Valóban javulhat a forgalmi helyzet az önvezető autók hatására?

Navigáció – GPS. Az önvezető autók és a dugómentes forgalom utópiájának megvalósulására még legalább egy emberöltőnyi időt kell várni – ez derül ki a HERE és az SBD kutatásából, melyből azt is megtudhatjuk, hogy ha a…

…fejlesztésben nem vesz részt minden érintett, akkor a folyamat meg is rekedhet.

Előszó: nagyon sokat hallunk az önvezető autókról, de a sok előnye mellett a hírek egyelőre inkább a veszélyeiről szólnak. Lássuk hogyan fogják befolyásolni a forgalmat illetve várható-e ennek jelentős csökkenése (by Gyurci)?

A pihentető, vagy éppen hasznos munkával töltött ingázás ideje előbb-utóbb valószínűleg eljön majd, de az önvezető autók bevezetése lassú, több lépcsős folyamat, melynek sikeréhez arra is szükség lesz, hogy az egyes elemei és szereplői közösen, az adatokat, a rendszereket és a műszaki újításokat megosztva vegyenek részt benne.

Egyelőre sokan abban a tévedésben vannak, hogy a sofőr nélküli autók teljesen átalakítják majd a közlekedést. Bár tény, hogy hosszú távon csökkenni fog a balesetek száma és az utak zsúfoltsága is, ahhoz még hosszú időnek kell eltelnie, hogy az önvezető autók teljesen átvegyék az uralmat a közlekedésben.

here_onvez_2

Az átlag amerikai városlakó évi 38 órát tölt a dugóban, és ez 818 dollárjába kerül.

Tehát a forgalom sűrűsége hosszú távon (mondjuk egy emberöltőnyi idő múlva) csökkenni fog, de az addig előttünk álló időben romlani is fog a helyzet – többek között erről szól a tanulmány. Az első időkben a sofőrrel és a sofőr nélkül közlekedő autók közösen használják majd az utakat, vagyis a közlekedők száma nem fog csökkenni, ráadásul az önvezető autók által jelentett újdonság egy darabig önmagában is késedelmet, fennakadásokat okozó tényező lesz az utakon.

Ágazati együttműködés nélkül nem megy

A tanulmány szerint a következő szakaszban, vagyis 5-6 év múlva az önvezető autók lassanként elkezdik kis mértékben csökkenteni a balesetek számát és megváltoztatni a közlekedési szokásokat. Ebben az időszakban a fejlődés sebessége attól függ majd, hogy mennyire hatékonyan tudnak együttműködni az autógyártók, a kormányok, a beszállítók és a különböző háttérszolgáltatások üzemeltetői. Ez az együttműködés alapvetően meghatározza majd az ilyen járművek iránti általános bizalmat is, és segíthet növelni a vásárlók számát.

here_onvez_3

A dugókat eddig a sebesség csökkentésével, a közösségi közlekedéssel és a tájékoztatással próbáltuk csökkenteni. Az önjáró autók elterjedéséhez az együttműködésre is szükség lesz.

Az adat- és információmegosztásban megnyilvánuló együttműködés a folyamat sikerének egyik záloga lesz. Ma még minden csak az egyes sofőrök eléréséről, megszólításáról szól. A járművekre és a forgalomra vonatkozó információkat egymástól elszigetelten, egy szűk közönség (például az online forgalmi infók előfizetői) számára hozzáférhetően tároljuk, de ha általános javulást szeretnénk elérni, akkor minden érintettel meg kell osztani őket. Ha megvalósul a jelenleg még inkább csak utópiának számító terv, a saját kocsijukat vezető, egyedül utazó autósok egyre ritkábbak lesznek, csökken a karambolok és balesetek száma, és teljesen kiszámítható lesz a menetidő.

Az önjáró autók elfogadása

A sofőr nélkül autók nem csak a biztonság növelése és a zsúfoltság csökkenése terén hoznak majd előrelépést. Megoldást jelenthetnek például azok számára, akik még, már, vagy ideiglenesen nem vezethetnek autót, mert túl fiatalok, túl öregek vagy éppen egészségi állapotuk nem teszi lehetővé. Az önvezető autók azok szemében is vonzó lehet, akik a közösségi közlekedés helyett választanák az egymással kapcsolatban álló, mégis személyes teret biztosító, sofőr nélküli kocsikat, mondjuk az irodájuk mozgó bővítményeként.

here_onvez_4

Az elterjedés szakaszai években és a zsúfoltságra gyakorolt hatás.
Rétegigény – Általánosan elérhető – Alapfelszereltség – Szinte kizárólagos – Jogszabályban előírt követelmény

Az önvezető autók elterjedésében nagy szerepe lesz az érzelmeknek is, vagyis hogy ki miképpen tekint a vezetésre. A sofőr nélküli kocsik jelenleg elsősorban azok számára jelentenek vonzó alternatívát, akik a vezetés közben szoronganak, bizonytalanok, idegesek, veszélyben vagy megfélemlítve érzik magukat. Számukra az önvezető autó által jelentett biztonság és tehermentesítés óriási vonzerőt jelent. A másik ilyen csoport, akik vezetés közben frusztráltak, türelmetlenek vagy unatkoznak. Ugyanakkor éppen ellentétesen ítélik meg az önvezető autókat azok, akik magabiztosak, biztonságban érzik magukat és megnyugtatja, örömmel tölti el őket a vezetés.

A HERE szerepe

Az önvezető autók a mögöttük álló technológia nélkül természetesen életképtelenek lennének. A HERE például a birtokában lévő, jó minőségű térképekkel, forgalmi adatokkal és a közlekedési infrastruktúrához kapcsolódó megoldásokkal segíti az elterjedésüket. Már dolgoznak a HD Live Map nevű projekten, melynek fő célja, hogy kitágítsa az autóban elhelyezett érzékelők korlátait például azzal, hogy megmutatja nekik, mi van egy amúgy nem átlátszó akadály, egy épület vagy egy domborzati elem túloldalán. Ezeknek az információknak a birtokában az önvezető jármű (vagy éppen a sofőr) jobb döntéseket hozhat majd.

A jövő szempontjából a járművek közötti adat- és információmegosztás is kiemelt jelentőséggel bír. Ha például tudjuk, hogy egy ötszáz méterrel előttünk haladó autóban felrobbant a légzsák, akkor sejthetjük, hogy baleset történt, és azonnal felkészülhetünk erre a szituációra akár lassítással, akár egy elkerülő útvonal kiválasztásával.

Az említett tanulmány innen tölthető le.

Forrás: Lori Castle
Fordítás: Zsolto

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.