Érdemes-e gyári beépített navigációt vásárolni 2019-ben?

Navigáció – GPS – Android! A napokban valahol olvastam egy hasonló című cikket, és a gondolat befészkelte magát a fejembe. Tényleg: ma, 2019-ben, hogy is állunk ezzel a kérdéssel? Lehetne mondani, hogy igazából ez csak pénz kérdése (az), de ez mégsem a teljes igazság…

Több érvet, és ellenérvet is fel lehetne sorolni, de inkább lássunk néhány alternatívát:

– Beépített (gyárilag) autós navigáció
– Ablakba akasztható autós navigáció (PNA/PND)
– Okostelefon
– Tablet
– MirrorLink
– Androidos fejegység

1.) Beépített navigáció

Több előnye is van, bár ezeket véleményem szerint elhomályosítja a legnagyobb hátrányuk. Azzal kezdeném, hogy baromi jól mutat. Ez egy autósnavigációnál nem elsőrendű szempont, de gondoljunk bele, hogy egy Mercedes/BMW/Porsche/Volvo árkategóriájú autóban mennyire nevetségesen mutat egy- az autó árához képest fillérekbe kerülő autóstartóban egy okostelefon, és az azt töltő kábel keresztben a műszerfalon… Ugye, hogy röhejes látvány lenne? Hát pontosan ezt mondják a hasonló értéket képviselő autók gazdái is. Persze nem mind, de sokan. Majdnem hasonló eredményt adna egy ablakba akasztható készülék is. Bár próbáltak olyan design-t is alkotni, amelyek jól mutatnak az ilyen autókban, ilyen volt például a Navigon felsőkategóriás készüléke a Porsche Design P9611, a Navigon 8450, vagy a Becker Revo is. Ezek bár gyönyörűek voltak, de alapvetően drágák, de mégsem érték el a drága autóval rendelkező tulajok szimpátiáját. és akkor arról nem is beszéltünk, hogy a Becker Revo gyönyörű volt, ám design a használat rovására ment, nem volt a készülékben beépített akkumlátor…

Igen ám, de azon kívül, hogy a gyári beépített navigáció nagyon drága (bár a Dacia autókba készítettek olcsó navigációt, de a frissítése horror) és ezekhez a készülékekhez a térképfrissítés is nagyon magas áron kapható (élettartam frissítés szinte alig akad). Ráadásul csak azok tudják megcsinálni maguknak, akikbe a minimálisnál nagyobb műszaki véna szorult, azaz az emberek nagy többségének még a térkép árán kívül, a munkadíjat is meg kell fizetniük, amit jellemzően nem nagyon akarnak. Ezt próbálták régebben CD vagy DVD lemezekkel megoldani (pl. fizikálisan a DVD lemezről töltötte be az autó a térképeket) , de ez a verzió főképpen az ára miatt sem vált be. És arról még nem beszéltünk, hogy volt olyan típus, ahol a csomagtartóban külön lejátszó kellett ezek használatához… Ráadásul ezeket a lemezeket a gyári kereskedők árulták, nem kevés haszonnal. Fontos szempont lehet még az is, hogy használt autó vásárlásakor a beépített navi árát már gyakorlatilag nem kell megfizetni, ez sose érződik az áron. És ha így jut hozzá az ember, akkor nagyon sokat jelent a kényelem, hogy nem kell a telefont nyomkodni, csatlakoztatni, dugdosni stb.

Az újabb készülékek már internet elérést is kaptak, így akár az online navigációkat is használhatjuk, mint például a Waze vagy a Google Maps. Fontos szempont még, az online TMC (dugófigyelés) használatának lehetősége is.

Egyszóval bizonyos esetekben lehet ezt a megoldást választani, ám én mégis fogok jobbat ajánlani, bár az is igaz hogy azt utólag fogjuk beépíttetni. Hogy anyagilag majd jobban járunk-e? Szinte biztos. A tudása hasonló lesz-e a gyári navigációhoz? Igen. De biztosan nem lesz rajta Mercedes logo…

2.) Ablakba akasztható navigáció (PNA/PND)

Mára már szinte kihalt, jellemzően csak a régi “fanok” használják, illetve azok akik munka közben nézegetik és nem bíznak egy okostelefon vagy tablet műszaki tartalmában. Sajnos napjainkbn már alig-alig van az itthoni piacon olyan márka amelyet érdemes megvásárolni, bár a TomTom és a Garmin még tartja a frontot. Ezeket mindannyian ismerjük (aki még nem, az az oldalon számtalan cikket/tesztet talál róluk). Előnyük a beépített navigációval szemben a bekerülési áruk, az élettartam-térképfrissítés lehetősége, és az egyszerűbb frissítés. Ezekhez már nem feltétlenül kell szakember, sokan el tudják végezni a frissítést otthon is. Mobil voltuk miatt szükség esetén korlátozottan gyalogos navigációra is használható(ak).

Hátrányukként említhető az itt-ott logó tápkábel, de ez egy drágább készülék megvásárlásával (aktív tartó), megoldható.

3.) Okostelefon

Talán a legtöbbet használt “navigáció hordozó”. Számtalan előnye mellett van néhány hátránya is, de kis megalkuvással jól használhatóak. Egy JÓ okostelefon alkalmas navigálásra is. Egyes készülékekben többféle GPS-jel vételére alkalmas vevő van (pl. GLONASS), ami pontosabb navigálást tesz lehetővé. Nagy előnyük, hogy szinte korlátlan ingyenes és fizetős navigációs alkalmazás áll rendelkezésre, amelyek segítségével szinte bárki odatalálhat uticéljához. Még a kedvenceinket sem kell lecserélni, iGO, Sygic, TomTom, Waze, Google Maps, ki mit szeretne. Az újabb telefonok kijelző-mérete egyre nagyobb, így szinte bármilyen korosztály számára (akik meg tudnak birkózni egy okostelefon használatával) használhatóak. Kéznél lehet az internet elérés, ami a címkeresést és a dugófigyelést és nem utolsósorban a frissítést is megkönnyíti. A spórolósabbak találnak offline navigációs szoftvereket is.

Bár létezik használható okostelefon-tartó is, de jellemző a csellengő töltőkábel, illetve a nem megfelelően rögzített készülék, emiatt nem használható például a beépített menetrögzítő kamera sem.

4.) Tablet

Ezekből letezik kifejezetten navigációra készített változat (pl. Wayteq x950 Max.), amelyekben a megszokott A – GPS helyett a pontosabb, beépített GPS vevő található. Előnyük a hatalmas kijelző, így a navigáción kívül akár egy film is megnézhető. Kamionokban előnyös a nagy kijelző miatt, én személyautóban nem tudtam megszeretni. Az élelmesebbek beépítik a műszerfal elé, az ügyesebbek majdnem gyári hatást képesek elérni. Így eldugható a töltőkábel, és egy igényesen kialakított beltér lesz a végeredmény.

Jellemzően a legtöbb navigáció tableten is fut, de vásárlás előtt érdemes kipróbálni; a Google Play-en a legtöbb navigációs szoftver változó ideig ingyenesen kipróbálható.

5.) MirrorLink

A MirrorLink lényege: tükrözi a telefon kijelzőjét egy erre alkalmas autóhifire, ezt a megoldást támogatja az Android Auto és az Apple Car Play is. Ilyen eszközök léteznek olcsóbb és drágább változatban is. Több HiFi gyártó (MacAudio, Alpine, Kenwood, Pioneer, Clarion, stb.), illetve rengeteg autógyártó is támogatja ezt a megoldást. Lényeges még hogy nem minden app tükrözhető, és nem minden gyártó, nem mindegyik okostelefonjáról. Itthon nagyjából 80 ezer forint környékén kezdődik egy utólag beépíthető MirrorLinket támogató készülék.

6. Android rendszert futtató fejegység

Végül, de nem utolsósorban lassan már a zöldségesnél is kaphatóak Android operációs rendszert futtató, kínai fejegységek, amelyek navigációra is képesek. A hétvégén a Marketplace-n már 20 ezer forinttól volt ilyen. Mondjuk nem mondom hogy ennyiért vegyetek, mert ebben a kategóriában rengeteg a buktató. Ahogy a képeket néztem, elsősorban a kijelző az ami miatt ennyiért nem venném meg. Viszont aránylag sok kínai terméket volt alkalmam kipróbálni (kamerás tükör, menetrögzítő kamera, és fejegység is), az árukhoz képest meglepően sokat tudnak… Gyakorlatilag mindent, amit egy Androidos okostelefon….

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás