Navigon 70 Premium Live. Teszt helyett csalamádé

A Navigyurci jóvoltából én is kipróbálhattam a Navigon 70 Premium Live navit, és most szokás szerint megmutatom nektek pár tulajdonságát. Akinek nincs ideje végigolvasni a tesztet, „vezetői összefoglalóként” álljon itt a lényeg: tetszett.

A készülék egyik (főleg a tesztelők számára) okos tulajdonsága, hogy beépített képernyőmentő alkalmazás van benne: elég csak rábökni a képernyőn megjelenő fotómasina ikonjára, és máris elkészül a mentés. A teszt során számtalan képet készítettem így. Az alábbiakban bemutatom az érdekesebbeket, és elmondom, miért készültek, mi jut eszembe róluk. Lesz itt szó mindenféléről, ezért lett írásom alcíme az, ami.

Számomra az installálás fontos lépése a Bluetooth-funkciók üzembe helyezése és kipróbálása. Nos, az utóbbi időben nagy szerencsém van, mert a hozzám kerülő navik egyre jobbak ebből a szempontból. A Navigon 70 Premium Live pedig még az „egyre jobbak” közül is toronymagasan kiemelkedett…

A fenti képen az látható, hogy a Navigon 70 Premium Live (de szép hosszú neve van a szentemnek) nem csak egy, hanem két telefont is képes kezelni. No, nem egyszerre, hanem külön-külön, de eldönthetjük, hogy a céges vagy a magán-mobilunkat akarjuk-e használni, vagy ha ketten nyúzzák a készüléket, nem kell minden alkalommal újra párosítaniuk és szinkronizáltatniuk a navival a telefonjukat. A kép jobb felső sarkában mindig, navigálás közben is látjuk, hogy éppen melyik készülék csatlakozik. A középen látható nagy gombok szintén ígéretesnek tűnnek, lássuk, mire képesek!

A csatlakozás még nem minden. Sok navit láttam már elvérezni telefonkönyv-beolvasáson, vagy azért, mert pl. a Symbian S60-as telefonomból be sem tudta olvasni a névjegyeket, vagy azért, mert az ékezetes betűk helyén csak kriksz-krakszok jelentek meg. Nem így a mi hosszú nevű útitársunk! A fenti képen látni, hogy a Nokia 5800XM-ben tárolt majdnem 800 névjegyet szép szorgosan felszítta, akár az egyszeri kiskakas a török császár összes aranyát.

Ezután izgatottan böktem a fent már bemutatott Telefonkönyv-gombra. Felkínál egy kereső-mezőt, amibe elkezdtem begépelni, hogy A-U-T-O-S. Ehhez egy kényelmes, nagy billentyűzetet kapunk:

És láss csodát! Intelligensen, nem csak a névjegyek elején, hanem akár a közepén is keres, megtalálta az összes olyan névjegyemet, amiben előfordul az AUTOS karaktersor. És tisztán látszik, hogy az ékezetekkel sincs semmi gondja (a hosszú duplákkal sem). Ez látszik a következő képen. Bravó!

Tárcsázni persze a szám közvetlen beírásával vagy az előzmények alapján is lehet, amint a következő két kép mutatja.

Ha az adott bejegyzéshez cím is tartozik, akkor azonnal indíthatjuk is a navigálást. Ha a Parkolás gombra kattintunk, akkor a készülék a pontos cím helyett egy közeli nyilvános parkolóba visz minket, ahonnan gyalogos módban folytathatjuk az utat a célig:

Ha már kiválasztottunk egy névjegyet, csörgessük is meg. Ilyen a hívás közbeni képernyő, de csak akkor, ha nincs folyamatban aktív navigálás. Olyankor csak a képernyő felső csíkján látni a legfontosabb adatokat. A kihangosítás minősége kifogástalan, az én autómban elég messze volt tőlem a készülék, mégis jól hallottak engem, és persze én is jól hallottam a másik felet.

A kihangosító-funkcióhoz tartozik pár egyéb okos beállítási lehetőség is, például a telefonhívás hangerejét a navigációétól függetlenül állíthatjuk. Ez azért tetszett, mert én az ismertebb helyeken általában „néma üzemben” navigálok (nem szeretem, ha folyamatosan karattyol a navi), de ha hívás jött, akkor ahhoz nem kellett felhangosítanom a készüléket. A többi beállítási pont önmagáért beszél.

Ha már a navigáláson kívüli funkcióknál tartunk, megmutatom, az online forgalmi adatokon kívül mitől Live a Navigon 70 Premium. A mobiltelefonokról már jól ismert Foreca révén megtudhatjuk, milyen idő várható a környéken.

A Live Traffic segítségével nem csak a helyben elérhető TMC információkat közli, hanem a bécsieket is − hogy miért pont (és miért csak) azokat, azt nem sikerült kiderítenem. A Live sajnos kevesebb TMC-eseményt jelez, mint amennyit az ugyanott elérhető RDS jelezne, általában csak 30 és 40 darab között.

Megállapítottam, hogy a Google-alapú online vállalkozás-keresés is remekül működik rajta. Ez a POI-funkció afféle kiterjesztésének is tekinthető: az adott környéken csak be kell írni, mit keresünk, és ha van olyan vállalkozás, amelyik a Google-nél regisztrálta magát, akkor megkapjuk azok listáját.

Pár mondatot én is szólnék a navigálásról. Számomra új koncepció volt, hogy a Navigon nagy hangsúlyt fektet a parkolásra, mint a navigálás egyik fontos elemére. Az úti cél kiválasztásakor egészen levett a lábamról, hogy az Outlookból szinkronizált névjegyek közül is válogathatok, vagy egy Bluetoothon kapcsolódó telefon címjegyzékében is turkálhatok:

Nagyon tetszett, hogy navigálás közben egy felülről beúsztatható gyorsmenüben elérhetőek a környéken található benzinkutak, parkolók vagy éttermek (beállítástól függően):

Az alábbi kijelző láttán pedig a szavam is elállt, annyira tetszett. Behajtottam az Alagútba, és ez a látvány fogadott a Navigon képernyőjén. Ezen a képen jó látni a jobb alsó sarokban a képernyőmentést lehetővé tevő, narancssárga fényképezőgép-ikont is.

A Navigon az iGO-tól és a TomTomtól egészen eltérően oldotta meg a sávasszisztens-funkciót. A kép jobb szélén egy áttetsző hátterű, „bevetített” ablakban jelenik meg, hogy melyik sávot kell követnünk. Eleinte furcsa volt, de azt hiszem, meg lehet szokni:

Ezt az alábbi mentést csak azért mutatom meg, mert ilyen szép éjszakai képernyőt még semelyik navin nem láttam − élőben hihetetlenül hangulatos a felhők mögött bujkáló hold a horizonton.

Amin viszont eléggé elcsodálkoztam, hogy a jelek szerint ez a térképverzió még úgy tudja, a Margit híd nem járható, legalábbis őkelme sehogy se akart áttervezni rajta, pedig látszik, hogy az lenne a legkézenfekvőbb:

Amitől én nem voltam elájulva, az a kijelzője. Egyrészt még ez is az éppen használható 480 × 272-es felbontást kapta, ami a célnak megfelel, de nem lehet leírni, mennyivel szebb képe van egy 800 × 480-as kijelzőnek. Másrészt én azt tapasztaltam, hogy a napfényben tapasztalható láthatósága épp hogy csak átlagos:

A minőségről sokat elmond az is, hogy a színek nem szemből nézve csúnyán átfordulnak, ami az olvashatóságot is befolyásolja. Mondhatnánk, hogy a navit úgyis csak szemből nézi az ember, de ez nem egészen igaz, mert például ha van segédnavigátorunk, aki kezeli a készüléket, de az nem direkt felé van fordítva, akkor ő már alig látja, mi van a képernyőn. Az öt ikon elvileg egyenletesen sárga színű kellene, hogy legyen, és vegyük észre, hogy a feliratok is szinte olvashatatlanná váltak:

Ennek ellenére – talán a fentiekből már kiderült – nekem nagyon tetszett a Navigon 70 Premium Live. Számtalan apró okosság van benne, amelyek megkönnyítik és egyszerűbbé teszik a használatát. Hagy egytől ötig osztályoznom kellene, 4,5-et adnék rá, a fő levonást persze a magyarországi térkép miatt kellene elszenvednie.

A készüléket a Navigon AG magyarországi képviseletétől kaptuk. Ezúton is köszönjük.

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2011/03/20/navigon-70-premium-live-mi-van-a-dobozban/
https://navigyurci.hu/2011/03/28/navigon-70-premium-live-utazas-az-ismeretlenbe/

57 hozzászólás
  1. avatar
    2011. május 6. Válasz
    gomzol

    Szerintem egy térképfrissítés után már járhatónak fogja mutatni a Margit-hidat is, a 40 Premiumnál is így történt. ;-)

  2. avatar
    2011. május 6. Válasz

    Na, akkor ez sem kifogás többé. Én nem frissítettem, csak használtam, ahogy a dobozból kikerült. Köszi, hogy ezt elmondtad! :)

    • avatar
      2011. május 6. Válasz
      Gyurci

      @ Zsolto Jó kis teszt lett. Főleg a telefonos funkciók leírása tetszett. Az alagút képernyőmentése pedig zseniális. Én nem jártam arra, így ezt nem láttam… :)

  3. avatar
    2011. május 6. Válasz

    Köszönöm :) Hiába, úgy tudok képernyőt menteni, mint egy ISTEN :D

    • avatar
      2011. május 6. Válasz
      Gyurci

      @ Zsolto :D

  4. avatar
    2011. május 6. Válasz
    Talpitoo

    Erősen gondolkodom én is egy ilyen navigáción, de mindamellett, hogy a tesztek nagyon pozitívak róla, és sok helyen a legjobb naviként hozzák ki, rengeteg felhasználói panaszt is olvasok (pl. német Amazon). Nagyon soknak egyszerűen bedöglik pl. frissítés után, vagy nem indul el a készülék, lassú, sokára talál holdat stb.. Nem tudom, vajon tényleg ennyi a probléma, vagy ennyire sok a hozzá nem értő felhasználó? Nekem egyébként elsősorban Németországra és a környező országokra kellene egy igazán jó készülék, ami mindig friss adatokat tud. Apropó valaki meg tudja mondani, hogy Bosznia, Szerbia és Montenegró teljes térkép-e vagy csak főbb útvonalak (illetve általában melyik ország nincs rendesen benne)? Köszönöm.

  5. avatar
    2011. május 6. Válasz

    @Talpitoo: Az biztos, hogy a nagy oldalakon sokan írják meg a tapasztalataikat. De pszichológiai tény, hogy panaszkodni inkább járnak az emberek ilyen oldalakra — akinek működik, az használja, akinek baja van vele, az keres egy csatornát, ahol világgá kürtölheti a bánatát. Persze tanulságos olvasni, hogy mi fordulhat elő egy-egy készülékkel, de azért alapvetően ne abból indulj ki, hogy neked is ugyanilyen gondjaid lesznek majd.
    Ha pozitívan állsz hozzá, a navi is jobban viselkedik majd :).
    Nekem amúgy nem tűnt lassúnak, és az egy hét alatt, amíg nyúztam, kimondottan kellemes tapasztalataim voltak vele, pedig tényleg kritikus szemmel nézek minden navit. De ez az első perctől szimpatikus volt, és nem is csalódtam benne.
    Persze ez nem azt jelenti, hogy rá akarnálak beszélni, ez nem is tisztem és nem is érdekem.

    • avatar
      2011. május 7. Válasz
      Gyurci

      @ Zsolto Szerencsére teljesen más szemszögből nézed a készülékeket mint én. Ezért azokat a finomságokat/hibákat is észreveszed, amiket én nem…

  6. avatar
    2011. május 6. Válasz
    Toti

    Kedves Zsolto,

    Még több tesztet kérünk:) Tetszett, mert nem az átlagos navi elemeket próbáltad csak ki, ha nem mint egy “teljes értékű felhasználó” írtál a készülékről

    Talpitoo

    Sajnos adódhatnak problémák a frissítés után, de ha hivatalso forrásból veszed a készüléked, akkor mindent megtesznek hogy segítsenek neked.
    A Bosznia Szerbia Montenegró térképek egyre jobbak, de ne várj tőlük 100%-os lefedettséget.

    Privatban keress meg, tudok meg neked nyújtani további információkat.

    Kellemes hétvégét mindenkinek

    • avatar
      2011. május 7. Válasz
      Gyurci

      @ Totii A térkép lefedettségéről ne privátban ha lehet, biztosan sokakat érdekel.

  7. avatar
    2011. május 6. Válasz

    @Toti: Köszönöm… ahogy eddig, úgy ezután is igyekezni fogok — ha kapok készüléket, én örömmel tesztelek :)

  8. avatar
    2011. május 7. Válasz
    csizi65

    ÜDV

    GPS FORCE ONE
    kiváló a teszt és a készülék is
    köszi zsolto
    kb 1 honapja vágyom egy 40 prémium live-ra
    ez csak ugy érhető el ha eladom a 4310 max-mat
    /ez lehet felhivás is/
    mivel ez idáig ez nem sikerült és egyébként a vas remekül müködik a vágyam alább hagyott de a tesztet olvasva felerősődőtt a lelkemet kinozva
    Illés együttest idézve szabadon:
    Kéne már egy LIVE
    Beatlest:
    HELP

    Szép napot mindenkinek

    • avatar
      2011. május 7. Válasz
      Gyurci

      @ csizi65 Mennyiért árulod, milyen állapotban van, megvan-e mindene, mikori a térkép rajta?
      Hátha valaki…

  9. avatar
    2011. május 7. Válasz
    csizi65

    @Gyurci
    2010 augusztusban vettem kitünő állapotban van 2011 Q1 térkép van rajta ár??,
    mindene megvan nagyon vigyázok rá

    • avatar
      2011. május 7. Válasz
      Gyurci

      @ csizi65 Azt sejtettem az eddigi hozzászólásaidból is. A szíved csücske lehet.

  10. avatar
    2011. május 14. Válasz
    lauko

    20 éves a Navigon.
    Akciók a honlapon.

    • avatar
      2011. május 15. Válasz
      Gyurci

      @ lauko Köszi!

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás