Navigon 70 Premium Live. Teszt helyett csalamádé

A Navigyurci jóvoltából én is kipróbálhattam a Navigon 70 Premium Live navit, és most szokás szerint megmutatom nektek pár tulajdonságát. Akinek nincs ideje végigolvasni a tesztet, „vezetői összefoglalóként” álljon itt a lényeg: tetszett.

A készülék egyik (főleg a tesztelők számára) okos tulajdonsága, hogy beépített képernyőmentő alkalmazás van benne: elég csak rábökni a képernyőn megjelenő fotómasina ikonjára, és máris elkészül a mentés. A teszt során számtalan képet készítettem így. Az alábbiakban bemutatom az érdekesebbeket, és elmondom, miért készültek, mi jut eszembe róluk. Lesz itt szó mindenféléről, ezért lett írásom alcíme az, ami.

Számomra az installálás fontos lépése a Bluetooth-funkciók üzembe helyezése és kipróbálása. Nos, az utóbbi időben nagy szerencsém van, mert a hozzám kerülő navik egyre jobbak ebből a szempontból. A Navigon 70 Premium Live pedig még az „egyre jobbak” közül is toronymagasan kiemelkedett…

A fenti képen az látható, hogy a Navigon 70 Premium Live (de szép hosszú neve van a szentemnek) nem csak egy, hanem két telefont is képes kezelni. No, nem egyszerre, hanem külön-külön, de eldönthetjük, hogy a céges vagy a magán-mobilunkat akarjuk-e használni, vagy ha ketten nyúzzák a készüléket, nem kell minden alkalommal újra párosítaniuk és szinkronizáltatniuk a navival a telefonjukat. A kép jobb felső sarkában mindig, navigálás közben is látjuk, hogy éppen melyik készülék csatlakozik. A középen látható nagy gombok szintén ígéretesnek tűnnek, lássuk, mire képesek!

A csatlakozás még nem minden. Sok navit láttam már elvérezni telefonkönyv-beolvasáson, vagy azért, mert pl. a Symbian S60-as telefonomból be sem tudta olvasni a névjegyeket, vagy azért, mert az ékezetes betűk helyén csak kriksz-krakszok jelentek meg. Nem így a mi hosszú nevű útitársunk! A fenti képen látni, hogy a Nokia 5800XM-ben tárolt majdnem 800 névjegyet szép szorgosan felszítta, akár az egyszeri kiskakas a török császár összes aranyát.

Ezután izgatottan böktem a fent már bemutatott Telefonkönyv-gombra. Felkínál egy kereső-mezőt, amibe elkezdtem begépelni, hogy A-U-T-O-S. Ehhez egy kényelmes, nagy billentyűzetet kapunk:

És láss csodát! Intelligensen, nem csak a névjegyek elején, hanem akár a közepén is keres, megtalálta az összes olyan névjegyemet, amiben előfordul az AUTOS karaktersor. És tisztán látszik, hogy az ékezetekkel sincs semmi gondja (a hosszú duplákkal sem). Ez látszik a következő képen. Bravó!

Tárcsázni persze a szám közvetlen beírásával vagy az előzmények alapján is lehet, amint a következő két kép mutatja.

Ha az adott bejegyzéshez cím is tartozik, akkor azonnal indíthatjuk is a navigálást. Ha a Parkolás gombra kattintunk, akkor a készülék a pontos cím helyett egy közeli nyilvános parkolóba visz minket, ahonnan gyalogos módban folytathatjuk az utat a célig:

Ha már kiválasztottunk egy névjegyet, csörgessük is meg. Ilyen a hívás közbeni képernyő, de csak akkor, ha nincs folyamatban aktív navigálás. Olyankor csak a képernyő felső csíkján látni a legfontosabb adatokat. A kihangosítás minősége kifogástalan, az én autómban elég messze volt tőlem a készülék, mégis jól hallottak engem, és persze én is jól hallottam a másik felet.

A kihangosító-funkcióhoz tartozik pár egyéb okos beállítási lehetőség is, például a telefonhívás hangerejét a navigációétól függetlenül állíthatjuk. Ez azért tetszett, mert én az ismertebb helyeken általában „néma üzemben” navigálok (nem szeretem, ha folyamatosan karattyol a navi), de ha hívás jött, akkor ahhoz nem kellett felhangosítanom a készüléket. A többi beállítási pont önmagáért beszél.

Ha már a navigáláson kívüli funkcióknál tartunk, megmutatom, az online forgalmi adatokon kívül mitől Live a Navigon 70 Premium. A mobiltelefonokról már jól ismert Foreca révén megtudhatjuk, milyen idő várható a környéken.

A Live Traffic segítségével nem csak a helyben elérhető TMC információkat közli, hanem a bécsieket is − hogy miért pont (és miért csak) azokat, azt nem sikerült kiderítenem. A Live sajnos kevesebb TMC-eseményt jelez, mint amennyit az ugyanott elérhető RDS jelezne, általában csak 30 és 40 darab között.

Megállapítottam, hogy a Google-alapú online vállalkozás-keresés is remekül működik rajta. Ez a POI-funkció afféle kiterjesztésének is tekinthető: az adott környéken csak be kell írni, mit keresünk, és ha van olyan vállalkozás, amelyik a Google-nél regisztrálta magát, akkor megkapjuk azok listáját.

Pár mondatot én is szólnék a navigálásról. Számomra új koncepció volt, hogy a Navigon nagy hangsúlyt fektet a parkolásra, mint a navigálás egyik fontos elemére. Az úti cél kiválasztásakor egészen levett a lábamról, hogy az Outlookból szinkronizált névjegyek közül is válogathatok, vagy egy Bluetoothon kapcsolódó telefon címjegyzékében is turkálhatok:

Nagyon tetszett, hogy navigálás közben egy felülről beúsztatható gyorsmenüben elérhetőek a környéken található benzinkutak, parkolók vagy éttermek (beállítástól függően):

Az alábbi kijelző láttán pedig a szavam is elállt, annyira tetszett. Behajtottam az Alagútba, és ez a látvány fogadott a Navigon képernyőjén. Ezen a képen jó látni a jobb alsó sarokban a képernyőmentést lehetővé tevő, narancssárga fényképezőgép-ikont is.

A Navigon az iGO-tól és a TomTomtól egészen eltérően oldotta meg a sávasszisztens-funkciót. A kép jobb szélén egy áttetsző hátterű, „bevetített” ablakban jelenik meg, hogy melyik sávot kell követnünk. Eleinte furcsa volt, de azt hiszem, meg lehet szokni:

Ezt az alábbi mentést csak azért mutatom meg, mert ilyen szép éjszakai képernyőt még semelyik navin nem láttam − élőben hihetetlenül hangulatos a felhők mögött bujkáló hold a horizonton.

Amin viszont eléggé elcsodálkoztam, hogy a jelek szerint ez a térképverzió még úgy tudja, a Margit híd nem járható, legalábbis őkelme sehogy se akart áttervezni rajta, pedig látszik, hogy az lenne a legkézenfekvőbb:

Amitől én nem voltam elájulva, az a kijelzője. Egyrészt még ez is az éppen használható 480 × 272-es felbontást kapta, ami a célnak megfelel, de nem lehet leírni, mennyivel szebb képe van egy 800 × 480-as kijelzőnek. Másrészt én azt tapasztaltam, hogy a napfényben tapasztalható láthatósága épp hogy csak átlagos:

A minőségről sokat elmond az is, hogy a színek nem szemből nézve csúnyán átfordulnak, ami az olvashatóságot is befolyásolja. Mondhatnánk, hogy a navit úgyis csak szemből nézi az ember, de ez nem egészen igaz, mert például ha van segédnavigátorunk, aki kezeli a készüléket, de az nem direkt felé van fordítva, akkor ő már alig látja, mi van a képernyőn. Az öt ikon elvileg egyenletesen sárga színű kellene, hogy legyen, és vegyük észre, hogy a feliratok is szinte olvashatatlanná váltak:

Ennek ellenére – talán a fentiekből már kiderült – nekem nagyon tetszett a Navigon 70 Premium Live. Számtalan apró okosság van benne, amelyek megkönnyítik és egyszerűbbé teszik a használatát. Hagy egytől ötig osztályoznom kellene, 4,5-et adnék rá, a fő levonást persze a magyarországi térkép miatt kellene elszenvednie.

A készüléket a Navigon AG magyarországi képviseletétől kaptuk. Ezúton is köszönjük.

Kapcsolódó cikkek:

https://navigyurci.hu/2011/03/20/navigon-70-premium-live-mi-van-a-dobozban/
https://navigyurci.hu/2011/03/28/navigon-70-premium-live-utazas-az-ismeretlenbe/

57 hozzászólás
  1. avatar
    2011. december 27. Válasz
    Csubakka

    Igen ezzel én is találkoztam. A live modulhoz kapott leírás szerint ezek azok a készülékek amiknek a szoftverét mindenképp frissíteni kell. Míg a 70 Premium-on nem szükséges, mert azon már alapból is olyan szoft. van ami tudja kezelni a live modult-t. (Ettől függetlenül volt rá frissítés amit fel is tettem)
    Nem nagyon tudok előre lépni, úgyhogy valószínűleg írok emailt a navigon-nak.
    Köszönöm a segítséget!

  2. avatar
    2011. december 27. Válasz
    László

    Sajnos az a helyzet, hogy a PR 70 nem kompatibilis a szoftvere miatt a live modullal ill. funkcióval. A navigon.com német oldalán is látható, hogy egyértelműen csak a PR 40-hez ajánlják mint opciós tartozékot. Ezt kérdésemre a vevőszolgálatuk is megerősítette emailben. Van viszont kb. 40 €-ért a navigon flow update, ami gyakorlatilag a navigon 92-es szintéjre hozza fel a kütyüt, valóban felhasználóbarát felületel. Nálam bejött, úgy gondolom megérte! Buék minden navigonosnak!

  3. avatar
    2011. december 27. Válasz
    Csubakka

    Értem!
    Köszönöm a segítséget!

  4. avatar
    2012. június 12. Válasz
    hazafi

    Szép estét!!

    Most vettem kéz alól egy PR40Live-t.
    Megjárta Németországot mert a Live-nem működött.
    Kicserélték a modult!
    Most azt írják hogy:
    “Kivizsgáltuk az ügyét a traffic live szolgáltatással kapcsolatban. Magyarországon nem működik ez a szolgáltatás.

    A következő linken megtekintheti az egyes Live szolgáltatások elérhetőségét, országokra bontva.

    http://www.navigon.com/portal/de/karten_services/live_services/index.html

    Német nyelven találja meg itt, kérjük hogy válassza a “Verfügbarkeit” menüpontot.

    Akkor, hogyan állunk??
    Akkor minek fizetnénk érte??

    A gépemben ( a device-ben ) vélhetően nincs benne a szükséges sem a Mo-i sem más országbeli “alkatrészek”, sorok !

    Tud valaki ilyen egy-egy országhoz tartozó sort?
    Olyat mint a TMC prémiumhoz CG1XUP-R574D2-R3CQTW ????, hogy kiróbálhassam igaz-e amit írnak??
    Mindjárt lejár az ingyenes időm!!

    Köszönöm!!

    • avatar
      2012. június 13. Válasz
      Gyurci

      @ hazafi Szia, már nincs semmim a Navigonhoz. Viszont azt határozottan tudom, hogy MŰKÖDÖTT a Live TMC Magyarországon, valamint azt is, hogy nem a Trafficnav által közzétett adatokat használta, valami mást, mert esemény egy jó ideig alig volt (30-40 db).
      https://navigyurci.hu/wp-content/uploads/2011/08/8450_livetmc.jpg

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás