A Sygic megvásárolta a Be-On-Road-ot? De tényleg?

A szlovákiai székhelyű Sygic navigációsszoftver-fejlesztő bejelentette, hogy megszerezte az iOS-en és Androidon futó, és az OpenStreetMap ingyenes térképadatbázisát használó Be-On-Road navigációs alkalmazás tulajdonjogát…

A Be-On-Road fejlesztője, a Cseh Köztársaságban bejegyzett Aponia Software továbbra is független marad – a vásárlás csak magát a navigációs szoftvert érintette.

A GPS Business News portálnak adott telefonos interjúban Michal Stencl, a Sygic vezérigazgatója a következőkkel indokolta a tranzakciót: – Ezzel a vásárlással jelentős részesedést szereztünk az ingyenes térképeket használó, low-end okostelefonos navigációs alkalmazások piacán, egyúttal a jövőbeli
konkurencia ellen is védekeztünk, hiszen a Be-On-Road gyorsan növekedett, főleg az Android platformon. Az alkalmazást naponta kb. 60 000-en töltik le.

A Sygic árbevétele tavaly 18 millió dollár volt, Stencl idén 30%-os növekedésre számít. Szerinte a napjainkig regisztrált 55 millió letöltést alapul véve a programnak 2015-re 100 millió felhasználója lesz.

Stencl szerint cége jelenleg a Google/Waze páros után a letöltések számát tekintve globálisan a második helyen áll a mobil navigációs programok piacán. Azonban a Google-lal ellentétben ő nem hisz abban az üzleti eredmény reklámokkal történő hizlalásában – inkább az úgynevezett freemium szolgáltatásokra, vagyis az applikáción belülről letölthető extra funkciókra helyezi a hangsúlyt.

Az ingyenes Be-On-Road bevételi forrása eddig a jobb minőségű térképek (pl. TomTom vagy a HERE) megvásárlásának lehetősége volt, de a jövőben Stencl ebben az alkalmazásban inkább az Openstreetmapet részesítené előnyben, és a Sygichoz hasonlóan az alkalmazáson belülről történő, fizetős
funkcióbővítésben lát további üzleti lehetőséget.

A fedélzeti navigációs üzletág Az olcsó navigációs piacon és a jelenleg is működő, fizetős, prémium
alkalmazásokon kívül a Sygicnek van egy autógyártókkal együttműködő üzletága is – az alkalmazást legutóbb épp a Jaguar Land Rover tette a luxusautóiban működő inControl fedélzeti rendszer részévé.

Stencl arra számít, hogy hamarosan további 2-3 autógyárral is szerződést írhat alá, ugyanakkor véleménye szerint az okostelefonok továbbra is elsődleges szerepet játszanak majd a személygépjárműves navigáció területén.

Stencl már régóta vallja, hogy az okostelefonok legyőzik a beépített, fedélzeti navigációs rendszereket. Magyar versenytársával, az NNG-vel szemben a Sygic nem is próbálta eladni a szoftvert a fedélzeti navigációs rendszereket beépítő autógyáraknak. A jövő a megmondhatója, hogy neki lesz-e
igaza.

(Aki érti, hogy mi a különbség az NNG modellje és a Sygic-Jaguar üzlet között, az tegye fel a kezét! – Zsolto) Válasz a kommentek között – by Gyurci

Forrás: www.gpsbusinessnews.com
Fordítás: Zsolto

26 hozzászólás
  1. avatar
    Zsolto

    Haha, Moha bá megjött és tarolt :)
    Akadémiai szintű információhömpöly — kár, hogy nem cikk lett belőle, én Gyurci helyében összeszerkeszteném és a szerző engedélyével kitenném az oldalra. Az utóbbi idő egyik legtartalmasabb és legtanulságosabb hozzászólása ez.

    Voltak nekem is kételyeim a nagy mellényű Michal vízióival kapcsolatban. Főleg az, hogy pl. én is letöltöttem a Sygic-et egy próba erejéig, de pénzt már nem adtam érte, és nem is használom, bár vitán felül nem rossz program. Gondolom, ezzel sokan vannak még így, szóval az x letöltés nem egyenlő x felhasználóval.

    Aztán kicsit visszatetsző volt a “majd én megmondom a tutit” hozzáállás is, főleg az NNG-vel kapcsolatos észosztás. De joga van hozzá, végül is övé egy vitán felül tényezőnek számító naviszoftver, és méltán büszke rá. Üzletileg se lenne jó taktika, ha belenyugodna a második (?) helyébe.

