Múzeum – TomTom GO 950 Live

Navigáció – GPS. Majdnem két éve készült az utolsó bejegyzés, és azóta több öreg kütyü is a birtokomba került. Ezek egyike egy TomTom GO 950 Live navigáció…

A TomTom GO 950 Live nem csak a navigáció – de a megszületése óta történt műszaki fejlődést tekintve is matuzsálemi korban van. Az első videót 2009 Szeptembere körül láttam, és most 2018 elejét írunk. Néhány éve Krokuta rám hagyott egy GO 950 Live készüléket, amelynek sajnos hibás volt a kijelzője, így mostanáig egy dobozban hevert.

Ám néhány napja új kijelző került bele, és felkerült rá egy vadonatúj térkép is, így munkára fogtam. Külsőleg kicsit viharvert, és a TMC-t is nagyon hiányolom (ha nagyon akarnék költeni rá akkor a Live TMC még rendelkezésemre állna), de amúgy a régi fénye bár kicsit tompábban, de még mindig megvan.

Legnagyobb bánatomra sem doboz, sem a gyári tartozékok nem voltak hozzá (kivéve egy gyári aktív tartót), de ezek nélkül meg lehet lenni. A készülék kijelzője csak 4,3″-os, de a célnak így is megteszi. A feliratok a kisebb mérettől függetlenül is jól olvashatóak. A készülék egyik nagy előnye, hogy még azokból az időkből származik, amikor a memóriához hozzá lehetett férni egy fájlkezelőn keresztül, így a mentés és a POI-k (POI=Érdekes pont) kezelése is egyszerűbb volt.

Ez a menü visszaköszön néhány még most is kapható készülékről, ilyen például a TomTom Via 135, Start 20, Start 25 és ezeknek Refurb változata is. Az új menüvel szemben nagyon szeretem azt, hogy az elvégzett apróbb térképjavítások azonnal megjelennek a készüléken, így a kisebb hibák gyorsan kijavíthatóak. A készülék kezelése végtelenül egyszerű, az ikonok beszédesek, a térkép és az általuk adott információ érthető.

Ahogy már említettem, a készülékben beépített SIM kártya van – amellyel némi Euro befizetése után, korlátozott ideig használhatóak a TomTom Live egyes szolgáltatásai (A Google keresés sajnos már megszűnt). Nekünk ez az előfizetés elég drága, egy év 50 – míg másfél év 70 Euróba “fáj”. Azonban egy hosszabb út során használható lenne a Live TMC, ami az árának egy részét akár időben, vagy akár üzemanyagban is kompenzálhatja.

Dacára az eltelt éveknek, az akku még mindig üzemel fél – egy órát a helyzettől függően, ami egy közel 10 éves eszköz esetében legalábbis meglepő. A fényerő mintha egy vékonyabb hajszállal gyengébb volna mint az, amire emlékeztem, de ahogy már jeleztem ez egy cserélt (bár vadonatúj, bár nem gyári) kijelző.

Akár még alternatív kihangosítóként is használható a GO 950 Live, ráadásul elég jó hangminőségben.

Mindent összevetve, a készülék technikailag még most is használható – de az hogy érdemes-e költeni rá, az legalábbis megkérdőjelezhető… Hogy mért? Lássuk:

– Nincs élettartam frissítés, egy – egy éves előfizetés ~ 15 ezer forint.
– Ha normális TMC szolgáltatást akarunk mellé, akkor az min. évi 50 Euro (~ 16 ezer forint).

És ami miatt még kockázatosabb ez a vállalkozás:

– Egy használt készülék esetében nem megjósolható az, hogy mennyi ideig fog még hibamentesen üzemelni.

De ez a történet nem is erről szólt. Egyszerűen csak be szerettem volna mutatni ezt a maga idejében komoly értéket és tudást képviselő navigációt azoknak – akik még nem találkoztak/találkozhattak ilyennel.

2 hozzászólás
  1. avatar
    Zsolto

    Ez micsoda komoly cucc volt anno! Egy bő hétig nálam is járt egy, imádtam.
    De a cikk végén a kalkuláció tényleg kicsit gyomron vágott, sajnos ilyen áron életben tartani valóban nagyon kérdőjeles dolog. Nagy kár, hogy tökéletesen használható öreg vasak anyaglag amortizálódnak le, pedig amúgy semmi bajuk.

    • avatar

      Igen, emlékszem. :) Bár sajnos semmi nyomát nem találom, pedig elég sok mindenről írtál egy időben. Az anyagi amortizáció esetében a nyilvánvaló dolgokat, mint egy töltő, vagy tartó, vagy – el is felejtettem. Amúgy tartaléknak el lehet tenni, egy mai térkép azért sokáig jó lesz/lehet még “vészhelyzet” esetén.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.