Miközben a finn gyártó tovább küzd, hogy visszaszerezze az okostelefonok piacán évekig birtokolt vezető pozícióját, fokozatosan egyre nagyobb hangsúlyt helyez az év elején HERE márkanévre átkeresztelt térképes és navigációs részlegére is…
Ennek eddigi jelei a Toyotával, a Volkswagennel, a BMW-vel és a Garminnal kötött, autóba szerelt navigációs rendszerekhez kapcsolódó szerződések voltak.
A cég a napokban eggyel magasabb sebességfokozatba kapcsolt: indul a Connected Driving, melynek részei az autós navigációt magában foglaló HERE Auto, az extra szolgáltatásokat, pl. valós idejű forgalmi adatokat szolgáltató HERE Auto Cloud, valamint a HERE Auto Companion. Ez utóbbi csomag olyan alkalmazásokat tartalmaz, melyek segítségével az autóban használni kívánt vagy éppen az autóban létrehozott és elmentett helyadatokat kiszállás után az okostelefonunkon is egyszerűen tovább használhatjuk. És ha ez nem lenne elég, egy vadonatúj, Halo névre keresztelt feldolgozó engine közbeiktatásával a Nokia elkezdte a HERE Traffic rendszer továbbfejlesztését is.
Az új termékek és szolgáltatások bemutatójára a Frankfurt Motor Show keretében, szeptember 10-én kerül sor. A HERE többi eleméhez hasonlóan az új szolgáltatások is platformfüggetlenek lesznek, vagyis az okostelefonos részeik iOS és Android alatt is futni fognak, bár az első változatok valószínűleg Windows Phone alá jelennek majd meg.
Röviden az új szolgáltatásokról:
HERE Auto: Ez lényegében a Nokia beágyazott autós navigációs szolgáltatása. A cache-ben tárolt adatok révén offline állapotban is használható. 95 országban kínál kanyarszintű navigációt, 2D, 3D és műholdas térképet, valamint utcaképes megjelenítést. Tervezik egy olyan SDK kiadását is, melynek révén külső fejlesztők is hozzátehetik a saját tartalmukat a rendszerhez – és itt nem reklámokra kell gondolni, mert a Nokia felmérései szerint az autóvezetőknek ez túlságosan elvonná a figyelmét a vezetésről. De ha valaki konkrétan olasz éttermeket keres, a kijelzőn megjelenhetnek egy-egy pizzéria helyét mutató jelölők. Szó lehet még zenei, közösségi egyéb szolgáltatásokról is.
HERE Auto Cloud: Ez a Nokia extra szolgáltatásainak pl. forgalmi infók, dugóelkerülés, parkolók, üzemanyag-árak, elektromosautó-töltőállomások stb. gyűjtőneve. A tervek szerint ez is működik majd online és offline módban is, ami jól jöhet pl. roamingolás közben.
HERE Auto Companion: Ez alkotja a hidat az autóban és az azon kívül végzett tevékenységek között. A számítógépnél vagy az okostelefonunkon megtervezünk egy utat, jegyzeteket készítünk a felkeresendő helyekkel kapcsolatban, majd mikor beülünk a HERE rendszerrel felvértezett autónkba, a fedélzeti kijelzőn azonnal megjelennek ezek az adatok, és kezdődik a navigáció. Ha a cél előtt le kell parkolnunk, és kiszállunk, a rendszer a telefonunk képernyőjén ad további útbaigazítást az úti célig. Mindennek a koordinálását részben az új Halo platform végzi majd, mely az autó különböző érzékelőitől is adatokat gyűjt, így segít az üzemeltetésben is (keréknyomás, üzemanyagszint). Az app alkalmas lesz az otthoni TV műsorrögzítőjének programozására, a várható időjárás kijelzésére és egy sor egyéb dologra. Ha egy autót többen használnak, a sofőrök különböző profilokat hozhatnak létre maguknak.
A Nokia nincs könnyű helyzetben a Google hasonló törekvéseivel szemben, de van pár jó lap is a kezében, hiszen birtokában van a világ egyik legnagyobb térképadatbázisa, és még mindig több száz fejlesztőmérnököt alkalmaz. Veszteni valója nemigen van, de ha ügyesen helyezkedik, még élre törhet az integrált autós/okostelefonos navigációs és tartalomszolgáltatások első szakaszában járó versenyében.
Forrás: http://techcrunch.com
Fordítás: Zsolto
Ezzel nekem csak az a bajom, hogy vadiúj, sőt, még nem is létező autót kell venni hozzá :)
@ Zsolto Nem feltétlenül. A cikkben leírt dolgokat meg lehet valósítani (szerintem) egy appal, pl:
https://navigyurci.hu/2012/01/19/az-nng-es-a-pioneer-appradio-uj-tavlatokat-nyit-a-mobilintegracio-teruleten/
illetve egy hasonló hardver utólagos beépítésével is:
https://navigyurci.hu/2010/01/06/eco-route-hd-gazdasagossag-felsofokon/
és mindezek kijelzése történhet a gyárilag beépített (tesztelt) fejegységen.
Nekem meg az a bajom, hogy a Nokiánál egy évekkel ezelőtti naptárat néznek. Miközben már a közösségi navigációé (Waze) a jövő, ők még az offline navigáción görcsölnek.
@ PDA_FAN Nem biztos, hogy a közeljövő— Én inkább úgy pontosítanám, hogy az offline navigációé, online kiegészítőkkel. Amikor a térképet offline használod, de online küldhetsz és kaphatsz kamerainformációkat, traffipaxokat, rendőri ellenmőrzést, stb. A Waze pedig még mindig nem a legjobb példa, mert bár a forgalmi adatai verhetetlenek, a térképen még bőven van mit fejleszteni. Persze a Google Maps és a Waze visszafelé is átjárható lesz…
Zsolto: Ilyen szempontból (is) jobb az iOS, jó néhány autómárka van, (most megvásárolható modellek) melyek támogatják a telefon és a kocsi közötti magasabb szintű kommunikációt.
PDA_FAN: egyetértek.
Igazad van, nem a közeljövő, hanem már a jelen. Sokszor értékesebb a forgalmi infó, mint maga a térkép, olyan esetekben, mint például egy nagyvárosi dugó vagy egy több órás autópályás aszalódás a 40 fokos hőségben.
@ PDA_FAN Izlés dolga. Én például jobban szeretek dugóban megtalálni egy címet, vagy a valós forgalmi infók között kérdezősködni hogy merre lehet:
https://navigyurci.hu/?attachment_id=23022
Valószínüleg nem a Waze a legjobb példa az online navigációra. Arról nem is beszélve, hogy külföldön a roaming díjak miatt amúgy is csak az offline verzió játszik.
A Waze arra jó példa, mit tud(ott) a nonprofit közösségi közlekedés önerőből ilyen rövid idő alatt összehozni. Ha valaki ismeri az elmúlt 7-8 év navi programjait, akkor el kell ismernie, hogy ebben van fantázia. Hogy a Waze-Gmaps kettős lesz-e a jövő legjobb navija, vagy más, az ebből a szempontból most mellékes. Én is jobb szeretem a Primót, mint offline navit, de hiába van benne TMC meg online infó, a dugók ellen ez ma már kevés.
@ PDA_FAN “Amikor a térképet offline használod, de online küldhetsz és kaphatsz kamerainformációkat, traffipaxokat, rendőri ellenmőrzést, stb.” Ilyen például a TomTom Live információcseréje, illetve ha jól emlékszem a legújabb Sygic Navigation leírásában is olvastam valami hasonlót.
“Crowd-sourced Police Traps and Traffic
Did you know that you can share information
about Police traps and slow traffic with other
drivers?
To receive info from others, make sure you
are Signed in and online connection is available.
To report a Police trap or Slow Traffic just tap
on the navigation bar and choose which
event you wish to report.”
Oké, a roaming díjak eltörléséig nyilván ez a legjobb alternatíva, de azt is vegyük figyelembe, hogy egy dolog az elméleti lehetőség, és egy másik a ténylegesen használható funkció. Bizonyára a TomTom és a Sygic kiválóan megoldották ezt a feladatot, de kérdés, hogy az adott útvonalon hány felhasználója van, és így mennyire pontos és naprakész az onnan származó információ?
TomTom-ot nem használok, a Sygic-ban még nem láttam ilyen infót, viszont a Waze-ben szinte bármilyen útvonal esetén van forgalmi infó, és látható jónéhány, úton lévő felhasználó.
@ PDA_FAN Értem én, de ettől még nem találod meg az Üllői út “akárhányat” vele, és ezért kell navigáció. Akkor már inkább a Google Maps, az a házszámokat is ismeri és a forgalmi adatai is jók. Bár a Waze feelingje verhetetlen…