelebbről a közúti közlekedésben, akkor kezdték el használni a tükröt, amikor a sofőrök lekerültek a bakról, és az időjárástól védve bekerültek egy fülkébe, és hiába forgatták a fejüket, nem láttak semmit. Bár..

Ha jobban belegondolok Ben Hurnak is jól jött volna, akkor nem kellett volna forgatnia a fejét a nagy szekér csatában, és egy jól elhelyezett és beállított tükörrel, láthatta volna azt, hogy a szomszéd kocsijára szerelt küllődaráló milyen messze van. Szóval, lehet hogy már a rómaiak is rájöttek arra, hogy milyen hasznos a jó helyre szerelt visszapillantó

szeker

A rómaiak sok mindenre rájöttek, de az idők folyamán ez is, mint sok más abból a korból, feledésbe merült. Maradjunk a tehergépjárműveknél, az első daraboknál nem sok figyelmet fordítottak arra, hogy kilásson a vezető az odúból. Feltettek egy pálcikára, két, tenyérnyi tükröt, aminek használatához kellett egy bizonyos sebesség vagy megfelelő fordulat, hogy ne rezegjen, és lehessen benne látni. Holttér? Ugyan már

csepel

Gondolom, hogy a balesetek elemzésekor, többször a holttér megléte játszott szerepet. Növelték a tükör felületét, de még így is maradt sötét folt. Kiküszöbölésére, még több tükröt szereltek a teherautókra, hiszen itt a magasság is szerepet játszik, és a legkritikusabb pont a jobb oldal, ahol a kialakult holttérben elfért akár egy autó is. Növelték az ablakok méretét, sőt egyes típusoknál a jobb oldali ajtóra tettek egy kisablakot is. Ha nem esik csapadék, ha nincs utasunk, ha… Túl sok a ha

iveco

A jármű elején a jobb sarok, és közvetlen a jármű előtti, kb. 2-3 méter. Az előbbi a sávváltást nehezíti meg, az utóbbi a gyalogosoknak jelent halálos veszélyt. A sávváltás megúszható koccanásokkal, de az autó előtti holttér, több halálos balesetet okozott már, ezért kitalálták, hogy tesznek egy tükröt a szélvédő jobb alsó sarkába, ami a jármű előtti teret fedi le.

Persze az egyre olcsóbbá váló elektronika lehetőségeit kihasználva, egyes gyártók a homlokra szerelt kamerával kísérleteznek, ám úgy gondolom, hogy nem lehetünk kiszolgáltatva az elektronikának, hiszen egy meghibásodás „vakká” teheti a vezetőt

merci

Próbálkoztak a kamera beszerelésével is, amit az irányjelző bekapcsolásával lehet működésbe hozni. Ez egy nagyon jó megoldásnak tűnik, és akik nem sajnálják a pénzt a biztonságra, azok külön beszereltetik.

Egy valamit azonban nem hagyhatunk figyelmen kívül. A sávváltást segítő kamera, élőképet közvetít, a jármű mellett történő eseményekről. Ez elvonhatja a vezető figyelmét a környezetében történő más történésekről. Persze, most sokan arra gondolnak, hogy ezt teszi a sok tükör is. Ez természetesen igaz, de gondoljunk bele abb, hogy a tükröt folyamatosan (?) használjuk, tehát annak a képe nem „újdonság” És nem beszéltünk még az egyéb eszközökről, például a navigációkról, illetve az egyre jobban elterjedő kommunikációs eszközökről, amiket telefon helyett használunk. Ide kerülne még egy monitor

teszt

„Sávváltás támogatás (LCS)”, amely többsávos úton segíti a járművezetőt a sávváltásban oly módon,hogy figyelmezteti a sofőrt, ha egy másik jármű tartózkodik a teherautó utasoldali holtterében. Az LCS, amely 30 kilométer/órás sebesség felett, az irányjelzőkkel együtt lép működésbe, a teherautó utasoldali külső tárolója alá szerelt radarberendezés segítségével érzékeli az ütközés veszélyét.

Az A-oszlopon, a visszapillantó tükör magasságában elhelyezett lámpa figyelmezteti a járművezetőt, amint a radar járművet észlel a célterületen belül. A járművezető emellett hangjelzéssel történő figyelmeztetést is kérhet.” (Forrás: Globetrotter magazin)

radar

radar2

Amíg ezek a kütyük szériatartozékok lesznek, és nem csak bizonyos szériák extrái, marad a mindennapokra a hagyományos tükör, vagyis jobban fogalmazva tükrök, hiszen hasonlítsuk össze a Csepel fényképét az alábbi fotóval. Ott összesen kettő van az egész autón

volvofh_tukrok

A követkőző részben maradunk a hagyományos megoldásnál, megnézzük, hogy mit kellene látni egy jól beállított visszapillantóban, hogy az alábbi képen a piros terület zöld legyen, de legalábbis a lehető legkisebb

holtter

A cikk elkészítéséhez a Volvo Hungária Kft nyújtott segítséget. Köszönöm. Folytatása következik..

Jó gurit
Sklave

Kapcsolódó cikkek:

http://navigyurci.hu/2011/03/18/tukrom-tukrom-2-nezzuk-a-kilatasokat/

2 hozzászólás
  1. avatar
    Naposidő

    Valamikor a Zilen a kis kerek tükörből két két darab volt felrakva. Egyik távolabbra a másik a holttérbe figyelt. Szuper volt.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.