TopMap exkluzív. A térképjavítás rejtelmei

gyurci_60x2Mindannyiunkat, akik navigálunk, vagy csak kedveljük ezt a témakört, érdekelnek azok a módszerek, amelyekkel a pontos térképek készülnek. Azt már olvashattátok oldalunkon, hogy a TomTom térképek esetében ez hogyan működik, ám most abban megtiszteltetésben volt részem, hogy testközelből megismerkedhettem az egykori TopMap, ma már NNG térképek naprakészen tartásának módszerével is…

Néhány mondat bevezetésül a magyar térképészeti vállalatról: a TopMap Kft. 2002-ben alakult, és a térképadatbázisok fejlesztése és karbantartása volt a kitűzött céljuk. 2004-ben kezdték meg a magyarországi útvonalhálózat felmérését, és a 2006-os CeBIT kiállításon jelent meg az akkor még NavNGo (mai nevén NNG) egyik legnagyobb sikere, az iGO 2006 szoftver, mely TopMap térképeket is tartalmazott. Ahogy visszaemlékezem rá, egyszerű volt, mint a faék, és piszok gyors a működése. (Nem tudom, figyelitek-e a dátumokat: 2004, 2005, 2006-ez még egészen a navigáció hőskora).

A TopMap 2013. májusában beolvadt az NNG-be, így egy helyen fejleszthették a navigációs szoftvert, és a térképeket egyaránt. Ennek a megoldásnak több előnye is volt, talán a legnagyobb nyeresége az egymás rendszereinek jobb megismerése, és ezen keresztül a térkép- és szoftver-erőforrásainak jobb integrációja volt mindkét fél számára.

Azt bizonyára kevesen tudjátok, hogy 2008 előtt a TopMap volt a magyar partnere TeleAtlas cégnek is (akkor még nem léteztek országonként kirendeltségek, hanem helyi térképész cégekkel dolgoztak együtt a hollandok), amelyet ma TomTom néven ismerhettek (2007 decemberében történt a felvásárlás, azóta a TomTom a tulajdonos).

A térképhibák fellelésének gyorsítására, illetve a felhasználók által tapasztalt hibák bejelentésére létrehozták a TopMap térképszerkesztőt, amely 2009 júniusától 21 országban és több nyelven is használhatóvá vált.

Néhány napja egy kedves meghívás eredményeképpen az NNG irodájában jártam, ahol rövid terepi bemutató után megmutatták azt is, hogyan történik a bejelentett hibák feldolgozása. Igen érdekes pár óra volt. Vendéglátóim, Molnár Péter és Keszte Péter, akik a bemutató végeztével néhány benneteket is érdekelhető kérdésre is választ adtak, de előtte lássuk, hogy hol tart az utolsó Magyarország térképverzió (2013.09):

– felmért útvonal hossza: 121 280 km
– lefedettség lakosság szerint: 100%
– lefedettség házszám szerint: 100%
– érdekes pontok (POI-k) száma: 81 437 db
– Rich POI-k száma: 2271 (ezek olyan, kibővített POI-k, amelyek fényképpel, telefonszámmal, esetleg rövid leírással is rendelkeznek)

Mit tegyünk, ha térképhibával találkozunk?
A hibákat a terkep.topmap.hu weboldalon lehet bejelenteni. Egy egyszerű regisztrációt követően a térképen már bökhetjük is le a reportokat. Adott helyre kattintva meg kell adni a hiba típusát (hétféle opció van a poi-tól az egyirányúságig), majd szövegesen megadni a hiba leírását. A bejelentéshez fájlt is lehet csatolni, így akár “track”-ek (a szoftver által rögzített nyomvonalak), a helyszínen készült képek vagy a navigációs szoftver képernyőmentései is segíthetnek a hiba illusztrálásában:

tm_hibajav9

Mennyire kezelitek fenntartással a bejelentéseket?
Alapvetően pozitívan állunk a bejelentésekhez, de azért igyekszünk mindig magunk is ellenőrizni a tartalmukat. Ma már nem okoz gondot a StreetView segítségével megnézni a táblákat egy kereszteződésben vagy a Google-ben rákeresni, hogy egy cég tényleg az adott helyen található-e. Ha nem tudunk állást foglalni a bejelentés alapján (sokszor előfordul, hogy a szövegezése sem egyértelmű, pl. „a környéken sok utcát leaszfaltoztak”), akkor a hibabejelentő oldalon vissza tudunk kérdezni a felhasználóra, hogy pontosítson (ő erről emailben kap értesítést). Természetesen vannak olyan bejelentések is, amelyeknél elkerülhetetlen a terepi felmérés, a közelmúltból a Baross és Március 15. tér környékét tudnám példaként hozni:

hibabej_ossz

Az összes eddigi hibabejelentés eloszlása

hibabej_201403

A 2014.03-as kiadású térképbe bekerült hibabejelentések eloszlása

Milyen szempontok szerint rangsoroljátok a bejelentéseket?
A bejelentéseket nem igazán szoktuk rangsorolni. Ha megnyitjuk őket, akkor a legtöbbet egy gyors ellenőrzés után kijavítjuk. Ahol további információra van szükségünk, ott írunk a felhasználónak. Illetve előfordul, hogy úgy ítéljük meg, hogy helyszíni felmérést igényel a bejelentés, ekkor felvesszük a lejárandó listába. A release zárás előtt aztán körbe szoktam menni ezeken a helyeken.