    Viszont a sok háttérinfót és -összefüggést persze én sem tudtam, úgyhogy nagyon jó volt olvasni téged, köszi, Moha bá! :)

  2. avatar
    Moha bá

    Kimaradt még két — részben összefüggő — dolog:
    7. A közhiedelemmel ellentétben nincs mindenkinek mobiltelefonja. Autót pedig olyanok is vesznek. Például az idős emberek. Nem feltétlenül a kisnyugdíjasok országában, de nálam például egy idős ember addig tud megélni a saját otthonában, amíg autót tud vezetni, ezért tele vannak az utak idős vezetőkkel, akik ugyanúgy szeretnének eljutni a céljukhoz, és még inkább szükségük van a gépi segítségre, mert már nem tudják elolvasni a házszámokat és egyéb feliratokat, valamint egyre kevésbé tudnak figyelni másra a vezetés mellett. Autót mindenki vesz. Ők nem feltétlenül rendelkeznek okostelefonnal, de ha igen, akkor sem feltétlenül akarnak vacakolni vele, …
    8. … a beépített navigáció viszont ott van mindig automatikusan, sokszor kényelmesebben, akár vezetés közben is (lásd a mi Mazda 3-unk) használhatóan. A fejlett országokban a kényelem/egyszerűség az egyik legfontosabb felhasználói szempont.

    • avatar
      Gyurci

      Hát ez varázslatos volt. Esetleg tényleg lehetne egy cikk belőle, mert ez tuti hogy soha – sehol nem volt még ennyire részletesen leírva.

  3. avatar
    Moha bá

    Hah! Most olvasom Gyurci másik cikkét a témában. Ezek szerint nem is igazi szerződésük van a JLR-rel, csak annyi, hogy a szoftverük egyike lett a JLR által engedélyezett appoknak, amik futhatnak a fejegységhez kötve. Ez semmit nem jelent. Az általam már korábban említett autógyártó keretszoftverében 3 navigációs szoftver is van. Nem lepne meg, ha a JRL szoftverében is ott lenne mellettük a Waze meg mondjuk a NavFree (meg esetleg gyári navigációként egy primo). Én meg már azt hittem, hogy van egy igazi autóipari szerződésük.

  4. avatar
    Moha bá

    Na, ha már így belejöttem:
    4. A telefonos navigációt telefon kijelzőre tervezték. Ez nem ideális a manapság egyre gyakoribb 6.1, 7 vagy 8 hüvelykes gyári kijelzőkön. Nézzetek csak meg egy primo alapú autós navigációt, ami nincs testreszabva. A primót még PND-re terveztük. Egy nagy kijelzőn borzalmas a 4 soros lista, ami PND-n már nem növelhető tovább.
    A NavFusion már úgy készült, hogy a fejegységen futó szoftver és a telefonon futó szoftver kinézetre hasonlít, de mindkettő a saját eszközére van optimalizálva, és funkcionálisan is eltérnek (pl. a fejegységben nincs gyalogos navigáció, de vannak fontosabb különbségek is). Az is simán megoldható, hogy ha kiteszed magad elé a telefont egy tartóra, akkor másodlagos kijelzőként teljesen mást mutassunk rajta, mint a fő kijelzőn. Például csak a következő forduló adatait, a sebességet, a sebességkorlátot és a kamerákat. Ízlés szerint akár HUD-ként is. Nem kell több. A térkép ott van a középkonzolon. Kontrollként pedig csak annyit csinál a telefon, hogy ha ráböksz, elhallgat a kamera riasztás, vagy újra bemondjuk a kóvetkező fordulóra vonatkozó adatokat.
    5. Az autókban ma már automatikusan felépül a BT kapcsolat, a fejegységről böngészheted a zenéidet, a kormányról vezérelheted a lejátszást. Azt is kiírja, hogy ki hív telefonon, és a kormányról felveheted a hívást. Miért akarná az ember elővenni a telefonját, és bármihez is csatlakoztatni?! A Pebble meg iWatch korszakában a telefon egyre mélyebbre kerül a táskában, és már a kocsin kívül is egyre kevésbé veszi elő az ember, nemhogy a kocsiban.
    6. A fejegység által nem támogatott, csak telefonon futó navigációt pedig egyre inkább korlátozni fogják. Az ún. “Driver Distraction” már ma is fontos szerepet játszik, és ez a jövőben erősen fokozódni fog. Már van olyan ország, ahol a törvénybe belekerült, hogy a telefont navigációra is tilos használni vezetés közben. Az autón belüli elhelyezést is egyre erősebben korlátozzák (plusz lásd előző pont). Nálunk például már csak a szélvédő jobb alsó sarkába szabad tenni (jobboldalon van a kormány), ami egy balkezes embernek nagyon gáz. Ha kijön egy hasonló szabály Magyarországon, akkor a jobbkezesek lesznek meglőve. Éppen csak a lakosság 90%-a.

  5. avatar
    Moha bá

    3. Kapcsolódás az autóhoz. A NavFusion esetén a két független, egyedül is teljes értékű szoftver intelligensen, minimális adatforgalmat használva beszélget egymással. Csak amikor kell, és csak amennyit szükséges. Tehát bármilyen adatkapcsolat van a kettő között (kábel, WiFi, Bluetooth, morze, füstjel stb.), a dolog máris tökéletesen működik. Még az adatkapcsolat elvesztését is fel tudjuk használni: ha elveszik a kapcsolat, és a kocsi sebessége nulla, akkor a telefon átvált gyalogos módba, megjegyzi a pozíciót, hogy később vissza tudjon vezetni a kocsihoz, és navigál tovább gyalog a célhoz.
    Tehát ha már van egy automatikusan felépülő BT kapcsolatod a kocsival, akkor elő sem kell venned a telefont a táskából, zsebedből, vidáman működik a rendszer, amint beindítod a kocsit.
    Ezzel szemben a MirrorLink típusú kapcsolat egy agyrém. A korábban említett autógyártó mutatta a jelenlegi megoldását, és könyörögve nézett rám, hogy csináljunk jobbat. Sajnos nem tudunk. Mert a dolog elvi hibás. Elmondom, hogy mi kell egy iPhone csatlakoztatásához:
    – kell a lightning-USB kábel,
    – viszont ebben nincs benne a képátvitel, ezért kell mellé egy splitter (lightning to Lightning+HDMI) és egy HDMI kábel. Ez már idáig is az agyrém a kategóriája, és náluk 30,000 forinttal dobja meg a navigáció árát. Nesze Neked olcsó telefonos navigáció!
    – Ellenben ezzel még nincs vége a dolognak. Ugyanis a lightning csatlakozóból kimaradt az a lehetőség, hogy a fejegység képernyőérintéseit vissza lehessen juttatni a telefonba. Ezért még mielőtt csatlakoztatod a kábelt, kell egy BT kapcsolat is.
    Mindezekért cserébe annyit kapsz, hogy a kocsi kijelzőjén, nem az eredeti felbontásban látsz valami telefonos navigációt. Én nem kérek belőle, kösz!

  6. avatar
    Moha bá

    Hogy miért sokkal jobb a NavFusion, mint egy MirrorLink szerű kapcsolat. Ennek ezer oka van. Ebből három:
    1. Nem szükséges a telefonod hozzá. A fejegység is önálló navigáció, és a telefon is. Külön-külön is tudod használni őket, és ha kell, beszélgetnek egymással. Telefonálj nyugodtan! Vagy add oda a telefont a gyereknek játszani, hogy ne nyaggasson azzal, hogy mikor értek már oda. A navigáció megy tovább. Mutat, beszél. Ha pedig kiszállsz a kocsiból, kiveszed a telefont a gyerek kezéből, és elvezet az igazi célpontodhoz.
    2. A telefon egy önálló rendszer egy közepes minőségű műholdas vevővel és picike antennával. Következésképpen viszonylag könnyen elveszti a pozíciót, és nem tudja figyelembevenni az autótól meg nem kapott egyéb információkat. Ezzel szemben a fejegység mindenféle infót megkaphat (klasszikus az autótól kapott sebességérték és a lámpák bekapcsolt állapota, de ma már néha kapunk kormányelfordulást, autó dőlésszöget meg néha diagnosztikai adatokat is). Tehát a telefonod semmit nem tud használni, csak a saját GPS-ét, míg a mi navigaciónk alagútban is megy, vészhelyzetben befogja a száját, vagy éppen pontosabban tudja, mikor kezdődik a kanyar vagy az emelkedő, mint a térkép. “Alagút? Mit érdekel engem?!” – mondja a pesti ember, de pár országgal nyugatra, vagy nálam Sydney-ben mindennapos az olyan alagút, amin belül elágazások vannak. Mit kezdesz ott azzal a navigációval, ami a bejáratnál bedöglött, vagy csak extrapolálva húzza tovább a csíkot?? Mert a telefon ilyen, és ilyen is marad.
    Folyt. köv., de most ebédelek egyet…

  7. avatar
    Moha bá

    Ez az “okostelefonoké a jövő” dolog még akár igaz is lehetett volna, ha nem jött volna az NNG, és nem nyomta volna le a beépített navigáció árát és költségét. Méghozzá több szinten is: először csak a hardverköltséget (a nagyobb kompresszió miatt kevesebb memória kell, és lassabb processzoron is elfut rengeteg optimalizálás után – szerintem a csúcsot én tartom: az egyik AU termékemben 800×480-as kijelzőhöz GPU nélküli processzorral kevesebb mind 100 MHz-nyi processzoridőt kapunk) meg a szoftver árát. Aztán a többek között ezáltal megnövekedett darabszámok meg a piaci trendek miatt a térképek ára is leesett. Dacia autó beépített navigációval? Meg Hyundai i20? El tudtad volna képzelni pár éve?
    Nos, ezek után már eleve nem várható, hogy a Sygic modellje tömegesen elterjedjen az autókban. Az autógyártók egyre kisebb autókba is szerelnek beépített navigációt. AU-ban egy annyira kis autóra is van projektünk most, hogy kérnem kellett, hogy nagyobb autóban tesztelhessem, mert egyszerűen nem férek el benne.
    Igen, a kocsihoz kapcsolt telefon ma már elvárás, és egyre többet akarnak kihozni belőle (lásd a NavFusion nevű termékünket), és igen, a múlt héten is beszéltem egy autógyártóval, aki a mi Pioneer AppRadio megoldásunkat szeretné az autóiban. Viszont ez NAGYON MACERÁS, ezért egyre kevésbé tehetik meg. Sokkal valószínűbb a NavFusion jellegű megoldások elterjedése.
    Ha viszont mégis a riportalanynak lesz igaza, akkor rossz hírem van neki: abban az esetben az Alma meg a Kugli fogja lehalászni a piacot, nem ők. Rengeteg pénzt ölnek abba, hogy így történjen.

  8. avatar
    Moha bá

    Gyurci megbökdösött, hogy szóljak hozzá. Óvatosan teszem, mert nem igazán ismerem a Sygic termékét és stratégiáját. Ausztráliában annyira minimális a piaci részesedésük, hogy nem tekintem konkurenciának. Letöltöttem a telefonomra, de nem szeretem használni (egy funkciót szeretek benne, de emiatt nem fogom használni). A Be-On-Road-ról meg még nem is hallottam.
    Szóval a szigorúan MAGÁNvéleményem az, hogy:
    – Gyurci cikke jó, de olcsó húsból főzött nekünk. Az alapanyag tele van bullshitting-gel.
    – Komolyan elhiszi valaki, hogy megmondhatod az autógyártónak, hogy milyen legyen a navigáció?????????? Ugyan már, királylány! Ők pontosan tudják, hogy mit akarnak (nem a részleteket, hanem a kategorikus dolgokat), és megkeresik hozzá a megfelelő partnert. Nem fordítva. Itt Te szép lehetsz, de okos nem. A riportalany megpróbál meggyőzni engem, hogy ő majd rábeszéli az autógyártót az ő megoldására? Sok sikert! :-)
    – Ha egy autógyártó a telefonról a kijelzőre “kivetített” navigáció mellett dönt, az csakis egy okból történik: spórolni akarnak a térképen meg a navigációs szoftveren. Azt majd a felhasználó megveszi vagy ingyen letölti a telefonjára. Gondoljatok bele. Egy autógyárnál ez típusonként sok millió dollár költségcsökkentés! A főnök bónusza múlhat rajta. (Viszont egyre kevésbé tehetik meg, mert – a riportalany véleményével ellentétben – egyre inkább elvárás a beépített navigáció.)
    – Azt mondja az úr, hogy az okostelefoné a jövő, nem a beépített nevigációé. Ennek nagyon picit ellentmond az, hogy nekik van 1, azaz egy autóipari szerződésük a JLR-rel (kinek nincs??? az csak egy a sok JLR navigáció közül), és reménykednek még 3-4 szerződésben. Eközben az NNG-nek meg kb. 100 ilyen szerződése van. Ezek a projektek a következő 3-6 év autóit jelentik. Akkor most szerintetek merre tart a világ?
    Folyt. köv.

  9. avatar
    Zsolto

    @Gyurci: Ahan, most már kapisgálom, köszi! :)

  10. avatar
    Gyurci

    A különbséget nem az NNG modellje és a Sygic modellje között látom, hanem inkább abban ahogyan “használják a fejegységet”.

    – adva van egy beépített fejegység, amely alkalmas navigálásra hardveresen mondjuk egy SD kártya vagy DVD segítségével (navigációs szoftverrel ellátott). Pl. egy Audiovox VME 9125NAV
    – egy külső eszköz segítségével, pl így:
    http://navigyurci.hu/2010/07/19/navngo-igo-limousine-egy-igazi-kulonlegesseg/
    – vagy csak integrált megoldás:
    http://navigyurci.hu/2009/09/01/a-tomtom-navigacio-a-fiat-autoiban-is/
    http://www.volkswagen.hu/modellek/up/f_bb_jellemz_k/23400_maps_more
    – vagy az okostelefonunkat használva a beépített fejegységgel:
    http://navigyurci.hu/2014/06/09/innovativ-navigacios-szoftver-az-nng-tol-ez-a-nextgen/
    http://navigyurci.hu/2012/07/05/az-igo-primo-app-mar-a-pioneer-appradio-val-is-hasznalhato/

    És szerintem ezt utóbbi megoldást használja a Sygic is a Jaguár illetve a Land Rover gépjárművekben:
    http://navigyurci.hu/2014/08/12/sygic-car-navigation-android-mar-a-jaguarban-is/

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.