Már videóval! Bár ritkán – de a Múzeum rovatban egyszer – egyszer megfordulnak öreg járművek is. Volt már Ikarus busz, és különféle jobbnál – jobb veterán autó. Most egy élemedett korú motorról, egy 1968-ban gyártott Komár ZZR-ről fog szólni a bevezető…
Pár mondat röviden a típusról: a Komár 2320-as típusát 1963 és 1969 között gyártotta a Zjednoczone Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy.
Technikai adatok (forrás: komar-romet.gportal.hu):
Motor típusa:S38
Löket: 44 mm
Furat: 38 mm,
Összlökettérfogat: 49,8 ccm
Sürités: 6,5
Max.teljesítmény: 1,4 Le 4000/min
Nyomaték:2,8Nm 2750/min
Keverék arány: 1:20
Karburátor: GM-12F
Főfúvókaméret: 0,55 mm
Fokozatok száma: 2
Áttétel:
I.seb.:29.16
II.seb.:13,19
Hajtóműolaj: 15W-40
Gumi: 2.25X23
Fék(elöl/hátul): 100 mm átm. dobfék
Fékpofa szélessége: 20mm
Elektromos rendszer: 6v 17w
Előgyujtás(mm): 3,5
Izzó elöl/hátul(W): 15/15W 3W
Belevaló gyertya: Isolator 175
Gyertya hézag:0.5 mm
Tank ürtartalma(l): 6l/0,75l(tartalék)
Önsúly: 45kg
Max. terthelés:130 kg
Fogyasztás(l/100km): 1,7 l 35 km/h seb. mellett
Emelkedő képesség: 25%
Max. sebesség: 40 km/h
Utazó sebesség: 35 km/h
Úgy kezdődött, hogy a másik visszaütött… Néhány éve egyre jobban kedvelem az öreg dolgokat. Az autóm is nem sokára 30 éves lesz, és most került mellé egy öreg motor is. Hogy, mennyire öreg? 47 éves… A Jófogás-on akadtam rá, amikor a szokásos “szemlegeltetős” programomat töltöttem.
Elsősorban a kora, másodsorban pedig a motor színei fogtak meg. A pasztell színeket nagyon szeretem képen látható piros és zöld árnyalata nagyon tetszett. Elmentem megnézni, persze be sem indult. Sokadszorra sem… Eljöttem.
Majd kitaláltam azt a megoldást, hogyha a motor házhoz jön, és ki tudom próbálni akkor megveszem. Veterán voltához képest nagyon kevés pénzt kértek érte. Na persze, ha tudtam volna… Ez volt Június közepén, azóta gyakorlatilag szívunk vele (van egy barátom, aki ráadásul a szomszédom is és együtt bütykölünk). Ahogy egy veterán motorral kell is. De van egy kisebb bibi a dologban – egyre jobban élvezem…
Arra számítottam, hogy egy 47 éves motorral nem lesz könnyű, de például az epokittal megragasztott, és természetesen hamar kétfelé repedő úszó, vagy az egyre jobban folyó benzincsap és a gyakorlatilag beállíthatatlan kuplung egyre több munkát adott. És akkor ott van még a Vatera is. Hogy a történet hol kezdődött?
Valahol itt, innen folytatjuk… És hogy hol tartunk most?
Haha, paskold meg az ülését a nevemben, kedves öreg járgány, gratulálok és kellemes időtöltést kívánok hozzá — és azért rajta is :)
Köszi, megpaskolom. Az utóbbi kívánság pedig folyamatban:
https://navigyurci.hu/wp-content/uploads/2014/09/komar_oltv_3.png