Navigáció – GPS. A néhány napos használat után könnyen érthetővé vált, hogy miért ez a Garmin csúcsmodellje. Gyönyörű a képe, a kijelző napfényben is jól olvasható marad, és ezen kívül…
…még számtalan beépített “okosság” került a készülékbe.
Kezdjük talán az elején: a kicsomagolás után a készüléket a kezünkbe fogva könnyen észrevehető a készülék minőségi kidolgozása, és az aránylag nagy súlya is. Körbeforgatva feltűnik a beépített kamera, amely a forgalmi szituációk adatainak rögzítésére, illetve a haladással kapcsolatos veszélyhelyzetek kiszűrésére és a figyelmeztetések alapjául is szolgál. A hátlap közepén a mágneses (aktív) tartó csatlakozási pontja látható, melynek előnye a gyors és stabil kapcsolódás
Jól látható, hogy a készülék előre dől, nem lehetett a megszokott módon függőlegesen beállítani.
Ezt felcsattintva készülékre, könnyen feltappancsolható az ablakba, bár a tartó beállítási lehetőségeivel nem voltam teljesen elégedett. A már megszokott és eddig jól bevált kar, amúgy számtalan beállítási lehetőségét – jelen esetben – korlátozza a rövidsége. Bár aránylag sok Garmin lógott már az ablakomon, de ilyet még nem tapasztaltam. Szerencsére erre készülhettek a mérnökök is, mert a kamera optikája külön is állítható – ezért a felvételek így a helyes szögből készülhetnek el
A kamera két irányban állítható
Az első használatba vétel előtt érdemes párosítani a készüléket az okostelefonunkkal, illetve letölteni a Smartphone Link alkalmazást, amellyel további lehetőségek érhetőek el. Én a frissítéseket is elvégeztem, hogy a készülék összes lehetőségét ki tudjam használni (a jelenlegi legfrissebb térkép a 2016.20-as verzió). A navigáció megkezdése előtt érdemes még néhány beállítást ellenőrizni: ilyenek például az autópálya beállítások, amelyeket már országonként is megadhatunk. Így aki például itthon országos matricával rendelkezik az Magyarországon engedélyezni tudja, míg Európa más részein használhatja a “Mindig kérdezzen rá”, vagy az “Elkerülendő” opciót is.
Nézzünk rá a kamera beállításira is. Ja, és az EcoRoute: állítsuk be a gépjármű adatait, így a tervezés összegző képernyőjén láthatjuk a becsült útiköltséget is. Érdemes még a “Közlekedés” csoportban a TrafficTrends™ beállítást is bepipálni. A kezdőképernyő egyszerű, a “Hová” gomb segítségével kereshetjük meg az úticélunkat, míg a “Térkép” menüpont segítségével a környezetünket ismerhetjük meg, illetve a térkép egy pontjára történő hosszú “bökéssel” is adhatunk meg új úticélt
Minden fontos infó rajta van, így a megtett út, a becsült átlagfogyasztás és a becsült benzinköltség is.
A Garmin nüviCam™ LMT sebessége gyors, ebben messze maga mögött hagyja a (jelenleg) nálunk kapható nagy gyártók készülékeit is. Működés közben a készülék gyors, nem szaggat, még a cím beírása közben sem. A sebességet tekintve, mára látványos lett a különbség…
Navigálás közben: éles helyzetben a pozíciót gyorsan megtalálja, és stabilan tartja is azt. Menet közben több hasznos biztonsági megoldás is segíti az utazásunkat, például a saját sávunk elhagyására figyelmeztet (nagyon okos dolog, de az útfelbontások miatt leszűkített sávok között a jelzés szinte folyamatos pittyegése nagyon idegesítő). A követési távolság csökkenését is figyeli (ráfutás). Ide sorolnám még a beépített kamerát is, amely egy perces ciklusokban rögzíti az útvonalat, így az útközben történt események visszakövethetőekké válnak
A tervezés aránylag gyorsan megtörténik, és a megtervezett útvonallal együtt több hasznos adat is megjelenik a kijelzőn: cím, útvonaladatok (becsült idő, becsült távolság, becsült üzemanyag költség), késés és az időjárási adatok (Smartphone Link)
Így néz ki egy Budapest – Gödöllő útvonal összegzése
Még az utazáskor letöltött hőmérséklet adat is rajta van.
Alig vártam, hogy élesben is kipróbáljam a két – luxusautókat idéző extrát, a sáv elhagyására jelző figyelmeztetést, illetve a ráfutásos baleseteket megelőző figyelmeztetési rendszert. Mindkettő működik, de még van hová fejlődniük. Utóbbi például egyetlen alkalommal sem figyelmeztetett arra, hogy túl közel mentem, pedig többször is lett volna rá alkalma
A követési távolság megfelelő. Ám amikor nem az, akkor a teszt közben sem lett piros a radarjel, és hangjelzést sem adott, egyszerűen csak eltűnt.
Autópályán haladva, amikor a sávfelfestés jól látszik, tiszta, és a sáv képzeletbeli közepén haladunk mindkét vonal zöld.
Amennyiben megközelítjük, vagy átlépjük az elválasztó vonalat, hanggal és képpel is figyelmeztet a készülék.
Nagyon vártam, hogy a Garmin Real Vision nyíllal mutassa, az úticélt de sajnos tapasztalati úton ezt sem sikerült megerősítenem. Ám a kamera ettől még nagyon jó szolgálatot tesz (tehet), főleg vitás forgalmi helyzetekben adhat nagy segítséget az eset tisztázásához. Megemlíteném még a forgalmi információk kijelzést, amely számomra még mindig szegényes. Jómagam jobban szeretem látni magam körül az eseményeket.
Összegzés: komoly készülék, nagy tudással és eddig még kiaknázatlan lehetőségekkel. Én biztosan megcsináltam volna hozzá azt, hogy a kamera képén megjelenjen a navigáció néhány – fontosabb eleme. Van még javítanivaló a figyelmeztetéseken is, de az összes (apróbb) hiba egyetlen szoftver-frissítéssel javítható lenne. Az biztos, hogy aki megengedheti magának ezt a készüléket, sok hasznos funkciót tudhat magáénak…
Néhány technikai adat a teljesség igénye nélkül:
– Kijelző felbontása: 800 x 480 képpont
– Kijelző típusa: Többérintéses (multitouch) WVGA színes, fehér megvilágítású TFT
– GPS vevő: Nagy érzékenységű vevő
– Glonass műholdas rendszer használata: Nem
– TMC: Live a Smartphone Link szoftveren keresztül, és hagyományos TMC vevő is
– Beépített memória: SSD
– Adatkártya: Külön microSD bővítőhely térképek és felvételek számára
– Bluetooth: Kihangosító Bluetooth technológiával: Igen
– Kamera: Beépített fedélzeti kamera felvételekhez és vezetői éberséget segítő funkciókhoz (ráfutásos ütközés és sávelhagyás figyelmeztetés)
– ecoRoute HD: Igen (külön megvásárolható vevővel)
– Méretek: 18.3 x 9.4 x 1.52 cm (3,3 cm kamerával)
– Akku: Újratölthető lítium-ion
– Súly: 319,2g
– Készülék élettartamra szóló térképfrissítés alaptartozék (nüMaps Lifetime): Igen
– Foursquare haználata (online kapcsolat szükséges hozzá)
A Foursqare találatokhoz is egy gombnyomással navigálhatunk.
A Smartphone Link app letölthető:
– Android
– iOS
– Windows Phone (nem elérhető)
A készüléket a Média Markt Mammut bocsátotta rendelkezésünkre, ezúton is köszönjük!
Hú, nagyon izgi dolgokat tud — nekem is a kamerából eredő extra funkciók tűnnek a legnagyobb durranásnak.
Úgy rémlik, még tolatókamera is csatlakoztatható hozzá, másrészt az előre néző kamerája akár első parkolókameraként is működhet, mivel magasabbról, előrébbről és nagyobb látószöggel látja az autó orrát, mint a sofőr.
Az, hogy a ráfutásos figyelmeztetés nem működött, nem azért lehetett, mert nem jó irányba nézett a kamera? Az első videón, amit belinkeltél, azért elég csálé a kép, a közepén nem az út és a többi autó van, hanem az ég és a készüléktartó talpa. Lehet, hogy ezt a látványt nem jól értelmezte a készülék.
Valóban csatlakoztatható a tolatókamera is hozzá. A ráfutásos figyelmeztetés hibája bármi lehet, akár az általad jelzett ok is. Nekem nem sikerült normálisan beállítani a készüléket, mindenképpen ferde marad, csak az változik, hogy mennyire. A kamerát állítani viszont csak jobbra és balra lehet. Direkt elvittem még egy hosszabb útra, de a ráfutásos figyelmeztetést csak teljesen véletlenül kaptam meg, egy elém vágás során.
Tetszetős kütyü, valóban túlmutat a navigációs eszközök nagy részén. Néhány dologban biztos, más tulajdonságokban viszont lehetnek többet tudók. Van egy érzésem, hogy a többi prémium gyártó is elő fog jönni hasonlóval.
Sajnos nem lesz az én eszközöm – nem csak az ára miatt – mert az autóm erősen döntött szélvédője, és a vízszintes műszerfaltető mélysége miatt nincs olyan hely, ahol látom is, és el is érem. Ez azonban eléggé egyedi gond, sajnos egyre jellemzőbbek az egészen rövid tartók.
Amúgy egy másik tesztben úgy tappancsolták fel a szélvédőre, hogy a tartó íve lefelé hajlott, és így jobban megközelítették a függőleges készülék helyzetet.
Én is azt hiszem, hogy ez a helyzet kellene a ráfutás figyelmeztetéshez. Valószínűleg van a kamerának egy olyan tartománya, ahol képes az elöl menő jármű méretét analizálni, és ebből következtet (talán szoftveres adatbázis alapján) annak távolságára. A riasztáshoz biztosan több más paramétert is figyel (sebesség, sebességkülönbség, szükséges követési távolság stb.)
Valószínűleg fejre állítva, a műszerfalra tappancsolva be lehetett volna állítani normálisan, de ezért nem ragacsolom össze a műszerfalat.
Vajon csatlakoztatható hozzá nem Garmin tolatókamera is? “Éjjellátó” kamerát csatlakoztatnék hozzá. A vezeték nélküli megoldás okos, bár úgy tudom biztosabb a kép ha végig van vezetékezve a készülékik. Nincs külön av bemenet, nem tudom lehetséges e ebben az esetben a csatlakoztatás.
Itt kérdezd meg. Erről nem láttam infót sehol.