Múzeum. Komar ZZR – 1967 – a szimering csere

Hogy miért jó a veterán motor? Mert folyamatos elfoglaltságot ad, nem csak nekem de Gábor barátomnak is. Minden napra… Na jó, azért ez túlzás, de folyamatosan van valami szerelnivaló. A tervezett felújítás helyett csak szintentartás folyik, azaz a folyamatosan érkező apróbb-nagyobb hibák kijavítása…

A kedvenc öreg motorom több sebből vérzett (bár egyik sem volt komoly), és ismét bebizonyosodott, hogy a Vaterán megvásárolt 50 éves alkatrész alig ér többet, mint amit kicserélek vele. Hónapok óta zavar, hogy a kipufogócső, és a dob között folyik ki valami fekete trutyi, hogy valahonnan a láncra kerül az olaj, és az ráveri még a hátsó kerékre is, és a karburátor is átereszt. Egyszóval valahol el kellett kezdeni, ezért elkezdtem kizárni a lehetőségeket, és kiderült hogy a baloldali dekli alatt, a lánckerék mögötti szimering folyik

komar7_1

Miután a biztos voltam benne, hogy hol a hiba, már csak le kellett húzni a lendkereket, leszedni a gyújtás alaplapot, és a lánckereket a lánccal együtt. Ezután előkerült a szimering, amely egyszerűen kijött helyéről, és tapintásra kőkemény volt (az fentii képen jól látszik, hogy valóban ez volt a hiba).

komar7_4

Az összerakás fordított sorrendben történt, minden elpucolva, beállítva

komar7_5

Miután készen lettünk, egy csepp olaj sem folyt sehonnan a blokkból, hurrá! Igen ám, de a karburátor is ereszt valahol. Miután a második, vagy harmadik újonnan vásárolt benzincsap is tönkrement (nevetséges, egy-két hónapig bírják, és utána orrán-száján dől belőlük a benzin), így már nem lehet nem észrevenni az állandó dzsuvát a tálcán (miután a kipufogó alól elég komoly mennyiségű anyag szivárog, kénytelen voltam egy tálcát rendszeresíteni a motor alá).

komar7_12

A karbi a harmadik összerakás után végre jó lett, az úszó nem volt normálisan a helyén. Amíg a benzincsap jó volt, addig jól palástolta a hibát.

komar7_13

Közben Gábor barátom addig agyalt, amíg kitalálta hogy szerinte a keverék oktánszáma nem jó. Megnéztük és valóban nem volt az, nagyjából duplája volt az olaj az előírt mennyiségnek, ezért a motor nem tudta elégetni. A helyes keverék beállítása után a fekete trutyi csepegése teljesen megszűnt. Később kiderült, hogy a menet közbeni rángatás is a rossz keverékhez volt köthető. És hogy mi történik olyankor, amikor éppen minden működik? Elmondom. Természetesen eltörik a gázkar markolata (és érik egy csapágyazás is, mert valamelyik igencsak morog)…

Szólj hozzá te is a cikkhez!

Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.