Vissza az őskorba! ITER AVTO

Ki gondolná, hogy a navigációs rendszerek elődjével már az 1930-as években is kisérleteztek. Persze ennek semmi köze nem volt a műholdakhoz, és utasításokat sem adott az akkori autósok számára… Ebben a szerkezetben papírtérkép volt, amely a jármű sebességétől függően “haladt” a dobozában. Az “egyedi kereséseket a görgetőgombbal tudtuk elvégezni.

Néhány ősrégi kép az eszközről. Az akkori autókban valószínüleg még ez is csak kuriózum volt.

Szerencsére fentmaradt közelebbi kép is erről a “szuper kütyüről”, így a térkép is jól látható közelről. Oldalt a nyilak mutatják a helyzetünket, melyből jól látható, hogy hamarosan egy hídhoz érkezünk.

Hasonló megoldás volt a Plus Fours Routefinder, amelyet karon viselt az autós, és szintén a műholdak segítsége nélkül mutatta az utat. Leginkább talán egy karórához hasonlít a szerkezet.

Ha ma lenne ilyen, biztosan a Casio készítené…
Forrás: NaviGadget

11 hozzászólás
  1. avatar
    2010. július 14. Válasz
    Razofen

    Óriási!

    Gondolom ezek nem “igazi” térképek voltak, mivel úgy látom, csak egy irányba lehetett tekerni őket.

    Ezek szerint pont-pont viszonylatok voltak benne, a kanyaroknál szöveges utasításokkal (“fordulj balra Clermont felé”)?
    Vagy hogy lehetett ez megoldva?

    • avatar
      2010. július 14. Válasz
      Gyurci

      @ Razofen Én sem tudok többet, de úgy néz ki ezek “viszonylatok” lehettek arra a néhány komolyabb útra, ami akkortájt lehetett. De lehet, hogy a fontosabb utasítások írásban is megjelentek a térképen.

  2. avatar
    2010. július 14. Válasz
    Bal3

    Áve!

    Nem is olyan rég, még a Paris-Dakaron a motorosok ilyen tekerős papírtekerccsel mentek! Vagy már nagyon öreg vagyok :-)

    Pont-pont navigációra jó.

    Ez volt a hivatalos itiner.
    Bódéban ülőknél a jobeggyből imádkozta ugyan ezt a navigátor.

    Üdv Bal3

    • avatar
      2010. július 14. Válasz
      Gyurci

      @ Bal3 Szeva. Te itt? Köszi az értékest! Ilyet még nem láttam én sem.

  3. avatar
    2010. július 14. Válasz
    Bal3

    Áve!

    Itt látható egy ilyen tekerős itiner:
    http://tinyurl.com/36n5c5c

    Üdv Bal3

    • avatar
      2010. július 14. Válasz
      Gyurci

      @ Bal3 Ez király!

  4. avatar
    2010. július 14. Válasz
    Bal3

    Áve!

    “@ Bal3 Ez király!”
    Pontosítok: Bal3 a király! ;-)

    Naná, hogy itt, természetesen olvaslak. Szeretem az oldalt. Megszállott navigátor voltam, földgömbön kezdtem 4 évesen, jött a világatlasz, térképgyűjtemény, pár év enduro motor, pár év rally navigálás. Még ma is megvan pár itinerem.
    Első GPS 1999-ben, még 200 métert ugrált (Magellan 315)
    GPS-ek sorban, digitális térképet rajzoltam…
    Most a vitorlázás miatt a tengeri navigáció hagyományos és digitális változata köt le. “Pár” programot, térképet használok, tesztelek magam is, vízen, szárazon.
    Szeretem az oldalad!
    Értékes, hasznos, informatív!

    Jó munkát és kösz, hogy csinálod!

    Üdv Bal3

    • avatar
      2010. július 14. Válasz
      Gyurci

      @ Bal3 Köszönöm az elismerést! :D Egy “öreg rókától” ez főleg sokat ér!

  5. avatar
    2010. július 14. Válasz
    compo

    Sziasztok!
    Tudom nem kapcsolódik a témához, de a segítségeteket szeretném kérni.
    Boldog tulajdonosa vagyok egy Sony-Ericsson X10 mini telefonnak, amin android op. rendszer van.
    Feltelepítettem rá az iGo 8-at. a telepítés sikeres,

    Warez miatt törölve!

  6. avatar
    2010. július 14. Válasz
    Zsolto

    Szerintem is csak valami adaptált térképek lehetnek rajta, hiszen képtelenség, hogy egy útvonal olyan szűk egyenes mentén kanyarodjon, ami a keskeny papírcsíkon elfér. De mindenképpen érdekes volt látni, hogy navigáltak régen, és hogy ezt nem is olyan sok idővel ezelőtt még mindig használták.

    • avatar
      2010. július 15. Válasz
      Gyurci

      @ Zsolto És az itiner is hasonlóan néz ki. Pedig lassan 100 éves technika.

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás