Még mindig dilemma a „- Melyiket vegyem?” kérdésköre… Mint az előző tesztben Gyurci megjegyezte, lehet hogy nem megy bontásba a “HŰ TÁRS”. Addig is kaptam használatra egy 7 colos vasat, hogy hasznosan tölthessem a nem kevés várakozási időt…
Kb.egy hete ismerkedünk. Vagyis én vele. Bemutatkoztam. Ő nem, mert rá van írva. YAMOTO 7. Hm. Legalább neve van. Gyurci a kezembe nyomta. Nem sok időnk volt beszélgetni (Gyurcival)…
– Van rajta egy Be On Road Truck – mondta majdnem szó szerint futtában, és már rohantunk is tovább. Gyurci a Ladával, és meg YAMOTO 7-el, és a kollégámmal. A kollégám vezetett, (a Yamoto ez irányú képességét, most nem próbálom ki) de néha kíváncsian átpislogott a jobb oldalra, ahol mint mindig, az első benyomás a Power gomb. Bevallom nem volt még ilyen „vágódeszkám” 7 coll, jó nagy…
Nem részletezném magát a készüléket, mert nem ez a feladat. Pillanatok alatt betölti a progit. Majd kikapcsol. Lemerült az akksi, és nincs kéznél töltő. A kolléga kütyüjéből nagy izgalommal kitépett töltőkábel nem jó. Ezért már nem állunk meg, mert soha nem érünk oda. Forgatom a tepsit bekapcsolatlanul. Mit lehetne még kezdeni vele? Mondjuk, pingpongozni, simítóként használni vakolásnál, söralátét, tésztát gyúrni rajta. Jönnek az ötletek a baloldalról is. Közben felvázolom a kollégának, hogy miről van szó. Mi ez a Be-On_Road. Nem sokat tudok róla. Egyszer letöltöttem Androidra. Majdnem teszt lett belőle. Nem a truckos volt, csak a sima. Ahhoz képest, hogy ingyen volt nem volt rossz.
Megállunk egy ASFiNAG parkolóban. Jók ezek a parkolók (Ausztriában). Nagy, tiszta, és sok helyen van wifi is. Előszedem a töltés kellékeit. USB kábel, egy általános szivartöltővel. Akkor hadd szóljon. Már nem kapcsol ki. Megyünk tovább az állomáshelyre, ami már nem 14-18 órás út. Ide megyünk a szomszédba. Nincs már „fegyencjárat”, nem kell elindulni vasárnap hajnalban, sőt az utóbbi időben már éjjel kellett. Ez volt a halálom. Nem csak nekem.
Azért maradok a „hagyományoknál”, és terveztetek vele egy hosszú utat. 1638 km, 2 p 54 mp. Nem mondanám, hogy gyors. Sőt… A későbbiekben kiderül, hogy minden kikapcsolás után újra be kell adni neki az útvonalat, ugyanis nem menti el. Ez egy elég bosszantó hiba, ha az ember megtervez valamit köztespontokkal tűzdelve, és eltűnik. Minden bekapcsoláskor újra kell pötyögni. Vagy…
Később részletezem a „harcot” amit vívtam, hogy tudjak képernyőmentést készíteni. Ez talán nem látszik fontosnak, mert az olvasót nem kell, hogy érdekelje egy cikk elkészítésének módja. Addig is, röviden a lényeg: ahhoz, hogy szemléletes és részletes legyen, szükség van képernyőmentésre, hogy ne kelljen fényképezni. Hol élünk??? Nem árulok el titkot, de nem sikerült a „tepsiről” screensotot készíteni. Ezért innen-onnan kellett összeszednem képeket és sajnos ezért hiányzik a képekről a magyar felirat is. Egyébként, természetesen van magyar menü.
Szóval, visszatérve az útvonal mentésére (azaz inkább nem elmentésére). Ki lehet küszöbölni, de így már elég macerás: igénybe kell vennünk az „Útvonal mentés” funkciót, amit egyébként soha nem használtam még egyetlen naviban sem. Most jutott eszembe nekem is ez a lehetőség. Két hétig bosszankodtam miatta.
Nem egy bonyolult a menürendszer.
