Navigáció – GPS. Sok minden változott az autógyártás műszaki színvonalában, amióta az első T-modell kigurult a detroiti gyárból. Érdekes módon a vezetőt körülvevő megoldások nagyon sokáig mintha lassabban fejlődtek volna, mint a…
…motorok, futóművek és biztonsági berendezések sora. A biztonsági megfontolások gátat szabnak az új generációs megoldások villámgyors autóipari elterjedésének, de az utóbbi időben itt is történt néhány előrelépés.
A központi műszeregység
A felső kategóriás autókban egyre-másra jelennek meg az LCD-alapú műszercsoportok. Az új Audi TT virtuális műszerfala valójában egy 12,3 collos, nagy felbontású folyadékkristályos kijelző, melyen a szokásos (és bőséges) műszaki információk többféle üzemmódban is megjeleníthetők.
Forrás: Audi
A klasszikus nézetben a sebesség- és fordulatszámmérő dominál, de ha átkapcsolunk „infotainment” üzemmódba, a két fő óra összébb húzódik, és a navigációs kijelző veszi át a főszerepet. Az Audi Connect szolgáltatás segítségével forgalmi információk, hírek, reptéri és vasúti menetrendek is megjeleníthetők, zenét streamelhetünk, de a Twitter- vagy Facebook-üzeneteinket is elolvashatjuk.
A Lexus IS 300h központi kijelzője a takarékos vezetési stílus kialakításában is segít a sofőrnek. „Eco” üzemmódban folyamatosan tájékoztatja a vezetőt, hogy hogyan tudna üzemanyagot megtakarítani. „Sport” módban egy jókora fordulatszámmérő kerül a központi helyre, mely megmutatja, mikor érdemes feljebb vagy lejjebb kapcsolni a motor teljesítményének legjobb kihasználása érdekében. Ezzel együtt változik a gázpedál, a kormány és a felfüggesztés karakterisztikája is, még izgalmasabbá téve a kanyarvadászatot.
A szélvédő az új megjelenítő
Sokak szerint az a legbiztonságosabb, ha a szélvédő inkább kimarad az elektronikus játszadozásból. Ennek ellenére néhány cég hisz a kiterjesztett valóságban rejlő lehetőségekben, és a vezető előtti tágas ablakfelületet is meg akarja újítani.
Forrás: Jaguar Land Rover
A Jaguar Land Rover egyelőre csak prototípusként létező, 360 fokos „Urban Windscreen” koncepciója jól példázza ezt. A rendszer több kamerával pásztázza az autó környezetét, majd olyan képi információkat vetít a szélvédőre (és az A-oszlopra), melyek segíthetnek a vezetőnek a tájékozódásban, vagy például a táblák hangsúlyozásával, a környezeti tárgyak vagy a holttér takarásában lévő egyéb elemek megjelenítésével biztonságosabbá tehetik a vezetést. Lassításkor parkolóhelyet keres, ha pedig kevés az üzemanyag, megmutatja az utat a legközelebbi benzinkút felé.
Vezetés közben ne hadonássz! Vagy mégis?
Nem újdonság, hogy az egyre modernebb (és bonyolultabb) technológiák kezelése egyre több megszokást igényel. Egyes autógyártók szerint erre a problémára további új modern technológiák kínálhatnak megoldást. Az új 7-es BMW fedélzeti szórakoztató központját például gesztusvezérléssel lehet irányítani. A hangerőt például a rádió előtt az ujjunkkal tett körmozdulattal lehet növelni vagy csökkenteni, a telefonhívásokat csippentő mozdulattal fogadhatjuk és legyintéssel utasíthatjuk el.
Forrás: BMW
Az Audi már dolgozik egy olyan koncepción, mely a vezetőnek és az utasnak eltérő információkat vetít a szélvédőre. Az utas kikeresheti a következő célpontot, majd egy intéssel átküldheti azt a vezető oldalára, ahol máris megjelennek az oda vezető navigációs utasítások.
És a hátsó traktus?
A sofőrt már ma is körülveszi a sokféle izgalmas tenni- és látnivaló, de a hátsó ülésen utazók egy-két hangszórótól vagy jobb esetben kisebbfajta LCD-kijelzőtől eltekintve egyelőre legtöbbször kimaradnak az élményből. Ha hihetünk a híreknek, ez már nem sokáig lesz így. A GEElab dolgozik az alábbi képen látható holografikus kivetítőn, mely különböző korosztályok számára tehetné érdekesebbé, izgalmasabbá, vagy tanulságosabbá az utazást. A gyerekek játszhatnak, vagy akár a sofőr mozdulatait utánozva vezethetik a saját autójukat, a felnőttek pedig külön perifériák nélkül internetezhetnek, filmezhetnek vagy levelezhetnek.
Forrás: HERE
Persze a fent bemutatottak jó része még csak légvár, és évek, akár évtizedek is eltelhetnek, mire a fejlesztők meggyőzik a törvényhozókat, a biztosítótársaságokat és magukat az autóvezetőket ezeknek az újdongásoknak a hasznosságáról, biztonságosságáról és nem utolsó sorban a szükségességéről.
Mi, geekek addig se adjuk fel a reményt, hiszen tíz évvel ezelőtt a hangvezérlés vagy a legtöbb autóban beépítve vagy utólag beszerelve megtalálható, megbízható navigációs berendezés is csak „légvár” volt – ma pedig tessék, egyre több autóba szériafelszereltségként építik be őket…
Forrás: 360.here.com
Fordítás: Zsolto
Hali.
Ezek közül a bmw megoldása az egyedül használható :D
Teljes szélvédőt ne használjuk már ki, veszélyes, elveszi a tekintetet, rossz helyre fókuszálsz és máris gond van.
Audi megoldása túl mélyen van, nem jó, amúgy is minek ennyire túlbonyolítani már mindent, elveszik a lényeg a sok apró marhaság mellett (ismerősöm járt így mondeoval, túl sok info miatt csak a lényeget nem vette észre :D), ennél idegen helyen sokszor néznénk le, elveszi megint a figyelmet.
BMW-nél meg szinte szélvédő vonalában van (kissé mehetne még feljebb), ennél már csak akkor lenne jobb, ha teljesen kitennék a szélvédő vonalába, de az mondjuk kezelés rovására menne, így kompromisszummal szerintem ennél jobb nincs.
Kinézetre hajt mindegyik és tudásra, az hogy más szempontok alapján melyik milyen az már számukra lényegtelen :(
Normál pna-k nem hiába a szélvédőre kerültek korábban :)
Kivetítés nem rossz ötlet, de ne ekkorát vetítsenek, kis 15x10cm bőven elég lenne, igaz az nem mutat olyan jól a reklámban :D
Hali, nekem a Mazda Head Up Display-jel kombinált megoldása is tetszik.