TMC-teszt Budapesten

2010. szeptember 6-án négy különböző TMC-s GPS-el indultunk útnak, azzal a céllal, hogy összehasonlítsuk a különböző készülékek TMC-s képességeit. Leginkább arra voltunk kíváncsiak, hogy melyik, hogyan jeleníti meg az egyes TMC eseményeket, hogyan reagál azokra, figyelembe veszi-e az időveszteségeket, milyen események esetén akar elterelni stb.

A teszt megszervezésére az adta a motivációt, hogy számtalan olyan jellegű bejelentés érkezett a TrafficNav Kft-hez a Dugóvadász vonalon keresztül, hogy a felhasználó készüléke mindössze 1 perces időveszteséget mutatott, még komoly dugó esetén is, – holott a mi rendszerünkben gyakran 20 perces, vagy annál hosszabb időveszteség volt beállítva -, vagy rosszabb esetben meg sem jelent egy adott esemény.

A TMC-rendszer infrastrukturális háttere rendkívül összetett. Ahhoz, hogy a GPS-vevő képernyőjén közlekedési események jelenhessenek meg, komoly előkészületekre van szükség. A TMC használatnak alapvető feltétele, hogy a navigációs rendszer rendelkezzen TMC-vevővel, vagy bővíthető legyen vételre alkalmas külső egységgel. A másik szükséges és elengedhetetlen tartozék a térkép. Ha a készülék készítője nem ad ki TMC lokációs pontokat tartalmazó frissítést a térképből, akkor hiába van vevő a gépünkben, a vett jeleket a készülék nem tudja értelmezni.

A közlekedési információk grafikus és szöveges megjelenítése navigációs szoftverenként eltérő. Általában az események kirajzolása a rájuk jellemző KRESZ-táblákkal történik, és az érintett útszakasz a térkép alapszíneitől elütő színezetet kap. A TMC-s üzenetek értelmezése a navigációs szoftver szintjén történik, ezért a különböző márkájú készülékek egymástól eltérően reagálhatnak ugyanarra az üzenetre. Jelenleg az alábbi, újonnan vásárolt készülékek alkalmasak a magyar TMC vételére: Navon, Iconix, RoyalTek MapMaster, Navigon, Garmin (NaviGuide bővítéssel), TomTom, de a lista folyamatosan bővül.

Sajnos nem jutottunk hozzá minden típushoz, de például a Navon, Iconix, RoyalTek MapMaster mind iGO-t használnak, ezért ehhez a leginkább szoftver szintű teszthez elég volt közülük csak az egyik. Így végül egy Navigon 40 Prémium Live, egy TomTom XL IQ, egy Garmin Nüvi 255W és egy RoyalTek Mapmaster TMC-képességeit vettük górcső alá.

Az útvonal a 2. kerületi Csévi utcából indult, s egy pesti kitérő után érkeztünk meg utunk végcéljához, a TrafficNav Kft. 12. kerületi irodájához. Az útvonalat szándékosan úgy választottuk meg, hogy mindenképpen érintsünk olyan utakat, ahol vagy útépítés, vagy komolyabb torlódás várható. Míg mi az autóban ülve a GPS-eket figyeltük, a TrafficNav irodában lévő diszpécser igyekezett minél több információt, eseményt küldeni az adott útvonalra.

Az útvonal
A teszt során az útvonal számos szakaszán kellett, hogy eseményt mutassanak a GPS-ek. Az utasok feladata az volt, hogy egy táblázat segítségével lejegyezzék, hogy az egyes útszakaszokon milyen típusú eseményt látnak, illetve mennyi időveszteséget mutat a GPS, esetleg megpróbál-e leterelni a megadott útvonalról.
Az alábbi táblázat az érintett útszakaszokon lévő valós, vagyis az adott útszakaszra kiküldött TMC eseményt, illetve a különböző GPS-ek által mutatott eseményeket foglalja össze.




Ami talán elsőre szembetűnő, hogy a forgalmi események lefordításában van némi eltérés (pl. erősödő forgalom: növekvő forgalom, felzárkózó forgalom). Ennek azonban nincs különösebb jelentősége. Az erősödő forgalommal egyébként sem jár együtt időveszteség. A legnagyobb eltérés az időveszteségek terén jelentkezett. Ez abból is adódik, hogy az egyes GPS-ek eseménytípustól függően, már eleve időveszteséggel számolnak. Ez általában 1-2 perc késést jelent. Vagyis, ha egy adott úton útépítés, sűrű forgalom, vagy bármilyen esemény van, a GPS-ek 1-2 perc késést fognak mutatni, majd ehhez adják, vagy nem adják hozzá, az általunk kiküldött plusz időveszteséget.

A Garmin az útvonalon szinte minden eseményt mutatott, azonban az időveszteségeket nem jelenítette meg, csak az általa kalkulált 1 percet, így nem is akart leterelni a megadott útról. A másik három GPS megjelenítette a késedelmet is, viszont tökéletesen egyik sem egyezett meg a valós eseménnyel. A Navigon kisebb időveszteség (3-4 perc) esetén maximum 5 perces késéssel kalkulált,  komolyabb torlódásoknál pedig 10 perccel, s a legtöbb esetben meg is próbált elterelni az adott útról. A TomTom által jelzett késések álltak a legközelebb a valóshoz, de amint rátértünk az útra, a haladás gyorsaságának, illetve az útszakasz hosszának megfelelően csökkentette a késési időt. Már az útvonal megtervezésekor jelezte a várható késési időt, illetve az útvonalat érintő eseményeket, s mindig felajánlott egy olyan utat, ahol kevesebb késésre számíthatunk.

Ennek a készüléknek a legnagyobb hibája az, hogy ha leállítjuk a motort, elveszti a forgalmi információkat. Ez azért probléma, mert például, ha véletlenül lefulladunk a dugóban, akkor körülbelül 15-20 perc, amíg újból letölti az éterből az összes eseményt. A tesztben szereplő többi készülék néhány percig megtartja a már letöltött adatokat. A RoyalTek szintén mutatta az időveszteségeket, s bár konkrétan nem írta ki, hány perces késlekedésre számíthatunk, de hozzá adta azokat a várható menetidőhöz, s általában le is szeretett volna terelni egy olyan útra, ahol semmilyen esemény nem lassította a haladást.

Az automatikus terelés egyébként mindegyik GPS-en ki volt kapcsolva, így abban az esetben, ha egy másik útvonalat gyorsabbnak ítélt az adott készülék, mindig rákérdezett, hogy szeretnénk-e, hogy eltereljen minket az új útvonalra. A mindkét irányt érintő események megjelenítése szintén eltérést mutatott. Vagyis, pl. ha egy adott útszakaszon mindkét irányban sűrű a forgalom, mi ezt egy eseményben ki tudjuk küldeni, értelmezni azonban nem mindegyik GPS tudja.

A Margit híd lezárásakor kaptunk először olyan jellegű észrevételeket, hogy egyes felhasználók, csak az egyik irányban látták a lezárást, a másik irányba viszont áttervezett a hídon a GPS. A TomTom, a RoyalTek és a Navigon is értelmezte az ilyen jellegű eseményeket mindkét irányra, a Garmin azonban csak az egyik irányban mutatta. Ezt egyébként úgy próbáljuk kiküszöbölni, hogy a mindkét irányt érintő eseményeket külön-külön, mindkét irányban felvisszük, ami nem kevés plusz munkát jelent.

A mindkét irányt érintő események abból a szempontból is fontosak lehetnek, hogy összesen hány TMC eseményt mutat a készülékünk. A TomTom ugyanis az ilyen jellegű eseményeket eleve két különböző eseménynek értelmezi, így ha a rendszerben vannak oda-vissza irányt érintő útépítések, vagy forgalmi információk, akkor azokat duplán fogja megjeleníteni, amikor kislistázzuk a TMC eseményeket. A többi készülék egy eseménynek kezeli, viszont a térképen mutatják mindkét irányban.

A megjeleníthető TMC események száma egyébként csak a Garminban van korlátozva. Kb. 80, hozzánk legközelebb eső esemény megjelenítésére képes. A többi készülékben ilyen jellegű korlátozás nincsen, vagyis körülbelül 200-300 esemény jelenik meg rajtuk, napszaktól függően.

Említést érdemelnek még az időjárási események. A városokra jelzett csak a Navigon jeleníti meg. A konkrét utakra felvitt előrejelzéseket, (pl.: eső, csúszós úttest) azonban az összes készülék képes megjeleníteni. Eltérést legfeljebb az esemény típusának lefordításában tapasztalhatunk.

Összegzésként elmondható, hogy bármelyik TMC képes készüléket is választjuk, fontos, hogy ne 100%-osan hagyatkozzunk a GPS-re, hanem az útvonal megválasztásánál vegyük figyelembe saját, korábbi tapasztalatainkat is, és nézzük meg, hogy milyen jellegű esemény, vagy mennyi késés miatt akar új útvonalat javasolni a készülékünk. Hiszen nem biztos, hogy egy 5-10 perces késés miatt érdemes egy nagyobb kerülővel eljutni utunk céljához.