Mennyi idő után érzékelheti egy felhasználó, hogy kijavult a térkép a bejelentése alapján?
A hibabejelentő oldal mögött levő térképet a release (az új kiadás) elkészülte után szoktuk frissíteni, ez eddig évi 3-4 alkalmat jelentett. A jövőben szeretnénk azzal motiválni a felhasználókat, hogy havonta egyszer frissítjük a térképet a weboldal hátterében, így a felhasználók hamarabb kaphatnak pozitív visszajelzést a bejelentésükről.

Ahhoz viszont, hogy valaki a navigációban is viszontlássa a munkáját, mindenképpen meg kell várnia a következő térképkiadást.

Mik a legfontosabb témakörök (körzetek, országrészek, témakörök) most, ahová (hiba) bejelentéseket várnátok?
Nagyon szívesen vennénk bejelentéseket natural guidance témakörben. Ez azt a feature-t jelenti, amikor valamilyen a terepen könnyen azonosítható tereptárgyhoz képest adja meg a navigáció az utasításokat, pl. a Bazilika után fordulj balra (azok a Becker tulajdonosok, akik a legfrissebb térképpel rendelkeznek, néhány helyen már hallhattak ilyen navigációs utasítást – by Gyurci).

Hogyan zajlik a terepi felmérés?
Fontos tudni, hogy a terepen nem javítjuk egyből az adatbázisban az észlelt eltéréseket, hanem csak ún. Update Notification-öket (frissítési értesítéseket) készítünk róluk. Ezek a hibabejelentésekhez hasonlítanak, csak sokkal több adatot tartalmaznak, és egy szigorúan lefektetett specifikáció szerint készülnek. Utóbbira azért is szükség van, mert sokszor előfordul, hogy nem a felmérő, hanem egy másik kolléga dolgozza be végül az adatbázisba a felmérés eredményét:

geodatacollector_1

Egyirányúság felvétele a felmérő programban

geodatacollector_2

Javítások Kolontáron a felmérő programban

Milyen szoftver segítségével végzitek a terepi felmérést, és az hogyan működik?
Egy saját fejlesztésű szoftverrel dolgozunk, amely úgy működik, hogy a meglevő térképadatbázisunk látszik a háttérben, és a fölötte található rétegekre rajzoljuk a javításokat. A különféle típusú javítások különböző rétegekre kerülnek, pl. útgeometria, közlekedési szabályok (egyirányúság, korlátozások), kanyarodási szabályok (ún. manőverek), házszámok, felületi jelek, POI-k. Természetesen a programban folyamatosan látszik a pozíciónk és trackelni is tudunk (vagyis rögzítjük az útvonalunkat), a háttérbe pedig bármilyen georeferált alapanyag (pl. ortofotó) is behívható).

mapinfo_1

Javítások feldolgozása a Mapinfo programban – a kékek már kipipálva

mapinfo_2

Javítások feldolgozása a Mapinfo programban – újonnan nyitott utca Kolontáron

A programnak van olyan funkciója is, hogy a hibabejelentő oldalhoz kapcsolódva letölti a saját adatbázisába a felhasználók bejelentéseit, így a felmérő akár a helyszínen is megnézheti, hogy konkrétan hogy szólt a bejelentés.

Milyen (extra) adatokat tartalmaz a felmérés (hosszúság, magasság, busz, stb.)?
Ezeket az extra adatokat nem a felmérés tartalmazza, hanem az adatbázisban van meg a lehetőség ezeknek az adatoknak a rögzítésére, ami történhet terepi felmérés alapján, de akár irodából is.

Csak az érdekesség kedvéért felsorolom, hogy milyen adatokat tárolunk a úthálózat egyes elemeiről (egy elemnek tekintjük egy utca egy szakaszát két szomszédos sarok között):

– útosztály (8 kategóriában)
– úttípus (pl. parkoló, körforgalom, stb…)
– burkolat, szintbeniség (híd, aluljáró, stb…)
– fizetős szakasz
– egyirányúság
– autótípusok tiltása (gépjármű, teherautó, taxi, busz, tömegközlekedés, bicikli, gyalogos, mentő)
– sebességhatár
– utcanevek (tulajdon- és köznév akár több nyelven is (külön tárolható az átnevezés előtti név)
– útszám (nemzetközi és magyar), házszámok, település- és településrésznév
– irányítószám
– megfordulás engedélyezett/tiltott
– lakott területen belül/kívül
– sávok száma.

Hogyan visztek fel a térképre egy új utat? Milyen lehetőségek, lépések vannak?
Egy új út megrajzolása Mapinfoban történik, nincs benne semmi érdekesség. Talán csak annyit említenék meg, hogy nem szoktunk új elemet létrehozni, hanem egy meglevőt duplikálunk, hogy minden attribútum rendben legyen.

Milyen eszközök vannak nálatok a felmérés során?
Csupán egy tablet a fent említett szoftverrel és egy GPS-vevő a pozícióhoz. Nem használunk kamerát (illetve csak az autópályán lévő KRESZ-szabályok pontosításához – by Gyurci). Így a felmérő kollégának precízebben kell dolgoznia, viszont az adatbázisba sokkal gyorsabban be tudjuk építeni a változásokat, és e két folyamat együtt összességében kevesebb időt jelent, mintha egy film készülne a terepen, amit utána többször végig kéne nézni az irodában a feldolgozás során. Fényképezőgépet is csak egy esetben használunk: a signpost-információk (vagyis az útjelző és egyéb táblák) lefényképezéséhez.

tm_hibajav3

Mikor várható a következő ilyen térképkiadás?
A 2014.03-as release térképi anyagát március 14-én zártuk le, és április második felében reményeink szerint már elérhető lesz a Naviextras-on.

Erre az évre hány release-t terveztek?
2014.07 és 2014.11 a további két idei release-ünk időpontja. Természetesen a navigyurci.hu olvasói időben értesülni fognak róluk.

Köszönjük az érdekes információkat és a bemutatót!

Azok a kíváncsi olvasók, akik már tudni szeretnék, hogy a javításuk bekerült-e a 2014.03-as frissítésbe, az utvonalterv.hu oldalán kutakodjanak, amely már a legfrissebb TopMap (NNG) térkép alapján működik (by Gyurci):

tm_201403

A Keleti Pályaudvar – Baross tér új forgalmi rendje

Még több kép (nagyobb méretben) itt: http://www.pinterest.com/navigyurci/topmap-exkluziv-hogyan-keszul-a-terkep/

4 hozzászólás
  1. avatar
    2014. április 25. Válasz
    Adrian

    Gyurci, hol kéne jelentenem azt a hibát, hogy a legfrissebb iGO keleteu változatban szlovákia nincs összekötve magyarországgal esztergomnál?!? Tegnap sikerült majdnem eltévednem hála neki :(

    https://www.dropbox.com/s/y7zp05k39ancqmp/Screenshot%202014-04-25%2019.18.52.png

  2. avatar
    2014. május 29. Válasz
    retitamas

    Alulirott Réti Tamás 1038 Koborló köz 4/E sz.alattilakos/futárcég tulajdonos/ néhány éve vásároltam 1 db Tom-Tom XXL tip.navigátort,drága volt,de biztam a jó minőségben.A készülék jól müködik,de a navigátora annak ellenére,hogy évente frissitetem,PONTATLAN!!!!!! A hibák mindig ugyanazok,pl: Bp.X.ker Fehér út 10 helyett,csak a 3.as számot fogadja el,pedig a 10 sz.alatt legalább 10 éve egy nagy ipartelep van,a másik ilyen jellegü hiba amit észleltem az Csepel II Rákóczi F.u.189 ,helyette csak 205 számot fogadja,pedig A SIEMENS gyár régóta a 189 szám alatt müködik.Ezen kivül rosszul ismeri fel a MO -s autópályát és több körforgalmat.Miután én egy futárcég tulajdonosa vagyok nagyon nagy szükségem van a navigátor pontos helyfelismerésére.Kérem a fentiek hibáit mielöbb korrigálni,hogy a következő frissitésnél ez ne legyen problémám,és várom az intézkedésről a kedvező válaszukat.Tisztelettel Réti Tamás 06 30 3609848 tel.

    • avatar
      2014. május 29. Válasz

      Réti Tamás!

      Azt hiszem egy kicsit el van tévedve! Kérem normális hangnemben hozzászólni, mert a következő ilyet gondolkodás nélkül törölni fogom! Ha három futárcége lenne, akkor is elvárnám a normális megszólítást, a köszönést és a kérést ha óhajt valamit.
      Hibát itt tud bejelenteni:
      http://www.tomtom.com/mapshare/tools/

      Üdvözlettel:
      Borza György

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás