MWC 2015 Barcelona – avagy a mobilosok játszótere

A „Mobile World Congress | The Edge of Innovation” nevű rendezvényt a GSMA (Groupe Speciale Mobile Association) egyesület rendezi meg, 2006 óta Barcelonában…

A több mint 93 ezer látogatónak otthont adó kongresszus, a nevéből adódóan is több mint egy egyszerű kiállítás. A szakma elsődleges és legnagyobb rendezvényén az iparág összes fontosabb szereplője megjelenik

mwc_2015_7

A nagyobb gyártók és fontosabb szolgáltatók giga standokon, a szakma prominensei pedig a kerekasztal beszélgetések, vagy a konferenciák előadóiként a különféle pódiumokon. Ez utóbbiak közöt idén iselsősorban Mark Zuckeberg tartotta lázban az újságírókat.

Hosszú sorok kígyóztak az előadótermek előtt a fontosabb programok előtt, ahol témák közt szerepelt többek közt az „5G” adatátviteli technológia, a személyes adatvédelem, az innováció és természetesen a mobil piaci trendek, tapasztalatok. Az első kerekasztal előadás címe például a „Működés az innováció élén” című hangzatos nevet kapta és nem kisebb nevek adtak hangot a véleményüknek, mint a Deutsche Telekom CEO-ja, a Vodafone vezérigazgatója, a Telenor elnöke és a Telefónica (ha már Spanyolországban vagyunk) elnök-vezérigazgatója.

A kiállítók zöme egyébként nem kütyü gyártó volt már idén, hanem a piac különböző szegmenseiből összesereglett kisebb nagyobb vállalatok, mint például:

(mobil) hálózatos cégek, megoldás szállítók, szoftver fejlesztők, processzor gyártók, mobil szolgáltatók, tartalom fejlesztők és társaik, akik mind szép számmal képviseltették magukat a rendezvényen.

Szerencsénkre idén egy a korábbiaktól is profibb mobil alkalmazás segített eligazodni minket a konferencia dzsungelében. Az alap keresési funkciókon túl például egy interaktív térkép is a rendelkezésre állt. Az app segítségével könnyedén találtam meg a magyar standot is (erről bővebben később). A korábbi évek negatív tapasztalataitól eltérően idén ráadásul elég türhető volt – az ingyenesen elérhető – WiFi lefedettsége és sebessége, ami az egy négyzetméterre eső résztvevők számát és kütyünyomkodási affinitását, szokásait figyelembevéve nem is volt olyan kis kihívás

mwc3_screen

Mindazonáltal ez mégiscsak egy mobilos kiállítás, úgyhogy ez azért jogos reklamációja volt az egyébként igen borsos (átszámítva több mint 250 ezer forintos!) belépő jegyet kifizetni szándékozó látogatói bázisnak.

Kütyük mindenütt

Az idei évben, megkönnyebbülésünkre már nem a tableteké volt végre a főszerep. Bár úgy látszik az egyik nagyra fújt lufiból egy másikba esünk át kissé, az idei sláger ugyanis az úgy nevezett „Wearable” volt. Elég volt az Apple-nek egy-két éve megszellőztetni az okosóra (Apple Watch) koncepcióját, hogy a sok követő úgy ráugorjon, mint macska a pointerre. Szinte nem volt olyan gyártó, akinek ne lett volna valami csuklón hordható koncepciója kiállítva. A korábbi okosóra megoldásoktól eltérően azonban idén már hátlapba épített szenzorok és egyéb műszaki megoldások is szerepeltek a műszaki leírásokban. A különböző diagnosztikai mérésekre alkalmas okosórák és karperecek különböző tudással és dizájnnal, de igen széles választékban jelentek meg az idei show-n

mwc_2015_34

Az egyébként már zömében most is elérhető termékek többek közöt mérik a pulzust, kalkulálják a sportolás közben elégetett kalóriát, a megtett méterek számát futás közben, számolhatnak lépést, ha lépcsőzünk, pihenés közben nézik az alvási intenzitást és a különböző alvási ciklusokat, és még sok egyéb élettani funkciót.

Ezeket összefoglaló néven: activity tracker-nek hívja a gyártói szakma. Ezek, illetve a divatos megjelenés mellett az sem mindegy, hogy milyen extrákkal vannak felszerelve ezek az eszközök. A szinte kötelező Bluetooth és WiFi mellett megjelent a GPS, az NFC , egyes modellekben a SIM kártya foglalat és a 3/4G adatkapcsolat is, illetve ezeket az órákat hangvezérelhetjük is, amellett hogy ha okostelefonunkhoz csatlakoztatjuk, akkor számos telefonfunkciót is elérünk általuk (SMS, híváskezdeményezés, naptár, képnézegetés, zenehalgatás, stb.).

Természetesen ezek a hordozható eszközök már masszív és vízálló kivitelben készülnek (IP67 ipari védelmi szabvány alapján), ezáltal a fitness terem mellett már a strandon is villoghatunk velük, vagy aktív és extrém sport űzése közben is számíthatunk a tudásukra.

Az említett nagynevű gyártók, LG, Samsung, Sony, HTC, Huawei mellett a kisebbek is mutattak be „wearable” megoldásokat, többek közt: Krüger & Matz, Matz, Pebble, Nymi, Cogito. Hozzá kell tennünk, hogy a csuklón hordható megoldásokon túl a fejünkre aggatható kütyüket is belepréselték a gyártók ebbe a “wearable” kategóriába, például okosszemüvegek és okosfülhallgatók is megjelentek egy-egy gyártó standján

mwc2_2015_28

Az egyik nagyon érdekesnek és hasznosnak tűnő számomra a Huawei mutatta be. Az ő okos karperecéből – amelyet Talkband B2 névre keresztelt – a kijelzőt kipattintva egy Bluetooth headstet-et nyer majd a szemfüles vásárló

mwc2_2015_13

mwc2_2015_14

Nem tudom mennyire fogják ezek az eszközök meghódítani a világot, mindenestre egy kis “hype” biztosan lesz majd körülöttük, vagyis fel kell készülnünk egy kisebb dömpingre a világ, de főleg a Távol-Kelet országaiból. Azért az mindenképpen megnyugtató volt eddig, hogy legalább az óránk akku idejével nem kellett foglalkozzunk napi (heti) szinten, most ezen termékek tükrében lehet ez megváltozik a közeljövőben.

A palacsintasütők kora

„Trend-maker”-nek lenni nagy felelősség. Akit sokan figyelnek egy adott piacon, annak nagyon megfontoltan kell bármilyen koncepciót letennie az asztalra. Az idei show-t – telefonok tekintetében – 4+1 nagy gyártó befolyásolta nagyrészben. Az első természetesen a Google, aki idén önálló standdal is megjelent.

Itt természetesen helyet kaptak a beszállító és más üzleti partnerek is.

A másik piacformáló természetesen az okostelefonok koronázatlan királya és fényes ösvényének kitaposója, az Apple volt, aki szokás szerint fizikálisan idén sem volt jelen a rendezvényen, virtuális jelenléte azonban minduntalan visszaköszönt. Az ő legújjab modeljeit, az iPhone 6 család tagjait próbálta a legtöbb gyártó kicsit-picit überelni, de azért vigyázva arra, hogy a nagy gyártó által gerjesztett hullámokat meg tudják lovagolni virtuális szörfdeszkájukkal.

Az Apple nyomában loholt két másik multi óriás, az egyik a Samsung, akit mostanában eléggé meggyötörtek a kínai feltörekvő márkák által elszenvedett támadások és piacvesztés (ezen márkákról bővebb infók még később). A másik pedig természetesen a Microsoft, aki miután felszippantotta a kicsire zsugorodott, de a piac egykori meghatározó és megkerülhetetlen szereplőjét, a Nokiát, mindent megtesz azért, hogy ismét a mobil piac messziről is látható piaci részesedéséjét tudja magáénak (tudniillik az iOS és az Andorid előtt a legnagyobb részesedése neki volt az okos mobilok piacán.

Mára azonban ez már csak az ipari mobil eszközök piacán van így, de az Android ott is elég agresszíven nyomul (Na jah, tetszettek volna stabíl, megbízható, alkalmazás barát és mindennel kompatibilis mobil OS-t fejleszteni annak idején).

A Microsoft is jelen volt persze elég nagy standdal, ahol a leányvásár után Nokia Lumia helyett már csak Microsoft Lumia néven jelentek meg az eszközök. Emellett elég sok helyen visszaköszöntek a más márkájú kiállított eszközök kijelzőiről is a Microsoft jellegzetes és rikító színű „csempéi”. Látszik, hogy a marketingesek erősen belefolytak a termékfejlesztésbe és meg kell hagyni, szép munkát végeztek.

Ötödik piac-befolyásoló szereplőként én még megemlíteném a Huawei-t is, akinek a P6-tal sikerült egy új vonalat indítania, a vékony, de nagyméretű okostelefon Ázsiából címmel. Igaz, hogy a stílusjegyek magukén viselik kicsit az iPhone korábbi modeljeinek jellegzetes részeit, de mégis sikerült egy új színt vinniük a piacba (a vékonyítással mindenképpen).

A korábbi évek miniatürizálási hulláma – az érintő képernyők robbanás-szerű fejlődése által – úgy látszik végérvényesen megfordult. A PDA-k és a tabletek közt gyakorlatilag megszűnt a határvonal, már ami a képernyő méretet illeti. Bár úgy tűnik a 4-5” körüli méretek a legnépszerűbbek. A legtöbb gyártó is erre fókuszált a termékfejlesztésben. Ami az operációs rendszereket illeti, természetesen még mindig meghatározó az Android jelenléte, de ezen belül már kezdenek a különböző gyártók egyedi arculattal megjelenni, megkülönböztetve magukat a konkurensektől.

Nehéz is úgy eladni egy portékát, hogy az egyre vékonyodó házakon és kereten belül, külsőleg minden ugyanaz az összes márkánál is.

Új színfoltként idén szignifikánsabban megjelent a FireFox is, ráadásul már külön kiállítói standdal. Az itt bemutatott termékek között volt több szemrevaló is, például az LG-től, de az Alcatel is kitett magáért e-téren. A Mozilla tulajdonában lévő operációs rendszer még azért is lehet érdekes számunkra, mert a cég vezére a magyar származású Gary Kovács.

Szülei ’56-os kanadai emigránsok, mégha ő maga már kint is született. Hajrá Gary, csak így tovább! Megkérdeztük az egyik Firefox-os kiállítót, hogy mi a fő előnye a terméküknek, mire az volt a válasz, hogy ez az OS sokkal jobban épül a webes megoldásokra, mint a többi. Hát ebben nincs okunk kételkedni ismervén a cég hátterét természetesen

mwc_2015_71

A harmadik operációs rendszer, ami viszont második legtöbb gépen futott a már említett Microsoft volt. Furcsa lesz viszont ez a fajta piaci verseny, hogy a Windows Mobile 8.1-re fejlesztett független gyártók termékeinek fő riválisa lesz majd a Lumia termékcsalád. Igaz hogy a Google-nek is van egy Nexus vonala, de az inkább presztizs jellegű, mint piacszerző jellegű. Ráadásul a gyártói hátteret is váltogatja a partnerei közt. Hát majd meglátjuk mennyire jön be ez a stratégia.

Lehull a lepel

A piaci szereplők közül többen is a nulladik napra időzítették a nagy bejelentéseket és debütálásokat. A Samsung, az Acer, a HTC, az LG, az Alcatel és a Huawei is mind tettek valamit a figyelem felkeltése érdekében.

A piac természetesen a legjobban a Samsung legújabb zászlóshajóját, az S6-ot várta. A koreai óriás élőben sugározta youtube csatornáján e jeles eseményt, úgyhogy a hazai közönség is követhette real-time a történéseket. A készülék körül az egész kiállításon óriási volt az érdeklődés egyébként, de szerencsére elég nagy területet biztosított az S6-nak a Samsung. A naponta megjelenő MWC újság is fő hírként írt az új trónkövetelőről

mwc_news

De vissza a nulladik napra.

A HTC a Sant Jordi sportcsarnokban tartotta a sajtótájékoztatóját, ahol a tajvani gyártó nem kisebb játékossal képviseltette magát, mint Peter Chou – Ceo, alapító-tulajdonos.

A bemutatandó darab a HTC M9 volt, ami egyébként az M8-as ráncfelvarrott kiadása nagyjából, viszont az árát tekintve nem hisszük, hogy hegyeket eladnának itthon belőle (természetesen drukkolunk kedvenc gyártónknak ezúton is). A készülékbe azért rengeteg extrát pakoltak bele, ami mindenképpen dícséretre méltó. A rendezvényen még többek között bemutatásra került a HTC okoskarkötője is

mwc2_2015_2

Az LG is előjött valamivel érdekessel a nulladik napon, mégpedig egy LTE képes okosórával. A WebOS rendszerrel felvértezett készülék igen exklúzívra sikeredett. Az LG Watch Urban termékcsalád mindenképpen izgalmas színfoltja lesz a mobil piacnak, reméljük a hazainak is minél hamarabb

mwc_2015_12

Az Acer is tartott egy rendezvényt ezen a vasárnapon a katalán fővárosban. Egyszerre három új Androidos modelt mutattak be, a Jade Z-t, a Liquid Z220-at és a Z520-at – de hogy a Windows OS fanok se maradjanak csalódottak, az M220-as, szintén prezentált készülékén Windows 8.1 OS futott. Természetesen az Acer se maradt ki a sorból a „wearable” fronton, megoldásuk Acer Liquid Leap+ néven debütált.

Folytatása következik…..
HViktor

Forrás: újság screenshot – MWC News

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.