Navigáció – GPS. A HERE kidolgozott egy vadonatúj algoritmust, mely lehetővé teszi a többsávos utak különböző sávjaiban haladó forgalom sűrűségének figyelemmel kísérését, így segítve a sorőföknek abban, hogy a leggyorsabban haladó sávban igyekezhessenek az úti céljuk felé…
Zöld: Folyamatosan haladó forgalom
Sárga: Enyhén torlódó forgalom
Piros: Dugó
Mennyire sűrű a forgalom az előttünk álló útszakaszon? A válasz gyakran csak annyi, hogy „attól függ” – vagyis attól, hogy melyik sávról beszélünk. A következő lehajtónál letérni szándékozók talán csak lépésben haladnak, míg a belső sávban haladók szinte lassítás nélkül húznak el mellettük. Vagy éppen fordítva…
Mivel a jelenlegi GPS-jelek alapján nehéz megállapítani, hogy egy-egy autó pontosan melyik sávban halad, a forgalom előrejelzését célzó rendszereknek nincs könnyű dolguk a fenti ábrán bemutatotthoz hasonló szituációkban. Ezért aztán általában csak a sávok összesített forgalmi sebességének átlagával tudnak számolni
Az útvonaltervezés szempontjából ez nem nevezhető optimális megoldásnak, és mivel az egyes sávokban nem egyforma tempóval halad a forgalom, akár az is előfordulhat, hogy emiatt egy másik utat választ a navigációs szoftverünk, pedig a nekünk szükséges sávban gyorsabban haladhatnánk, mint az az átlagsebesség, amely miatt az adott út forgalma lassúnak tűnik. A HERE szakemberei addig törték a fejüket, amíg ötletes megoldást nem találtak a problémára.
A csomópontokban alkalmazott Split Lane Traffic Reporting (kb. Sávonkénti Forgalomjelentés) rendszer egy vadonatúj algoritmus segítségével képes arra, hogy egyazon útszegmensről kétféle sebességadatot szolgáltasson
A HERE mérnökei elkezdték figyelni a világ legnagyobb kereszteződéseinek és autópálya-csomópontjainak térképét, ahol gyakran előfordul, hogy az egyik sávban dugó van, míg a másikban szinte zavartalanul zajlik a forgalom. Kiderült, hogy a világon összesen több mint 100 000 ilyen autópálya-csomópont van. Ezután sorrendbe állítottuk őket aszerint, hogy milyen gyakran alakul ki bennük a fent vázolthoz hasonló, felemás forgalmi helyzet.
Az algoritmus azt figyeli, hogy mikor érkeznek egymástól számottevően eltérő sebességértékek ezeknek a csomópontoknak a környékéről, majd meghatározza, hogy melyik sebességérték tartozik a letérő, és melyik a továbbhaladó sávhoz. Ennek alapján ugyanazon az úton akár háromféle haladási sebességgel is számolhat, amikor az útvonalat tervezi: az egyik a zavartalan, a másik a torlódó, a harmadik pedig a teljesen beállt forgalomhoz tartozhat
Ez a megoldás lehetővé teszi a sofőröknek, hogy ne csak találgassanak, amikor az autópályán egy forgalmasabb csomóponthoz közeledve azt próbálják eldönteni, hogy melyik sávot érdemes választani – mondta Tony Belkin, a HERE forgalmi adatokért és dinamikus tartalmakért felelős igazgatója. A Split Lane Traffic Reporting újabb példája annak, hogy a HERE folyamatosan dolgozik az egyre újabb minőségi és innovatív megoldások kidolgozásán.
A SLTR funkcióból származó információk automatikusan bekerülnek a HERE valós idejű forgalmi előrejelző szolgáltatásába, így segítve a sofőrök és az útvonalszámító szoftver munkáját. Az SLTR nem csak a sofőrök dolgát könnyíti meg, hanem az egyre elterjedtebbé váló automatikus vezetéssegítő rendszerek működését is hatékonyabbá teheti
A HERE szerint ahogy egyre több autó használja majd ezeket az információkat, fokozatosan egyre folyamatosabban haladhatnak majd a járművek a legforgalmasabb csomópontokban, ami nem csak a dugók előfordulásának esélyét, hanem a plusz költségeket, az elvesztegetett időt, a károsanyag–kibocsátást és a sofőröket érő frusztrációt is csökkentheti.
Forrás: 360.here.com
Fordítás: Zsolto
Jó lenne, ha működne itthon is, persze minél előbb!:-)) Ugyan magam “megrögzött” wazer vagyok, (és az utóbbi – iOS-re – frissítés óta még inkább:-)) de lehet, hogy kipróbálnám.
Ezt a választ/hozzászólást kaptam: “Nagy Marcell A Waze 2 éve így kalkulál. Külön tárolja az adatot, ha egyenesen mész tovább, és ha elkanyarodsz.”