Navigon 70 Premium Live. Teszt helyett csalamádé

A Navigyurci jóvoltából én is kipróbálhattam a Navigon 70 Premium Live navit, és most szokás szerint megmutatom nektek pár tulajdonságát. Akinek nincs ideje végigolvasni a tesztet, „vezetői összefoglalóként” álljon itt a lényeg: tetszett.

A készülék egyik (főleg a tesztelők számára) okos tulajdonsága, hogy beépített képernyőmentő alkalmazás van benne: elég csak rábökni a képernyőn megjelenő fotómasina ikonjára, és máris elkészül a mentés. A teszt során számtalan képet készítettem így. Az alábbiakban bemutatom az érdekesebbeket, és elmondom, miért készültek, mi jut eszembe róluk. Lesz itt szó mindenféléről, ezért lett írásom alcíme az, ami.

Számomra az installálás fontos lépése a Bluetooth-funkciók üzembe helyezése és kipróbálása. Nos, az utóbbi időben nagy szerencsém van, mert a hozzám kerülő navik egyre jobbak ebből a szempontból. A Navigon 70 Premium Live pedig még az „egyre jobbak” közül is toronymagasan kiemelkedett…

A fenti képen az látható, hogy a Navigon 70 Premium Live (de szép hosszú neve van a szentemnek) nem csak egy, hanem két telefont is képes kezelni. No, nem egyszerre, hanem külön-külön, de eldönthetjük, hogy a céges vagy a magán-mobilunkat akarjuk-e használni, vagy ha ketten nyúzzák a készüléket, nem kell minden alkalommal újra párosítaniuk és szinkronizáltatniuk a navival a telefonjukat. A kép jobb felső sarkában mindig, navigálás közben is látjuk, hogy éppen melyik készülék csatlakozik. A középen látható nagy gombok szintén ígéretesnek tűnnek, lássuk, mire képesek!

A csatlakozás még nem minden. Sok navit láttam már elvérezni telefonkönyv-beolvasáson, vagy azért, mert pl. a Symbian S60-as telefonomból be sem tudta olvasni a névjegyeket, vagy azért, mert az ékezetes betűk helyén csak kriksz-krakszok jelentek meg. Nem így a mi hosszú nevű útitársunk! A fenti képen látni, hogy a Nokia 5800XM-ben tárolt majdnem 800 névjegyet szép szorgosan felszítta, akár az egyszeri kiskakas a török császár összes aranyát.

Ezután izgatottan böktem a fent már bemutatott Telefonkönyv-gombra. Felkínál egy kereső-mezőt, amibe elkezdtem begépelni, hogy A-U-T-O-S. Ehhez egy kényelmes, nagy billentyűzetet kapunk:

És láss csodát! Intelligensen, nem csak a névjegyek elején, hanem akár a közepén is keres, megtalálta az összes olyan névjegyemet, amiben előfordul az AUTOS karaktersor. És tisztán látszik, hogy az ékezetekkel sincs semmi gondja (a hosszú duplákkal sem). Ez látszik a következő képen. Bravó!

Tárcsázni persze a szám közvetlen beírásával vagy az előzmények alapján is lehet, amint a következő két kép mutatja.

Ha az adott bejegyzéshez cím is tartozik, akkor azonnal indíthatjuk is a navigálást. Ha a Parkolás gombra kattintunk, akkor a készülék a pontos cím helyett egy közeli nyilvános parkolóba visz minket, ahonnan gyalogos módban folytathatjuk az utat a célig:

Ha már kiválasztottunk egy névjegyet, csörgessük is meg. Ilyen a hívás közbeni képernyő, de csak akkor, ha nincs folyamatban aktív navigálás. Olyankor csak a képernyő felső csíkján látni a legfontosabb adatokat. A kihangosítás minősége kifogástalan, az én autómban elég messze volt tőlem a készülék, mégis jól hallottak engem, és persze én is jól hallottam a másik felet.

