NavNGo iGO Limousine, egy igazi különlegesség

Zsoltonak sikerült egy igazi “kuriózumot” lencsevégre kapnia. Egy iGO Limousine… Már néhány éve a navigációs eszközök körében mozgok, és sok érdekes darab volt a kezemben, de ez az eszköz kimaradt. Most következzen a teszt rengeteg fotóval!

A véletlen úgy hozta, hogy alkalmam volt alaposabban megnézni a NavNGo iGO Limousine szoftvert, melyet egy időben a Clarion MAX668RVD készülékkel együtt ajándékba adtak azoknak, akik a Magyar Suzuki Zrt.-től Suzuki Vitara vagy Grand Vitara gépkocsit vásároltak. Mivel a nézegetés közben pár hevenyészett fotót is készítettem, úgy gondoltam, röviden leírom, miket láttam, hátha rajtam kívül más is érdekesnek találja ezt a különleges szoftver+hardver kombinációt (a hathengeres Suzuki Grand Vitara sem piskóta, de annak méltatása már végképp szétfeszítené a jelen írás kereteit…).

A Clarion MAX668RVD

Már a vas is különleges jószág, egy dupla DIN méretű, érintőképernyős, távirányítós készülék 7 collos, 800 x 480 képpont felbontású, kifordulós kijelzővel és számtalan kényelmi funkcióval.

A fejegység valójában fedélzeti multimédia-központ, főbb jellemzői az 5.1-es dts-hangkimenet, az MP3- és DVD-lejátszás, az iPOD-vezérlés, a külső monitorcsatlakozás a hátsó utasoknak (ilyenkor az első utasok a hátsóktól független műsorforrást hallgathatnak)… és még hosszan sorolhatnám. Az iGO Limousine verzió is azt a tulajdonságát használja ki, hogy külső videojel megjelenítésére is képes… de erről majd később.

A gép gyakorlatilag egyetlen hatalmas, szükség esetén motorosan leforduló kijelző, melynek keskeny peremén elszórva néhány gomb sorakozik. A rádió és a beépített egyéb funkciók (DVD-lejátszás, menüvezérlés, beállítások stb.) kezelését az érintőkijelzővel és a már említett távirányítóval végezzük.

Ami furcsa (sőt, kissé érthetetlen) volt, hogy a navigációs szoftver érintésre nem reagál, csak a távirányítóval kezelhető. Mondhatnánk, hogy ennek talán biztonsági oka van, vezetés közben ne matassa a sofőr a kijelzőt, de ennek ellentmond, hogy a közönséges navikat viszont csak érintéssel lehet vezérelni – igaz, azokhoz nincs is távirányító. Mindegy is, ez van, ezt kell szeretni.

Sajnos hiába 800 x 480 képpont felbontású a Clarion MAX668RVD kijelzője, az iGO Limousine itt csak 430 x 234 képpont felbontással dolgozik, ami a megjelenített kép kissé torz arányain és részletességén meg is látszik. A körök tojásdad alakúak, a kép meglehetősen darabos, minden képpont szinte megszámolható méretű. Ide már elkelne a finomabb felbontású iGO-verzió, ez sokat lendítene a kép minőségén. Az iGO képe így bizony nem a legszebb, főleg a ferde vonalak „szőrösek”:

A távirányító nem a fejegységé, hanem az iGO Limousine tartozéka:

A NavNGo iGO Limousine

Elsőre azt gondolnánk, hogy a Clarion fejegységben van a GPS-vevő és a szoftvert kezelő hardver is, ez azonban nincs így. Az iGO Limousine valójában egy kijelző nélküli navigációs berendezés, melyet fixen kell telepíteni a műszerfal mögé, és a rádiós fejegység kijelzőjét használja megjelenítőként. A készlet a következőket tartalmazza:

• Limousine Navigator készülék
• Limousine 2 GB-os SD memóriakártya, rajta a navigációs szoftverrel és a digitális térképekkel
• SiRFStar III külső GPS-vevő
• Infrás távirányító
• Hangszóró
• Külső IR-vevő
• Rövidített használati útmutató
• Beszerelési útmutató

A fentiekből látszik, hogy a készlethez gyakorlatilag csak egy megfelelő LCD-kijelzőt kell csatlakoztatnunk, minden egyéb megtalálható a csomagban. LCD-ként pedig nagyszerűen megteszi az itt bemutatott fejegység kijelzője. Látható, hogy a Clarionnál eleve navigációs célra is tervezték a MAX668RVD típust, hiszen a képernyő alsó káváján ott látható a MAP (térkép) gomb, amellyel azonnal átválthatunk navigációs üzemmódba. Az itt bemutatott Limousine-verzió még a régebbi, idén júniustól új, alaposan átdolgozott változat is kapható.

Ne is kerülgessük tovább a forró kását, lássuk a navigációs részt!

Amivel tehát kissé megszeppenve szembenézünk, az egy speciális iGO-verzió, mely nem csak hardveres szempontból különleges, hanem a kezelőfelületét tekintve is, hiszen alaposan átszabták, hogy minél kényelmesebben lehessen kezelni a mellékelt távirányítóval.

Amint a fenti képen is látjuk, a rejtett beépítésnek van némi hátránya is: a „mezei” felhasználó nem tudja kényelmesen frissíteni, így ezen a konkrét példányon is egy elég patinás szoftververzió és térkép volt. A frissítés pontos menetét nem ismerem, elképzelhető, hogy a Limousine vevőegység az SD-kártyával a műszerfal alatt, valami viszonylag kényelmesen elérhető helyen bújik meg, így a kártya könnyen kivehető és kártyaolvasóba dugva egyszerűen frissíthető. Erre a rövid ismerkedés során nem derült fény. (Még azt is el tudom képzelni, hogy némi ügyességgel megoldható lenne a képernyő natív felbontásának megfelelő felbontás beállítása is, ami fényévekkel jobbá tenné a szoftver megjelenését. Bizony láttam már iGO-t 800 x 480-as felbontásban futni, és mit mondjak, elképesztő élmény…)

Mitől más a szoftver kezelőfelülete?

Az iGO Limousine átdolgozott kezelőfelületének lényege, hogy a kép felső részén található főmenüből függőlegesen lefelé nyílnak meg a menüpontok, majd azokból jobbra az egyes almenük. A távirányító kurzorgombjaival mozgunk a menüben, a középső OK-gombbal választjuk ki az egyes lehetőségeket. Teljesen egyértelmű, intuitív megoldás.

Az érintős vezérlés hiánya elsősorban a címbeíráskor fájó: a távirányító kurzorgombjaival kicsit nehézkes a virtuális billentyűzeten kóvályogni, bár a számbillentyűkön a telefonok mintájára három-három betű is megtalálható. Ettől eltekintve a távirányítással történő kezelést remekül megoldották,és a nagy kijelzőn minden jól és egyértelműen követhető.

A távirányító jobb felső, Route feliratú gombjához tartozó ikon súgja meg, hogy e gombbal navigálás közben a gyorsmenü hívható elő,mely a jobb felső sarokban jelenik meg:

A térképnézeteket (3D, 2D, 2D északi tájolással) szintén a távirányítóval választhatjuk ki, a 3D-nézetnél a dőlésszöget és a nézet irányát a távirányító kurzorgombjaival szabályozhatjuk:

Az ismerkedés sajnos álló helyzetben zajlott, így a vezetés közbeni navigációs élményről nem tudok nyilatkozni. A tulajdonos nem megszállott navi-használó, csak szükség esetén kapcsolja ilyen üzemmódba a fejegységet, de elmondása szerint az remekül teszi a dolgát, ami nem is csoda.

Röviden összefoglalva nekem azért szimpatikus ez a megoldás, mert feleslegessé teszi a PNA vagy a PDA állandó ki-be rakosgatását, és a távirányító némi megszokás után feltétlenül jobb megoldás, mint a szélvédő alatt, kartávolságon kívül csücsülő navi képernyőjének böködése.

Sajnos a Clarion MAX668RVD készülék már csak használtan és meglehetősen borsos áron kapható, de ne feledjük, hogy a lényeg nem ez, hanem az iGO Limousine készlet, mely ma is kapható, a fentinél frissebb változatban. Akinek az autójában már eleve van ilyen célra használható LCD-kijelző, vagy beszerez egy külön megjelenítőt (ilyenből is sokféle kapható, akár a visszapillantó tükörbe integrált változat is), annak navigáció vásárlásakor feltétlenül érdemes ezt a megoldást is figyelembe vennie.

9 hozzászólás
  1. avatar
    2010. július 20. Válasz
    Bagi

    Szia Zsolto !

