Tegnap nyilt nap volt a magyarországi TMC szolgáltató Ügyfészolgálatán. Rengeteg meghívót küldtek szét, de új arcot alig láttam. Én azt hittem, hogy sokan ki fogják használni a lehetőséget arra, hogy megértsék hogyan működik a TMC, és lássák milyen eszközökkel dolgoznak azok akik szolgáltatják az adást. Szinte mindíg ugyanazokat az arcokat látom minden nyilt nap alkalmával.
Minden területről érkeztek előadók, így Jáborcsik László Úr Műszaki igazgató, aki a műszaki hátteret biztosító Nokia Siemens Network Trafficom Kft.-t képviselte. Ők adják a “vasat” ahhoz, hogy a nagy mennyiségű, és különböző formátumú információ egységes RDS-TMC jellé alakítva végül a készülékünkön landoljon. Szintén a TrafficNav Kft.-től érkezett Antal Csaba Úr, aki elmagyarázta hogyan lesz a különbőző információkból TMC jel, illetve milyen szabvány, milyen engedélyek, és milyen felkészültség kell ahhoz, ezeket a jeleket a térképen megfelelő helyen láthassuk. Végül, de nem utolsósorban Heckenast László Úr, a TrafficNav Kft. vezetője, aki azért repült tegnap ide, hogy a kérdéseinkre válaszoljon.
Természetesen mindenki jelen volt, aki az Ügyfélszolgálaton a mi (felhasználók) igényeinket próbálja “kiszolgálni”. Először a Dugóvadász vonal munkáját kísérhettük figyelemmel, illetve megismerkedtünk az ott dolgozókkal és a munkájukkal is. Később egy tartalmas előadást halgathattunk végig a forgalmi adatok begyüjtéséről, sokszínüségéről, és a jövőbeli TMC megoldásokról.
Ezután kötetlen beszélgetés alakult ki a résztvevők között, ahol szinte minden kérdésünkre választ kaphattunk.
Lássuk a TMC működését egy képen:
Több helyről is érkeznek adatok:
A TrafficNav Kft. szerződésben áll a Fővinformmal, illetve az Útinformmal is, így a tőlük kapott adatokat is fel tudja használni. Ezekért az adatokért a TrafficNav kft.-nek fizetnie kell. Kaphat névtelen flottadatokat is, amelyekben csak a forgalmi információk szerepelnek.
A forgalmi adatok többféle módon is érkeznek.
– kézi bevitel
– automatikus
– Floating ar (pl: TomTom Work)
– Egyéb
Többféle technológiával lehet a TMC jelet sugározni, Magyarországon a Petőfi Rádió hullámhosszán kapjuk RDS jelben. Ez a megoldás hét évig még bizonyosan működni fog. Jobb megoldás a TPEG, és megoldás lehet a 3G/HSDPA adatátvitel is.
Milyen feltételeknek kell megvalósulni ahhoz, hogy egy ország élvezhesse a TMC szolgáltatás előnyeit?
– Lokációs tábla
– A TISA fórum minősítése
– Ezt a lokációs táblát be kell építeni a térképekbe. (TeleAtlas/TopMap/Navteq)
– Integrálni kell a navigációs rendszerbe
A TrafficNav Kft. szolgáltat Magyarországon és Szlovéniában, illetve a közeljövőben indul szolgáltatása Irországban is. Friss hír, hogy a TISA fórum által minősített lokációs táblája van Horvátország, Románia és Portugália vonatkozásában is.
És a végére hagytam, hogy mi kell nekünk felhasználóknak a TMC a TMC jelek vételéhez:
– Kell egy navigációs készülék, egy hozzávaló TMC vevővel. (ez már nem igaz. elég, hogyha a számítógépünkön megnézzük az utvonalterv.hu oldalt.)
– Kell egy térkép amely tartalmazza a Magyar lokációs táblát, és az előfizetés is érvényes rá.
Érdekes nap volt. A nap végére még az is kiderült, hogy a TrafficNav Kft. csak TOVÁBBITJA a megkapott információt,de nem gyűjti azt. Tehát ha hiányzik egy-két forgalmi esemény a térképről, nem feltétlenül a TMC szolgáltató hibája…
A képernyőmentések Géczi Glória diplomamunkájából származnak.
A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!