A kihangosító-funkcióhoz tartozik pár egyéb okos beállítási lehetőség is, például a telefonhívás hangerejét a navigációétól függetlenül állíthatjuk. Ez azért tetszett, mert én az ismertebb helyeken általában „néma üzemben” navigálok (nem szeretem, ha folyamatosan karattyol a navi), de ha hívás jött, akkor ahhoz nem kellett felhangosítanom a készüléket. A többi beállítási pont önmagáért beszél.

Ha már a navigáláson kívüli funkcióknál tartunk, megmutatom, az online forgalmi adatokon kívül mitől Live a Navigon 70 Premium. A mobiltelefonokról már jól ismert Foreca révén megtudhatjuk, milyen idő várható a környéken.

A Live Traffic segítségével nem csak a helyben elérhető TMC információkat közli, hanem a bécsieket is − hogy miért pont (és miért csak) azokat, azt nem sikerült kiderítenem. A Live sajnos kevesebb TMC-eseményt jelez, mint amennyit az ugyanott elérhető RDS jelezne, általában csak 30 és 40 darab között.

Megállapítottam, hogy a Google-alapú online vállalkozás-keresés is remekül működik rajta. Ez a POI-funkció afféle kiterjesztésének is tekinthető: az adott környéken csak be kell írni, mit keresünk, és ha van olyan vállalkozás, amelyik a Google-nél regisztrálta magát, akkor megkapjuk azok listáját.

Pár mondatot én is szólnék a navigálásról. Számomra új koncepció volt, hogy a Navigon nagy hangsúlyt fektet a parkolásra, mint a navigálás egyik fontos elemére. Az úti cél kiválasztásakor egészen levett a lábamról, hogy az Outlookból szinkronizált névjegyek közül is válogathatok, vagy egy Bluetoothon kapcsolódó telefon címjegyzékében is turkálhatok:

Nagyon tetszett, hogy navigálás közben egy felülről beúsztatható gyorsmenüben elérhetőek a környéken található benzinkutak, parkolók vagy éttermek (beállítástól függően):

Az alábbi kijelző láttán pedig a szavam is elállt, annyira tetszett. Behajtottam az Alagútba, és ez a látvány fogadott a Navigon képernyőjén. Ezen a képen jó látni a jobb alsó sarokban a képernyőmentést lehetővé tevő, narancssárga fényképezőgép-ikont is.

A Navigon az iGO-tól és a TomTomtól egészen eltérően oldotta meg a sávasszisztens-funkciót. A kép jobb szélén egy áttetsző hátterű, „bevetített” ablakban jelenik meg, hogy melyik sávot kell követnünk. Eleinte furcsa volt, de azt hiszem, meg lehet szokni:

Ezt az alábbi mentést csak azért mutatom meg, mert ilyen szép éjszakai képernyőt még semelyik navin nem láttam − élőben hihetetlenül hangulatos a felhők mögött bujkáló hold a horizonton.

Amin viszont eléggé elcsodálkoztam, hogy a jelek szerint ez a térképverzió még úgy tudja, a Margit híd nem járható, legalábbis őkelme sehogy se akart áttervezni rajta, pedig látszik, hogy az lenne a legkézenfekvőbb:

Amitől én nem voltam elájulva, az a kijelzője. Egyrészt még ez is az éppen használható 480 × 272-es felbontást kapta, ami a célnak megfelel, de nem lehet leírni, mennyivel szebb képe van egy 800 × 480-as kijelzőnek. Másrészt én azt tapasztaltam, hogy a napfényben tapasztalható láthatósága épp hogy csak átlagos:

A minőségről sokat elmond az is, hogy a színek nem szemből nézve csúnyán átfordulnak, ami az olvashatóságot is befolyásolja. Mondhatnánk, hogy a navit úgyis csak szemből nézi az ember, de ez nem egészen igaz, mert például ha van segédnavigátorunk, aki kezeli a készüléket, de az nem direkt felé van fordítva, akkor ő már alig látja, mi van a képernyőn. Az öt ikon elvileg egyenletesen sárga színű kellene, hogy legyen, és vegyük észre, hogy a feliratok is szinte olvashatatlanná váltak:

Ennek ellenére – talán a fentiekből már kiderült – nekem nagyon tetszett a Navigon 70 Premium Live. Számtalan apró okosság van benne, amelyek megkönnyítik és egyszerűbbé teszik a használatát. Hagy egytől ötig osztályoznom kellene, 4,5-et adnék rá, a fő levonást persze a magyarországi térkép miatt kellene elszenvednie.