Főmenü:
Uticél:
Megadhatunk címet, koordinátát vagy kereshetünk az előzményekben is. Érdekes helyet, útvonalon, cím mellett. Ami kérdés szokott lenni, az irányítószám Angliában. Igen. Tud keresni irányítószám szerint is, természetesen ez minden országra vonatkozik. Cím beadáskor, a listát azzal kezdi, amiket már egyszer beírtál. A várost és az utcát is. A kis zászló nekem jól jött, és az előzményekben is így jelenik meg, ezért nem kell végig bogarászni. Ha mondjuk, kerestél egy címet, de akkor nem volt még rá szükséged, viszont később, már kellett, akár mint célpont, akár mint köztespont, sokkal könnyebb megtalálni, ha már elég hosszú az előzmények listája. Apró, de hasznos lehetőség.
A térképbe kattintva, a kijelölt pontot is felhasználhatjuk, uticélnak, köztespontnak, és el is menthetjük mint poit, vagy megnézhetjük a térképen. Ehhez tartozok még egy apró, de szerintem hasznos lehetőség is, ez pedig az út kizárása. A kiválasztott ponttól, a következő kereszteződésig zárja le az utat. Gondolj bele: ha tudsz egy utat amit valamiért lezártak, akkor legközelebb nem fog arra tervezni, és neked nem kell köztespontot beadnod, hogy kikerülje. Jó példa erre a leverkuseni híd, ami ki tudja meddig lesz lezárva, de nem szüntetik meg, így a térképeken továbbra is rajta lesz.
Egy érdekes van benne, amit nem tudtam kipróbálni, ez pedig az online keresés. Sajnos nem vittem magammal, „valami” telefont. Miért? A szerkezet, alkalmas lenne kapcsolódni bluetoothon keresztül telefonhoz, ami kapcsolódik a nethez. Gyurci mondta, hogy vigyek egy „valami” telót, amivel ezt meg lehet csinálni. A valamit arra értette, mint később kiderült, hogy ne legyen okos, csak olyan „sima” (hagyományos mobiltelefon). Volt nálam egy x3-as Huawei, gondoltam ez már elég „sima”. Tévedtem. Ennél azért „butább” kellett volna. Lényeg, hogy Gyurci elmondása szerint, még nem találkozott olyan okostelefonnal, ami a navigációk ezen opcióját használni tudta volna (kivéve a Nokia 5230, ami Symbian-os – by Gyurci). Tehát, ezt az opciót nem tudtam kipróbálni, viszont kihangosítóként mükszik. Ez a szolgáltatás dolog sem tiszta, a fentiek miatt (erről a részről pár mondat hamarosan egy külön írásban – by Gyurci):
A vas elég gyorsan talál jelet, és a későbbiekben nehezen hagyta el. Sőt, nem is emlékszem hogy elhagyta volna, hacsak nem az alagutakkal tűzdelt olasz, vagy osztrák Alpokban guriztam. Rövidebb útvonalat ha csak egy célpont van, elég hamar megtervez. Nem mondom hogy gyors, de nem is bosszantóan lassú. Ha már vannak köztes pontok, akkor kicsit gondolkozik, de hogy ez az idő gyors, vagy lassú az teljesen szubjektív.
Az útvonal tervezésének megadására, a szokásos lehetőségek vannak, szgk.-tgk.-gyalogos és nem hiszek a szememnek! HELIKOPTER! Mindig szerettem volna valami légi alkalmatosságot vezetni. A sárkányig jutottam (nem, nem dobtam ki senkit az emeletről!!). Ez a helikopter nagyon érdekes. A góréknak ne szóljatok, mert így is azt hiszik néha hogy repülőt vettek, amikor leperkálták a lóvét a traktorért. Nem hiányzik ez nekünk. A legviccesebb, hogy a földi járműveknek beadható „autópályák engedélyezése” „fizetős utak engedélyezése” mellett a helikopternek is megadhatjuk. „úthoz rögzített”.
Az útvonal tervezése lehet „gyors” és „rövid” ennyi. Semmi öko, meg gazdaságos. Vessetek meg (azért személyes találkozáskor ne dobáljatok kővel), de nem terveztettem még soha ilyeneket. Jó ez az egyszerűség, ami az egész menüt jellemzi. Visszatérve a helikopteres dologra. Úgy érzem, egy „busz” opciónak sokkal több hasznát vennénk a földi fuvarozásban.
A kijelző: nagy. Egy személykocsiban valószínű hogy túlságosan is, de ez egy kamionos navi. Azért jegyzem meg, mert van „mezei” változata is. A gombok nagyok, a felíratok olvashatóak. Ebben is lehet állítani a betűméretet, ami a kijelzett utcanevekre vonatkozik. Nekem tetszik, és jónak tartom. És ennek praktikus oka van, de ezt később részletezem.
A képernyő jobb oldalán találunk egy gyorsmenüt. A kép ne tévesszen meg senkit. Nem teszi a készüléken kívülre, mint hologramot:
A fogaskerekekre kattintva felnyílik. Nem zavar be az útvonalba. Ötletes. Innen a következők érhetők el, fentről-lefelé:
– térkép/térképek listája
– kedvencek
– poi keresés
– objektumok
– címkék
Beállíthatjuk azt is, hogy mutassa-e az épületeket (amit nem láttam), mert a nálam lévő verzióban nem jelenítette meg a készülék, vagy nem jártam annyira bent egy városban (belvárosban), hogy megjelentek volna.
Volt más is amit nem jelenített meg. Alatta a 2D/3D váltó, illetve ez alatt a „fent észak” gomb. Ez alatt a hang kikapcsolása. Utána a kijelzőre illesztése az útvonalnak, és a menü bezárása. Képernyőn belül, jobboldalon a +/- amivel a térképet kicsinyítheted vagy nagyíthatod. A fogaskerekek és a vezetés mód, ahol látod, hogy szgk, vagy tgk. módban vagy-e? Természetesen, amikor helikopter, akkor azt.
A következő manőver távolság (nagy nyíl): itt mutatja meg azt, hogy mi a teendő majd, akár több száz km múlva is, Ez nem minden programban van így, és azokban bosszantó is kicsit (nekem nagyon), hogy nem tudom, hogy mi lesz a következő utasítás, csak annyit látok, hogy menjek egyenesen. A mellette lévő, felső információs sávban két sor van, felül a jelenlegi legközelebbi helyiség neve alatta pedig az, hogy hová, vagy milyen irányba kell majd manőverezni.
Manőver előtt 3 km-el vált egy sorba és akkor már csak azt mutatja, ahová kanyarodnod kell. A közvetlen utána következő manőver a (nagy nyíl alatt). Azt nem tudom, hogy ezt hogyan konfigurálták, de hasznos, hiszen lehet hogy egy kihajtónál kihajtás után, rögtön balra kell tartani.
Sávasszisztens: Ezt a részt, már másodszor írom. Egyszer már megírtam, és kivettem belőle, mert majdnem elhittem, hogy én. De nem én. Olaszországban járva azt vettem észre, hogy figyelnem kell a táblákat, egy-egy nagyobb csomópontnál, és olvasni a navigáció bal felső sarkába kiírt irányt. Két nap múlva jöttem rá, hogy nincs benne sávaszisztens. Hm, hová lett? Tudom, hogy láttam már. Egyeztetés Gyurcival. A képen is látni, hogy van, de ez nem egy általam elmentett kép. Megegyeztünk hogy van benne, csak valami (talán egy frissítés?). Nem tudom. Ez már Udine előtt volt, és Ausztria felé kanyarodtam. Ezután, már nem kellett letérnem a határig, így betudtam annak, hogy nem figyeltem.
Átértem Ausztriába, és igen. Van sávasszisztens. Na, akkor biztos olaszban is volt. Vagy mégsem? Most Németországban vagyok, és ismét bele kell írnom, hogy nincs. Itt sem működik. Nem mutatja a sávokat, amikor pedig kellene: a képről hiányoznak a sávok. Csak az van kiírva, hogy merre tartsak:
A kijelzőn megjeleníthető a sebességhatár, illetve az útjelző táblák láthatósága is beállítható. Ez a nálam lévő programban nem jelent meg. Egyedül a sebesség határokat jelző táblákat mutatta. Sajnos csak személygépkocsira ez is, mint a korábban tesztelt Sygic Truck. Ez Látható a képen. Ez térkép hiba? Hiszen ugyanattól a gyártótól vannak a térképek. Szóval egy a lényeg, hogy nem mutatja amit pedig kellene, hogy mutasson. Ez már nem annyira tetszik. A 3D épületek nem hiányoznak, de a táblák igen:
Az alsó információs sáv: amit látni szeretnél vezetés közben, pl. sebesség, idő, hátralévő idő, a megtett távolság, távolság a célig stb. És amit kevés navi mutat, itt sem lehet kitenni a kijelzőre. A köztescél távolságát. Nagyon egyszerű hozzáadni köztes célpontot, de ennek távolságának kijelzését nem lehet beállítani.
El lehet menteni az egész utitervet, vagy behozhatunk mások által elmentetteket. Ez is hasznos, hiszen az általam már bepötyögött, mások által ismeretlen helyet el tudom küldeni.
Lehet vele útvonalat tervezni, úgy, hogy nem az aktuális GPS helyzet a kiinduló pont, mindezt anélkül, hogy ki kellene kapcsolni a GPS működését. Marad minden, csak az összeállításkor megkérdezi, hogy hozzá akarod-e adni a helyzetedet. Ez számomra, egy fontos opció. Hányszor kapok üzenetet, hogy mondjam meg, mikor leszek majd „ott”? A kérdés biztos nem ismeretlen. Mikor leszel majd ott, holnap? Közben le kell raknod, majd fel, de még nem vagy az első lerakón.
Eddig lennének az általános információk, a teljesség igénye nélkül, bár szerettem volna részletesebben elkészíteni, de az adott probléma, miszerint nem tudok kapcsolódni a laptophoz, korlátokat szabott, hiszen nem tudok mindenről mentést csinálni. Ezért elnézést kérek azoktól, akik részletesebb leírást vártak.
Nézzük azt, ami sokaknak (többek között nekem is) felkeltette az érdeklődésemet. A program kamionos része. Nincs sok beállítási lehetőség, de úgy gondolom, nem kell ennél több. Ennyi elég ahhoz, hogy elmondhassuk, hogy kamion vagyunk:
Nem kell hogy számolja a vezetési időt, mert arra van egy hiteles műszer.
A beállítások után megjelennek a korlátozások. Örülök. Egyéb nem jelenik meg ami ránk vonatkozik Mint említettem már a sebesség határ marad a régi. Nincs egyéb specifikus kamionos jelzés. Mondjuk, ez is valami ahhoz képest, ami ezt sem mutatja. Vasárnap este indítottam el a kütyüt. Nincs sok időm átnézni a lehetőségeket. Beállítgatom, megnézem mennyi az annyi, mikor kell felébrednem, hogy odaérjek időben. Még a tartót is meg kell buherálni. Ami van hozzá annak rövid a szára. Nem az a baj, hogy nem látom. Az a gond, hogy a gyári tartójának rövid a karja, így közelebb kerül a szélvédőhöz, minekutána napsütésben, jobban rásüt a nap. És a műszerfalon túlra esik, ami kényelmetlenebbé teszi a kezelését. Reggel elindulok. Elindulok anélkül, hogy megnéztem volna, hogy hol van a célpont. Akkor láttam volna, amit itt a képen:
A gyár körül van véve behajtani tilossal. Ha előre megnézem, akkor talán átbogarászom, hogy merre tervez. Bevallom, mentem mint egy vakegér (még nem láttam ilyet konkrétan, de így mondják). Elmentem egy kihajtót, de láttam, hogy a másik oldalon kell majd kimennem, ehhez viszont el kellett mennem a következő lejáróig, és a másik oldalon vissza, majd ott lemenni. Mit mondjak? Dugó is volt a másik oldalon, nem beszélve, hogy mentem kb. egy tizest pluszba. A navi szerint, innentől kezdve tilalomban mentem, mivel a „kivéve célforgalom” nincs bele táplálva. Egy ideig kísérletezett, hogy megfordítson, de kitartottam. Nem hagytam magam! Aztán beletörődött. Még megemlítettem a „szüleit” Lehet, hogy ez hatott.
Most kérdezhetik sokan, hogy miért lovagolok ezen a „kivéve célforgalom” dolgon. Ebben a konkrét esetben, nem egy kis üzembe mentem. Nem egy „Schufnyituning” Jóska-Pista GmbH” (Jó tudom. Jozef und Stefan) volt a cél. Ilyenkor az ember rögtön arra gondol, hogy valahogy odaviszik az alapanyagot, de sok kolléga tényleg kis cégekhez megy, ami lehet, hogy egy családi házban működik, és kiveri a víz, ha megnézi a célpontot. Lehet, hogy az utca egyik oldaláról lehet csak behajtani. Jó de melyiken? Kiszámolja a vezetési időt, aztán valami sétálóutcában lejár, és még nem szedték le egy erkélyről, amin fennakadt, vagy nem bontottak hidat, ami alá beszorult. Később meg kiderült, hogy a CMR-en az iroda címe volt megadva.
Belegondoltam egy külföldi kolléga bőrébe magam, aki Budapestre kap fuvart, a tiltott zónába… Találtam egy megoldást, hogy legalább ne akarjon visszafordítani. Ki kell kapcsolni a kamionos opciót. Remek! De akkor minek nekünk kamionos navi? Akkor elég egy „mezei” aztán figyelünk. Pont a lényeg vész el. Ezek után persze sasoltam. Élveztem a jó időt, amíg nem kellett lemenni a pályáról. Mentem a „tilalmakban” Vígan ott ahol ismerős voltam, és kevésbé ahol nem ismertem a helyet. Rászoktam a táblák használatára. Jó időtöltés!
Így, hogy már használom két hete, eljött az idő, hogy útvonalakat nézegessek. Nem sikerült a kapcsolat a laptop-al, ezért maradok a hagyományos „lefényképezem” opciónál. A kapcsolat azért is lenne fontos, hogy meg tudjam nézni milyen formátumba menti el a kedvenceket, hiszen a program a gépen van, így csak akkor lehet látni, ha Active Sync-kel csatlakozunk a számítógéphez. Ebben az esetben, nem tudunk rátölteni saját poikat sem. Ez a többszöri, többórás kísérletezés után is meghiúsult. Érdekes, hogy a „törött arcú’ Waiteq-ről sikerült képernyőmentést készítenem. (ezért kell mindig ActivSync módban tartani, hogy ha valami probléma van akkor le lehessen menteni, a benne lévő adatokat).
Nézzük akkor a „súlyos” dolgokat, Mi történik, ha bemegyünk egy tiltott útra, annak ellenére, hogy a program nem akarta. A program, itt már nem ismer korlátozásokat, csak ami meg van jelölve a térképen. Ilyenkor, már nem számítanak a méretek, csak hagyd el az utat. Emlékeztek? Az elején már utaltam rá. Mindenhová bevisz, ami nem földút, függetlenül, hogy beférsz-e, vagy számodra a méretek alapján megfelelő-e. Hozzá teszem, hegy ez nem csak ennek a programnak a hiányossága. Nem mindenhonnan vannak élőképek, de itt meg tudtam állni nyugodtan, befényképezni oda, ahová be kellett volna kanyarodni, ha követem az utasítást… Azért elmondhatjuk, hogy a súlykorlátozásokat ismeri, és kihagyja a tervezésből:
Nézzünk egy „ magasságos” példát. Illetve az egyszerűség kedvéért belekalkulálom az ADR-t is Tervezek egy utat Bp-Pozsony-Flensburg útvinalon. Pozsony azért kellett, mert van egy ADR-es alagút. Hamburgnál az alagút 4m illetve ADR-es. A beállításokat itt láthatjátok. Bevallom, hogy 4m-ről megemeltem a magasságot 4.10-re, mert az első próba meglepett. A második, még jobban: az ADR-el kapcsolatban még mindig nem teszik az opciók közé az alagútkódokat, pedig lassan 4 éve meghozták ezt a szabályt. Ez ismét, nem csak ennek a programnak a hiányossága:
Itt a két kép. Pozsony (jobbra) Ott a korlátozás, de nem veszi figyelembe. Balra Hamburg. Ott a korlátozás, de nem veszi figyelembe*:
Ezek nem kis, vidéki utcácskák. Először 4m-el próbáltam, és az lepett meg, hogy ezt más navik, már akkor is kikerülik. Sajnos ez 4.10-el sem kerülte ki. Ennek ellentmond a következő útvonal. Miskolc – Lillafüred. Itt is van egy pár alagút. És a program elkerülte. Ez az út kb. tize pár km, és valóban nagyot kell kerülni ezekkel a beállításokkal. Azért én arra sem mennék amerre ezt megtervezte:
Ami még pozitívum, hogy tudja az ipari zónákat, illetve láthattátok, hogy a nagyobb cégek rajta vannak a térképen. A poiban nem találja ezeket, de ezt a térképen jelzi, és ez már megkönnyíti a munkánkat. Sajnos a poi keresése útvonal mentén, nem egészen használható, mert nem mutatja, hogy az milyen irányban található. Van program amiben ez kiderül. Kis nyíl mutatja, hogy közvetlen az útvonalon van, vagy le kell térni, esetleg, már elhagytad, vagy szemben van az útiránnyal.
Sok a kötni való kompromisszum. Az a véleményem, hogy halad, kis odafigyeléssel, finomítással még lehet belőle valami. Visszaküldeném átdolgozásra. Megkönnyíti a döntést, hogy Androidra letölthető, így ki lehet próbálni vásárlás előtt. Meg kell még említenem, hogy a készülék, a használatban töltött idővel egyenesen arányosan, egyre gyakrabban fagyogatott. Jó. Ezt betudom a nagy melegnek (a tapasztalt hibákat jeleztük, remélhetően hamarosan kijavításra kerülnek)..
Jó gurit
sklave
A készüléket a smartshop.hu-tól kaptuk tesztelésre, ezúton is köszönjük.
update:
*Most kaptunk néhány képernyőmentést a forgalmazótól, amelyen a hiányolt elkerülés működik. A két készülék között a szoftver és térkép verziója is különbözhet, lévén én frissítettem azokat, mielőtt sklave elvitte volna a készüléket (by Gyurci):
Kapcsolódó cikkek:
https://navigyurci.hu/2013/04/23/yamoto-truck-7-collal-a-vilagban-kicsomagolas/
Azannya, hát ez jó bőséges leírás volt, köszi! Látszik, hogy ráértél ;)
Kedvencem: “Az első benyomás: mindig a bekapcsológomb” :D
Jó gurit!
Zs
Win CE gps és Androidos okostelefon net megosztás (DUN)
Lehetséges csak telepíteni kell az okostelefonra a BlueDUN v2.3.apk alkalmazást evvel tökéletesen össze lehet hozni a net megosztást android és Win Ce között!
@ loituma Szia, ez a megoldás nem működik, kipróbáltam. És nem is láttam még WinCE-es eszközzel működni. :( Te hogyan tudtad szóra bírni? És mi volt a másik eszköz?
@ loituma Köszi, visszajön a készülék, kipróbálom!
Üdv.
Nos benne van a menűnél, hogy a sávasszintens és az útjelzőtáblák csak a megvásárolt verzióban műkődnek. Ha jól olvastam, akkor Sklave csak a trial verziót tesztelte.
@ Már Amikor ez a hiba felmerült, akkor egy Yamoto Truck GPS-t tesztelt, amelyen a Be-On-Road kamionos változata futott. Nem trial verzió volt. Én frissítési hibára gyanakodtam.
Ignorálom magamat. Egy félreolvasási hiba volt. A triálban is műkődik a sáv- és tábla jelzés. Sőt, már meg is vásároltam a programot. Mindennap használom, még ha csak az otthon és a melóhely között is, de néha másfelé is. Szerintem fenomenális. CSillagos 5-s a készítőknek. Szerintem a sok (warez) igoról is megérné áttérni rá.
@ lautnermark Melyik verziót vásároltad meg, a kamionost? Majd ha hosszabb úton is kipróbáltad (esetleg külföldön is), ismét várom a véleményedet.
A köztes pontot is meg lehet jeleníteni az alsó információs sávban (táv,idő) (3.8 ver.)