Navigáció – GPS. A térképek segítsenek eljutni egy-egy helyre, de nem sokat árulnak el arról, hogy milyen az a hely, vagy hogy miért akarnánk odamenni. Mostantól ez másképp lesz: a #tagsandthecity nevű új projekt az…
…Instagramon elterjedt hashtagek felhasználásával megpróbálja felfedni egy-egy városrész rejtett hangulatát.
Tin Fisher Berlinben dolgozó és adattechnológiai újságíró a projekt egyik létrehozója. Egy ideje sokat foglalkozik az instagramos adatokkal, és az általa készített infografikák olyan, viccesen semmire se jó kérdésekre igyekeznek választ adni, mint hogy „melyik legszivárványosabb évszak?”. Eszébe jutott, hogy ha az instás geoadatokat ráültetné egy metrótérképre, akkor megoldódna az adatok megjelenítésének problémája. – Azért volt nehéz a feladat, mert az adatok nagyon absztrakt jellegűek. Próbálkoztunk a hőtérképhez hasonló megjelenítéssel is, de ennek értelmezéséhez nagyon jól kell ismerni a várost, és kicsit „geo-geeknek” is kell lenni ahhoz, hogy használni is tudjuk valamire. Valami olyan keretrendszert kerestünk, amely ott van mindenki fejében, és az egyes pontjaihoz hozzá tudjuk rendelni az adatokat. Ez pedig nem más, mint a metrótérkép – a rendes utcatérkép ugyanis túl részletes lett volna erre a célra.
A projekt egyelőre Berlin, London, New York, Párizs és a San Francisco-i Öböl környékét fedi le. Hogy lesz-e folytatása, azt ma még nem tudni.
A projektnek kapóra jött, hogy Jug Cerovic korábban újratervezett néhány jól ismert metrótérképet, most pedig örömmel csatlakozott a csapathoz. Az eredeti metrótérképek általában szerzői jogvédelem alatt állnak így felhasználásuk jogi akadályokba ütközött volna, Jug változatai ráadásul szép színesek és négyzetes formátumúak, akárcsak az instás fényképek.
Az állomások mellett megjelenő hashtageket az alapján választja ki az algoritmus, hogy mennyire egyedien jellemzők az adott helyre, és hogy milyen gyakran használják őket az adott állomás 300 méteres körzetén belül. Ha ez a hashtag történetesen az állomás vagy a környék neve, akkor a gyakorisági listán utána következő hashtag lép a helyére. Ha pedig a nyertes tag egy olyan esemény, amely nem ismétlődik évente az adott helyen, akkor a szerkesztők egy hasznosabb hashtaget választanak helyette.
A kész térképre ránézve meglepő dolgokat vehetünk észre – persze mindig egy jól körülhatárolható csoport, az Instagram-használók szemüvegén és fotózási szokásain keresztül, hiszen az adatok tőlük származnak. Kicsit olyan ez, mint amikor egy barátunk megmutatja, hogy milyen fotókat csinált egy városnézés során – csak éppen most az instagramozók közössége lesz ez a barátunk.
Tin azt is elmondta, hogy olyan titkokra is fény derült, melyeket még nem jelenítettek meg a nyilvános térképeken, de egy következő rétegben esetleg hamarosan fel fogják használni őket. Akit érdekel a projekt állása, a Twitteren követheti a legújabb fejleményeket.
Forrás: 360.here.com
Fordítás: Zsolto
A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!