A készüléket a Navigon AG magyarországi képviseletétől kaptuk. Ezúton is köszönjük.

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2011/03/20/navigon-70-premium-live-mi-van-a-dobozban/
https://navigyurci.hu/2011/03/28/navigon-70-premium-live-utazas-az-ismeretlenbe/

57 hozzászólás
  1. avatar
    2011. május 19. Válasz
    Talpitoo

    Ha jól értelmezem, akkor Magyarországon a rádiós TMC-t nem tudja használni a készülék, csak a Live által elérhető infókat. (Bár érdekes módon a magyarországi Live funkciók között ez nem is szerepel, mivel a Navigon német és angol oldalai szerint hivatalosan csak az alábbiak érhetőek el itthon: Events, Mobile Safety Camera, Weather.) Ha így van, akkor vajon meg lehet-e venni külön hozzá a TMC Premiumot (az angliai oldal szerint igen, német oldal szerint nem)? Jó lenne ha valaki összegezné azt is, hogy a Live (és Google Local Search) funkciók közül végül is mi az ami jelenleg Magyarországon elérhető. És még valami, vajon a Live nélküli 70 okosítható-e Live-ossá (német, angol oldal szerint nem)? Előre is köszönöm a szakavatott kollégák nyomozói munkáját. ;)

  2. avatar
    2011. május 20. Válasz
    Talpitoo

    @Gyurci
    Köszönöm a választ, ismerem a cikkedet. Sajnos nekem abból nem derült ki egyértelműen, hogy pl. azok a Live funkciók, amik az első képen látszanak, mind működnek-e Magyarországon. Nem csak elviekben, hanem tényleg adott-e valaha infót, pl. a parkolási helyekről bárhol, vagy az üzemanyag árakról (ezek a magyar oldal szerint sem működnek itthon)?

    Szóval az RDS TMC dolog sántít.
    Nekem az nem világos, hogy miért írja a magyar oldal is a következőket: “TMC ajándékba, amennyiben a Traffic Live nem érhet? el. TMC információk ingyenesen foghatók az alábbi országokban: A, B, CH, CZ, D, DK, E, FR, I, N, NL, S.”? Magyarország a Premium TMC szolgáltatások között szerepel, amit elvileg külön kell megvenni, mert nem tartalmazza a készülék: “A Premium TMC szolgáltatásokra a következő országokban lehet előfizetni: A, D, F, HU, FIN, N, PL, S, SL, UK (a szolgáltatások és árak országonként eltérőek lehetnek).”

    Kezd kissé káosz lenni a fejemben TMC ügyben, mert a Navigon más-más nemzeti oldalain, sőt készülékenként is mást-mást írnak arról, hogy mit foglal magában a TMC, TMCPro, Premium TMC, illetve, hogy ezek közül mit tud a készülék. Egy példa a 70 Premium nem Livos verziójára német oldalról: “Kostenfreier TMC-Empfang ist in folgenden Ländern möglich: A, B, CH, CZ, D, DK, E, I, N, NL, S. TMC Pro Empfang für A, D, F, FIN, N, S, UK kostenpflichtig (abhängig von Produktvariante und Land). Premium TMC ist in folgenden Ländern kostenfrei verfügbar: Finnland, Frankreich, Ungarn, Norwegen, Polen, Schweden, Slowenien, Vereinigtes Königreich”
    Ugyanez magyar oldalon: “A TMC információk ingyenesen foghatók az alábbi országokban: A, B, CH, CZ, D, DK, E, FR, I, N, NL, S. A Premium TMC szolgáltatásokra a következő országokban lehet előfizetni: A, D, F, HU, FIN, N, PL, S, SL, UK (a szolgáltatások és árak országonként eltérőek lehetnek).”
    Nem kis különbség van a kettő között!

    Országonként is különbözhet ezek szerint a készülékek tartalma, vagy a leírás rossz? Azért egy ilyen színvonalú kütyünél illene a vevőt pontosan informálni. Kíváncsi lennék Zsolto RDS TMC tapasztalatára is.

    Apropó sok fórum hozzászólásban olvastam más oldalakon olyan problémákat, hogy a készülék pl. szoftverfrissítés után meghalt. Magam is próbáltam volna boltban nyomkodni 70 Premiumot, 40 Premiumot és 8410-est, de az első restet után is halott volt (és nem csak lemerült!), a másik kettőt a menüben mászkálással kifagyasztottam. Mindamellett, hogy a készülék ár-tudás aránya nagyon vonz, egyszerűen az ilyen pontatlanságok és rengeteg probléma visszajelzés miatt habozok megvásárolni. Ugyanakkor nem találok a piacon megfelelő alternatívát (Tomtom kizárva, Garmin még csak most pedzi a Live-ot, persze drágán).

  3. avatar
    2011. május 20. Válasz
    Talpitoo

    @Gyurci
    Köszönöm. Lassan összecsorog az infó, de azért még nem tiszta a kép. És hát ugye azok a fránya szoftverproblémák, fagyások, el nem indulások. Azt hiszem alszok még rá párat. Lehet kivárom a Garmin nüLink! 2390-et, hátha megéri majd a pénzt amit kérnek érte. Valaki esetleg nem akarna a kezedbe nyomni egy ilyent is egy korai teszt erejéig? :) És tényleg, Magyarországon funkcionál a Garmin Live?

    • avatar
      2011. május 20. Válasz
      Gyurci

      @ Talpitoo Nagyon ritkán jár nálam Garmin, de ha utánam akarnak dobni egyet egy teszt erejéig, biztosan nem szaladok el előle…

  4. avatar
    2011. május 22. Válasz
    Toti

    Kedves @Talpitoo,

    A specifikációk országonként elérhetnek, és hogy ne legyen könnyű az életünk el is térnek:)
    Pl a Premium TMC nem csak a Premium készülékekben található meg Mo.-on.
    Vannak okosítható készülékek, pl a 40 és 70 Plusból és Premiumból, tudsz csinálni live-os készüléket, de nem lesz 70 LIVE készülék. A különbség az, hogy a gyári 70 live-ban be van építve az internet kártya hátulra, az okosított készülékek esetében a modult a töltő és a készülék közé kell illeszteni. A külön kapható live modulnál 3 hónapig ingyenes a szolgáltatás, a LIVE készülékeknél pedig 15 hónap
    remélem tudtam segíteni

    • avatar
      2011. május 23. Válasz
      Gyurci

      @ Toti Köszönjük.

  5. avatar
    2011. május 23. Válasz
    László

    @Toti,
    mennyiért lehet megoldani a 70 Prémium live upgrade-jét? (modul ára, beszerezhetősége?)
    Nálam még probléma, hogy a TMC-t vagy nem találja, de olyan is van, hogy eldobja útközben, néha magától kikapcsol a készülék és újra indul. Van másnak is hasonló tapasztalata?

  6. avatar
    2011. május 25. Válasz
    Talpitoo

    @Toti. Igen, sok hasznos infóval szolgáltál, köszönöm. Én jelenleg Németországban használnám leginkább a készüléket, és itt is vásárolnék (szerencsére jóval nyomottabb áron) Mivel Magyarországon is szeretném nemegyszer használni, ezért nem mindegy hogy a külföldön vásárolt kütyü tudja-e pl. a TMC-t, a Live-ot, milyen a térképe stb.

  7. avatar
    2011. július 8. Válasz
    lopakodo

    Nem régen vettem egy 70 Premium (nem Live) készüléket. Életemben nem volt GPS-em, de most rászántam egy kisebb összeget. A lényeg: Lefrssítettem az alapszoftverét és a térképet is 2011 Q2-re. A frissítés utáni újraindításnál kisebb zavar volt, vagy én bénáztam, először azt írta ki a kijelzőre, hogy a frissítés nem sikerült. Aztán a következő bekapcsolásnál, már indult minden és a PC-re kötve azt jelezte, hogy a legfrissebb szoftver fut.
    Első útja Szolnokról Nyíregyházára vezetett, semmi probléma nem volt. Utcaszintig pontos térképek jó működés. Aztán a következő menet Szolnok – Kosovo (Kosovska Mitrovica) mély víz. A boltban megnéztük, a kérdéses város nem szerepelt a térképen, csak a fő útvonalak (Koszovón belül). A frissítés után már Mitrovica is megvolt, utcákkal. Elindultunk, én meg a Navigon. Szépen dolgozott, Belgrádi elkerülőre terelésnél is megtalálta az utakat, az alagutak szépen mutatkoztak a kijelzőn egymás után. Kragujevác, Kraljevo utca szintig pontos. Kraljevo után LEFAGYOTT. Egyszer csak azt vettem észre, hogy nem változik semmi a kijelzőn. Nem reagált a kapcsolóra, csak arra amikor kihúztam a szivargyújtóból. Na, gondoltam, lementem a térképről. A csatlakozó visszadugása után azonban ott folytatta a navigációt ahol éppen tartottam, ment minden tovább, most már az út végéig (730km). Mitrovicában viszont azt kellett konstatálnom, hogy az utcaszintű térképe a városnak az az ellenség félrevezetése miatt van, köszönő viszonyban sincs a valósággal. Akár ne is lenne. Holnap megyek Pristinába, ott is kipróbálom.
    Útközben még csatlakoztattam a bluetooth-szal a telefonomat, feltöltöttem a kapcsolatokat. Az útközbeni lefagyást eltekintve tetszik, előzetes tapasztalat nélküli használó létemet figyelembe véve mint első GPS készülék bejön. Tanulom még.

    • avatar
      2011. július 9. Válasz
      Gyurci

      @ lopakodo Jó kis leírás, várjuk a folytatást. :)

  8. avatar
    2011. augusztus 26. Válasz
    lopakodo

    Úgy látom sok hozzászóló nem volt. Sebaj, itt vagyok újra pár ezer megtett kilométer már van a GPS-ben, gyűlnek a megosztható infók.
    Azóta megjártam nemcsak Pristinát, hanem Koszovóból a Kulina átkelőn beutaztunk Montenegróba is. Először nem ott akartunk menni, hanem Zubin Potok felé, Szerbián keresztül, de a napi események és a navigáció által nem jelzett útblokád ezt az utat járhatatlanná tette (nem a navi hibája). Viszont így jó tapasztalat volt a hegyre felfelé menet a magasságot követni a GPS kijelzőjén látható számokat figyelve. Nagyon magasan voltunk (1800m körül) Az országon átkeltünk a tengerpartig, ott számos autós kirándulást tettünk nevezetesebb helyekre, majd Szerbián keresztül Magyarországra utaztunk. Kérdezte valaki, hogy dolgozik a GPS a Balkánon. Egy mondatban összefoglalva hasznos segítség, de ebben a régióban jellemző, hogy egyik napról a másikra utcákat zárnak le, utakat építenek, azaz nagy segítség a navigációs készülék, de nyitott szemmel, ésszel kell közlekedni. Tapasztalatom, hogy Montenegróban bátran lehet a Navigon után menni (frissített szoftverrel), de azért egy láthatóan gyalogösvényre nem kell ráhajtani ami a hegytetőre visz! A tengerparti városok utcaszintig jó térképpel szerepelnek (Podgorica -na jó ez nem tengerparti-, Budva, Kotor, Petrovac)
    Példa: szállásfoglalás során internetről kapott koordinátákat beütöttem célként (Petrovac na Moru) A célt elérvén házigazda telefonhívásra elénk jön és csodálkozik, eddig még senki sem jött ilyen közel egyedül az apartmanhoz a girbe gurba utcácskák láttán ezen nem is csodálkoztam. 20 métert kellett volna még mennünk a házig.
    Másik példa: útikönyvből olvastam, a Kotori öböl panorámája csak a Kotor feletti szerpentinről élvezhető. Beütöttem célként a falut ahová a szerpentinnek vezetnie kellett és a Navigon hihetetlen szűk, eldugott utcákon át felvezetett bennünket az óhajtott szerpentinre.
    Gyönyörű volt, meredek, lélegzet-elállító.
    Hazafelé tartottunk már Magyarországra mikor a Moraca folyó meredek falú szurdokában elvesztettük egyszer-kétszer a jelet, de ez talán természetes, ha a szikla fölénk hajlik, eltakarva az eget.
    Aki alagutat szeret látni a kijelzőn annak is ajánlom Montenegrót, az egyikben több mint négy kilométer hosszan lehet haladni 2,5 euróért. A számított kiérkezésünk nem volt ugyan teljes szinkronban a valósággal, de az élmény megfizethetetlen:)
    Szerbiába a Bijelo Polje városon át vezető úton jutottunk ahol Uzice, Cacak, Belgrád útvonalon nem autópályán utaztunk. Gond nem volt a készülékkel.
    Mostanában nem volt gond a lefagyással, azaz a probléma nem jelentkezett. Így nem tudtam megfigyelni mihez köthető a jelenség.
    A montenegrói nyaralás óta jártam ismét Pristinában, többször is, több útvonalon és jók a tapasztalataim az utcákkal is. Bár ott is nagy útépítések folynak, a navigáció jól használható.

    • avatar
      2011. augusztus 27. Válasz
      Gyurci

      @ lopakodo Azta, ez nagyon élvezetes volt, köszi!! Legfőképpen a kelet európai lefedettség érdekel, méghozzá nem az amit a leírásban olvashatok. Ezért duplán értékes a leírásod!

  9. avatar
    2011. augusztus 26. Válasz

    Húúú, nagyon köszi, hogy leírtad a tapasztalataidat. Csuda izgalmas volt olvasni, nagy élményekben volt részetek együtt :)
    Ez egy nagyon klassz vas, nekem is nagyon szimpatikus. Úgy látom, meg is éri az árát. :)

  10. avatar
    2011. szeptember 2. Válasz
    peter

    Nem kis mértékben Gyurci remek leírásainak köszönhetően Navigon 4530_max készülékemet 6310-re fejlesztettem-persze a készülék Németországban is járt, mert itt annyira nem ment. (EE volt nem EU). Most 6310-ről 6350 live – ra próbáltam, miután LIVE modul remek áron volt kapható és a frissítés a Fresh-ben rendelkezésre állt. Az upgrade után a készülék a bejelentkezés első képénél lemerevedett és még a reset gombbal sem lehet semmit tenni. Tud-e valaki segíteni ezen.

    • avatar
      2011. szeptember 2. Válasz
      Gyurci

      @ peter Amikor lefagy van rajta Live modul? Készítettél a frissítés előtt mentést? Látja még a számítógép?

    • avatar
      2011. szeptember 2. Válasz

      Nem hangzik túl jól, remélem, Gyurci tud majd segíteni. Én vagyok most az ügyeletes, de hamarosan előkerül ő is, kitartás :)
      …vagy talán valaki másnak lesz ötlete… úgy értem, a Navigon üfsz-on kívül — tényleg, őket próbáltad már megkérdezni?

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás