Di-Ann Eisnor, a Waze terjeszkedéséért felelős vezetője a Waze jövőjéről beszél a Washington Post riporterének, Matt McFarlandnek
1. Hogyan működik együtt a Waze a helyi önkormányzatokkal?
A Waze a közelmúltban jelentette be, hogy adatcsere céljából együttműködési megállapodást írt alá több önkormányzattal. Jelenleg 15 várossal van ilyen partneri kapcsolatunk, a legújabbak Sydney és Budapest. A végső terv persze az, hogy az együttműködést a világ minden tájára kiterjesszük.
Mi nem csak kétirányú kapcsolatban állunk a részt vevő városokkal, hanem őket is összekapcsoljuk egymással, így kicserélhetik a crowdsourcing során összegyűjtött információk felhasználásával kapcsolatban szerzett tapasztalataikat, például hogy miképpen takarítják fel a lehető leghamarabb az útra került szennyeződést, a baleseti roncsokat, hogyan csökkentik a dugókat és az utak általános zsúfoltságát, vagy hogy miképpen irányítják a hó miatt legkevésbé járható útszakaszokra a hókotrókat. A Waze segít az előre tervezésben és a váratlan helyzetekre való gyors reagálásban is.
2. Úgy tudom, egyes önkormányzatokkal nagyon jól együtt lehet működni, míg másokkal nem annyira.
Az önkormányzatokat komoly feladat elé állítja, hogy lépést tudjanak tartani egy ilyen gyorsan pörgő startuppal, mint a Waze. Rióban például a meglévő forgalomirányító központ bevonásával két hét alatt sikerült elindulnunk – ez egy kirívóan sikeres projektünk volt. Egy másik, kissé tradicionálisabb felfogású városban már nyolc hónapja húzódnak a tárgyalások, és még nem sok nyoma van a munkánknak.
3. Milyen szerep jutna a Wazénak, ha elterjednének a vezető nélküli autók?
Nem hiszem, hogy a szerepünk sokat változna. Akkor is mi adnánk a legjobb útvonaltervezési, navigálási és dugóelkerülési és forgalomritkítási megoldást, függetlenül attól, hogy az autókat csak emberek, vagy részben különböző érzékelők irányítanák.
Folyamatosan gyűjtjük az útlezárásokkal kapcsolatos adatokat, melyeket továbbítunk a rádió- és tévéadók felé. 73 ilyen partnerünk van – képzeljük el, micsoda lehetőség lenne, ha a vezető nélküli autóktól érkező képanyagot is felhasználhatnánk. Hogy mire, arról részben még sokat kell gondolkodnunk, de már az is óriási előrelépés lenne, ha minden kiküldött forgalmi infó mellé tudnánk egy-egy képet is tenni. A járművekben, a közlekedés-irányításban és a mobiltelefonokban felhasznált technológia fejlődésével a lehetőségek egyre bővülnek.
4. Miért van az, hogy a Waze egy-egy városban valósággal virágzik, míg másokban nem nagyon tudja megvetni a lábát?
A Waze azokban a városokban a legnépszerűbb, amelyekben sűrű a forgalom, sokaknak van okostelefonjuk és nem nagyon van más lehetőségük pontos és friss forgalmi információkat szerezni. Los Angeles, Brazília és Indonézia nagyvárosai, Kuala Lumpur, Párizs – ezek a Waze zászlóshajói, és ahogy a felsorolásból látszik, szinte minden kontinensen akad jó példa.
Az egyik leglassabban fejlődő piacunk Németország. Ennek oka, hogy itt a – sokszor csak látszólagos – alternatívák meglehetősen erősek. Minden Mercedes, a legtöbb Audi, és lényegében rengeteg német autó eleve rendelkezik beépített fedélzeti navigációval. Hiába kínálunk mi jobb megoldást, ha a vezető cikinek érzi, hogy mobillal a szélvédőjén autókázzon, mikor annyit fizetett azért, hogy a csillogó, elegáns kocsijában ott figyeljen a beépített navigáció.
5. Hogyan használja Ön a Waze új, Helyek (Places) funkcióját?
Létrehoztam egy helyet a fiam baseball-meccseinek helyszínével, majd amikor odaértem, készítettem róla egy fényképet a volán mögül, így most valahányszor valaki más is arra a helyre tart, látja a helyszínt ábrázoló fotómat, és tudja, hogy megérkezett. Ez a funkció egyszerűbbé teszi a célpont azonosítását a vezető szemszögéből.
Forrás: www.washingtonpost.com/blogs
Fordítás: Zsolto
A Waze, mint startup..? Hány évvel ezelőtti ez a cikk?
A nyilatkozó hölgy valószínűleg úgy értette, hogy az adott országban megjelenő és aktívan nyüzsögni kezdő Waze leányvállalat ott startupnak számít.
Mintegy négy napos.
Hurrá! Csak így tovább! Nincs jobb a Waze-nél.
Kíváncsi lennék, hogy ez a megállapodás pontosan mit jelent? Marcell?
“A Waze a közelmúltban jelentette be, hogy adatcsere céljából együttműködési megállapodást írt alá több önkormányzattal. Jelenleg 15 várossal van ilyen partneri kapcsolatunk, a legújabbak Sydney és Budapest.”
Két dologra is reflektálnék.
@PDA_FAN A Waze már valóban kinőtt a startup fázisból, ugyanakkor felépítésében és működésében minden szinten megtartotta azokat az elemeket, amelyek inkább a startupokat jellemzik. A Google általi felvásárlás a Waze életében igen fontos mérföldkő, de szerencsére (persze tudatosan) nem nyúlt bele a Waze alapvető folyamataiba, hanem kibővítette azokat az eszközöket, amelyekkel élhet (pl. a material design beépítése a hely tulajdonságokba béta szinten már nyáron megtörtént, amikor még hírből is alig ismertük). Ilyen -nekünk-remek tulajdonság például az ügyfélkommunikáció minősége. A Waze helyi csoportjai (pl. a Waze Magyarország Csoport) valóban közvetlen kapcsolatban állnak a központtal, nem csak a fórumon, hanem email/telefon/személyes találkozások útján is. Nem ismerek olyan dollármilliárdos céget, ahol írhatok az alelnöknek pl. Di-Ann-nek, és válaszol is. (https://drive.google.com/file/d/0B4gZWrkhKqgQZV9NM2FiNEphZ2s/view?usp=sharing)
Egyszóval bár valójában nem startupról beszélünk, működésében mégis az.
@gyurci
A program alapvetően az információk megosztásáról szól, azaz a Waze adja a wazerek anonimizált infóit a BKK-nak (forgalmi adatok, jelentések), a BKK pedig Budapest közútjainak felújításait, lezárásait adja meg a Waze részére.
Miért jó a Connected Citizens Program Budapestnek?
Pontos információkkal rendelkezhet az aktuális forgalomról, értesül a balesetekről, torlódásokról. Ha akarja, akkor megnézheti, hol jelentettek legtöbben kátyút, és mondjuk annak megfelelően priorizálhatja a felújításokat, de valószínűleg egy közlekedési lámpa elromlásáról is hamarabb értesül, mint egy többszörös áttételezésű bejelentési procedúrán keresztül.
Miért jó a Connected Citizens Program a Waze-nek?
Közvetlenül nem nyer vele, csak áttételesen. Minél pontosabb a Waze adatbázisa, annál népszerűbb lesz, többen és többet fogják használni, ezáltal még pontosabbá válik. Ez egy öngerjesztő pozitív folyamat, amelyben a CCP egy eszköz.
Két éve csúcsidőben kb 200 wazer használta, és már akkor is lehetett egy 10 km-es Budapesti útvonalon 5-10 percet nyerni vele. Most 2000+ wazer használja csúcsidőben (egyébként kb 1000 elég ahhoz Budapesten, hogy a fő útvonalak le legyenek fedve), ez az együttműködés (és az ezzel járó “önreklám”) révén az elkövetkező fél évben akár megtízszereződhet, és azt nem kell ecsetelnem, ez mennyi jót hoz mindenkinek.
Köszönjük a részletes magyarázatot!
Főleg Marcedlinek: ahány fórumon csak tehetem, megkérdezem – WP fronton lesz még újabb frissítés, vagy maradunk megtűrtnek: :(
Na ez aztán engem is nagyon érdekelne… :)
Nincs új információ ezügyben, jelenleg nem fejlesztik.
Ez elkeserítő.
“Thank you very much for sharing it with me.
The problem is, that we can’t always make everybody happy, and can’t always share with everyone on earth what are projects and future ones.
I know that it can be frustrating, especially for you, the Champs, for not knowing the answers when being asked by the Wazers – Trust me. I know the feeling.
The fact is that we’re always dealing with “terra incognita” – Things tend to change very fast and drastically when it comes to new mobile devices, operating system and such technologies – I remember that not long ago, so many people asked us to create a version for “Bada” OS – They said the same things: “How can Waze not create a version to an OS that used by millions around the world?”, “Bada is the future” and so on…
Than it was “Symbian” OS – We got so much responses when we stopped our development to Symbian OS (some of them were really rude…).
Afterwards it was “Blackberry” – Same story here…
What I’m trying to tell you, that we can’t keep everybody happy, all the time, always.
We currently don’t have news for WP users. If there will be any progress or news, we will of course share it.”
Én azért kétfelé bontanám a dolgot:
– Waze fejlesztése (most nincs rá kapacitás, nem lesznek fejlesztések – de működik)
– Nem működik, és ki kellene javítani
Utóbbira szerintem nincsen jogos kifogás. Van Win-es verzió, tessék működőképessé tenni.
Persze ez csak a saját véleményem :)
Nekem egyre jobban úgy tűnik, hogy szándékosan nem fejlesztenek WP-re, amióta a Google megvette a Waze-t. Oprendszerek szintjén is látszik, hogy egyik fejlesztő sem érdekelt a krossz platform megoldásokban (iOS, WP, Droid) – itt kifejezetten a natív appokra gondolok, mint a gmail, maps, etc… Sajnos most ez elérte a Waze-t is. Nem hiszem, hogy nagyon túlgondolom a dolgot, ha azt vélem, egyszercsak a Waze jelenlegi funkciói szerves részét fogják képezni a Gmaps-nak, legfeljebb egy ideig még élni fog a külön alkalmazás is.
Egyébként a WP-s app használható szinten van, egyes jelzések hiányoznak belőle – pl. nem lehet úton álló autót jelenteni (ez az általam tavaly év végén használt droidos verzióban már volt) – nincsenek már durva akksimerítések (erre jött ki egyébként az egyetlen frissítés még az év elején).
@Balázs Nyilván nem is véletlenül nem fejlesztenek rá. De ha megnézed, amit a Waze válaszként írt, akkor kissé billeg ez a “gonosz google miatt nem fejleszt” kép.
Symbian: volt Waze, befejezték jóval azelőtt, hogy a Nokia leállította a fejlesztést.
RIM: volt Waze, befejezték azelőtt, hogy a BB támogatta volna a natív android appokat.
Ezeknek nem a Google-hoz van köze, hanem a piachoz – egyszerűen nem érte meg folytatni, és utólag igazuk lett mindkét esetben…szerintem most is az lesz. MINDENKINEK nem lehet megfelelni, és lehet, hogy ők jobban látják a piaci folyamatokat, mint mi.
@Gyurci Ez nem ilyen egyszerű. A Waze egy sajátos rendszer, ami kialakításából fakadóan teljesen komplex. NAGYON kevés olyan dolog van benne, amit úgy lehet megváltoztatni, hogy az nincs hatással a többi funkcióra. A Waze térképe egy 7/24-ben változó térkép adatbázist táplál rengeteg paraméterrel. A kliens egy-az előzőhöz kapcsolt, szegmensenkénti átlagsebesség (valós és historikus adatok) adatbázist táplál folyamatosan. Ezt a két folyamatosan változó adatbázist kérdezi le a routing szerver, megspékelve a google, yellowpages, foursquare adatbázisokkal. Ha ez megvan, leküld neked találatot, képet, útvonalat a kliensre, ami szintén ezt az adatbázist olvassa ahhoz, hogy amit megjelenít a kijelződön, az a valós helyzet legyen. Mindezt egyszerre néhány millió autós részére néhány tíz- százmilliárd adatból leszűrve.
Ha ezt nézed: szerinted megoldható, hogy bármit kijavítsanak a kliensben úgy, hogy az nem érinti a többit? Az összes új fícsör 3.7 óta gyökereiben változtatta az adatbázist, így természetes, hogy a 3.7 gyakran lyukra fut, elszáll. Mivel a fejlesztése megszűnt, ezt kijavítani sem tudják anélkül, hogy ne készítenék fel az új paraméterek kezelésére (kereső, helyek) – magyarul az új fícsörök nélküli hibajavítás nem működik.
Dióhéjban ez a helyzet.
Értem, én csak…
Amúgy nem biztos hogy a WinPhone halálra van ítélve. Egyrészt mert gyors, tapasztalataim szerint kevesebb adatforgalmat generál mint akár az Android, akár az iOS, jó az üzemideje és “dolgozni” kiváló (levelezés, böngészés, telefonálás). A komolyabb gépek (nem a Nokia Lumia 520), pedig valóban komolyak. És a programok hiánya igaz, de azért szinte mindenre van még ingyenes magoldás is, bár lehet hogy csak egy-kettő.
Most hogy megvette a Microsoft akár előnyükre is változhatnak a dolgok.Valahogy úgy néz ki a dolog, hogy elsősorban nem a Win 8.1-gyel van problémám, hanem a Nokia Lumia 520 árából fakadó környezettel (pl. recsegő hátlap, kicsi kijelző, felbontás).
“Egyébként a WP-s app használható szinten van”
Lehet, de nekem a Nokia 520-on az első újratervezéskor megáll és onnan nem megy tovább. Hasonló az érzés, mint mikor túlterhelt a szerver. Különben én sem morognék. Éppen ezt írtam, hogy nem a fejlesztés hiányzik…
Korábban én is azt gondoltam, hogy az alacsony penetráció, meg a platform kiforratlansága miatt nincs fejlesztés, de pont a bevezetés és a viszonylag gyors javítás okán láttam azt, hogy nem élből vágták ki a WP-t. Most viszont a google akvizíció és a látható piaci viselkedés miatt gondolom azt, hogy de, gonosz google… :)
Nem árt, hogy ismét előkerült a cikk, minél többen használjuk a Waze-t, annnál több, jobb, friss adatunk lesz.
A gugli pedig… Nem is írom le, de nem szeretem őket!
Örülök, hogy örülsz.
Waze kiszámolja mennyi idő van hátra
http://android.hu/waze-dugo-elorejelzes/
Köszi, a híreket ide tedd kérlek, mint eddig: https://navigyurci.hu/forums/forum/hirek/