    Köszi az érdekes cikket !
    A mellékelt linken szeretném felhívni a figyelmedet egy másik érdekes cikkre is (németül), amely az IGO Primo 1.1-es verziójáról szól, amelyben már Öko funkció is van.
    http://tinyurl.com/38v5tu8
    Csak azt szeretném valakitől megtudni, hogy mikor lehet végre Magyarországon normális készüléken IGO Primot kapni ! (A navon N480-at felejtsük el !)
    Esetleg Gyurci tudna bővebb infót erről a Nav&Go-tól vagy máshonnan szerezni ? Nagyon jó lenne !

    Köszi

    Bagi

    • avatar
      2010. július 20. Válasz
      Gyurci

      @ Bagi Egyelőre két ilyen márka van, az egyik a Navon, a másik a Becker. Szóbeszédet ugyan hallani más készülékekről is (bár nem sokról), de hivatalos (megerősített) infót nem tudok.

  2. avatar
    2010. július 20. Válasz


    Bagi:

    Szia Zsolto !
    Köszi az érdekes cikket !
    A mellékelt linken szeretném felhívni a figyelmedet egy másik érdekes cikkre is (németül), amely az IGO Primo 1.1-es verziójáról szól, amelyben már Öko funkció is van.
    http://tinyurl.com/38v5tu8
    Csak azt szeretném valakitől megtudni, hogy mikor lehet végre Magyarországon normális készüléken IGO Primot kapni ! (A navon N480-at felejtsük el !)
    Esetleg Gyurci tudna bővebb infót erről a Nav&Go-tól vagy máshonnan szerezni ? Nagyon jó lenne !
    Köszi
    Bagi

    Szia Bagi!
    Én köszönöm, hogy elolvastad!
    Üdv:
    Zsolto

  3. avatar
    2010. július 21. Válasz
    FDToth

    igo limousin szoftvert bármly autóba lehet kérni,a melyikben van színes képernyő (az gondolom mindegy h érintő-e vagy sem, mivel limousin távirányítós)?

    • avatar
      2010. július 21. Válasz
      Gyurci

      @ FDToth
      ” Limousine szabványos csatolófelülete kompatibilis a legtöbb autóba épített hangrendszerrel, autós TV-vel vagy DVD-lejátszóval, így azok is használhatják, akiknek már van az autójukban ilyen eszköz.”

  4. avatar
    2010. július 21. Válasz

    Ahogy a neten szereplő infókból levettem (ha rákeresel, meglesz, hogy hol szerelik be, van köztük egy nagy budapesti autóhifis stúdió klassz weboldallal), a lényeg az, hogy a kijelzőre rá tudjanak csatlakozni valahogy. Sok-sok autótípus szerepel a weblapon, mint szóba jöhető alany.

  5. avatar
    2010. november 25. Válasz
    Palotai1947

    azt szeretném megkérdezni, hogy mi a módja a mazda m6-ba beépített gyári gps kijelző natív felbontásához megfelelő iGo beállításnak( az eredeti gps helyett egy Nav N Go limusin lett beépítve ).remélem érthetően írtam le a problémámat, a jelenlegi kép nagyon rossz.
    előre is köszönöm a segítséget, nagyon rámférne

    • avatar
      2010. november 25. Válasz
      Gyurci

      @ Palotai1947 A szoftvernek kell tudni a megfelelő felbontást, ahogy Zsolto is írta.

    • avatar
      2010. november 25. Válasz

      @Palotai1947: Ahol beszerelték, nem tudtak segíteni? Sajnos én semmi konkrétat nem tudok mondani erről, de a Nav’N’Go Kft-nél biztosan segítenek, hiszen az ő termékük. Az iGO mindig csak akkor tudja a kijelző natív felbontását, ha a saját mappái között ott vannak a megfelelő felbontáshoz tartozó (főleg bmp) fájlok. Ha van olyan mappa, pl, 800×480, amilyen a kijelző felbontása (benne a megfelelő fájlokkal persze), akkor az iGO azzal a felbontással indul el. Ha nincs, akkor megpróbálja azzal betölteni magát, ami van, de nem biztos, hogy jól fog látszani a kép, lehet, hogy lelóg a széle vagy torz lesz stb. Tudni kéne, hogy a Mazdának milyen felbontású a kijelzője és az ahhoz tartozó fájlokat megszerezni — lehetőleg a NNGO-tól.
      Tudom, nem sokat segítettem, de ez van :( Hátha más hozzá tud még tenni valamit.
      Üdv:
      Zsolto

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás