Átadták az első elektromos kamion-autópályát

Navigáció – GPS! Bevezető: néhány évtizede még a troli is kisebb csodának tűnt, most pedig megérkeztek a különböző tudásszintet képviselő okosautók (automatikusan parkol, csökkenti a sebességet, vészfékez), sőt, az önvezető autók is…

…amelyek többnyire a sofőr felügyelete mellett, de mégis csak vezető nélkül közlekednek (de már a vezető nélküli változatokat is tesztelik (ld. Uber)), és most itt a kötöttpályás kamion. A fejlődés folyamatos, lesznek győztesek, de lesznek vesztesek is szép számmal. A legfőbb győztes a Föld lesz – és rajta keresztül a gyerekeink és az ő gyerekeik is, az élővilág is, de a vesztesek között is sokan leszünk… Ott lesznek a gépkocsivezetéssel foglalkozó emberek, pl. a kamionsofőr, a taxis, a buszvezető, illetve kicsit később majd a postás, a csomagkiszállító, a pizzafutár, és ha így haladunk akkor a pilóták, a légiutas-kísérők, és ha nem vigyázunk, talán mi az emberek is. Egy olyan jövő érkezik meg észrevehetetlenül gyorsan, amelyet nem ismerünk, és a következményeknek is csak egy részét látjuk. Hogy a változások merre billentik majd a mérleget (jót hoznk-e, vagy rosszat), talán még a jósok sem tudják… Egy biztos: ezek a változások hamarabb megérkeznek, mint azt akár csak álmodni is mernénk.

És erre egyre gyűlnek a jelek: Németországban például most adták át az első felsővezetékes autópálya-szakaszt, melyen kamionok közlekedhetnek, csökkentve széndioxid-kibocsátásukat és hozzájárulva a klímaváltozás lassításához. Az áramszedővel felszerelt kamionok legfeljebb 90 km/órás sebességgel haladhatnak, miközben ehhez a sávjuk fölött kifeszített felsővezetékből nyerik az energiát. A rendszert a Siemens tervezte, és a német kormány által biztosított 70 millió eurós támogatásnak köszönhetően valósulhatott meg. Az első szakasz hossza 10 km, és a frankfurti repülőtér és egy közeli ipari park között húzódik, de hamarosan újabb szakaszok kiépítésére is sor kerülhet.

A tartalom a sütik elfogadása után érhető el.
A sütik használatát az "Elfogadás" gombra kattintva lehet jóváhagyni.

Az itt közlekedő kamionokat ezen a szakaszon villanymotorok, az egyéb utakon pedig hibrid erőforrások mozgatják. A szakértők szerint a rendszer a villanyvasút gazdaságosságát ötvözi a kamionok rugalmasságával, ráadásul a károsanyag-kibocsátás csökkentéséhez is hozzájárul. A Siemens szerint a rendszer a meglévő utakra is telepíthető, így jó lehetőséget kínál a károsanyag-kibocsátás csökkentésére azokon a területeken, ahol nincs vasúthálózat. A cég számításai szerint a kamionok 100 000 km-enként 20 000 euró üzemanyag-megtakarítást érhetnek el. Rita Schwarzelühr-Sutter, a német környezetvédelmi minisztérium államtitkára szerint az elektromos kamionok páratlanul hatékony megoldást kínálnak a széndioxid-semleges fuvarozás megvalósítására.

Az International Transport Forum szerint minden iparág közül a kamionos szállítmányozásnak nő a leggyorsabban a kőolaj-felhasználása. Ha nem következik be trendváltás, a napjaink és 2050 között várható szédioxidkibocsátás-növekedés 15%-áért a közúti árufuvarozás tehető majd felelőssé. A közúti árufuvarozás széndioxid-kibocsátásának csökkentése a Párizsi Klímamegállapodás legfőbb célkitűzései közé tartozik, melynek megvalósításához az egyik leghatékonyabb megoldást a szállítmányozás villamosítása jelentheti. Jelenleg Svédországban és Los Angelesben is tesztelnek hasonló rendszereket.

Forrás: www.unilad.co.uk/technology/
Fordítás: Zsolto

Szólj hozzá te is a cikkhez!

A hozzászóláshoz jelentkezz be. Nem vagy még tag? Regisztrálj!


A honlap további használatához a sütik használatát el kell fogadni. További információ

A süti beállítások ennél a honlapnál engedélyezett a legjobb felhasználói élmény érdekében. Amennyiben a beállítás változtatása nélkül kerül sor a honlap használatára, vagy az "Elfogadás" gombra történik kattintás, azzal a felhasználó elfogadja a sütik használatát.

Bezárás