Gyurci révén kezembe került egy Wayteq X920BT navi, rajta egy Sygic Lite Magyarország programmal. Ez utóbbi érdekessége, hogy 3000 (igen, nem tévedés, háromezer) forintért megkapható…
A létező legfrissebb Magyarország-térkép van rajta (már ismeri az M6-os autópályát is), cserébe nincsenek benne POI-k és nem tud hangosan navigálni. Viszont bármikor upgrade-elhető, szóval kezdésnek ideális megoldásnak tartom.
Ekkora (ötcollos) képernyőn kicsit szellős a Sygic által nyújtott felület és térkép, mivel ez a szoftver talán eddig a legpuritánabb, amivel találkoztam. Viszont minden világos, egyértelmű, áttekinthető, felesleges csicsákkal igazán nem vonja el a figyelmünket a navigálástól.
Az útvonaltervezésről
Meglepően sokféle funkció áll rendelkezésünkre (sajnos köztes pontok és útkizárás nincs). Tervezhetünk gyors és rövid útvonalat, berepülhetjük a kiválasztott útvonalat, sőt, ennek sebessége is változtatható. Lekérhetjük az útvonaltervet a kijelzőre, ilyenkor láthatók a főbb adatok (távolság, várható érkezési idő, hátralévő idő és az útvonaltervezés módszere). Böngészhetjük a térképet kicsinyítve, nagyítva, azt hiszem, ezen a(z ár) szinten ez bőven megfelelő. A fenti képen látható, hogy a program a Margit hídon át tervezett, ezt elnéztem neki.
A navigációs felületről
(A fenti képernyőfotó a berepülés üzemmódban készült, nem 320 km/h sebességgel száguldok a bokrok felé…) A képernyő felső részét a térkép foglalja el, melynek barackszínű háttere kellemes a szemnek, és első benyomásaim ellenére az utcanevek és a térkép egyéb rajzolatai (utcák, zöld területek, vasúti sínek) is jól láthatóak rajta.
Közvetlenül a térkép alatt egy vékony, világoskék csík húzódik, mely (amint navigálás közben hamar rájöttem) afféle vízszintes oszlopdiagram, a tervezett útvonalból már megtett részt jelképezi: minél közelebb vagyunk az úti célunkhoz, annál hosszabban nyúlik balról jobb felé a csík. Nagyon ötletes, gyors vizuális segítségnek tartom.
Ezalatt terpeszkedik az információs sáv, melyben négy szegmensben szabadon választható adatok jelenhetnek meg: pontos idő („Sygic-magyarsággal”: napszak), átlagsebesség, „helyszög” (ez is egy bájos félrefordítás, a tengerszint feletti magasságra (elevation) utal, a mértékegysége méter), útvonalhosszúság (egyszerűbb lenne talán így: útvonal hossza), indulástól megtett távolság, úti cél távolsága (gratulálok, hogy az úti célt helyesen, két szóban írták!), érkezési idő, jelmutató (talán inkább „jelszint” lehetne, ilyenkor ugyanis a GPS-vétel erősségét jelzi a készülék).
A legalsó csíkon egy nagyon okos dolog kapott helyet: az út/utca neve, amelyiken éppen járunk, méghozzá házszámmal együtt, de még ez sem minden: külön mindkét oldal házszámai láthatók, pl.: Andrássy út 18/14. Ez az első rövid út alatt hasznosnak bizonyult, mivel valahogy sikerült rosszul beírnom a címet, és gyanús volt, hogy már az Andrássy út 16. előtt járok, a cél a 18-as szám lenne, a Sygic pedig még mindig további 250 méterről beszélt az úti célig. Én különben is adatmániákus vagyok, szeretek mindig mindenről minden hozzáférhető adatot látni, tudni, szóval ez nagyon tetszett.
Navigálás közben
A képernyő jobb felső sarkába kitehetjük az aktuálisan megengedett legnagyobb sebességet jelző táblát, és beállíthatjuk, hogy hány km/h-s sebességtúllépés esetén figyelmeztessen a Sygic Lite. Külön állítható a lakott területen belüli és azon kívüli figyelmeztetés tűréshatára, de nem %-ban, ahogy más programoknál megszoktam, hanem km/h-ban. A figyelmeztetés hangmintája egy elég bőséges listából választható, mindenki olyat állít be, ami neki a legjobban tetszik. A tábla mellett figyelmeztetéskor sárga felkiáltójel is megjelenik.
Beállítási lehetőségek
Egy ilyen kedvező árú programhoz képest igazán bőségesek: van 2D/3D nézet, nappali/éjszakai üzemmód, le tudjuk tiltani a figyelmeztető hangokat, változtathatjuk a billentyűzet jellemzőit és egy sereg más dolgot is, elforgathatjuk a kijelzőt is, sőt, van egy érdekes menüpont, a Csatlakozási beállítások, melynél minden elképzelhetőt engedélyeztem ugyan (adat roaming, párosítottam a mobilnettel is felvértezett telefonommal stb.), de az Online szolgáltatásokhoz még sem sikerült hozzáférnem. Pedig érdekes dolgokat ígér: Közúti ellenőrzés, Útinform és Időjárás…
A menüben barangolva a felső státusz-soron láthatjuk a GPS-vétel erősségét, az akku állapotát, pontos időt, és a „Csatlakoztatva” ikont is, ám ahogy fentebb írtam, ezt a funkciót nem sikerült szóra bírnom. Ennek talán az lehetett oka, amiért a Wayteq X920BT-be épített BT-kihangosító is csak korlátozott funkcionalitással működött: tapasztalataim szerint ezek a vasak nem szeretik a Symbian S60-as operációs rendszerű telefonokat, márpedig én egy Nokia 5800-val próbáltam volna összebarátkoztatni a Wayteqet és a Sygicet. A kihangosítás amúgy működött, csak a telefonkönyv- és a híváslista-beolvasás nem.
Gyakorlati tapasztalatok
Első utamon átkeltem az Alagúton, és nagy meglepetésemre a program éjszakai módra váltott, sőt, a bal alsó sarokban megjelent egy stilizált alagút-szimbólum is. Az Alagútban haladva nem mozdult a kurzor, de ahogy kiértem, pillanatok alatt visszatért nappali üzemmódba és folytatta a navigálást. Az egész nagyon elegáns volt. (A dokumentációs célból készült fotó minőségéért ezúton kérek elnézést.)
Bakik azért előfordultak. Mivel a program nem tudja, hogy a Margit híd nem járható, ezen át tervezett. Mikor én nem hagytam becsapni magam, és elindultam a Lánchíd felé, a Krisztina körútról ő még mindig a Margit hidat erőltette volna, és arra buzdított, hogy balra kanyarodjak rá a Vérmező útra:
Az Andrássy útról jobbra fordulva leparkoltam a Nagymező utca sarkán, majd innen az Erzsébet krt. 4 szám felé vettem az utat. A Sygic megpróbált rávenni, hogy a Nagymező utcából forduljak balra a Király utcába, ami ugye szemből egyirányú:
Az Erzsébet körútról azonban gyorsan és ésszerűen hozott haza Észak-Budára, a rövid kis belvárosi kirándulás alatt semmi egyéb malőr nem történt. Elmondhatom, hogy sokkal hamarabb és kényelmesebben megjártam az utat, mintha fejből navigáltam volna (én a rutinos pesti autósnak ahhoz a válfajához tartozom, amelyik tudja, hová akar menni, ezért a térképet nemigen veszi elő, de hogy hogy lenne a legjobb, legrövidebb, azt nem annyira megtervezi, hanem inkább menet közben dönti el, ezért sokszor felesleges kitérők is becsúsznak az útvonalba).
A Sygic Lite nem kis méretű alkalmazás, a Wayteq X920BT 2 GB-os belső memóriája pár tíz megabájt híján dugig van vele, még szerencse, hogy a vas képes a MicroSD-kártyák kezelésére, arra tölthetjük a multimédiás tartalmakat. Ha kártya híján a belső memóriába teszünk pár zeneszámot vagy fényképet, előfordulhat, hogy nem hagyunk elég helyet a Sygic Lite-nak ahhoz, hogy elinduljon. Ilyenkor a program egy korrekt hibaüzenettel (kb.: „A program futásához legalább 5 MB szabad belső memóriára van szükség”) kilép és mindaddig nem indul, amíg fel nem szabadítunk egy kis helyet neki.
A programból már egy fél nap alatt is hiányzott két dolog. Az egyik az egynél több állomásból álló útvonalak tervezésének (magyarul köztespontok felvételének) lehetősége volt. Nem mindegy ugyanis, hogy az ember hogy fűzi fel az állomásokat egymás után, ebben nagy segítség lehet egy navigációs szoftver. A másik pedig a sávasszisztens funkció volt – de tudom, ne legyek telhetetlen, háromezer forintért a Sygic Lite valóban, őszintén bombajó vétel, mindenkinek csak ajánlani tudom.
A WayteQ navigációs készülékek 2010. májusától érhetőek el Sygic Lite szoftverrel. A készüléket a Wayteq Europe-tól kaptuk tesztelésre. Köszönjük.
Kapcsolódó cikkek:
https://navigyurci.hu/2010/07/26/wayteq-x920bt%E2%80%93en-is-bemutatom/
https://navigyurci.hu/2010/07/14/wayteq-x920bt-a-menuben-csavarogva/
https://navigyurci.hu/2010/06/14/wayteq-x920-bt-a-nagykepu-mindenes/
remek írás, de lenne pár kiegészítésem:
tudomásom szerint a sygic lite önmagában nem vásárolható meg, csupán valamilyen wayteq készülékre előtelepítve. így a 3000 Ft-ot nevezzük inkább felárnak.
sajnos a 2 gigás belső tárhely mostanában már csupán 1,65 GB, gondolom a rendszerfájlok vagy valami terjeszkedett.
a helyhiányon viszont valószínűleg segíteni lehet a nem használt nyelvi és hangfájlok törlésével ;)
kíváncsi lennék a szoftver verziójára, úgy látom ez már 8.xx és nem 7.71-es.
illetve hogy állunk a tmc vétellel?
@ vacsa “A WayteQ navigációs készülékek 2010. májusától érhetőek el Sygic Lite szoftverrel.” Szerintem annak, aki nem csak az internetről akar lopott szoftvert letölteni, ez egy reális lehetőség a szoftvervásárlásra. Ezenkívül, hogyha tetszik,akkor egy frisítés áráért lehet élesíteni. Mondjuk 13 ezerért egy teljes Európa az M6-s-sal, előtte kipróbálhatóan… Nekem jó vételnek tűnik.
TMC akár lehet is benne, a gps beállítások között ott a varázsló. Sajnos ez tmc vevő híján most nem fog kiderülni. Amúgy magyországon BIZTOSAN nincs benne tmc.
Szia!
Az árral kapcsolatban valszeg igazad van, nem tudom a pontos feltételeket, én csak a programot próbálgattam.
Közben láttam, hogy van itt még egy halom térkép is rajta, szóval ez nem is csak Magyarország, hanem valami érdekes Európa. Írország van benne, de Anglia pl. nincs, ezért Dublinba nem is tervez, mert nem folytonos az úthálózat.
TMC-t szerintem nem kezel, legalábbis a menüben nincs nyoma, de amúgy sincs hozzá TMC-vevőm, így nem tudom kipróbálni.
A szoftververzió 8.12, a térképverzió 7.80, van rajta M6-os autópálya Pécsig.
Üdv: Zsolto
@ Zsolto Nagyon jó cikk lett, köszönjük!
@ Gyurci: Köszi — és a lehetőséget is!
@ Zsolto Nagyon szívesen!
Tessék. Itt egy “fapados” ami, még használható is. :wave: Ettől “fapadosabbat” csak egyet tudok elképzelni.
@Zsolto. Köszi a cikket. Végre tudom már, hogy milyen egy hangtalan Sygic. Mit nem adtak volna az indiánok egy ilyen navigációért. :D
@vacsa. Azért próbáljunk elvonatkoztatni. :wall:
Szerintem ennyiért tök megéri
@ Sklave: köszi a méltatást :) Hm, tényleg, arról nem is írtam, hogy milyen néma navival navigálni. Az van, hogy ha az ember már megszokta, hogy ott a navi, akkor nem hiányzik olyan nagyon a hangutasítás. Egy barátom most kezdett navit használni, és azt mondja, az első délután nagyon nehéz volt megosztania a figyelmét a vezetés és az új információs forrás között (naná, hiszen az egyben a műszerfalon terpeszkedő látványos, bámulnivaló kütyü is). Nyilván neki nagy segítség a hangos navigálás, amíg meg nem tanul együtt élni a navival. Aztán talán már neki sem hiányozna annyira.
@Zsolto. Elképzelem a barátodat, mert tisztán emlékszem, amikor először kapcsoltam be a navit.
Én ezt úgy hívom, hogy szájjal nézés :) Érdekes, hogy amikor az ember, több információt akar befogadni, próbál a szájával is nézni, pedig a vizuális ingerek száj által közvetítése, tudományosan nem bizonyított. És mégis….
@ sklave Hű, ezt még én is átéltem. Egyszer kaptam tesztelésre egy Blaupunkt navit egy éjszakára. :) Na ott volt ez a hatás. A kütyüben kamera, és annak a képére vetítette a navi információt. Az első néhány percben komolyan kellett figyelnem, hogy a tátott szájam ne takarja el a kilátást menet közben…
@Gyurci: nem vitattam, hogy nem érné meg, csak ki akartam hangsúlyozni, hogy CSAK AKKOR 3e az ára, ha vesz valaki új készüléket is. nekem már van navim, de 3k-t bármikor adnék érte, már csak a 2010.03-as új térképek miatt is akár! szerintem Sklavét is érdekli! :)
ja, és ő biztos kölcsönadná a tmc vevőjét is kipróbálni!
@ vacsa “ja, és ő biztos kölcsönadná a tmc vevőjét is kipróbálni!” Könnyű annak aki járja az országot… Én legfeljebb a Mézga módszerrel kaphatnám meg, “küld-fény-post”. :)
Nem írtad a cikkben, hogy napfénynél milyennek ítélted meg a képét! Lehet, hogy nem sütött a nap? :)
@ ion: De sütött, nem volt vele semmi gond. Nem mondhatom, hogy kiégette a szemem, de napfényben nagyon nehéz dolga van minden navinak. Lesz majd egy második cikk magáról a hardverről, abban kitérek erre is, itt főleg a szoftver volt a lényeg.
Igazad van a napfényes dologgal kapcsolatban. Köszönöm a választ! Jó kis cikkeket írsz, gratulálok! További jó erőt mindehhez!