75 hozzászólás
  1. avatar
    2010. október 13. Válasz
    nord


    deathroww:

    Amig a go 750-em szervizben volt addig kaptam egy ismerősömtől egy xl-t ,aminek tényleg nevetséges volt a tmc vevője ,hogy ahányszór levetted a gyújtást akkor a tmc elszállt + az a 5 méter zsinór .
    Ritka egy rossz megoldás a Tomtom részéről.

    Mint a júzerek 99%-a, úgy én se kölcsönkapott készüléket használok: az ember egyszer “beépíti” a megfelelő helyre és utána nincs vele gond. :)

    Teszt: köszönöm én is, nagyon jó volt!
    Egyébként az elmúlt hónapban én is csináltam házilagos próbákat: minden egyes alkalommal, amikor kerülőutat javasolt, elfogadtam a TomTom tanácsát – és bizony meg kell mondanom, egyszer sem bántam meg!

  2. avatar
    2010. október 13. Válasz
    nord


    Tomi:

    Azt a részt nem nagyon értem, hogy ha leállítjuk a motort akkor elveszti az adatokat. A tomtomhoz írták. Miért ha nincs gyújtás akkor egyből kikapcsol a navi? nem lehet beállítani, hogy ne?

    Nem a navi kapcsol ki. A tmc vevő csak a szivargyújtóról tud áramot kapni, és úgy látszik, nem tettek bele backup gombelemet.

  3. avatar
    2010. október 13. Válasz

    A külső TMC-vevőnek folyamatos tápellátás kell a működéshez. A navi nem kapcsol ki, de a TMC-dekóder gyújtás nélkül nem kap áramot, és ilyenkor pillanatok alatt elveszti az addig letöltött adatbázist :(

  4. avatar
    2010. október 13. Válasz
    Tomi

    Így már világos.
    Köszi.

  5. avatar
    2010. október 13. Válasz
    McAdam

    Van esélye, hogy egyszer Beckeren is menjen a hazai TMC ? (Ha már úgy hirdetik…)

    • avatar
      2010. október 14. Válasz
      Gyurci

      @ McAdam Így egy év Becker tapastalat után, azt mondanám nincs. Viszont azt soha nem mondták, hogy Magyarországon is van tmc. Illetve csak régen, amikor még TM térkép (us) járt hozzá.

  6. avatar
    2010. október 13. Válasz

    Úgy tudom, nem rajtunk múlik. Gyurci, mit tudsz róla?

    • avatar
      2010. október 14. Válasz
      Gyurci

      @ kohnab Én is így tudom.

  7. avatar
    2010. október 14. Válasz
    vacsa

    a Becker nem vette meg a licenszet, ennyi…

    • avatar
      2010. október 14. Válasz
      Gyurci

      @ vacsa Nagyjából ennyi.

  8. avatar
    2010. október 14. Válasz
    Balambér

    @kohanb

    Azt hadd kérdezzem már meg, mert most nem teljesen tiszta a kép, hogy időnként ugye mért adatokból dolgoztok, időnként meg utinform infókat használtok, hogy milyen az átlagos LAG a rendszerben, pl. egy baleset esetén, mondjuk az autópályán, vagy Budapesten?
    Milyen hamar kerül adásba egy baleset, és mennyire pontosan van eltalálva az esemény vége?
    Nekem a halálom volt, amikor még a rádióban figyeltem a közlekedési híreket, hogy sok esetben akkor kezdte mondani a rádió, mikor már takarították el a romokat, és épp kezdett megindulni a 10 km-es sor, majd pedig a rádió még órákkal később is vígan adta a figyelmeztetést, miközben híre hamva sem volt már az egésznek.

  9. avatar
    2010. október 14. Válasz
    gkohan

    Kedves Balambér!
    Kb. fél perc szükséges ahhoz, hogy a kiküldést követóen egy esemény megjelenjen a készülék kijelzőjén. A balesetekról az útinformtól értesülünk általában, így azok akkor kerülnek be, illetve ki a rendszerből, amikor értesítenek róla. Ezenkívül használunk flotta adatokat is, amiből mi csak azt látjuk, hogy valahol torlódás van, azt hogy ez egy baleset vagy egyéb ok miatt alakult ki, azt csak akkor tudjuk, ha vagy valaki bejelenti a dugóvadász vonalon, vagy a hivatalos forrásunktól hírt kapunk róla. Ez igaz a balesetek végére is. Sajnos mi is tapasztaltuk már, hogy gyakran késve kapunk hírt egy-egy helyszínelés végéről. A Neofm és a RadioCafe részére mi szolgáltatjuk a közlekedési híreket, így azt tudom, hogy a hírszerkesztés időigénye miatt lehetséges, hogy már nem aktuális információk is bekerülnek a hírekbe.

  10. avatar
    2010. október 14. Válasz
    Balambér

    Értem, köszönöm a választ.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás