Állami ellenőrzés egyes navigációs szoftverek felett?

Az USA ellenőrzése alá akarja vonni a Google Mapshez és a Wazéhoz hasonló navigációs programokat…

waze_logo2

Az USA Közlekedési Minisztériuma (US Transportation Department) fejébe vette, hogy megregulázza az okostelefonokon futó navigációs alkalmazásokat, és most azon igyekszik, hogy rávegye a Kongresszust ennek szentesítésére.

A The New York Times szerint az Obama-kormány által beterjesztett törvényjavaslat lehetőséget adna az Egyesült Államok Közúti Közlekedésbiztonsági Hatóságának (National Highway Traffic Safety Administrationnek) hogy „korlátozásokat léptessen életbe ezekkel az alkalmazásokkal kapcsolatban, és később a módosításukat is elrendelje, ha veszélyesnek ítélné meg a működésüket”.

A berendezésgyártó cégek és a szoftverfejlesztők felkapták a fejüket a hírre, és azt állítják, hogy szinte képtelenség lenne ilyen béklyókkal lassítani a fejlődés ütemét. A hivatalnokok azonban azt állítják, hogy nem akarnak beleszólni a készülőfélben lévő alkalmazások fejlesztésébe, és felügyelni sem akarják azokat, csupán arról van szó, hogy az új rendelkezésnek köszönhetően jogukban állna a programok kötelező módosítását előírni, ha azok valamilyen szempontból veszélyesnek bizonyulnának a közúti forgalom szempontjából. A hatóságnak pillanatnyilag nincsenek efféle szabályok bevezetésére vonatkozó konkrét tervei, írja a The New York Times.

Csakhogy a Google Maps, a Waze, a Nokia Maps és más navigációs szoftverek ennek ellenére előbb-utóbb a szabályozás hatása alá kerülnének, ha az bekerül az Egyesült Államok közúti közlekedését szabályozó törvény módosításába, és azt elfogadja a Kongresszus. Az említett hatóság „térképjellegű segédeszköznek” tekinti ezeket az alkalmazásokat, és egy kalap alá veszi őket a legtöbb új autóban megtalálható, beépített fedélzeti navigációs rendszerekkel, melyekre már jelenleg is vonatkoznak bizonyos előírások. A cél nyilván az, hogy megakadályozzák a vezető figyelmének vezetés közben történő megosztását, és elérjék, hogy a sofőr menet közben az úton tartsa a szemét.

Az autógyárak egyébként támogatják az ötletet. Az ő véleményük szerint ha a jogszabályok csak a beépített rendszerekre vonatkoznak, és figyelmen kívül hagyják a Google Mapset és társait, csak rosszabbodhat a helyzet, hiszen a sofőrök habozás nélkül előkapják az okostelefonjukat, és ezzel kikerülnek a szabályok hatálya alól.

– Mi úgy véljük, hogy egy okostelefon kis képernyőjét nézegetni sokkal kevésbé biztonságos, mint a műszerfalba épített, nagyobb méretű képernyőn követni a navigációs rendszer utasításait –

jelentette ki Gloria Bergquist, az autógyártók szövetségének szóvivője. Az Egyesült Államok több szövetségi államában ma is konkrét törvény tiltja a vezetés közbeni SMS-ezést, de a navigációs alkalmazások használata egyelőre jogilag szabályozatlan területnek számít.

Forrás: www.theverge.com
Fordítás: Zsolto

Hozzászólások lezárva.

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.